Re:Verlichting
Moderator:Beheerders
Jep,
Een maat en ik denken eraan om deze winter es nu en dan in "t donker te gaan biken. We zijn daarvoor natuurlijk op zoek naar een goeie verlichting. Zoiets met twee lampen en externe batterij. Heeft er hier iemand ervaring mee en welke systemen zijn er goed? Is de bedoeling om wel degelijk afdalingen te doen in "t donker.
Greetz B.
Een maat en ik denken eraan om deze winter es nu en dan in "t donker te gaan biken. We zijn daarvoor natuurlijk op zoek naar een goeie verlichting. Zoiets met twee lampen en externe batterij. Heeft er hier iemand ervaring mee en welke systemen zijn er goed? Is de bedoeling om wel degelijk afdalingen te doen in "t donker.
Greetz B.
-
Blijft denk ik een moeilijk verhaal heb zelf een lampsetje met een 5 watt en een 20 watt halogeen lamp.
Het probleem is echter dat de "accupak" bij gebruik van de 5 watt lamp ongeveer in 2 uur leeg is, met de 20 watt halogeen lamp is dit echter in een half uur al bereikt.
Een goed altenatief is led verlichting, maar deze zijn er nog bijna niet in de uitvoering die voldoende licht geeft en geschikt is voor montage op een fiets. Aan de andere kant ben ik er wel van overtuigd dat dit een kwestie van tijd is. Voordeel van deze led verlichting is een soort Xenon effect dus hel wit licht en een laag energieverbruik ten opzichte van conventionele verlichting. Om in het donker goed te kunnen rijden bestaat al wel een goede led koplamp ik dacht van Cateye. Deze heeft 3 led lampjes is tot 50 meter waterdicht en zeer gemakkelijk met een soort kliksysteem op je stuur te monteren. Hij werkt op mini penlite batterijen. (ook op oplaadbare)
Het probleem is echter dat de "accupak" bij gebruik van de 5 watt lamp ongeveer in 2 uur leeg is, met de 20 watt halogeen lamp is dit echter in een half uur al bereikt.
Een goed altenatief is led verlichting, maar deze zijn er nog bijna niet in de uitvoering die voldoende licht geeft en geschikt is voor montage op een fiets. Aan de andere kant ben ik er wel van overtuigd dat dit een kwestie van tijd is. Voordeel van deze led verlichting is een soort Xenon effect dus hel wit licht en een laag energieverbruik ten opzichte van conventionele verlichting. Om in het donker goed te kunnen rijden bestaat al wel een goede led koplamp ik dacht van Cateye. Deze heeft 3 led lampjes is tot 50 meter waterdicht en zeer gemakkelijk met een soort kliksysteem op je stuur te monteren. Hij werkt op mini penlite batterijen. (ook op oplaadbare)
geeft zo"n led verlichting wel voldoende licht om bvb in een bos rond te vlammen . Want daar is er natuurlijk 0,0 straatverlichting. Heb die lampjes zijn liggen op bikemotion. Maar een demonstratie ging daar moeilijk , te veel licht é ;D En als je zo"n systeem hebt met een batterijpack ,waar bevestig je dat dan?
-
Batterijpack gaat vaak in de bidonhouder aan je frame.
Heb zelf nu een LED zaklamp en geloof het of niet die geeft bijna net zo veel licht als mijn Maglite. (let wel de oplaadbare zoals oom agent ze ook gebruikt!!!)
Enige nadeel is dat ik deze met tape of iets dergelijks moet monteren op mijn stuur. En dat deze nogal dure (camera) batterijen gebruikt. En volgens mij zijn die niet als oplaadbaar verkrijgbaar.
De andere is voldoende voor in het donker, maar niet voor afdalen dan zou ik nog even wachten, de ontwikkeling op dit gebied gaat heel snel op dit moment.
