Bad ass black (new bike)

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Hubert !
Bad ass black (new bike)

Bericht door Hubert ! » zo mar 04, 2007 11:20 pm

Gedachte: "Ik wil een nieuwe fiets, want dat lijkt mij nou zo leuk :) "

Eisen:

- trouble-free / deugdelijk
- geared
- lekker comfortabel, maar toch zonder vering
- inzetbaar voor een wedstrijdje, daarom;
- beetje licht
- beetje pimp

Waar ik op uit kwam was het volgende:

Frame: On One Scandal in 21", een scandium / aluminium frame voor gebruik met 29" wielen. Frame heeft dezelfde geometrie als de Inbred die ik van hetzelfde merk bezat, en deze beviel mij goed. Een goede mix van stabiel en nerveus. Mede door de geanodiseerde finish weegt het frame maar 1649 gram. Frame heeft lekker veel bandenruimte, iets wat ik prettig vind want ik houd van dikke banden.

Vork: On One carbon, passend bij het frame qua maten, eveneens zelfde maten als de vork die ik in de Inbred had. Meer rake dan in alle verende vorken gevonden wordt, dit bepaald mede hoe fijn deze fiets stuurt. Gewicht is 950 gram en de vork is vrij stijf voor carbon.

Balhoofd: King zwart, die doen het altijd goed.

Stuurpen: Thomson X4 120mm, degelijk. Qua klemming beter dan de 'Elite', die weleens los wil lopen.

Stuur: Jones H-bar, breed titanium stuur dat ik op al mijn mountainbikes gebruik, comfortabele handpositie(s).

Grips: Dimension kurk en bartape, comfortabel, licht, vrij dik.

Remhendels: L: Vuelta Magnesium, lekker lange hevel, niets bijzonders.
R: Shimano XTR M960 STI, licht, degelijk. Deze hendel moet het iedere keer dat ik onderuit ga flink ontzien, getuige de vele krassen al na enkele ritjes ;)

Remmen: Avid BB7 180 voor / 160mm achter. Mechanische schijfrem, linker- en rechter remblok onafhankelijk te stellen zonder gereedschap. Degelijke rem. Niet licht.

Rembuitenkabels: Shimano + Avid Full Metal Jacket. Die laatste is een RVS pijpje dat ik voor de voorrem gebruik. Superlicht en stijf.

Naven: V : Hope Pro II disc 36 gaats, degelijk.
A : Hope Pro II Singlespeed disc 36 gaats. Degelijke naaf met snellere engagement dan de 9 speed versie. Stalen body voor gebruik met losse smalle kransjes. Bolt-on klemming voor extra stijfheid. Jammer dat hij zo zwaar is en niet super tegen modder afgedicht is.

QR: BBB Bolt-on aan de voorkant. Geeft de voorkant extra stijfheid en is lekker licht.

Spaken: DT Super Comp zwart 36 x. Goede spaak.

Spaaknippels: DT aluminium, licht, wanneer goed behandeld degelijk genoeg.

Velgen: Salsa Delgado disc. Brede velg (29mm). Voldoende sterk, met nog geen 500 gram vrij licht.

Banden: verschilt, voor 'gewone' ritjes vaak Nanoraptor achter, Weirwolf voor. Tijdens wedstrijdjes zal ik Kenda Karma of Stans Crow icm Michelin latex binnenbanden (125 gram p/st) gebruiken.

BB: XTR M960, stijve combo icm cranks. Lagering niet top, wellicht dat dit ooit nog opgelost gaat worden.

Cranks: XTR M960 180mm, zelf bewerkt voor gebruik met één blad.

Pedalen: Crank Bros Eggbeater titanium, veel spelingsvrijheid, 'open' systeem om modder uit te laten. Licht.

Voorblad: Boone titanium 34 tands, slijtvast, mooi, licht, SingleSpeed.

Derailleur: Shimano XT, degelijk, bij een crash niet onwijs duur om te vervangen.

Cassette: custom 6 speed, 12-28, staal, 200 gram incl lockring.

Ketting: iets 9 speed.

Zadelpen: Moots titanium, vaste waarde op mijn fietsen. Heerlijk comfortabel, vrij licht.

Zadel: WTB rocket V, lekkerste zadel dat ik ooit bereden heb, iets boven de 200 gram = licht voor zoveel comfort.

Zadelpenklem: Hope QR, handig voor demontage tijdens vervoer, mooi.

Bidonhouders: Ahearne Spaceman RVS voor heupfles + Kingcage titanium. Die laatste is met 28 gram vrij licht, maar toch onwijs degelijk. Klemt mijn flessen goed. Slijt niet zoals aluminium versies.

Heupfles: RVS custom met 'SingleSpeed Fever' plaatje gevuld met Johny Walker Black Label.

