Acros keramische lagers (X-type)

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gène
Acros keramische lagers (X-type)

Bericht door Gène » zo okt 16, 2005 12:27 pm

In de O2 bikers staat een foto en een stukje over de Acros keramische lagers voor shimano en Race face X-type trapas lagers.
Heeft iemand ervaring met keramische lagers en houden ze het echt zo lang uit? De fabrikant beweert dat ze het 10 jaar moeten uithouden.
Niet onbelangrijk is ook de prijs, heeft iemand deze al?
mzzl
Gène

walter

Re:Acros keramische lagers (X-type)

Bericht door walter » zo okt 16, 2005 3:22 pm

In mijn Ritchey SPD pedalen zaten ceramische lagers.
Die hebben "t best lang uitgehouden, maar geen 10 jaar.
En ook niet spelingsvrij, de laatste jaren, maar da"s bij pedalen niet zo"n ramp.
Later zo"n zelfde setje met "gewone" lagers gekocht, die waren eerder op, dat wel.
Misschien gaat die vergelijking ook op voor bb"s.
De ceramische lagertjes in de duurdere Shimano der. wieltjes vond ik ook super.
Maar ik ben benieuwd, ik stel voor dat iemand ze probeerd, en hier uitgebreid verslag uitbrengt ;)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo okt 16, 2005 4:51 pm

walter schreef:
In mijn Ritchey SPD pedalen zaten ceramische lagers.
Die hebben "t best lang uitgehouden, maar geen 10 jaar.
En ook niet spelingsvrij, de laatste jaren, maar da"s bij pedalen niet zo"n ramp.
Later zo"n zelfde setje met "gewone" lagers gekocht, die waren eerder op, dat wel.
Misschien gaat die vergelijking ook op voor bb"s.
De ceramische lagertjes in de duurdere Shimano der. wieltjes vond ik ook super.
Maar ik ben benieuwd, ik stel voor dat iemand ze probeerd, en hier uitgebreid verslag uitbrengt ;)

Walter, in alle gevallen van dat wat jij beschrijft, is er volgens mij spraken van keramische glijbussen. Dus geen kogellagers.

Tune heeft ook een tijd keramische kogellagers gehad voor de naven en volgens mij zelfs de trapassen.

Vanuit de werktuigbouwkunde is mij in elk geval bekend dat een keramische lager niet echt geschikt is voor stotende belastingen... Hoe zich dat tot de fiets verhoud, kan ik niet met zekerheid zeggen. Het is natuurlijk wel zo, dat op een fiets het aantal omwentelingen per minuut niet erg hoog is.

Gène

Bericht door Gène » zo okt 16, 2005 5:18 pm

Ik weet niet uit welk materiaal de lagers betsaan maar ik neem aan dat dit een niet coroderend materiaal is. Vorig jaar stond op de Bikemotion een stand van SKF. Zij hadden toen de Crossmax lagers vervangen door lagers van hun eigen. Ze hadden toen een standaard wiel en een gemodificeert wiel naast elkaar opgesteld. Ik weet dat je een beetje kunt schoemelen door de lagers te strak aan te draaien. Maar ik neem even aan dat het nette mensen zijn. Mijn conclusie was toen ook dat deze lagers beter werkte.
Maar omdat ze, neem ik aan, niet kunnen coroderen slijten ze alleen maar. Dan lijkt me het niet geheel onlogisch dat ze langer meegaan dan normale lagers. Ik zou het inderdaad wel eens willen ondervinden of het daadwerkelijk werkt..
Maar niemand heeft verdere informatie voor me?
mzzl
Gène

walter

Bericht door walter » zo okt 16, 2005 8:23 pm

Idd, ik had glijlagers voor ogen. Dom, idd tijdje terug al eens gelezen over ker. kogellagers van SKF.
Maar over die stootbelasting, las pas nog in de Singletrack dat er wel tot 8G op je bb kan werken. Omdat we normaal gesproken niet op een achtbaan rijden, denk ik dat het hier om stootbelastingen gaat.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo okt 16, 2005 9:22 pm

walter schreef:
Idd, ik had glijlagers voor ogen. Dom, idd tijdje terug al eens gelezen over ker. kogellagers van SKF.
Maar over die stootbelasting, las pas nog in de Singletrack dat er wel tot 8G op je bb kan werken. Omdat we normaal gesproken niet op een achtbaan rijden, denk ik dat het hier om stootbelastingen gaat.

Mijn betoog is dan ook, op te passen met keramische lagers. Tune is er bijv. niet voor niets mee gestopt. Dat beetje gewicht wat je er mee bespaard, is weinig... en van lichterlopen denk ik dat je dat ook erg marginaal moet zien. De crankarmen zijn dusndanig lang dat dat kleine verschil in evt. lichter lopen vrijwel te verwaarlozen zijn in het gevoel in je benen.

