Re:Geometrie

De fijne kneepjes van het mountainbiken. Stel hier je vragen om de rijtechniek onder de knie te krijgen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sunn
Berichten:1085
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 7:05 pm
Locatie:Eindhoven
Geometrie

Bericht door sunn » wo okt 19, 2005 3:34 pm

Met de ene fiets kan ik makkelijker en langer een wheelie maklen dan met de andere. Wat bepaalt het evenwichtspunt van een fiets?
- bovenbuislengte?
- wielbasis?
- lengte van de chainstay (liggende achterbrug)?

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Re:Geometrie

Bericht door N I E L S » wo okt 19, 2005 3:49 pm

De grootte van de hoeken.

Gebruikersavatar
Mister P2
Berichten:1352
Lid geworden op:ma sep 13, 2004 9:44 pm
Locatie:Den haag
Contacteer:

Re:Geometrie

Bericht door Mister P2 » wo okt 19, 2005 7:44 pm

lengte van de chainstay ook dacht ik....

Asphalt Licker
Berichten:440
Lid geworden op:za apr 02, 2005 7:31 pm

Re:Geometrie

Bericht door Asphalt Licker » wo okt 19, 2005 11:04 pm

Ik zou zeggen een combinatie van zowel de hoeken als de lengte van je buizen...

krekker
Berichten:432
Lid geworden op:za aug 13, 2005 5:29 pm
Locatie:Roosendaal

Re:Geometrie

Bericht door krekker » wo okt 19, 2005 11:17 pm

en met wat voor combinaties daarvan gaan wheelies dan makkelijker¿?

Gebruikersavatar
legion
Berichten:4264
Lid geworden op:do sep 12, 2002 9:29 pm
Locatie:Groningen
Contacteer:

Re:Geometrie

Bericht door legion » do okt 20, 2005 11:37 am

Een zwaarder voorwiel helpt ook, vooral bij het sturen tijdens een wheely.

Gebruikersavatar
sunn
Berichten:1085
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 7:05 pm
Locatie:Eindhoven

Re:Geometrie

Bericht door sunn » do okt 20, 2005 1:00 pm

Ikzelf dacht eigenlijk alleen aan de lengte van de chainstay, maar ik wilde graag de mening van een ervaren wheelier/manualer die op meerdere bikes heeft gereden.

Loki
Berichten:142
Lid geworden op:za okt 18, 2003 4:52 pm

Re:Geometrie

Bericht door Loki » zo okt 30, 2005 11:32 pm

Wheelies gaan makkelijker wanneer het zadel hoog staat(breed balanspunt). Hoe verder het zadel boven de achteras hoe gemakkelijker (wederom breed balanspunt). Een zware voorkant heeft een vertragend effect. Kost meer nrg om up te houden. Armen gestrekt > breder balanspunt > makkelijker wheelien. Armen gebogen: ziet er cooler uit ::) en je hebt de mogelijkheid meer te doen door je stuur naar je toe te trekken of van je af te duwen.

Waarschijnlijk zijn veel vd bovenstaande dingen ook van toepassing bij de manual. Bij een manual wil je ook vooral veel ruimte om die n**qende beweging te kunnen maken boven je achteras. Hoe korter de chainstay hoe verder je je lijf achter de achteras kan krijgen en dat kan handig zijn denk ik?

Plaats reactie