M4 of M5?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Rabelista
M4 of M5?

Bericht door Rabelista » di mei 23, 2006 4:08 pm

Ik was vandaag bij de fietsenmaker, had torx schroefjes nodig voor mijn schijfremschijfen voor op mijn velgen.

Hij zei dat hij moest weten of ik M4 of M5 schroefjes nodig had?

Ik zou echt niet weten welke, ik heb gewoon normale Single Tracks van Sunrims. (Tenminste morgen pas, Reprox (daan) heeft ze vandaag op de post gedaan).

Wie weet welke ik moet nemen?

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Bericht door Sven » di mei 23, 2006 4:28 pm

Lijkt me logischer voor ons om te weten wat voor een naaf je zou hebben dan je velg. Ik bedoel: op je velg zet je geen schijf he...

De gangbare maat voor schijfremmen is trouwens bij mijn idee nog altijd 6x M5 Torx.

Dus.

Succes.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten:4164
Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am

Bericht door Luc » di mei 23, 2006 4:45 pm

M5 Torx zal het niet zijn, er worden voor die bouten andere maatbenamingen gehanteerd. Voor een inbusbout is het inderdaad M5, ik zou het moeten checken voor de zekerheid, maar voor schijfremmen zijn het M25 Torx bouten dacht ik.

Als die LBS vraagt naar M5 of M4 voor Torx zou ik ook maar eens ineens checken of die LBS wel weet wat Torx bouten zijn.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Bericht door Sven » di mei 23, 2006 4:49 pm

Luc schreef:M5 Torx zal het niet zijn, er worden voor die bouten andere maatbenamingen gehanteerd. Voor een inbusbout is het inderdaad M5, ik zou het moeten checken voor de zekerheid, maar voor schijfremmen zijn het M25 Torx bouten dacht ik.

Als die LBS vraagt naar M5 of M4 voor Torx zou ik ook maar eens ineens checken of die LBS wel weet wat Torx bouten zijn.
Hell Yeah... Was ik vergeten erbij te zetten, nu je het zegt zijn het idd m25 Torx.

For very sure!!

Gebruikersavatar
BigHitRider
Berichten:332
Lid geworden op:wo feb 08, 2006 11:52 pm
Locatie:rijswijk

Bericht door BigHitRider » di mei 23, 2006 6:00 pm

Het is nog steeds een M5 bout, m5 geeft alleen het soort draad aan.
Heeft nix met de kop te maken , je gebruikt alleen een t25 bit of sleutel.....

Gebruikersavatar
Reprox
Berichten:1707
Lid geworden op:di sep 28, 2004 4:10 pm
Locatie:Oldenzaal

Bericht door Reprox » do mei 25, 2006 1:07 am

Andere vraag er even tussendoor:
Weet iemand toevallig een dergelijke boutjes voor je schijfremmen?
Ik heb onderhand al een paar boutjes over de kop gedraait. (standaard Hayes boutjes) gelukkig er normaal uit gekregen zonder enige schade aan de naaf of schoefdraad.
Aan het gereedschap ligt het niet. dat is pas nieuw aangeschaft.

Zijn hiervoor speciale bouten te verkrijgen? iets van verhardroestvrijstaal oid?

Groetjes Daan
Normal people worry me.

Rabelista

Bericht door Rabelista » do mei 25, 2006 7:59 am

. :o hahaha
Volgens mij weet die gast echt niet wat torx boutjes zijn.
Hij blijft maar zeggen over m4 en m5.
Dus ik heb m25 torx nodig..

Heeft iemand die nog liggen of moet ik ze nieuw halen 8)

Gebruikersavatar
BigHitRider
Berichten:332
Lid geworden op:wo feb 08, 2006 11:52 pm
Locatie:rijswijk

Bericht door BigHitRider » do mei 25, 2006 11:00 am

Die GAST heeft gelijk....... Je heb ook m5 Boutjes nodig, al dan niet met een T25 kop..... Maar het Kan net zo Goed gewoon 5 mm Imbus Zijn....

@ Reprox http://www.hopebenelux.com/voir_kitvistidisc.html Titanium Boutjes van Hope.

Steelhead Rider
Berichten:2370
Lid geworden op:ma jun 28, 2004 1:43 pm

Bericht door Steelhead Rider » do mei 25, 2006 8:42 pm

Audwin schreef:. :o hahaha
Volgens mij weet die gast echt niet wat torx boutjes zijn.
Hij blijft maar zeggen over m4 en m5.
Dus ik heb m25 torx nodig..