Heb zelf nu een LED zaklamp en geloof het of niet die geeft bijna net zo veel licht als mijn Maglite. (let wel de oplaadbare zoals oom agent ze ook gebruikt!!!)
Enige nadeel is dat ik deze met tape of iets dergelijks moet monteren op mijn stuur. En dat deze nogal dure (camera) batterijen gebruikt. En volgens mij zijn die niet als oplaadbaar verkrijgbaar.
De andere is voldoende voor in het donker, maar niet voor afdalen dan zou ik nog even wachten, de ontwikkeling op dit gebied gaat heel snel op dit moment.
Ik heb zo"n 5+20 watt setje van Sigma (Mirage is dat geloof ik) en dat bevalt best. Accu idd in een bidonhouder, moet wel een beetje klassiek model zijn, anders past het weer niet (Geen Tacx Tao of Ringle dus).
Met die 5 watt is wel 2.5 tot 3 uur te rijden denk ik, met de 20 watt gaat het idd wel vrij hard 30 tot 45 min. Opzich is dit geen probleem als je er rekening mee houdt en dus een niet al te lang rondje gaat rijden.
Enige nadeeltje is dat met lampjes op je stuur je niet een bocht in kan kijken, want daar stuur je nog niet heen zeg maar. Een helmlampje erbij zou dat probleem wel verhelpen.
Maar in het donker rijden is wel een leuke ervaring. Rondje Schoorl in het donker vorig jaar met die lampjes was iig erg geslaagd
Met die 5 watt is wel 2.5 tot 3 uur te rijden denk ik, met de 20 watt gaat het idd wel vrij hard 30 tot 45 min. Opzich is dit geen probleem als je er rekening mee houdt en dus een niet al te lang rondje gaat rijden.
Enige nadeeltje is dat met lampjes op je stuur je niet een bocht in kan kijken, want daar stuur je nog niet heen zeg maar. Een helmlampje erbij zou dat probleem wel verhelpen.
Maar in het donker rijden is wel een leuke ervaring. Rondje Schoorl in het donker vorig jaar met die lampjes was iig erg geslaagd

-
Hier even een link als voorbeeld wat ons te wachten staat inzake led verlichting. www.inovalight.com
Zelf ben ik in het bezit van de X0 en X1 en dit zijn geweldige lampen.
Maar waar het mij meer om ging is te laten zien wat er binnenkort gaat komen.
Zelf ben ik in het bezit van de X0 en X1 en dit zijn geweldige lampen.
Maar waar het mij meer om ging is te laten zien wat er binnenkort gaat komen.
dynamo verlichting levert tot nu toe nog steeds het meeste licht op icm een goede koplamp.
zelf denk ik aan een shimano nexus dynamo, koplamp ben ik nog niet uit.
In de Fiets van deze maand staat een test over verlichting, stuur "m wel naar je.
>> R@coon
>> R@coon
- Xircuit
- Contacteer:
The Pyreneeën King schreef:
dynamo verlichting levert tot nu toe nog steeds het meeste licht op icm een goede koplamp.
Nexus naven schijnen erg goed te zijn, erg stevig én leverbaar als disk versie.
Helaas, als je stil staat heb je geen verlichting... het blijft een dynamo.
Ik haat dynamo"s
. Maar LED verlichting word zeker de toekomst. Ik heb nu een goedkope Cateye LED lamp die nog niet heel veel licht geeft maar ruim voldoende om het asfalt voor mij te verlichten. Met vier duracell penlites gaat ie tot nu toe ruim 50 uur mee en nog steeds geen verzwakking ;D ;D
. En dat terwijl ik hem vorige winter al heb gebruikt ??? .
Ik heb ook de Sigma Mirage maar dit vind ik zo"n onding. Veel te zwaar, veel herrie van het rammelen en toch past de batterij niet in een standaard bidonhouder. Bidonhouder moet ik elke keer verbuigen om een bidon te kunnen klemmen.. 20 watter halogeen geeft wel veel licht maar ik heb betere gezien.

