11 Great Bikes in MTB History

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Elevation12,000
11 Great Bikes in MTB History

Bericht door Elevation12,000 » di dec 27, 2005 7:24 am

Kachel hoog, wanten aan, want dit is een erg Cool artikel!

Afbeelding
Schwinn
Breezer
Cunningham
Stumpjumper
Fat City & Merlin
Bontrager
MC San Andreas
AMP
SC Tazmon
Outland
Nog wat

Met dank aan onze Duitse vriend cdeger die dit ff op de scanner wilde leggen.
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op di dec 27, 2005 1:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di dec 27, 2005 8:28 am

cdeger heeft een volledige naam; Christian Deger, al zal dat niemand wat zeggen (voormalig Bike auteur en mijn Bonty-source).
---www.cjmedia.nl---

Pimiento

Bericht door Pimiento » di dec 27, 2005 11:33 am

:clap: :worship: :thumbsup:
One-handed Pimpin'®

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di dec 27, 2005 5:01 pm

Kijkende naar de line-up van wat Bike acht als de meest invloedrijke fietsen en concepten, komt er toch wel een lach op mijn aangezicht... Er zijn wel wat rechtstreekse links te leggen vanuit mijn verzameling naar de voorgestelde lijst.

Breezer -> Breezer Storm (eigenlijk enkel nog de naam die de link vormt)
Cunningham -> WTB Phoenix SE (Geo afgeleid van de Cunningham, stuur en onderdelen evengoed gedachtengoed van Charlie)
Bontrager -> Bontrager RaceLite, TiLite en FS Proto
AMP -> DeKerf met AMP achterbrug

Overigens vind ik de gepresenteerde line-up van Bike toch zeker het doel goed treffend. De fietsen die ze daar voorstellen zijn inderdaad toch behoorlijke 'benchmarks' geweest voor onze sport, waarbij (raar maar waar) de aluminium Cunningham voor mij persoonlijk veruit de favoriet is.

In de tijd dat de meeste bouwers nog bouwde volgens het principe 'racefiets-met-dikkere-banden', was Charlie de tijd al erg ver vooruit. Zover dat iedereen hem destijds voor gek verklaarde... later terug komende op het feit dat feitelijk elk modern ontwerp sinds de jaren '90 de geometrie lijnen en bouwwijze van de door hem rond eind jaren '70 gebouwde Cunningham Racer en Idian frames volgen.
---www.cjmedia.nl---

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di dec 27, 2005 8:00 pm

He DK,

Hedendaagse bike heeft verdraaid veel gemeen met Charlie's visie. Zondermeer opvallend en geeft ook blijk van genialiteit. Van de andere kant heb ik het zelf niet zo op hedendaagse bikes, dus wat is het waard. Blijft een geniale kerel, maar wel ff een nuancering. Blijft alu. Slooping toptubes zijn welliswaar okay voor standover clearance en wat extra comfort vd pen die meegeeft. Van de andere kant: Liever een roteind erin, dan een roteind eruit.
In de tijd dat de meeste bouwers nog bouwde volgens het principe 'racefiets-met-dikkere-banden',
Persoonlijk zie ik het verband tussen opgeleukte Clunkers en racefietsen-met-dikkere-banden niet zo. Ik heb het Berto boek dan ook niet en wellicht heb ik net een cruciale passage gemist.

Inhoudelijk op het artikel: Charlie wordt hier aangehaald als de man vd geometrie revolutie. Doorgaans, echter niet in dit artikel, wordt ook Chris Chance met zijn Eastcoast geo opgevoerd als de grondlegger vd moderne geo. Las laatst op het frame builders forum dat nota bene Charlie gezegd zou hebben dat heden eigenlijk goeddeels naar FAT specs wordt gebouwd. Jij als de man met de hotline naar Charlie kan hier wellicht enige helderheid in verschaffen.

Overigens ben ik niet zo van de wie was het allereerst discussie, maar dit viel me toch op.

cHoc

Bericht door cHoc » do dec 29, 2005 1:41 pm

ik vraag me af of outland wel in het lijstje voor kwam als Santa Cruz niet het patent had overgenomen toen outland falliet ging.
shoot me again, I ain't dead yet

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do dec 29, 2005 3:28 pm

cHoc schreef:ik vraag me af of outland wel in het lijstje voor kwam als Santa Cruz niet het patent had overgenomen toen outland falliet ging.

Waarschijnlijk niet nee... tenzij iemand anders het patent over nam en het uit zou melken zoals Intense en SC dat doen... T gaat immers over de meest invloedrijke concepten.... en gebleken is dat de Outland weldegelijk een behoorlijke impact heeft gehad op suspensie-designs.
---www.cjmedia.nl---

vettigen tarzan2

Bericht door vettigen tarzan2 » do dec 29, 2005 8:02 pm

Bedankt voor dit beestig artikel!
I used to be a senior member here!

vettigen tarzan2

Bericht door vettigen tarzan2 » vr dec 30, 2005 10:07 pm

hey,

ik dacht altijd dat Gary Fisher en Schwinn niets met elkaar te maken hadden. De uitleg bij de allereerste pic doet echter iets anders vermoeden. Weet er iemand hier iets meer over? Sorry dak mijn geschiedenisles niet goed gestudeerd heb :cry:

cheers
I used to be a senior member here!

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » za dec 31, 2005 12:24 am

Schwinn is de Gazelle van de USA,dat is wat ik er van weet.
Wist ik er maar meer van....
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » zo jan 01, 2006 5:49 pm

vettigen tarzan2 schreef:hey,

ik dacht altijd dat Gary Fisher en Schwinn niets met elkaar te maken hadden. De uitleg bij de allereerste pic doet echter iets anders vermoeden. Weet er iemand hier iets meer over? Sorry dak mijn geschiedenisles niet goed gestudeerd heb :cry:

cheers
He,

Enige connectie die ik zie is dat Gary heel vroeger prive een Schwinn Excelsior reed.

Plaats reactie