Ik ben op zoek naar een nieuwe voorvork, wel niet echt, ik weet al wat het gaat worden: de Marzo marathon SL ECC.
Ik zit alleen met een dilemma omtrent de veerweg, 85 of 105 mm?
Ik heb altijd gereden met 80 mm, en de fiets waar ik nu mee rondcross is een Giant XTC team (2001).
Mijn vraag is de volgende, past daar 105mm veerweg onder en hoe gaat dat mijn positie/rij-eigenschappen beïnvloeden?
Re:keuze nieuwe vork
Moderator:Beheerders
Neem de 85 mm versie. Ik rij zelf Giant ATX uit 2001 en heb een 105 mm Marzocchi MX Comp, maar voor puur XC vind ik de vork te lang. Voor "lomp" XC"en is 105mm ook goed. Reken wel dat de geometrie dan behoorlijk verandert, maar het past. Het is dus maar net wat je stijl is, maar voor puur XC de 85 mm nemen, is lang zat.
PS ik ga ervan uit dat je een fully hebt? de hardtails heette toen nog ATX.
PS ik ga ervan uit dat je een fully hebt? de hardtails heette toen nog ATX.
-
ja tuurlijk is het een fully (het NRS systeem weet je wel)
volgens mij , kun je beter de langere veerweg nemen . omdat je dus een fully hebt. dan is het nog enig zins in balans gezien je voor vork toch alles moet op vangen , en je nu eenmaal harder bergaf kan met een fully.
-
Ik zelf rijdt ook met een nrs en met een black super voorvork 80-100 mm en ik zou dan voor de vork met 85 mm veerweg gaan. Dit ook in verband met de geometrie van de fiets. Zelf gebruik ik de 100 mm stand alleen bij lange afdalingen zoals in Italie en de ardennen. De fiets pompt dan wel meer op de voorvork en dus is dit voor xc gebruik eigenlijk niet echt geschikt. Tevens ben ik op de 80 mm stand "sneller" door de geometrie, pompen en luchtweerstand. Hoe dan ook succes met je keus verder.