Goede Houding op de Mountainbike

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Rinse Appelstroop
Contacteer:
Goede Houding op de Mountainbike

Bericht door Rinse Appelstroop » vr mar 17, 2006 7:55 pm

Sinds ik nu net een nieuwe fiets (Specialized Stumpjumper 2006) gekocht heb. En ik op mijn vorige fiets een Santos scc02 veel te kort zat.

Verschil tussen beide fietsen is de horizontale bovenbuis lengte van resp. 64cm en 60cm.

Ik zat zelf toch wel lekker de op Santos, tot ik op de Specialized ging rijden. Dat zat tien keer beter en rijd er ook lekkerder op.

Graag jullie mening eens over de goede houding op de fiets.
En wat jullie een goeie methode vinden voor het bepalen van die houding.

Rinse
Whoop Whoop!

Gène

Bericht door Gène » vr mar 17, 2006 10:07 pm

Klinkt misschien stom, maar ga eens op een tacx zitten voor een grote spiegel en kijk eens naar je houding.

In de boekjes spreken ze altijd van een rechte rug. Wanneer je op het zadel zit moet je voet gestrekt zijn, wanneer je je bal van je voet op het pedaal houd. Als je ingeklikt zit moet je knie licht gebogen zijn. Verder moeten je armen t.o.v. je torso een hoek van 90 graden maken. Ook moet je er op letten dat je nek en schouders ontspannen moeten zijn. Niet dat je met nek pijn thuis komt van het omhoog kijken.

Dat zijn ongeveer de basis regeltjes. Als je dit hebt, kun je een beetje fine tunen, door eens wat lager te zitten (stuur laten zakken, als dit kan). Zadel iets naar voren of naar achteren om je bekken iets achter het crank te krijgen. Zo kun je maximaal kracht zetten.

Rinse: Toen ik de eerste keer op een specialized zat, zat ik ook beter. Ik zat eerst op een fiets die een goede maat had, maar op de een of andere manier niet klopte. Vandaar ook dat ik niets anders meer wil rijden. Ik ben wel van 21" terug gegaan naar 19". Ik kwam op technische stukken niet lekker uit de voeten. Ik kreeg het gevoel dat ik teveel moest werken.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » za mar 18, 2006 8:01 pm

Ik heb ook lang zitten twijfelen tussen frames en daarna tussen maten. Een langere boven buis (maat L) leek mij logischer terwijl ik qua beenlengte een M kon hebben. Daarna heb ik nog flink zitten klooien met de stand van het zadel, de hoogte van het zadel, stuur en stuurpen en, uiteindelijk 1,5 jaar later is hij volgens mij zoals hij moet zijn.
Ich Heisse Super Fantastisch!

dubbelop
Contacteer:

Re: Goede Houding op de Mountainbike

Bericht door dubbelop » zo mar 19, 2006 2:38 pm

Rinse Appelstroop schreef:Verschil tussen beide fietsen is de horizontale bovenbuis lengte van resp. 64cm en 60cm.
Een bovenbuis van 64 cm. :shock: Dat is volgens mij nogal een megamaat. Hoe lang ben jij?
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Re: Goede Houding op de Mountainbike

Bericht door Rinse Appelstroop » zo mar 19, 2006 8:22 pm

dubbelop schreef:
Rinse Appelstroop schreef:Verschil tussen beide fietsen is de horizontale bovenbuis lengte van resp. 64cm en 60cm.
Een bovenbuis van 64 cm. :shock: Dat is volgens mij nogal een megamaat. Hoe lang ben jij?
Ik ben 1.93, heb lange benen en erg lange armen. Zat op de santos erg gedrongen.

Rinse
Whoop Whoop!

Plaats reactie