korte-lange kooi????????

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
illuminatastigmata
Contacteer:
korte-lange kooi????????

Bericht door illuminatastigmata » wo dec 14, 2005 1:32 pm

kan iemand mij vertellen hoe het zit met het bereik van derailleurs
met een lange en met een korte kooi?zijn er onderling in merk verschillen met dat bereik of is dat allemaal hetzelfde voor elk merk?
en zijn racefietsderaileurs wat bereik betreft gelijk aan de mtb-types?
tnx :? :?

N I E L S

Re: korte-lange kooi????????

Bericht door N I E L S » wo dec 14, 2005 2:07 pm

illuminatastigmata schreef:kan iemand mij vertellen hoe het zit met het bereik van derailleurs
met een lange en met een korte kooi?zijn er onderling in merk verschillen met dat bereik of is dat allemaal hetzelfde voor elk merk?
en zijn racefietsderaileurs wat bereik betreft gelijk aan de mtb-types?
tnx :? :?
Staat zeker wel ergens geschreven maar goed...

Korte kooi derailleurs zijn eigenlijk voor race cassettes. Volgens mij kunnen ze dus in theorie geen 34 tands cassette aan. Ik heb zelf ook wel eens met een normale cassette ermee gereden en het kan wel. Weet niet hoeveel tanden die achter op zn grootste had.
Korte kooi is minder gevoelig om te buigen en minder luidruchtig omdat ie compacter is. Je kan ook een 105 pakken i.pv. een korte kooi XTR.

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do dec 15, 2005 9:24 am

wat is een 105?? :?
grtz

N I E L S

Bericht door N I E L S » do dec 15, 2005 9:27 am

illuminatastigmata schreef:wat is een 105?? :?
grtz
Een Peugeot.

Nee, een race derailleur.

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do dec 15, 2005 9:56 am

ah zo.....denk dat ik maar eens op zoek ga naar een race-der.
en ff lekker testen,want ik heb al eens bij iemand een korte kooi xt der.
gemonteerd en die deed ook gewoon naar het grootste blad(32)schakelen zonder problemen,duzzz
moet er wel bij zeggen dat er van voor maar twee bladen op lagen,de grootste was vervangen door een bash....
is het niet zo dat bij een korte kooi en DRIE bladen,de ketting gewoon te lang moet zijn????en bij twee is dat probleem dus weg....??? :?

N I E L S

Bericht door N I E L S » do dec 15, 2005 10:35 am

Geen idee. Maakt volgens mij niks uit.

http://www.eduraparts.nl/

Daar heb je een nieuwe 105 voor 30 euro. Eindejaarsaanbiedingen en dan alles selecteren (want het is zwart..).

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do dec 15, 2005 12:04 pm

ok tanx!
grtzzzzzzz

bettes

Bericht door bettes » do dec 15, 2005 12:31 pm

Het verschil tussen korte en lange kooi derailleurs staat op de kooi (bij een shimano)

Er staan normaal 2 getallen op. Eentje voor het maximale aantal tanden van het tandwiel en de range die hij kan opvangen. Deze range is een som die je moet maken.

je neemt het maximale aantal tanden van je grote plaat min het aantal tanden op je klein voorblad en daar tel je het verschil in je achtercassette bij op.

Voor een xc bike geeft dit dan (42-22)+(34-11) = 43 en dat is alleen op te vangen met een lange kooi
Voor een 4x bike neem je dan (38-0)+(23-12) = 11 dat is makkelijk op te vangen met een korte racederailleur
Voor een fr/trail bike heb je dan (36-24)+(28-11) = 31 dat is op te vangen met een middellange kooi

zelf heb ik op mijn turner 36-24 met 11-32 en een middellange xtr, op mijn trial 32-22 met 12-23 een een korte 105

Je kan ook met drie bladen rijden voor met een volledige cassette achter met een middellange kooi maar dan spant hij niet meer in de klein klein combinatie en mag je NOOIT groot groot gaan rijden want dan begeeft of de derailleur het of het frame...

Ik ken mensen die met een racederailleur met een 11-34 cassette op weg zijn (zelfs al is de limiet op de boeken 28, geloof ik) Maar of het goed is voor de levensduur van je kostbare apparaat dat weet ik niet...

Je kan ook een xtr nemen en er de kooi van een duraace aanzetten (kon vroeger zeker, of dat nu nog zo is weet ik niet)

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do dec 15, 2005 12:40 pm

kijk....daar hebben we wat aan!!!

mucho gracias

N I E L S

Bericht door N I E L S » ma dec 19, 2005 4:45 pm

@ bettes:

Is het slecht voor je frame om met een te korte derailleur te rijden?
Ik dacht dat er aardig wat mensen met standaard cassettes reden en korte derailleurs terwijl ze nog 3 bladen hadden.
Dat had ik ook alleen de kleinste gebruikte ik enkel tegen chainsuck.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr dec 30, 2005 2:42 pm

Bettes?
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Plaats reactie