derailleurs afstellen
Moderator:Beheerders
-
ik heb door een ongeluk voor- en achterderailleurs moeten vervangen Hoe stel ik ze af?
Ha, lekker bruikbaar!enpro schreef:Ik denk niet dat je hier antwoord op gaat krijgen![]()
En ik kan je ieglijk niet meer vertellen dan: met de stelschroefjes spelen
Tuurlijk krijg je daar antwoord op in het forum 'sleutelen'. Maar jij zou deze vraag eerder stellen in 'singlespeed"?
Goed, in het kort.
Monteer eerst je achterderailleur op je pat met de imbus (nog geen kabels niks). Er zitten twee kleine schroeven op, die bepalen het bereik (dus hoe ver de derailleur over de cassette kan). Dat is belangrijk omdat je ketting over alle tandwielen moet kunnen gaan maar niet van de cassette af moet kunnen vallen. Ik hang mijn fiets daarvoor op en leg de ketting erom. Door te trappen kun je gelijk zien of hij in de zwaarste versnelling achter goed gaat omdat je derailleur daar immers vanzelf naartoe gaat (er vanuit gaande dat je zon type derailleur hebt). is dat niet zo dan moet je draaien aan 'high'. Vervolgens blijf je trappen en druk je je derailleur naar beneden zodat je derailleur naar het lichtste verzet achter gaat. je moet de ketting op het grootste blad achter kunnen laten lopen maar hij mag niet 'achter' de cassette vallen (tussen de spaken en de cassette dus). Als dat wel zo is moet je 'low' verdraaien.
Kabels aanleggen, shifter op zwaarste versnelling achter en kabel vastmaken. dmv de draaiknop op je derailleur (als je een Shimano hebt) aanpassingen maken totdat ie goed loopt.
Er is nog veel meer waar je rekening mee moet houden en je voorderailleur moet ook nog maar waarschijnlijk staat dat al ongeveer 3x op het forum beschreven en heb je de zoekknop niet eens gebruikt.
Succes dus.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
-
- didadunlop
derailleurs
check
www.m-gineering.nl
daar staat in het onderdeel sleutelen bij mijn weten een goede uitleg over derailleurs afstellen.
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm (de link naar de technische afdeling van M-gineering)
www.m-gineering.nl
daar staat in het onderdeel sleutelen bij mijn weten een goede uitleg over derailleurs afstellen.
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm (de link naar de technische afdeling van M-gineering)