VO2 max test

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

Animine
VO2 max test

Bericht door Animine » ma dec 01, 2003 8:38 pm

OK, waar kan ik deze op een serieuze manier laten afnemen in België? Ik weet dat mijn pa (toen ie nog triathlon deed) hem eens heeft laten doen bij de VUB in Brussel volgens mij, maar das al lang geleden. Iemand enig idee of hier kosten aan verbonden zijn.

Tuurlijk weet ik dat ik ook in een sportcentrum een zgn test kan laten doen, maar deze is verre van nauwkeurig.

Greetz,
Animine

dr. Koen
Contacteer:

Re:VO2 max test

Bericht door dr. Koen » ma dec 01, 2003 10:56 pm

wat wil je ermee, een aantal getallen? Kijken of je een goede conditie hebt in vergelijking met "normale" mensen?
Waarom zou je geld betalen (want dat kost het meestal) voor iets waar je weinig aan hebt.?
Check even bij de verzekering wat die willen vergoeden, sommige zijn zo
gek om zoiets te vergoeden.

Bij een SMA (sport-medisch-adviescentrum) kun je onder goede begeleiding een test laten afnemen. De meeste ziekenhuizen kunnen hetzelfde.

groeten Koen

Animine

Bericht door Animine » di dec 02, 2003 9:34 am

Zoals mijn onderschrift zegt, ben ik sinds dit weekend officieel Spinning (R) instructeur. Wij trainen op hartslag, ik doet dit al enkele jaren maar wil echt weten wat de limiet is qua hartslag, zuurstofopname en verzuring.

Groeten,
Animine

legion
Contacteer:

Bericht door legion » di dec 02, 2003 4:03 pm

Je kan "t met de coopertest ook zelf doen:
Das 12 minuten maximale rennen. Afstand meten, formule invullen en das je vo2max. Zal nog wel ff een link posten voor meer info

dr. Koen
Contacteer:

Bericht door dr. Koen » di dec 02, 2003 5:57 pm

Moet je een Bruce-test doen. Hiermee kan je je omslagpunt van aeroob naar anaeroob energieverbruik meten (dus je ideale trainingshartslag), je VO2-max en deze vergelijken met referenties.
Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een hartslagmeter, een stopwatch en een lopende band die omhoog kan (tot ongeveer 20 graden)
Zoek op internet, daar zal wel precies beschreven staan wat je moet doen. Het is iets teveel om dat zo te zeggen.
groeten Koen

Animine

Bericht door Animine » di dec 02, 2003 7:58 pm

OK gevonden, check out http://www.blits.org , afdeling van de VUB in Brussel.

Greetz,
Animine

legion
Contacteer:

Bericht door legion » do dec 04, 2003 5:03 pm

BattleSickO

Bericht door BattleSickO » do dec 04, 2003 9:58 pm

Ik heb vroegah nog ooit een conditietest gedaan in het ziekenhuis van Genk ... op een homettrainer met electroden op mij gekleefd en af en toe kreeg ik ook een of ander ding in mijn mond geduwd.

Volgens mij kun je daar dus ook wel een dergelijke test laten doen.

Nooit resultaten van gezien trouwens (alleen ter inzage voor de coach ::) )

RIGID

Bericht door RIGID » vr jan 02, 2004 1:13 pm

Ik wil reageren op de Cooper en Bruche test. Hoewel dit eenvoudige tests zijn om een indicatie te krijgen van je conditie zijn ze ongeschikt voor het bepalen van je omslagpunt en de zuurstof opnamen. Zeker als je dit bij het fietsen wilt gebruiken.

Fietsen en lopen zijn dermate verschillend dat wanneer je een nauwkeurige uitspraak wil doen je sportspecifiek moet testen. Dus voor lopers op een loopband en fietsers op een fietsergometer.

Verder is het gebruikte test protocol van invloed op de uitslag. Een langer protocol maakt een nauwkeuriger uitspraak mogelijk maar is vaak duurder.

Het is belangrijk je te realiseren dat een test een moment opname is en dat de gegevens niet direct naar de (buiten) praktijk te vertalen zijn. Kijk alleen maar naar de invloed van temperatuur op de hartslag.
Het bijhouden van een trainingsdagboek en het regelmatig testen van de trainingsparameters is belangrijk. Deze testen hoeven niet duur of ingewikkeld te zijn. Gewoon bij een sportschool altijd op de zelfde ergometer het zelfde (test) programma afwerken geeft een aardig beeld.
Het is niet mega nauwkeurig maar wel veel goedkoper en net zo nuttig

succes

Edoardo.B

Bericht door Edoardo.B » za jan 10, 2004 12:30 am

Om je conditie te kunnen bepalen is een VO2-max test verreweg het meest nauwkeurig. Alle andere testen geven namelijk slechts een schatting op basis van statistieken. Vaak klopt er van zo"n schatting weinig. Bij een universiteit waar ze studies als bewegingswetenschappen hebben kunnen ze zo"n test afnemen.
Ikzelf heb bewegingswetenschappen in A"dam gestudeerd en daar werden regelmatig zulke tests gedaan als practicum of als onderdeel van een stageonderzoek. Het beste zou je jezelf dus op kunnen geven als proefpersoon voor zo"n onderzoek (even de uni bellen??). Op deze manier heb ik een stuk of 10 van zulke tests gedaan inmiddels.
Bij een particuliere instantie kosten deze testen veel te veel pieken, waarschijnlijk omdat de zuurstof-analyse apparatuur superduur is.

Morphineman

Bericht door Morphineman » do jan 15, 2004 5:47 pm

je HF max (maximale aantal hartslagen per minuut) kun je ook zonder apparatuur achter komen dat is namelijk heel simpel....

220 en daar haal je je leeftijd vanaf dat is je HF max.

(heb ik uit mijn fysiologie boek)

zuurstof opname is idd per persoon verschillend.

en verzuren licht aan allerlei factoren. de temperatuur van spieren en lichaam de voedingsstoofen die je in je lichaam hebt. dus hoe snel je verzuurd is altijd verschillend.

je kunt natuurlijk ff een paar keer goed gaan spinnen tot het verzuurt en het gemiddelde van de tijden nemen zodat je een klein beetje een idee ervan hebt.

ik raad verder ook het sma aan.

Pino

Bericht door Pino » do jan 15, 2004 6:01 pm

Morphineman schreef:
je HF max (maximale aantal hartslagen per minuut) kun je ook zonder apparatuur achter komen dat is namelijk heel simpel....

220 en daar haal je je leeftijd vanaf dat is je HF max.

(heb ik uit mijn fysiologie boek)

Bij De Slegte gehaald zeker? Die regel is al lang achterhaald.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » vr jan 16, 2004 10:49 am

Nou ja gemiddeld klopt t misschien wel maar het verschil heel sterk per persoon. Ik ben 20 en haal slechts 190.

Pino

Bericht door Pino » vr jan 16, 2004 11:08 am

Bij mij scheelt het 11 hartslagen.
Van de regel uitgaan om traingszones te bepalen is gevaarlijk. Iemand die dit wel voorstelt is onverantwoord bezig.

Morphineman

Bericht door Morphineman » vr jan 16, 2004 1:08 pm

nee mn boek komt niet bij de slegte vandaan ik heb t me vorige periode laten vertellen door mn fysiologie leraar. nu ga ik hem vertellen dat het boek dat we gebruiken achterhaald is.

maar t klopt wel ongeveer of dat nieteens?

legion
Contacteer:

Bericht door legion » vr jan 16, 2004 1:52 pm

Het is een vuistregel, en zoals elke vuistregel gaat ie lang niet altijd op...

Bij mij klopt "t bijvoorbeeld wel weer behoorlijk goed.

