Ik wil een wiel op gaan bouwen maar loop tegen een aantal vragen op. Hopelijk kan iemand me daarbij helpen.
Er zal een 24inch double track velg op komen. Maar zal ik deze gelast of gesteekt kopen? Wat is het verschil?
De naaf is een cannondale Thru-12 naaf 36hole. Nu wou ik via de calculator van dtswiss de spaaklengte gaan bepalen maar daar kwam ik niet helemaal uit. ivm de maten van de naaf welke ik niet wist.
En waar zou ik het beste spaken vandaan kunnen halen? dtswiss competition of sapim type....?
Wiel opbouwen
Moderator:Beheerders
Als de naaf niet in de database van DT zit, moet je ze zelf met een schuifmaat opmeten en in de calculator invoeren.
DT en Sapim zijn gelijkwaardig van kwaliteit, Sapim over het algemeen net wat goedkoper qua aankoop.
DT en Sapim zijn gelijkwaardig van kwaliteit, Sapim over het algemeen net wat goedkoper qua aankoop.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Kan met google zo snel ook geen maten van die naaf vinden. Dat wordt dus of zelf opmeten of misschien heeft iemand hier de maten voorhanden.
Bij gestoken velgen zijn de uiteinden van de velg met pinnen met elkaar verbonden. Gelaste velgen spreekt voor zich, verbonden door een las. Over het algemeen is een gelaste velg sterker, maar dus ook duurder.
Afhankelijk van de hoeveelheid materiaal waarvan een velg gemaakt is kun je wel of niet voor gestoken kiezen, maar dat is ook afhankelijk van gebruik (en budget). Lichte gestoken race velgen vind ik niet kunnen, een zware S-Type kan heel erg goed, omdat dat soort velgen al super sterk van zichzelf zijn.
Succes met bouwen,
Jelle
Bij gestoken velgen zijn de uiteinden van de velg met pinnen met elkaar verbonden. Gelaste velgen spreekt voor zich, verbonden door een las. Over het algemeen is een gelaste velg sterker, maar dus ook duurder.
Afhankelijk van de hoeveelheid materiaal waarvan een velg gemaakt is kun je wel of niet voor gestoken kiezen, maar dat is ook afhankelijk van gebruik (en budget). Lichte gestoken race velgen vind ik niet kunnen, een zware S-Type kan heel erg goed, omdat dat soort velgen al super sterk van zichzelf zijn.
Succes met bouwen,
Jelle
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Thanks voor de input.
Ik heb een calculator van sapim gevonden welke een stuk duidelijker is als die van dtswiss. Dus wat betreft de spaaklengte moet dat lukken. Voor een 24inch double track velg lijkt mij gestoken prima. De toegevoegde waarde van het gelaste lijkt me het prijs verschil van 20 euro niet echt waard.
Nu dus maar opzoek waar ze de handel het goedkoopst verkopen. Iemand daar nog tips voor?
Ik heb een calculator van sapim gevonden welke een stuk duidelijker is als die van dtswiss. Dus wat betreft de spaaklengte moet dat lukken. Voor een 24inch double track velg lijkt mij gestoken prima. De toegevoegde waarde van het gelaste lijkt me het prijs verschil van 20 euro niet echt waard.
Nu dus maar opzoek waar ze de handel het goedkoopst verkopen. Iemand daar nog tips voor?