Ik heb ook de Sigma Mirage maar dit vind ik zo"n onding. Veel te zwaar, veel herrie van het rammelen en toch past de batterij niet in een standaard bidonhouder. Bidonhouder moet ik elke keer verbuigen om een bidon te kunnen klemmen.. 20 watter halogeen geeft wel veel licht maar ik heb betere gezien.
-
Heb al een tijdje de Cateye 400 en deze geeft genoeg licht in het donker, maar in het terrein en om af te dalen nou nee. Dan houdt het niet over.
Heb vandaag de 500 besteld en als het goed is komt deze vrijdag binnen kan ik hem mooi s"avonds testen. Bijgaand de link van deze lamp at over 1000 candlepower!!! En 30 uur brandtijd.
http://www.cateye.com/en/products/viewP ... subCatId=2
Ben benieuwd, zal meteen laten weten of het wat is.
Voordeel is in ieder geval dat deze "normale" penlite batterijen gebruikt dus je kunt ook oplaadbare gebruiken en dat maakt het een stuk goedkoper/ betaalbaarder.
Heb vandaag de 500 besteld en als het goed is komt deze vrijdag binnen kan ik hem mooi s"avonds testen. Bijgaand de link van deze lamp at over 1000 candlepower!!! En 30 uur brandtijd.
http://www.cateye.com/en/products/viewP ... subCatId=2
Ben benieuwd, zal meteen laten weten of het wat is.
Voordeel is in ieder geval dat deze "normale" penlite batterijen gebruikt dus je kunt ook oplaadbare gebruiken en dat maakt het een stuk goedkoper/ betaalbaarder.
Zou ook liever e lamp kopen die op die penbattertjes werkt . Daar kun je der gemakkelijk e paar reserve van in je rugzak steken. Een reserve batterijpack daar tegenover is waarschijnlijk duur en zwaar ook denk ik.
@ Jumping Hansje , lijkt wel wa die Cateye, laat wa weten als em getest hebt!
Greetz Benani
@ Jumping Hansje , lijkt wel wa die Cateye, laat wa weten als em getest hebt!
Greetz Benani
-
Zal ik doen, met een beetje geluk deze week nog!!!
Blijf op deze topic letten zou ik zo zeggen.
Btw batterijpack is inderdaad niet "licht" om toch in termen van verlichting te spreken. ;D
Mijn "nieuwe" aanwinst die ik nog binnen moet krijgen doet het als het goed is ongeveer 30 uur op 4 batterijen. Op oplaadbare misschien een paar uurtjes minder, maar dat is in ieder geval genoeg voor een rit "s avonds. Met een batterijpack en 2 uur licht weet ik niet of ik wel voor dat het licht wordt thuis kom.
Blijf op deze topic letten zou ik zo zeggen.
Btw batterijpack is inderdaad niet "licht" om toch in termen van verlichting te spreken. ;D
Mijn "nieuwe" aanwinst die ik nog binnen moet krijgen doet het als het goed is ongeveer 30 uur op 4 batterijen. Op oplaadbare misschien een paar uurtjes minder, maar dat is in ieder geval genoeg voor een rit "s avonds. Met een batterijpack en 2 uur licht weet ik niet of ik wel voor dat het licht wordt thuis kom.

-
Helaas helaas, ik zal nog een kleine 14 dagen moeten wachten op mijn nieuwe lampje. Hij is ondertussen wel besteld, maar het kan nog wel even duren voordat deze wordt uitgeleverd aan de LBS.
Zodra ik meer weet kom ik hier op terug.
Zodra ik meer weet kom ik hier op terug.
ik heb nog nooit in het donker gemountainbiked, lijkt me opzich wel geinig.
Maar; is het niet zo dat licht op je stuur niet erg onhandig is;
1:het "kijkt" niet in de bocht
2:het zit vrij laag waardoor je nogal een vertekend beeld krijgt van het terrein(kuilen lijken dieper dan ze in werkelijkheid zijn)
3: lijkt mij gaan rammelen/loszitten.