Lamp: Exposure Light Race Turbo, 2 x 5W SLED (Super LED). Genoeg licht om 's avonds en 's nachts offroad te rijden. Minder dan 200 gram. Ik ben heel blij met dit lampje :)

Afbeelding

Ik heb nu een fiets zonder voorderailleur, daar ik deze niet nodig acht op de paden waar ik deze fiets ga rijden. Ik gebruik een aangepaste Rohloff chainguide om ervoor te zorgen dat de ketting niet van het voorblad af loopt, deze weegt rond de 30 gram na aanpassing.
De 6 speed setup geeft me een 'dishless' achterwiel, dat zorgt voor veel extra sterkte. Door mijn SingleSpeed-benen die grote cadansverschillen aan kunnen rijd ik fijner met wat grotere stappen tussen de versnellingen. Volgens velen kun je echter nooit serieus mountainbiken met zo'n beperkt aantal versnellingen .......... ;)

Afbeelding

Ik heb de fiets gewogen met bovenstaande specificaties (zonder lampje) maar met Kenda Karma voorband en Stans Crow achterband, toen gaf mijn hangweegschaal 10,23kg aan. En ik was nog blijer dan ik al was :)

Algehele oordeel over deze fiets is dat het wel iets is waar ik blij van kan worden. De fiets (en ook zeker het frame) is heerlijk comfortabel en doet voor de rest alles wat hij moet doen. De 6 speed was een experiment nadat een eerder 3 speed experiment voor mij gefaald was. Ik zie mezelf trouwens niet snel terug gaan naar een 9 speed 11-32 cassette.
Het gewicht vind ik netjes en met de wat lichtere (en vooral lichter lopende) banden gaat deze fiets je zeker niet tegen houden om heel hard te gaan zónder vervelend nerveus aan te voelen.

Hieronder wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mr.Monster

Bericht door mr.Monster » zo mar 04, 2007 11:43 pm

dat ziet er weer onwijs strak uit! :dribble:

alleen die versnellingen?..... 8)

MarinTi

Bericht door MarinTi » ma mar 05, 2007 7:48 am

Mooie fiets en leuk verhaal, echt helemaal top ;)
... Do not fear! It's just that 29 inch wheel rider, rolling over everything in his path.
He won't hurt you, but he might just twist your arm a little!

ott

Bericht door ott » ma mar 05, 2007 10:41 am

MOOI fietsje, wat voor sprongen verzetten 12/28 heb je gekozen dan??
(en hoe heet ze?)
Laatst gewijzigd door ott op ma mar 05, 2007 11:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

willem12

Bericht door willem12 » ma mar 05, 2007 11:00 am

Mooi gedaan Hubert. Lekker je eigen keuzes maken en ze nog uitvoeren ook, dat doet niet iedereen je na.

Kun je iets meer uitleggen over je 1x6 ? Hoe doe je dat met de moderne shifters? Afstand tussen de tandwielen is toch anders en het aantal keren dat je shiften is toch hoger?

Hubert !

Bericht door Hubert ! » ma mar 05, 2007 12:39 pm

willem12 schreef:Mooi gedaan Hubert. Lekker je eigen keuzes maken en ze nog uitvoeren ook, dat doet niet iedereen je na.

Kun je iets meer uitleggen over je 1x6 ? Hoe doe je dat met de moderne shifters? Afstand tussen de tandwielen is toch anders en het aantal keren dat je shiften is toch hoger?
9 speed kransjes met 9 speed spacing, ik gebruik alleen de 9, 8, 7, 6, 5 en 4 van de shiter.
Niet moeilijker maken dan het al is allemaal ;)

ott

Bericht door ott » ma mar 05, 2007 3:18 pm

Hubert ! schreef:
willem12 schreef:Mooi gedaan Hubert. Lekker je eigen keuzes maken en ze nog uitvoeren ook, dat doet niet iedereen je na.

9 speed kransjes met 9 speed spacing, ik gebruik alleen de 9, 8, 7, 6, 5 en 4 van de shiter.
Niet moeilijker maken dan het al is allemaal ;)
even wat leesvoer over 6 speed
http://www.pvdwiki.com/index.php?title=Six_Speed_MTB
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » ma mar 05, 2007 5:37 pm

Ola! Dat is een hele mooie bike!

Maar die versnellingen... tjah... zoals men in mijn topic al opmerkte: gemiste kans

legion
Contacteer:

Bericht door legion » ma mar 05, 2007 6:18 pm

Nice, lekker eigenwijs. Die flask doet et em natuurlijk, slainte!

Hoeveel kost die lamp? Is van USE toch? hoeveel branduren heeft die?
Bikepark Groningen

Reprox

Bericht door Reprox » ma mar 05, 2007 8:11 pm

Mooie fiets gozer!
Is dat frame van marktplaats?

