Hayes HFX Nine XC Lopen Aan

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
SeMy
Hayes HFX Nine XC Lopen Aan

Bericht door SeMy » ma nov 20, 2006 5:53 pm

Mijn Hayes HFX Nine XC remmen lopen allebei aan, aan de voorkant valt het erg mee en kan ik het alleen horen als ik het voorwiel optil en het ronddraai, maar bij de achterrem is het erger. Als ik fiets hoor ik een heel duidelijk metaal geklink van de schijven die de remblokken raken.
Als ik het goed bekijk raakt de schijf het blokje aan de kant van de discmount bij sommige plekken in zijn omwenteling en bij de rest van de schijf loopt hij vrij. En er zit ruim genoeg ruimte tussen de schijf en het andere remblok ten allen tijden.
Is merk niet duidelijk dat ik er langzamer door ga maar het geluid is heel vervelend, en erg duidelijk/luid. Er zitten geen spacers tussen de rem en het frame, en de zuigers steken niet uit.
De schijven zijn helemaal recht, en dit probleem kan zijn ontstaan na een crash die ik vol op het achterwiel lande en mijn cranks en zadel verboog, en in de Kona Coiler komt standaard een Deore achternaaf :|

Kan het dus zijn dat de naaf gewoon nog werkt maar dat er iets verbogen is waardoor de schijf niet perfect meer rondloopt maar de band en velg wel?

Of is dit een bekend HAYES probleem en moet ik iets afvlakken? Of komt dit tot zekere mate bij elke schijfrem voor?

Ik heb meer gelezen over aanlopende HAYES remmen maar ontluchten, de en re monteren hebben nooit geholpen, het begint nu echt vervelend te worden en ik wil het opgelost hebben, elk advies is welkom, maar niks als HAYES is schijtzooi en gooi et maar weg, dat is misschien een tweede optie :evil: .

Thanks,

Semy

^oZ

Bericht door ^oZ » ma nov 20, 2006 9:32 pm

Uhm, spacers?

Orbea

Bericht door Orbea » ma nov 20, 2006 9:53 pm

:bandana: is je frame al vlak gefreesd? zodat de caliper ook vlak op de schijf staat? anders word de ruimte tussen de blokken en de schijf kleiner en komen de cilinders dus niet ver genoeg terug...

En bij ontluchten ook alijd even de cilinders helemaal terug duwen in de caliper..

Greetzz
Specialize Epic S-works M10 Fact Carbon Custom de luxe
Orbea custom full XTR'07 4SALE
Orbea custom Ultegra/Dura-ace '05
Gazelle Lite Hybride suprieur XT'07
Panasonic DX-2000

SeMy

Bericht door SeMy » ma nov 20, 2006 10:15 pm

^oZ schreef:Uhm, spacers?
Er zitten geen spacers tussen de rem en het frame
En met spacers erbij zou de schijf de blokken al helemaal raken.

@ Orbea: Ik heb geen idee ik heb deze fiets zo gekocht en in het begin was er geen enkel probleem, wordt een frame over het algemeen standaard afgevlakt bij de LBS als die hem afmonteerd? Ik zal het even navragen bij mijn helaas niet zo local bike shop.[/quote]

Orbea

Bericht door Orbea » ma nov 20, 2006 10:24 pm

Niet alle bikestores doen dit.. die bij mij in t dorp doet t sinds kort om de vele problemen te voorkomen zeggen ze...

je kan dit vrij simpel zien.. als je de klauw ff los draait en de nok is niet blank aluminium maar afgelakt dan is hij niet gefreesd.

Greetzz
Panasonic DX-2000

^oZ

Bericht door ^oZ » di nov 21, 2006 7:33 pm

SeMy schreef: En met spacers erbij zou de schijf de blokken al helemaal raken.
Wat dacht je van spacers achter je schijf?

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » di nov 21, 2006 7:48 pm

Niemand die ff roept dat Hayes post mount is en er geen spacers geplaatst hoeven/kunnen worden.

Probeer je schijf nog eens uit te lijnen. Heel simpel.

Te 2 bouten die je caliper op je frame vast klemmen losdraaien. Rem inknijpen. De blokken bijten zich vast op de schijf. En dan draai je de boutjes van je caliper weer vast als je de rem ingedrukt houdt. Rem los, wiel draaien en als t goed is zou is vrij moeten zijn. Anders nog eens proberen.

Of je cilinders eens goed bekijken/schoonmaken.

veel succes.

Orbea

Bericht door Orbea » di nov 21, 2006 7:50 pm

magura heeft ze bij bepaalde remmen bijzitten geen losse ringen achter ieder boutje zetten..

enne met opfrezen gaat de caliper ook verder van de schijf af..

succes
Panasonic DX-2000

SeMy

Bericht door SeMy » wo feb 07, 2007 11:06 am

Ik heb het centreren paar keer geprobeerd maar er veranderd gewoon niks, de calipermount is ook gefreesd. En toen kwam ik erachter dat een van de zuigers in de rem niet meer volledig terugschiet, nu lees ik dat dit vaker bij anderen is gebeurd en dat de rem openmaken en alles goed schoonmaken en zuigers terugduwen goed helpt.
Maar het probleem is dat ik de zuiger niet teruggeduwd krijg zelfs niet met alle olie uit het systeem.
En ik krijg de inbusboutjes op de caliper voor geen meter losgedraaid.
WD-40, kruipolie, voorzichtig warmstoken en alle andere goedjes ertussen gespoten maar niks helpt. Doe ik iets fout? En hoe krijg ik die bouten los?

Giesbro

Bericht door Giesbro » wo feb 07, 2007 1:31 pm

Het wiel ronddraaien en met de hand de schijf rechtbuigen, werkt het beste.

SeMy

Bericht door SeMy » wo feb 07, 2007 3:23 pm

Dat had ik ervoor al gedaan maar hielp maar een klein beetje maar het probleem zit er erin dat er een zuiger is blijven vastzitten. Dus hoe krijg ik die caliper body bouten los in mijn vraag?

Plaats reactie