Een hoofdlamp lijk mij persoonlijk een betere oplossing, moet je wel ff wat regelen met je helm
Hier: http://www.petzl.com/petzl/Accueil hebben ze goede types met een kombi van Led & Halogeen en een lange levensduur.
dussssss©
Maar; is het niet zo dat licht op je stuur niet erg onhandig is;
1:het "kijkt" niet in de bocht
2:het zit vrij laag waardoor je nogal een vertekend beeld krijgt van het terrein(kuilen lijken dieper dan ze in werkelijkheid zijn)
3: lijkt mij gaan rammelen/loszitten.
Een hoofdlamp lijk mij persoonlijk een betere oplossing, moet je wel ff wat regelen met je helm

Hier: http://www.petzl.com/petzl/Accueil hebben ze goede types met een kombi van Led & Halogeen en een lange levensduur.
dussssss©
Kijk ook eens naar Black Diamond . . . Net zo duur, en naar mijn smaak beter doordacht.
http://www.bdel.com/gear/lightware/intro_integrated.php
http://www.bdel.com/gear/lightware/intro_integrated.php
-
Ja leuke lampen alleen de gebruikstijd met "volle" verlichting van o.a. 2 uur is te kort dan kan ik mijn dubbele "koplampen" ook wel weer op mijn stuur monteren.
Heb trouwens net toch mijn nieuwe Cateye geleverd gekregen en deze werkt op 4 penlinte batterijen( ook op oplaadbare) en volgens de beschrijving moeten deze op normale penlite"s 30 uur licht geven.
Alleen helaas past deze lamp niet op mijn 3 fietsen daar ik een FSA stuur heb van als ik mij niet vergis 31,6 mm diameter.
Wel geeft deze lamp aanmerkelijk meer licht dan mijn vorige Cateye.
De oude is een type 400 en de nieuwe een type 500.
Voor de beeldvorming, de nieuwe geeft ongeveer net zo veel licht als mijn oplaadbare Mag-lite!!!
Heb trouwens net toch mijn nieuwe Cateye geleverd gekregen en deze werkt op 4 penlinte batterijen( ook op oplaadbare) en volgens de beschrijving moeten deze op normale penlite"s 30 uur licht geven.
Alleen helaas past deze lamp niet op mijn 3 fietsen daar ik een FSA stuur heb van als ik mij niet vergis 31,6 mm diameter.
Wel geeft deze lamp aanmerkelijk meer licht dan mijn vorige Cateye.
De oude is een type 400 en de nieuwe een type 500.
Voor de beeldvorming, de nieuwe geeft ongeveer net zo veel licht als mijn oplaadbare Mag-lite!!!
In bezit van sigma setje, werkt prima (of niet Rinse :P), helaas kun je er niet hele lange tochten mee rijden.
-
Klopt heb hetzelfde setje ook, maar er schijnen nu betere accupacks voor deze lampenset te zijn.
Ik ga mijn led koplampje volgende week weer terug brengen naar S-Tec en neem zo, "zwaarder" accu pack mee.
Ps in gewicht en omvang veel kleiner en lichter. Volgens mijn iets als een Ni-Mh of Li-Ion accupack.
Met de orginele Sigma stekkers e.d.
Zodra ik hier meer van kan vertellen volgt dit nieuws.
Ik ga mijn led koplampje volgende week weer terug brengen naar S-Tec en neem zo, "zwaarder" accu pack mee.
Ps in gewicht en omvang veel kleiner en lichter. Volgens mijn iets als een Ni-Mh of Li-Ion accupack.
Met de orginele Sigma stekkers e.d.
Zodra ik hier meer van kan vertellen volgt dit nieuws.
-
Ge weet dat ge flink de lul bent als oom de boswachter u in het donker aantreft in zijn bos hé?