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo okt 16, 2005 9:27 pm

Keramische lagers houden het in de regel veel langer uit dan stalen lagers. Slijtage is echt veel minder, sterker nog. Als je keramische kogeltjes installeerd (bijv. die van SKF) in een stalen lager constructie, honen ze de kogelbanen en blijven ze langer heel. Je kan ze dus ook kombineren met een stalen binnen en buitenring. Ze zijn dus ook uitermate geschikt voor extreem stoffige of modderige omgevingen. Ook heb je een veel lagere rolweerstand van het lager met keramische kogels. Overigens kan je de producten niet vergelijken met je keramiek die je in je huiskamer hebt staan natuurlijk ;D. Dit zijn zeer hoogwaardige materialen en verkrijgbaar in heel veel vormen. Op de technishow beurs zag ik overigens keramische veertjes. Ze kunnen dus wel wat hebben.
Of die Acros lagers wat zijn weet ik niet. Heb wel een artikel gelezen in de Bike over een balhoofdset van Acros.

Bruno

Bericht door Bruno » ma okt 17, 2005 5:09 pm

Een goede stalen lager corrodeert ook niet want die zijn uitgevord in inox

Urnyke
Contacteer:

Bericht door Urnyke » ma okt 17, 2005 6:57 pm

Binnenkort komt er een artikel op mijn website (www.frieke.nl) met een hoop informatie over ceramische hybride lagers!

Glijlagers worden al lang in keramiek uitgevoerd. Er wordt ook al lang met keramische wentellichamen (= kogels) gewerkt maar minimaal in de rijwielindustrie (Tune doet het een aantal jaar).

De meeste gebruikte kogels zijn van Si3N4 Siliciumnitride.
(Als de binnen- en buitenring van kogellagerstaal zijn heet het een hybridelager)

De voordelen (van een Hybridelager t.o.v. een normaal groefkogellager:
•   Harder dan staal
•   Minder rolweerstand omdat iets harders minder indrukt
•   Minder smeringgevoelig, zand en vuil verpulverd dit rollichaam
•   Onderzoek heeft uitgewezen dat de levensduur 6 keer langer is
•   Lichter, wel 60% t.o.v. staal
•   Roest niet

Zelf ga ik rondrijden met trapaslagers (WIB, zelfde merk als Tune gebruikt) met Si3N4 kogels die ik zelf heb geplaatst. Het lager is 2 gram lichter geworden maar dat is niet de rede! Duurzaamheid!

Prijs:
1/4" kogels zijn 3 euro per stuk. Dus voor een achternaaf kom je op ongeveer 50 euro uit. Gewicht scheelt 11 gram
3/16" 2,3 euro
Afbeelding
Ook normale lagers kunnen kapot gaan!
Afbeelding

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma okt 17, 2005 7:56 pm

Ernie, heb jij zelf het groefkogellager voorzien van nieuwe kogels? Ik weet dat het met wat "frotten" mogelijk is, maar heb jij wellicht gereedschap om het sneller/handiger te doen??

King balhoofdlager is me gelukt, nadat deze uit elkaar sprong... weer terug in elkaar te zetten.. maar om nu te zeggen dat dat erg fijn/gemakkelijk gaat... .nou nee.

Urnyke
Contacteer:

Bericht door Urnyke » di okt 18, 2005 6:28 am

Jeroen,

Soms zit er een vulopening in de lagerschalen, dan kun je er zelfs een voltallig groefkogellager van maken. Hoekcontactlagers zijn vaak ook vol, maar hoe ze dat doen??

De lager van de foto hab ik gedaan door in de losse buitenschaal 10 kogels te leggen en dan de binnenschaal erin en dan nog 1 kogel ertussen te drukken. Was niet zo heel moeilijk. Maar ik heb dan ook wel speciale BikeBoosting handen:
Afbeelding

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di okt 18, 2005 7:31 pm

Heb zelf een King lager uit elkaar gehad. Niet geheel de bedoeling destijds, maar toch leuk om eens te zien.

http://i7.photobucket.com/albums/y292/c ... loded1.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y292/c ... loded2.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y292/c ... loded3.jpg

Na een tijdje frotten en het geluk te hebben niet alle kogels kwijt te zijn;

http://i7.photobucket.com/albums/y292/c ... earing.jpg

Space Man Spiff

Bericht door Space Man Spiff » di okt 18, 2005 9:08 pm

bij productie van lagers worden ze samengedrukt tot een ovaal. (zonder de elasticiteitsgrens te overschrijden)

Urnyke
Contacteer:

Bericht door Urnyke » wo okt 19, 2005 11:55 am

Ovaal drukken? De buitenschaal neem ik aan?

Als er een kooi wordt gebruikt dan is dat minimaal? Maar hoe doen ze het bij een voltallig lager zonder vulopening want die kwam ik pas ook tegen. (was wel een hoekcontactlager!)

Plaats reactie