Enkele weken terug kreeg ik een mailtje van een kennis van me in New York die iets 'mysterious' op had gedoken. Wegens voor hem te klein en geen ruimte om hem 'bij de rest' te zetten, een ideale prooi voor mij.
Dit beloofd een leuke puzzel te worden. Al vanaf het moment dat ik de eeste fotos zag, ben ik gaan uitzoeken om welk model het nu precies gaat. Rocky Mountain bouwde voor de jaren '90 grofweg twee soorten frames; met een 'standard top tube' en met de 'sloping top tube'. De laatst genoemde komt men het minste tegen. Waarschijnlijk omdat het in die tijd een erg buitenbeentje was omwille van zijn verschijning. Daarnaast is er niet veel informatie te vinden over de modellen van Rocky Mtn vóór 1990.
Na verschillende mails en telefoontjes gepleegd te hebben met kennissen waren de meningen nog steeds verdeeld. De vorige eigenaar van wie ik hem heb, was er redelijk van overtuigd dat het de 'Tantalus' zou betreffen. Dat was één van de twee custom modellen van Rocky. Wat scans van de '89 en '88 brochure doen mij heel anders denken. De 'custom' modellen van Rocky hadden allemaal de zitbuis strop vooraan. De Tantalus was het frame met de 'standard toptube' en was gesoldeerd. De enige 'custom' die men toen had mét sloping toptube was de Thunderbolt. Deze werd echter gesoldeerd.
Dit frame is duidelijk getiglast. Mijn vermoedens gingen al vrij snel uit naar een Blizzard of de Avalanche, die overigens later de Equipe werd genomend omdat GT in amerika al een 'Avalanche' had. Dit terzijde. Deze twee frames zijn beide getiglast en hebben de zitbuis strop achteraan. Appeltje-eitje hoor ik je denken? Klare zaak. Neen. Met de schaarse geometrische info die ik heb, kan ik géén 100% match vinden met zowel de '88 of '89 Blizzard óf de Avalanche. Detail daarbij is dat dit frame een 'pump peg' heeft. Of wel een nokje om een pomp op het frame te kunnen klemmen. Dit is overduidelijk een 'custom feature' én juist die kwamen niet voor op de Blizzard of Avalanche. Hmm...

Goed, eerst maar eens wat foto's. Nee, een schoonheid is het zeker niet. De lak komt uit een spuitbusje.. is zeker dus niet origineel, maar dat behoeft geen verdere uitleg. Structureel is het frame in orde. Geen roest en geen deuken. Helaas is de rechter seatstay wel licht verbogen, maar dat laat zich nog wel richten zonder al te veel moeite.

Waarom ik dit/deze frames toch erg interessant vind, is ondermeer te danken aan het feit dat Chris DeKerf zijn vakmanschap leerde onder de vlag van Rocky. Hij werkte er een vrij lange periode en heeft daar onder meer in zijn laatste jaren 'Everest' gedraaid. De custom-afdeling dus. Het leuke is dan ook dat in deze frames details te zien zijn die je terug zag/ziet in de frames die Chris tot op de dag van vandaag onder eigen naam bouwt. Meest duidelijke punt zien we terug in de zitbuis constructie.

Deze is bovenaan versterkt met een lange lug, welke wat teruggedraaid is tussen bovenbuis en zadelpenstrop. Bij Chris is deze echter wel wat korter

Frame is voorzien van u-brake nokken onder de liggende vork. Kabelloop daar dus ook op aangepast, zoals bij vele frames van die tijd.

Rechter staande vork; die loopt ligt gebogen. Frame lijkt vooralsnog bij wat grove meetingen toch recht te zijn.

Vooralsnog staat dit frame 'bij de rest' in de wachtrij. Vroeg of laat gaan we hier een rijdbare fiets van maken. Eerst definitief zien vast te stellen om welk model het gaat. Chris DeKerf heeft me al wat kunnen helpen, maar 100% vast ligt het niet. Kleine details maken het verschil... maar dus ook lastig in deze. Leuk