Dure lamp die je erop hebt zitten!
Voor de gene die de prijzen wil weten:

EXPOSURE
Joystick (249€), Race Turbo (399€), Enduro Turbo (499€)

Groeten,
Daan
Normal people worry me.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » ma mar 05, 2007 8:24 pm

Reprox schreef:Mooie fiets gozer!
Is dat frame van marktplaats?
Nee, frame is van On One ;)

Het enige Scandal frame dat er te koop staat is de 19" die ik te koop heb staan :)

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma mar 05, 2007 8:28 pm

Mooie bike, alleen je smaak van whisky... 8)
Put the fun between your legs!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma mar 05, 2007 8:32 pm

Cubeman schreef:Mooie bike, alleen je smaak van whisky... 8)
Die is inderdaad, in tegenstelling tot de fiets, een beetje ordi...

;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma mar 05, 2007 8:34 pm

idd beetje makkelijk.

Echte singlespeed whisky is toch meer de rokerige/peaty achtige dingen. Oban/Laphroaig ofzo.. Mooie islay is ook goed. Als het maar geen speyside spul is of blended shit.

Ik heb nu een laphroaig 15 jaar oud liggen en die is lekker....
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma mar 05, 2007 8:44 pm

didadunlop schreef:
Die is zeker goed te noemen, broeder turfhapper!
De 10 jaar is ook lekker maar nog niet zo lekker als de 15 jaar natuurlijk.
De Bunnahabhain 18 jaar is ook erg lekker evenals de Port Ellen 1979 25 jaar die ik laatst heb mogen proeven(jammer dat die zo duur is).
Put the fun between your legs!

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma mar 05, 2007 8:52 pm

goede smaak..:D Port Ellen is Jura en ik ben wel fan van Jura...:D

Bunnahabhain ken ik niet. Waar komt die vandaan?
Alhoewel ik uit Schotland kom ken ik niet alles. Hopelijk deze zomer paar distillers bezoeken..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Pottser

Bericht door Pottser » ma mar 05, 2007 10:23 pm

Vrijwel alle Islay whiskey is de moeite waard, Lagavullin, Ardbeg, Laphroag. Ik heb daar ooit nog een keer gefietst. Leuk is trouwens dat Ibis ooit een singlespeed had, de Singlemalt. Ook hij had een titanium "bidonhouder", gemaakt voor de flessen van o.a. Lagavulling. Als je hem collectief bestelde, kon je hem op Islay op gaan halen. Weet niet of deze singlemalt-rit ooit gereden is.

Echte aanrader als je van turf houdt: ardbeg vooral de 15 (plusmin) is erg goed. Ardbeg verkoopt zelfs een fietsshirt.

TomG

Bericht door TomG » ma mar 05, 2007 11:35 pm

Pottser schreef:Ardbeg verkoopt zelfs een fietsshirt.
Toen ik in schotland was zag ik iemand er in fietsen, maar ik kan hem nergens terug vinden. Enig idee waar die te krijgen is? Op de site van Ardbeg is niks te vinden.

Pottser

Bericht door Pottser » di mar 06, 2007 9:32 pm

Wat googlen leverde dit op:

http://www.edirectory.co.uk/pf/880/mia/ ... id/5153443

Is in ieder geval eclusief.

dré

Bericht door dré » di mar 06, 2007 10:38 pm

didadunlop schreef:idd beetje makkelijk.

Echte singlespeed whisky is toch meer de rokerige/peaty achtige dingen. Oban/Laphroaig ofzo.. Mooie islay is ook goed. Als het maar geen speyside spul is of blended shit.

straight from the cask toch niet hoop ik voor je?
Die smaakt naar 53:15, tikkie zwaar zeg maar (55,7%). En nog terugkomend op die smaak, die krijg je je bek niet meer uit, buitengewoon overdreven.

We dwalen iets af.
Hubert, mooi fietsje!

didadunlop

Bericht door didadunlop » di mar 06, 2007 10:44 pm

hahahaha idd geen cask strength. Die is iets te duur maar wel lekker hoor..:D

Gewoon de standaard 15 year. Je proeft wel het verschil met de 10 jaar oud. Lekkor...:D

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo mar 07, 2007 6:08 pm

Whisky!!!
Even een duit in het zakje doen:
Heb hier (binnen handbereik, toevallig) nog een 16yr Highland Park staan, raw cask. Nr 1132 van de 1272 gebottelde flesjes, héél fijn.
Ook nog een bietske Oban, Glenfiddich Caoran Reserve en "gewone" Highland Park 12yr.

En je wil niet weten hoeveel lége flessen...
Bikepark Groningen

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » do mar 08, 2007 9:38 pm

Hubert, Naaper :D ;)
Mooi fietske man!! (het zou natuurlijk ook een beetje stom zijn om te zeggen dat ik het niet mooi vind...). Mooie keuze voor onderdelen ook!!

Plaats reactie