Balhoofd (threadless) zonder spacers, en toch vastzetten..

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
campr
Berichten:74
Lid geworden op:za mei 19, 2007 11:05 am
Locatie:Haarlem
Balhoofd (threadless) zonder spacers, en toch vastzetten..

Bericht door campr » wo jun 06, 2007 7:15 pm

Ik heb het volgende conundrum;

1. Fiets net inelkaar gezet, wil wel rijden.
2. Geen mogelijkheid om de stuurbuis netjes af te snijden.
3. Geen zin om de stuurbuis netjes af te snijden, want weet nog niet welke hoogte lekker rijd.
4. Niet genoeg spacers in huis om het uitstekende deel te overbruggen.
5. Wel een plethora aan gereedschap in huis.
6. Een zadelklem van 29.8 (30mm mag ook) 'over'.

De oplossing:

1. Pak een 8mm stuk schroefdraad (minstens even lang als je stuurbuis +15cm) en 2 moeren en ringetjes voor de moeren (ringen moeten wel redelijk dik zijn)
2. Pak 2 doppen uit je doppenset. Voor mij passte 24mm mooi op de onderkant van mijn J2 en 27mm passte mooi op mijn stuk afvoerbuis.
3. Pak ~15cm (ligt een beetje aan je stuurbuis lengte, en de hoogte van je frame waar de stuurbuis doorheen gaat) lange 40mm rioleringsbuis (of een ander stuk buis wat makkelijk over je stuurbuis past).
4. Zet het in deze volgorde in elkaar op de schroefdraad die door je stuubuis zit:

Code: Selecteer alles

    1. Moer
    2. Ringetje
    3. Dop 27mm
    4. 15cm Buis
    5. Zadelklem
    6. Balhoofd & frame & vorkbrug
    7. 24mm dop
    8. Ringetje
    9. Moer
Het komt er dus op neer dat je het stuurhuis tussen de onderkant van de vorkbrug en de zadelpen klemt (vandaar dat de buis over je stuurbuis net wat langer moet zijn dan de stuurbuis zelf, zodat je net alleen de stuurbuis klemt, maar het balhoofd compresseerd). Zorg dat je niet teveel druk uitoefend, maar precies genoeg dat je balhoofdspeling weg is (je frame heen&weer halen met de voorrem aangetrokken).

Zodra je dit gedaan hebt kan de zadelpenklem aandraaien en je balhoofd zit vast.

Dan kan je je stuur monteren op de desgeweste hoogte, en later ook nog hoger of lager, naar eigen inzicht. Je kan daarna de stuurbuis op maat zagen en het correcte aantal spacers kopen.

Idee: Sheldon Brown (las iets soorgelijks ergens op zijn pagina's, maar kan het niet meer vinden)
Uitvoering: Rob.
Laatst gewijzigd door campr op wo jun 06, 2007 9:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hotsnail
Berichten:740
Lid geworden op:ma jan 09, 2006 8:23 pm
Locatie:Jirnsum, Friesland
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » wo jun 06, 2007 8:27 pm

een plaatje zegt meer dan 1000 woorden...
Ijzeren paarden eten geen haver....

campr
Berichten:74
Lid geworden op:za mei 19, 2007 11:05 am
Locatie:Haarlem

Bericht door campr » wo jun 06, 2007 8:43 pm

Ok, dan moet ik het wel nog een keer doen, want hij zit nu goed ;-).. Ik zal vanavond even kijken....

campr
Berichten:74
Lid geworden op:za mei 19, 2007 11:05 am
Locatie:Haarlem

Bericht door campr » wo jun 06, 2007 9:11 pm

Om te beginnen dop, buis, moer, ring en schroefdraad op de bovenkant zetten:
Afbeelding

Dan dop, ringetje en moer op de onderkant zetten:
Afbeelding

Dan de zadelpenklem losmaken:
Afbeelding

Dan de moer(en) steeds ietsje meer vastdraaien, tot dat alle speling weg is.

Daarna zadelpenklem vastzetten en stuur op de buis zetten:
Afbeelding

Nu kan je het stuur naar boven en naar beneden instellen zonder je balhoofd los te maken.

Rob

Gebruikersavatar
Hotsnail
Berichten:740
Lid geworden op:ma jan 09, 2006 8:23 pm
Locatie:Jirnsum, Friesland
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » wo jun 06, 2007 9:16 pm

Goeie tip :arms:
Ijzeren paarden eten geen haver....

Gebruikersavatar
Alfa
Berichten:73
Lid geworden op:ma feb 12, 2007 10:26 pm

Bericht door Alfa » wo jun 06, 2007 9:21 pm

kijk daar kan een dhz-er wat mee :o


snelle auto?

campr
Berichten:74
Lid geworden op:za mei 19, 2007 11:05 am
Locatie:Haarlem

Bericht door campr » wo jun 06, 2007 9:28 pm

Fiestatje, xr2i.. 1.8L 130Pk... Op 950kilo best leuk, maar niet zo leuk als een goeie singeltrack in den alpes. En mijn fiets past er net niet lekker achterin :-(
Rob

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Bericht door Sven » wo jun 06, 2007 9:48 pm

Apart, en leuk bedacht, maar even 1 security-vraag...
Zit die moer/bout nog altijd onder de vorkkroon?

Deze dus:

Afbeelding

Zoja;
Kijk uit! Als je een keer goed inveert, en je band komt tegen die moer/bout aan, vlieg je o-t-b... Over the bar, over het stuur...

Muchos pijnos, dus even de waarschuwing erbij. Voor de rest leuk bedacht!

Old Manitou
Berichten:1023
Lid geworden op:za nov 15, 2003 8:27 pm
Locatie:Belgi�

Bericht door Old Manitou » wo jun 06, 2007 9:52 pm

sven,
neen dat dient enkel om het balhoofd af te stellen zodat er geen spelling opzit
daarna gaat die bout enzo uit de stuurbuis

campr
Berichten:74
Lid geworden op:za mei 19, 2007 11:05 am
Locatie:Haarlem

Bericht door campr » wo jun 06, 2007 10:05 pm

idd, die schroefdraad die je daar ziet, is dezelfde als van boven.. Die is dus weer weg voordat je de weg op gaat.. Deze hele contructie is alleen voor de 'voorspanning'. Zodra de zadelpenklem vastzit, houdt deze het lager op spanning.

Dus hij is nog mooier dan je al dacht ;-)
Rob

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Bericht door Sven » do jun 07, 2007 7:50 am

Dan hoor je mij niks zeggen....

Mooi opgelost!

Plaats reactie