Heeft iemand die nog liggen of moet ik ze nieuw halen 8)
Ik word er ondertussen echt ziek van dat je voor geen ene tering leest man.

Het staat er toch gewoon? T25 kop en M5 draad? Dus die gast heeft WEL gelijk.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » do mei 25, 2006 9:09 pm

Andere vraag er even tussendoor:
Weet iemand toevallig een dergelijke boutjes voor je schijfremmen?
Ik heb onderhand al een paar boutjes over de kop gedraait. (standaard Hayes boutjes) gelukkig er normaal uit gekregen zonder enige schade aan de naaf of schoefdraad.
Aan het gereedschap ligt het niet. dat is pas nieuw aangeschaft.

Zijn hiervoor speciale bouten te verkrijgen? iets van verhardroestvrijstaal oid?
Ach je kan wel duurdere bouten nemen maar er komen alleen maar schuifkrachten op. En ik durf met mijn gewicht van 100KG makkelijk aan een standaard boutje (M5) te gaan hangen als het schuifkrachten zijn. Het grootste probleem met inbus/torx etc is dat er vuil in komt en dat de meeste mensen dat er niet uithalen voordat ze gaan losdraaien. Dan heeft je sleutel nooit genoeg grip op het boutje en sloop je het binnenzeskant/torx patroon. Dat is iets waar je trouwens altijd op moet letten, de sleutel moet genoeg grip hebben. Dus eerst schoonmaken en dan met een goede sleutel (dus geen halfords ding) volledig erin duwen en draaien. Als je dat doet is het bijna onmogelijk om iets kapot te maken (en bij inbussen op de hoek van het sleuteltje vasthouden anders schiet ie eruit).

Rabelista

Bericht door Rabelista » vr mei 26, 2006 3:49 pm

Het was een m5 draad, met een inbus kop, ik weet niet of dat t25 is?
Maar heb nu de schroefjes:)

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr mei 26, 2006 4:20 pm

T is de aanduiding voor TORX. T25, T40 etc.

M is de aanduiding voor inbus (allen key in het engels/hex key in het amerikaans). Wel lastig aangezien die maat dus ook gebruikt wordt voor "metrische" aanduidingen.

Dus M5 met een inbus kop of M5 met een T25torx kop.

Misschien wel handig om dat soort dingen even te leren. Op wikipedia staat het grootste gedeelte uitgelegd. En de voor en nadelen.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr mei 26, 2006 4:26 pm

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Screws

daar kan je veel terugvinden over de verschillende soorten bouten/moeren/sleutels etc etc. Wel in het engels, maar de nederlandse versie is minimaal. En via de categorie indeling beneden aan kan je nog veel meer handige sleutel info vinden.

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » ma mei 29, 2006 2:20 pm

Heb je wel zo'n torx sleuteltje ?
En een moment sleutel, anders kan je net als Reprox meteen een reserve setje bestellen...
Wanneer ik zo je posts doorlees begin ik erg benieuwd te worden naar je bike...

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma mei 29, 2006 2:59 pm

yes zullen we weer een pro/contra momentsleutel discussie gaan starten?

:o

Gebruikersavatar
Kjiratsiekoedel
Berichten:211
Lid geworden op:do nov 11, 2004 11:02 pm
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Bericht door Kjiratsiekoedel » ma mei 29, 2006 3:53 pm

Ik had bij mijn vorige schijven M5 RVS dopsleutelbouten erop gezet. Roest niet en blijft gewoon heel i.i.t. sommige bagger imbus/torx boutjes die je tegenkomt.

Heb nu trouwens weer T25 boutjes.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma mei 29, 2006 4:32 pm

dopsleutelbouten? Je bedoeld standaard zeskantbouten hoop ik?

Ik heb een doppenset met inbus en een met torx dus dopsleutelbouten zegt mij niet zoveel.

Standaard zeskantbouten met een ringetje zijn inderdaad het makkelijkste. Er kan geen modder etc inkomen. Nadeel is wel dat ze kunnen beschadigen. Inbus en Torx hebben een binnenprofiel wat niet kan beschadigen.

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di mei 30, 2006 10:11 am

Goed gereedschap is het halve werk...
Helemaal voor inbus en torx boutjes.

Plaats reactie