Crossmax UST DISC/ ervaring DT naven

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Suicide Rider
Crossmax UST DISC/ ervaring DT naven

Bericht door Suicide Rider » vr jun 18, 2004 5:09 pm

Yo mensen!

Iedereen kent deze wielen wel: http://www.mavic.com/servlet/srt/mavic/ ... d=69&lg=uk

nu is mijn vraag: kunnen ze ook gebruikt worden voor wat freeride werk? Ik heb nu een paar atomic wielen, maar die zijn me eigenlijk wat te zwaar. Daarom overweeg ik deze. Mijn fiets is al redelijk zwaar daarom wil ik er wat lichtere wielen in zetten.

Er zit een 20mm steekas in het voorwiel, dus zou ik daarmee kunnen concluderen dat ze ook voor iets zwaarder werk gebruikt kunnen worden (nee, ik ga niet van twee meter hoog afspringen) maar een beetje freeride werk doe ik wel.....( één meter ;) )

(naja hoe definieer je zwaar en licht werk.......maar dat is nu even niet de vraag!)

iemand ervaring die hij of zij met mij kan delen? of misschien tips.....

Ninko

Re:Crossmax UST DISC in overweging kan iemand me helpen?

Bericht door Ninko » vr jun 18, 2004 5:36 pm

Less racing oriented than the SL, this wheel is the indispensable tool for all your MTB outings: tough and reliable, but always lightweight, it will withstand intensive use on a variety of different types of terrain, and can also be used for “free ride”! On single tracks and cross mountain, the Crossmax XL opens up the entire mountain and will follow you on all your outings. Finally, a “real” MTB wheel!

tsjah, het staat er bij he. Can also be used for "Freeride". Nou staat dat freeride wel tussen aanhalingstekens dus ze zijn wel iets sterk... maar je moet er niet teeee gek mee gaan doen denk ik... waarom niet zelf een setje bedenken?

Ninko

Suicide Rider

Bericht door Suicide Rider » vr jun 18, 2004 5:40 pm

Ja, idd daar ben ik ook nog over aan het denken, ik kan zelf wielen spaken, dus dat is het probleem niet. Ik dacht al aan twee magura FR naven en dan nog een paar XM 819 disc velgen te nemen (of XC 717 OF EX 823 ( maaar die die lijken me ECHT zwaar....dan ga ik er niet op vooruit qua gewicht)). Maar het probleem is dat ik dan altijd boven de kilo per wiel uitkom... denk ik :-[....

of zijn er ook nog andere velgen geschikt?

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » vr jun 18, 2004 6:33 pm

Freeride... zouk niet doen...

Als je bedenkt dat de XL garantie heeft tot 100kg rijdergewicht, en de wielen nogal slap zijn... Lijkt me beter van niet! Ik ben zelf 69kg en heb de XL (velgversie) gekocht voor de marathons.

Als ik jou zo hoor, is stevige zelfbouw voor jouw een betere optie. UST kan ik je wel erg aanraden!

Succes, Lars

Suicide Rider

Bericht door Suicide Rider » vr jun 18, 2004 7:05 pm

Zijn meer mensen het hiermee eens?

Stel dat het zelfbouw wielen zouden dan zoiets worden: magura FR naven ( weet iemand of Hügi net zo goed is?) of misschien nog een paar andere naven, maar: steekas vereist ( en ben geen fan van Da Bomb)

dan nog: welke velgen zou ik dan nemen? EX 823 velgen ( 580 gram) of XC 717 disc velgen (395 gram) of wat misschien ook nog kan zijn deze: http://www.mavic.com/servlet/srt/mavic/ ... d=78&lg=uk de XM819 disc velgen. ( qua gewicht zitten die ertussenin)

Luc

Bericht door Luc » vr jun 18, 2004 9:29 pm

Magura FR en DT FR zijn dezelfde naven, waarbij DT het imago van de betere kwaliteit heeft. Als je er mee wilt gaan freeriden, zeker niet de XC717 gebruiken. Het zijn nl. echt pure lichte xc velgen. Of je de EX823 of de XM819 neemt, hangt van je gebruik af.
En in elk geval dunne spaken (Sapim Laser, DT Rev.) die je goed op spanning zet, dat levert het duurzaamste wiel op.

Suicide Rider

Bericht door Suicide Rider » vr jun 18, 2004 9:34 pm

Fijne tip!!

Dank hiervoor....

iemand anders nog iets? :P

megatron

Bericht door megatron » za jun 19, 2004 9:31 am

Dt swiss heeft nu ook een Freeride variant van hun geweldige 4.1 XC velg. De freeride variant is, dacht ik, wel alleen als disc versie te krijgen. Samen met een DT wiss (Hügi FR) naaf en DT comp spaken kan je een super mooi zwart DT swiss wiel laten maken. Erg mooi en sterk.

FR 6.1d
As one of the first freeriders to ride our new FR6.1d rim, Gareth Dyer put the pedal down and put them through the paces. With the FR 6.1d, we extend our assortment with a bombproof rim for freeride and downhill applications. Freeride fans will be thrilled by the unique balance of light weight and strength, as well as visually exciting graphics. Paired with the DT Swiss freeride hubs, it is now possible to build up a 100% DT Swiss freeride wheelset that can stand up to the toughest trails.

Variant FR 6.1
Number of holes 32, 36
Weight 610 g
Range of application freeride
Value top end
ERD 535 mm
ETRTO 559 x 25
Material aluminium

Specials DT Swiss SBWT, extremely stiff due to a 24mm high profile, perfect pressed-in eyelets of stainless steel, special surface treatment

Suicide Rider

Bericht door Suicide Rider » za jun 19, 2004 9:52 am

Dank je wel voor de tip Megatron!!

hier kun je m ook nog eens zien http://www.dtswiss.com/index.asp?fuseac ... tail&id=11
Wel jammer is dat ze niet AL te licht zijn. Ze hebben ook geen UST... dus als ik dan kijk naar de Mavic EX 823, http://www.mavic.com/servlet/srt/mavic/ ... d=82&lg=uk die niet alleen 20 gram lichter is....( tis wel een beetje mieren ****** natuurlijk)...maar heeft ook nog ust. Toch is de DT combinatie heel erg mooi.

(ps. slim bekeken dat je als vrouw je mail adres niet laat weergeven ;) ....kmoet zeggen dat je wel kaas gegeten hebt van de dingen die je post.....das dus niet alleen hier :))

Suicide Rider

Re:Crossmax UST DISC/ ervaring DT naven

Bericht door Suicide Rider » zo jun 20, 2004 1:13 pm

iemand toevallig ervaring met DT naven? Liefst DT FR met steekas

Luc

Bericht door Luc » zo jun 20, 2004 4:46 pm

Ik rij met een DT FR 20mm. voornaaf, al ruim 2 jaar zonder enig probleem. Supernaaf.

Suicide Rider

Bericht door Suicide Rider » zo jun 20, 2004 10:21 pm

Daar valt erg weinig aan toe te voegen denk ik.........

zwelg

Bericht door zwelg » di jun 22, 2004 4:51 pm

Ik rij met DT onyx naven en ben erg tevreden.
Ze bestaan ook voor 20mm as, zijn echt stevig, goedkoper en lichter dan de FR.

Plaats reactie