Nog maar te zwijgen over gasten die dingen doen die het daglicht niet verdragen (stropers, criminelen, vieze ouwe geile mannetjes, hoeren).
Misschien klink ik maf, maar ik ben al tig keer van dat soort volk tegengekomen in de bossen. De donkere bossen trekt blijkbaar achterlijk volk aan. Veel in Brabant maar ook op de Utrechtse Heuvelrug en Spaarnwoude.
Over de lampenkeuze gesproken. Zelf rijd ik met een Smart Accuverlichtingsset. Bidonvormige accu (nooit gerammel of gedoe) in combi met een 5 en 10 watt lampenset. De lichtbundels vind ik niet perfect maar helaas is niet anders. Daarnaast heb ik ook een Petzl hoofdlamp. Die gebruik ik al zo"n 12 jaar naar volle tevredenheid.
TBB
Nog maar te zwijgen over gasten die dingen doen die het daglicht niet verdragen (stropers, criminelen, vieze ouwe geile mannetjes, hoeren).
Misschien klink ik maf, maar ik ben al tig keer van dat soort volk tegengekomen in de bossen. De donkere bossen trekt blijkbaar achterlijk volk aan. Veel in Brabant maar ook op de Utrechtse Heuvelrug en Spaarnwoude.
Over de lampenkeuze gesproken. Zelf rijd ik met een Smart Accuverlichtingsset. Bidonvormige accu (nooit gerammel of gedoe) in combi met een 5 en 10 watt lampenset. De lichtbundels vind ik niet perfect maar helaas is niet anders. Daarnaast heb ik ook een Petzl hoofdlamp. Die gebruik ik al zo"n 12 jaar naar volle tevredenheid.
TBB
-
Gelukkig heb ik daar hier niet zo,n last van in de achterhoek, en wat betreft die vieze mannetjes daar heb ik dan een nare verassing voor. En neem van mij aan dat die dan echt niets willen met mij. En wat betreft de boswachter daar hebben we hier weinig last van en er zijn hier nog zat plaatsen waar je ook in het donker mag komen.
tja.. ben pas genaait door de wouten om "s avonds weer eens te gaan streeten,
Dit grapje kostte mij € 25,00 :P
Maar niets weerhoud mij ervan om niet meer "s avonds te biken ;D
Dit grapje kostte mij € 25,00 :P
Maar niets weerhoud mij ervan om niet meer "s avonds te biken ;D
In de O2 van deze maand staat een verlichtings setje van Niterider, tot 13,5 watt Xenon verlichting in combinatie met LED, bidonaccu, en minimaal 4 uur verlichting op de hoogste stand, 80 uur(!!!) met alleen de LEDjes. Geeft een enorme berg licht, is stabiel en kost een kleine 600 euri....
:P

-
Klinkt goed alleen toen ik Xenon las dacht ik, oei wanneer komt de aap uit de mouw.
En ja hoor de prijs is weer het bewijs 600,= Euro. Mij iets te duur. :"(
En ja hoor de prijs is weer het bewijs 600,= Euro. Mij iets te duur. :"(
Jep,
"T is niet om enkel in de bossen te vlammen. Nu en dan wordt er hier en daar wel es een nachttocht georganiseerd, en ook daar wil ik wel es aan meedoen. Ook bij klaarlichte dag komt oome boswachter wel es zagen, dusss ;D
Vandaar dat ik op zoek ben naar een goede verlichting. Wil er wel geen 300 euro aan uitgeven, zoals bvb een Niteride kost
"T is niet om enkel in de bossen te vlammen. Nu en dan wordt er hier en daar wel es een nachttocht georganiseerd, en ook daar wil ik wel es aan meedoen. Ook bij klaarlichte dag komt oome boswachter wel es zagen, dusss ;D
Vandaar dat ik op zoek ben naar een goede verlichting. Wil er wel geen 300 euro aan uitgeven, zoals bvb een Niteride kost