Hallo,
Als je je naaf uitspaakt, kan je dan dezelfde spaken nog eens gebruiken? Want ik heb ergens horen zeggen dat je de spaken geen 2x kan inspaken?
Grtz,
Spaken
Moderator:Beheerders
-
Dat kan ik helaas bevestigen. ik ben een beetje aan het spaken geslagen en heb daarvoor oa oude spaken gebruikt. In het kader van "ach het kan wel" kan ik nu weer 2 wielen uit elkaar halen. Van tevoren dus even de spaaklengte bepalen. Via www.sapim.be kun je een handige calculator in het nederlands vinden.Steelhead Rider schreef:Het kan wel, maar de kans dat je nieuwe naaf precies dezelfde spaaklengte heeft is klein.
Ook Spocalc is een handig tooltje.
Een Excel sheet met velgen en naven database.
ff Googlen voor het adres.
Wanneer je oude wiel geen grote slag had, dan zijn de spaken waarschijnlijk nog in goede conditie. De nippeltjes moeten natuurlijk ook nog goed zijn, dus niet rond gedraaid.
Maar je nieuwe velg en naaf moeten dan wel dezelfde afmetingen hebben, zoals hierboven al gezegd.
Met een beetje geluk lukt het wel eens. Een milimetertje verschil kan je wel hebben, meer en 't wordt spannend.
Eerst rekenen voor het inspaken scheelt veel werk, hoewel een beetje extra oefening ook geen kwaad kan
Een Excel sheet met velgen en naven database.
ff Googlen voor het adres.
Wanneer je oude wiel geen grote slag had, dan zijn de spaken waarschijnlijk nog in goede conditie. De nippeltjes moeten natuurlijk ook nog goed zijn, dus niet rond gedraaid.
Maar je nieuwe velg en naaf moeten dan wel dezelfde afmetingen hebben, zoals hierboven al gezegd.
Met een beetje geluk lukt het wel eens. Een milimetertje verschil kan je wel hebben, meer en 't wordt spannend.
Eerst rekenen voor het inspaken scheelt veel werk, hoewel een beetje extra oefening ook geen kwaad kan