Eisen:
- trouble-free / deugdelijk
- geared
- lekker comfortabel, maar toch zonder vering
- inzetbaar voor een wedstrijdje, daarom;
- beetje licht
- beetje pimp
Waar ik op uit kwam was het volgende:
Frame: On One Scandal in 21", een scandium / aluminium frame voor gebruik met 29" wielen. Frame heeft dezelfde geometrie als de Inbred die ik van hetzelfde merk bezat, en deze beviel mij goed. Een goede mix van stabiel en nerveus. Mede door de geanodiseerde finish weegt het frame maar 1649 gram. Frame heeft lekker veel bandenruimte, iets wat ik prettig vind want ik houd van dikke banden.
Vork: On One carbon, passend bij het frame qua maten, eveneens zelfde maten als de vork die ik in de Inbred had. Meer rake dan in alle verende vorken gevonden wordt, dit bepaald mede hoe fijn deze fiets stuurt. Gewicht is 950 gram en de vork is vrij stijf voor carbon.
Balhoofd: King zwart, die doen het altijd goed.
Stuurpen: Thomson X4 120mm, degelijk. Qua klemming beter dan de 'Elite', die weleens los wil lopen.
Stuur: Jones H-bar, breed titanium stuur dat ik op al mijn mountainbikes gebruik, comfortabele handpositie(s).
Grips: Dimension kurk en bartape, comfortabel, licht, vrij dik.
Remhendels: L: Vuelta Magnesium, lekker lange hevel, niets bijzonders.
R: Shimano XTR M960 STI, licht, degelijk. Deze hendel moet het iedere keer dat ik onderuit ga flink ontzien, getuige de vele krassen al na enkele ritjes

Remmen: Avid BB7 180 voor / 160mm achter. Mechanische schijfrem, linker- en rechter remblok onafhankelijk te stellen zonder gereedschap. Degelijke rem. Niet licht.
Rembuitenkabels: Shimano + Avid Full Metal Jacket. Die laatste is een RVS pijpje dat ik voor de voorrem gebruik. Superlicht en stijf.
Naven: V : Hope Pro II disc 36 gaats, degelijk.
A : Hope Pro II Singlespeed disc 36 gaats. Degelijke naaf met snellere engagement dan de 9 speed versie. Stalen body voor gebruik met losse smalle kransjes. Bolt-on klemming voor extra stijfheid. Jammer dat hij zo zwaar is en niet super tegen modder afgedicht is.
QR: BBB Bolt-on aan de voorkant. Geeft de voorkant extra stijfheid en is lekker licht.
Spaken: DT Super Comp zwart 36 x. Goede spaak.
Spaaknippels: DT aluminium, licht, wanneer goed behandeld degelijk genoeg.
Velgen: Salsa Delgado disc. Brede velg (29mm). Voldoende sterk, met nog geen 500 gram vrij licht.
Banden: verschilt, voor 'gewone' ritjes vaak Nanoraptor achter, Weirwolf voor. Tijdens wedstrijdjes zal ik Kenda Karma of Stans Crow icm Michelin latex binnenbanden (125 gram p/st) gebruiken.
BB: XTR M960, stijve combo icm cranks. Lagering niet top, wellicht dat dit ooit nog opgelost gaat worden.
Cranks: XTR M960 180mm, zelf bewerkt voor gebruik met één blad.
Pedalen: Crank Bros Eggbeater titanium, veel spelingsvrijheid, 'open' systeem om modder uit te laten. Licht.
Voorblad: Boone titanium 34 tands, slijtvast, mooi, licht, SingleSpeed.
Derailleur: Shimano XT, degelijk, bij een crash niet onwijs duur om te vervangen.
Cassette: custom 6 speed, 12-28, staal, 200 gram incl lockring.
Ketting: iets 9 speed.
Zadelpen: Moots titanium, vaste waarde op mijn fietsen. Heerlijk comfortabel, vrij licht.
Zadel: WTB rocket V, lekkerste zadel dat ik ooit bereden heb, iets boven de 200 gram = licht voor zoveel comfort.
Zadelpenklem: Hope QR, handig voor demontage tijdens vervoer, mooi.
Bidonhouders: Ahearne Spaceman RVS voor heupfles + Kingcage titanium. Die laatste is met 28 gram vrij licht, maar toch onwijs degelijk. Klemt mijn flessen goed. Slijt niet zoals aluminium versies.
Heupfles: RVS custom met 'SingleSpeed Fever' plaatje gevuld met Johny Walker Black Label.
Lamp: Exposure Light Race Turbo, 2 x 5W SLED (Super LED). Genoeg licht om 's avonds en 's nachts offroad te rijden. Minder dan 200 gram. Ik ben heel blij met dit lampje

Ik heb nu een fiets zonder voorderailleur, daar ik deze niet nodig acht op de paden waar ik deze fiets ga rijden. Ik gebruik een aangepaste Rohloff chainguide om ervoor te zorgen dat de ketting niet van het voorblad af loopt, deze weegt rond de 30 gram na aanpassing.
De 6 speed setup geeft me een 'dishless' achterwiel, dat zorgt voor veel extra sterkte. Door mijn SingleSpeed-benen die grote cadansverschillen aan kunnen rijd ik fijner met wat grotere stappen tussen de versnellingen. Volgens velen kun je echter nooit serieus mountainbiken met zo'n beperkt aantal versnellingen ..........

Ik heb de fiets gewogen met bovenstaande specificaties (zonder lampje) maar met Kenda Karma voorband en Stans Crow achterband, toen gaf mijn hangweegschaal 10,23kg aan. En ik was nog blijer dan ik al was

Algehele oordeel over deze fiets is dat het wel iets is waar ik blij van kan worden. De fiets (en ook zeker het frame) is heerlijk comfortabel en doet voor de rest alles wat hij moet doen. De 6 speed was een experiment nadat een eerder 3 speed experiment voor mij gefaald was. Ik zie mezelf trouwens niet snel terug gaan naar een 9 speed 11-32 cassette.
Het gewicht vind ik netjes en met de wat lichtere (en vooral lichter lopende) banden gaat deze fiets je zeker niet tegen houden om heel hard te gaan zónder vervelend nerveus aan te voelen.
Hieronder wat foto's: