Crank montage...
Moderator:Beheerders
- de G U R U
- Berichten:1034
- Lid geworden op:zo dec 18, 2005 9:17 pm
- Contacteer:
hey,
wilde graag jullie mening horen.
Mijn oude cranks zijn verrot ( lagers rot en pinchbolt gaar) , dus ga ik nieuwe cranks in mijn DMR monteren maar , hier komt de vraag, is het wel handig om dat zelf te doen want ik speel met een hoop geld?
Het gaat om een 68mm USA BB; model is Profile Dirtjump.
Ik weet hoe ik de oude bb eruit gekregen heb en dus hoe alles ongeveer in elkaar zit, en heb de Profile handleiding, maar nu hoorde ik dat als je bij een Profile maar een beetje de mist ingaat je de lagers weg kan gooien.
Zal ik de gok wagen, of toch naar mijn LBS gaan ?(gaat erg tegen mijn heilige DIY principe in) Heeft iemand nog tips ?
Advies of weetjes erg welkom.
wilde graag jullie mening horen.
Mijn oude cranks zijn verrot ( lagers rot en pinchbolt gaar) , dus ga ik nieuwe cranks in mijn DMR monteren maar , hier komt de vraag, is het wel handig om dat zelf te doen want ik speel met een hoop geld?
Het gaat om een 68mm USA BB; model is Profile Dirtjump.
Ik weet hoe ik de oude bb eruit gekregen heb en dus hoe alles ongeveer in elkaar zit, en heb de Profile handleiding, maar nu hoorde ik dat als je bij een Profile maar een beetje de mist ingaat je de lagers weg kan gooien.
Zal ik de gok wagen, of toch naar mijn LBS gaan ?(gaat erg tegen mijn heilige DIY principe in) Heeft iemand nog tips ?
Advies of weetjes erg welkom.
Ik had een crank-as met plastic schroefdraad dus ik heb er zelf maar ingeramd
En zou eigelijk ook niet weten warom je het niet zelf zou proberen , het enigge wat na mijn id fout kan gaan is dat jeje schroefdraad verneukt.
En hoezo lagers weg kan gooien
dat is tog gewoon een stuk??? wat hebben je lagers ermee temaken?
En profiel .... pfff wat weet profiel nu van fietsenmaken. sorry hoor maar iig profiel venray weet echt helemaal nix over dit soort fietsen.

En zou eigelijk ook niet weten warom je het niet zelf zou proberen , het enigge wat na mijn id fout kan gaan is dat jeje schroefdraad verneukt.
En hoezo lagers weg kan gooien

En profiel .... pfff wat weet profiel nu van fietsenmaken. sorry hoor maar iig profiel venray weet echt helemaal nix over dit soort fietsen.
Je hebt mensen en je hebt potloden........
Waarom niet, zo moeilijk is het niet. Het is belangrijk dat je je gevoel volgd bij het indraaien van de cups. Want als je de draad van de cups kapot maakt is dat nog niet zo'n probleem. Het wordt pas een probleem als je de draad in je frame kapot maakt. Dan zul je het geheel opnieuw moeten (laten) tappen. Dit kan een probleem zijn, omdat niet ieder frame dit toelaat.
Gebruik ook fatsoenlijke tools. Niet van die goedkope meuk dat je voor een tientje koopt maar investeer een beetje in je tools. Met een beetje geluk kan je ze dan je hele leven gebruiken.
Er is het een en ander wel te vinden op het i-net. Ik heb het zelf een aantal keren gedaan. Meestal bij m'n eigen fietsen. Ik heb er nog geen problemen mee gehad.
Het is misschien wel verstandig net als bij de schijfrempatten je bracket te laten "egaliseren". Frames die nog de orginele trapas hebben zijn vaak niet egaal bij de trapas. Verf kan er voor zorgen dat je geen nette aansluiting krijgt.
Er komt immers veel kracht op dat stukje frame te staan. Om dat te doen heb je speciale (lees dure) tools nodig. Dit kun je misschien beter laten doen.
Veel plezier and show me some results.
mzzl
Gène
Gebruik ook fatsoenlijke tools. Niet van die goedkope meuk dat je voor een tientje koopt maar investeer een beetje in je tools. Met een beetje geluk kan je ze dan je hele leven gebruiken.
Er is het een en ander wel te vinden op het i-net. Ik heb het zelf een aantal keren gedaan. Meestal bij m'n eigen fietsen. Ik heb er nog geen problemen mee gehad.
Het is misschien wel verstandig net als bij de schijfrempatten je bracket te laten "egaliseren". Frames die nog de orginele trapas hebben zijn vaak niet egaal bij de trapas. Verf kan er voor zorgen dat je geen nette aansluiting krijgt.
Er komt immers veel kracht op dat stukje frame te staan. Om dat te doen heb je speciale (lees dure) tools nodig. Dit kun je misschien beter laten doen.
Veel plezier and show me some results.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
-
- Berichten:973
- Lid geworden op:di feb 01, 2005 10:47 pm
- Locatie:Antwerpen.
een trapas monteren is moeilijker toch dan jij het laat voorstellen. op zich de as zelf montere is niet moeilijk , maar als je een frame opbouwt , met chainguide en kranks die allemaal niet zo standaard zijn , zou ik wel heeeeeel goed bedenke/berekene welke lengte van as je er gaat induwen en wat je waar tusse stopt...
ik ken de cranks niet, is het er 1 met een vaste BB met de lagers in het frame of is het een X-type met 2 losse lagers buiten het frame?
In het eerste geval kan er weinig fout gaan, in het 2de geval wel degelijk, vraag maar aan mijn ex-LBS,
omdat je trapas dan aan je rechtercrank vastzit en een vaste waarde heeft moet de spacering van de lagers wel precies kloppen anders "plet" je ahw je lagers bij het vastzetten van de cranks of je hebt speling.
succes
dusssss©
In het eerste geval kan er weinig fout gaan, in het 2de geval wel degelijk, vraag maar aan mijn ex-LBS,

succes
dusssss©
-
- Berichten:1935
- Lid geworden op:ma okt 14, 2002 1:15 pm
- Locatie:Amsterdam
- Contacteer: