trainen?

De fijne kneepjes van het mountainbiken. Stel hier je vragen om de rijtechniek onder de knie te krijgen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gast
trainen?

Bericht door Gast » ma jun 14, 2004 9:02 pm

eej hallo,
ik begin net met fietsen en mijn vraag is
hoe kan ik het beste mijn conditie verbeteren ?
lange afstanden op asfalt fietsen of kortere stukken door gras en bos etc?
aangezien dit laatste zwaarder is neem ik aan dat het beter voor de spieren is maar wat is beter om uithoudingsvermogen te kweken?.

ik fiets nu ong 15 km over asfalt en doe dat om de dag , soms een stukkie berm erbij maar das vaak maar zon 100 meter .
dan weer terug de weg op en thats it, gaat wel elke keer makkelijkr en fiets soms zelfs 2 rondjes met een kleine tussenpauze .

wat is de volgende stap volgens jullie?

alle reacties zijn welkom
mvg robert

Jurriaan

Re:trainen?

Bericht door Jurriaan » ma jun 14, 2004 9:25 pm

wat wil je trainen?
duurvermogen voor lange afstanden of explosief vermogen?

duurvermogen train je het makkelijkste op de weg met een lage hartslag/rustig tempo.
explosief vermogen train je door net niet in de verzuring heuveltje op heuveltje af te trainen, uurtje lang.

Gast

Bericht door Gast » ma jun 14, 2004 9:29 pm

een collega van me had het over schoorl ,
en heb dus maar ff gekeken op internet ,
dit soort dingen wil ik dus gaan doen, lijkt me
hartstikke leuk.
maar ben bang dat als ik dat nu ga doen ik een hoop benzine kwijt ben en het einde van het parcours niet eens haal .
dus vandaar.

ik heb trouwens een giant terrago fs1 2004 gekocht.
robert

legion
Contacteer:

Bericht door legion » di jun 15, 2004 12:56 pm

Je zal voorlopig nog geen doelstelling hebben de olympische spelen te halen, dus niet moeilijk doen. Fietsen wanneer je de tijd hebt, hoe langer hoe beter, hoe sneller hoe leuker. Als je het gevoel hebt hele zware benen te hebben ben je nog niet hersteld van je vorige training, ga dan niet volle bak knallen, als je wel gaat rijden doe je het op zo"n dag gewoon rustig aan. Door alleen op de weg en in de berm te rijden train je je techniek amper, zoek uitdagendere paden op en ga daar heen (schoorl is niet voor wielrenners).
Vergeet niet dat vooral de aandrijving van je fiets flink wat aandacht nodig heeft als je hem in het bos gaat uitlaten, na iedere rit alles schoonmaken en opnieuw invetten (daar zijn hier nog wel andere topics over).
Maar hou het vooral leuk voor jezelf...

Rudie

Bericht door Rudie » za jul 03, 2004 11:27 am

Het is inderdaad afhankelijk van het soort conditie dat ontwikkeld moet worden en waar je voorkeur heel erg naar uit gaat. Moet het bochtig zijn of met veel op- en afdalingen, dan zal je meer aan een explosieve conditie hebben. Hierbij kan je je in één keer voor de volle 100 % geven en ben je vervolgens weer heel snel hersteld. Maar ben je meer van het type dat het leuk vindt om op vlakke wegen te fietsen en dat zo lang mogelijk op een lekker tempo, heb je een duur conditie nodig. En om dit beide te trainen? Een parcours in de buurt uitzoeken waar je naar toe fietst (duurconditie) en vervolgens het parcours aflegt (explosieve conditie) en weer terug fietst. Hopelijk is dit parcours niet al te lang of te ver weg, want dan zal je dat in het begin niet redden. Dan zal je er met de auto naar toe moeten rijden en op andere dagen je duurconditie moeten trainen.
Maar je hoeft niet hard te fietsen. Zo lang je het vol houdt, is het goed en train je je lichaam ook. En je voelt vanzelf wel wanneer je steeds harder kan.

bruud

Bericht door bruud » do jul 08, 2004 9:47 pm

Tegenwoordig als ik train, doe ik eerst voorverwarmde spendex aan.
Verder blijft mijn pak door middel van electrode warm.
Door deze warmte kan ik zelfs in de winter met een lekkere zweetkont door blijven trainen.
Er gaat toch niets boven het bezweet en onder de modder thuis komen na een forse training!
Ik heb vanavond ook weer lekker door de zware regenval getraind.
Mijn hele spendexpakje plakt nu aan mijn lichaam van de regen en de modder.
Dat is nu het lekkere gevoel van trainen.

Plaats reactie