Morphineman

Bericht door Morphineman » vr jan 16, 2004 5:42 pm

ok, ik vond t al appart dat je hf max ieder jaar met 1 bpm daalt. zo leer ik nog is iets ;D

legion
Contacteer:

Bericht door legion » vr jan 16, 2004 10:45 pm

Hr[sub]max[/sub] daalt weldegelijk naarmate je ouder wordt. Hoewel dit voor een sporter minder zal zijn dan voor een niet-sporter.

Edoardo.B

Bericht door Edoardo.B » zo jan 18, 2004 12:37 am

Hrmax daalt weldegelijk naarmate je ouder wordt. Hoewel dit voor een sporter minder zal zijn dan voor een niet-sporter.

Het grappige is juist dat de max HF voor (duur)sporters juist iets lager zal zijn, dan bij de minder sportieve goden. Reden: Een sporter heeft een groter hart, dat door de grootte minder snel zal kloppen maar per slag wel meer bloed rond pompt. Het totale HartMinuutVolume is daardoor wel hoger.

De 220-leeftijd methode is een beetje suf. Ga gewoon 10 minuten maximaal rammen op je fietsje en je weet meteen je maximale HF, die je vervolgens kunt gebruiken om je trianingszones te bepalen. Maar als je echt een "harde" maat voor je conditie wilt hebben: -> VO2-max test doen..!

legion
Contacteer:

Bericht door legion » zo jan 18, 2004 9:23 pm

Maar de afname van de Hr[sub]max[/sub] is bij een topsporter wel minder dan bij een niet sporter.

Myake

Bericht door Myake » wo jan 28, 2004 9:17 am

Edoardo.B schreef:
Het grappige is juist dat de max HF voor (duur)sporters juist iets lager zal zijn, dan bij de minder sportieve goden. Reden: Een sporter heeft een groter hart, dat door de grootte minder snel zal kloppen maar per slag wel meer bloed rond pompt. Het totale HartMinuutVolume is daardoor wel hoger.

Dat de hartslag van top atleten minder hoog zou zijn is niet waar (imho) De rust pols is wel veel lager...

Kijk maar eens naar de stats van Armstrong (toch een top atleet zou je denken ;) )

http://www.lancearmstrong.com/faq.html

Edoardo.B

Bericht door Edoardo.B » wo jan 28, 2004 10:18 am

HF[sub]max[/sub] is zeer persoonlijk. Ik ken mensen van in de twintig die met gemak 210 halen, en mensen voor wie 190 echt de max is. Dat Lance een HF[sub]max[/sub] heeft van 201 zegt dus niet zoveel. Grote kans dat dit hoger zou zijn als hij niet uren per dag zou fietsen.

Maximale hartslag is echter niet prestatiebepalend. Eén van de (belangrijkste) oorzaken dat Lance zo hard kan fietsen is zijn extreem hoge zuurstofopname van 84 ml/min. M.a.w. hij kan per minuut over veel meer brandstof beschikken dan de gemiddelde racefietser.

(Een rustpols van onder de 35 is trouwens echt eng!)

Myake

Bericht door Myake » wo jan 28, 2004 11:37 am

Over lage rust pols gesproken...

Indurain had geloof ik een rust pols van 28 :-X

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » wo jan 28, 2004 1:45 pm

VO[sub]2[/sub]max van 79 meldt zich.
M"n rustpols was gisteravond 43. Voor eind januari is dat mooi laag voor mij.

Edoardo.B

Bericht door Edoardo.B » do jan 29, 2004 5:50 pm

VO2max van 79 meldt zich

Gemeten met max-test of berekend met submax test @sph@ltdude? Niet verkeerd iig...
Mijn "record" is iets van 72ml/kg/min (gemeten tijdens max-test op fiets-ergo) . Maar dat ga ik nu zeker niet meer halen.

Een combinatie van veel trainen en bèta-blokkers (medicijn tegen oa migraine) heeft mijn rustpols ook wel eens naar <35 gebracht, en dan heb je dus echt het gevoel dat je hart je borstkas uit ramt elke hartslag. (eng dus)

Wie weet trouwens of het verhaal waar is dat Indurain af en toe aan de hartbewaking moest vanwege die extreem lage rustpols??

Plaats reactie