Welke spaken?
Moderator:Beheerders
Ik ga een nieuw setje wielen vlechten maar welke spaken ga ik er in steken?
Doel is een licht setje wielen, velgen worden zeer waarschijnlijk Mavic 717disc, 32 gaats.
DT Revolution of
Sapim Laser
En dan welke nippels?
DT Alu
DT pro lock
Sapim Polyax
Sapim Polyax Sils
Doel is een licht setje wielen, velgen worden zeer waarschijnlijk Mavic 717disc, 32 gaats.
DT Revolution of
Sapim Laser
En dan welke nippels?
DT Alu
DT pro lock
Sapim Polyax
Sapim Polyax Sils
ik weeg inclusief bepaking nog geen 80kg.
Doel, ja hoe noem je wat ik doe. Touren klinkt wel relaxed. En soms spring ik van de stoeprand af.
Het worden inderdaad disc wielen. Butted spaken en de oude Mavic 317 hebben de Pyreneeen wonderwel overleeft dus ik dacht dat was stevig zat.
Laser of Revo moet dna wel kunnen. Maar geen ervaring mee.
CX-ray is mooi maar te prijzig.
Doel, ja hoe noem je wat ik doe. Touren klinkt wel relaxed. En soms spring ik van de stoeprand af.

Het worden inderdaad disc wielen. Butted spaken en de oude Mavic 317 hebben de Pyreneeen wonderwel overleeft dus ik dacht dat was stevig zat.
Laser of Revo moet dna wel kunnen. Maar geen ervaring mee.
CX-ray is mooi maar te prijzig.
Revo of Laser lijkt me gewoon perfect, ook voor disc wielen. Ik heb zelf al verschillende DH wielen gemaakt met dergelijke spaken en dat gaat gewoon goed. Gewoon heel klassieke wielen maken: 3-kruis, 32 spaken, messing nippels en goed spaken met voldoende spanning. En neem de disc kant als uitgangspunt voor de trekkende spaken.
Qua prijs is Sapim net iets goedkoper dan DT bij gelijke kwaliteit.
Qua prijs is Sapim net iets goedkoper dan DT bij gelijke kwaliteit.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Zijn die CX-Ray spaken zijn lichter dan die DT toch? Maar zijn ze ook sterker, of juist niet (juist meer geschikt voor wielrennen)? En de DT Aerolite spaken, hoe verhouden die zich met de rest?msxx schreef:Revo is voor lichtgewichten en voor velgremmen...
Kies voor DT Comp of Supercomp...
(liefst cx-ray, maar beetje pricey..)
Met dergelijke spaken heb je bij het vlechten inderdaad meer last van torderen eens je spaken op spanning beginnen te komen, maar dat heeft niets met DH wielen of niet te maken, da's nu eenmaal het gevolg van die dunne spaken. Dat kan je alleen maar opvangen door regelmatig afdrukken en je aanspantechniek. Drupje olie op de schroefdraad alvorens je begint te centeren helpt ook. Voordeel van die dunne spaken is dat ze nog wat elastischer zijn op het middengedeelte dan een gewone butted spaak en dus nog wat beter de kleinere schokken kunnen opvangen. Mits goed gespaakt en op spanning gebracht, zou dat je wielen duurzamer moeten maken.Jurriaan schreef:Luc, Revo spaken voor downhill??
Geen last van torderen van de spaak tijdens het vlechten?
Niet te veel flex in het wiel met Revo spaken icm schijfremmen?
Van de DH wielen die ik gemaakt heb met Revo spaken, heb ik de mensen nooit horen klagen over teveel flex, en daar hoort bvb. Steve bij, alias bikerfreak hier op DP. En je weet het of niet, maar die jongen is niet al te zachtaardig met z'n materiaal, kan een ferm stukje DH rijden.
Voor het gebruik dat jij beschrijft, en met je 'weightweenie'-idee in het achterhoofd, lijken mij Revo of Laser spaken absoluut zeer goed geschikt aan een redelijke prijs. De CXRay is nog sterker en zéér marginaal lichter, maar een héél pak duurder.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be