bmx cranks: trapas diameters?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Drooze @ DirtE19
Contacteer:
bmx cranks: trapas diameters?

Bericht door Drooze @ DirtE19 » vr sep 09, 2005 11:53 am

ik heb thuis een bmx met primo powerbite crank, ik had een gt 3piece crank, heb een profile race in "n doos, en een profile weetikwat (met evolution bb) op de toy.

nu lijkt mij dat de as van de gt cranks evengroot is als die van de profile race cranks. de primo assen zijn dikker, en het lijkt mij dat de andere profile as nog dikker is als de primo (al scheelt het niet veel, toch krijg ik het tandblad dat op de primo paste niet op de profile).

dit vond ik vreemd, aangezien ik altijd dacht dat primo assen de dikste assen waren...
voorts vond ik dit op de sputnic website over hun frame sattelite dat met bb bearings komt:
"Extras
comes with all necessary bearings + spacers to fit either 19mm
20mm or 22mm crank spindles"

dus nu mijn vraag: welke verschillende diameters van assen zijn er, en welke cranks gebruiken deze? vraag is vooral ivm sprocket maten.

Bansheebeest gain

Re:bmx cranks: trapas diameters?

Bericht door Bansheebeest gain » vr sep 09, 2005 12:22 pm

ik denk 19 20 en 22 , da zegt ge just zelf ?

Asphalt Licker

Bericht door Asphalt Licker » za sep 10, 2005 8:48 pm

Meest gangbare maten zijn volgens mij 19mm en 22mm..
Dat een sprocket niet om (bv.) een 22mm as zou passen vind ik vrij bizar. Meestal zit er toch een soort van vulring bij je crankset die netjes past op je trapas en de ruimte tussen as en sprocket opvult..?

Bro

Bericht door Bro » wo sep 28, 2005 5:07 pm

Jup, 19 en 22mm is t meest gebruikt. Mijn profiles zijn namelijk 19mm en ik gebruik een standaard upvulbus naar 22mm voor mn kettingblad. Het kan gerust dat dr merken zijn geweest met n afwijkende maat as, maar volgens mij zijn 19 en 22 tegenwoordig internationale standaardmaten.

Plaats reactie