Ketting smeren, schoon en makkelijk.

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Caramba

Bericht door Caramba » vr apr 10, 2009 4:49 pm

Ik maak mijn ketting (SRAM met powerlink) al jaar en dag schoon door hem eens in de zoveel tijd in een glazen pot met wasbenzine te laten weken. Paar keer goed schudden en dan minstens een dag laten staan. Daarna vis je de ketting er zo uit. Alle troep die van je ketting komt is dan bezonken en ligt onder op de bodem. Nu kan je zo de heldere wasbenzine terug in de fles gieten en het restje zwarte smurrie gooi je weg. Zo krijg ik een perfecte schone ketting. Let er wel op dat je de ketting nog even afspoeld onder de kraan om de restjes wasbenzine weg te spoelen. Hierna droog ik de ketting met een schone droge doek. Je zal zien dat er dan zo goed als niks meer van vuil afkomt. Hierna even goed smeren en je ketting is weer als nieuw. Als je ketting er dan toch af is kan je de tandwielen voor en achter ook perfect schoonmaken met een borsteltje met een beetje wasbenzine. Ook hierna weer even met een droge doek afdoen.

trek

Bericht door trek » za apr 11, 2009 8:07 pm

Shame schreef:Euj Trek,

Verkopen jullie dat spul bij jullie in de winkel?? Is het duur, anders wil ik een keer een fleske komen halen!
Hebben wij. 7.50 geloofk. Kun je wel een jaartje mee vooruit hoor. (althans ik doe er 3 per jaar maar heb ook een zolder vol fietsen 8) )

Wil er best 1 mee naar ehv voor je nemen?

Dit spul is nog 100x beter als icewax echt!

mateis

Bericht door mateis » zo apr 12, 2009 8:45 pm

sunaj-janus schreef:Heb WD40 nog niet op een race fiets gebruikt als smeermiddel, wel op stadsfietsen en dat werkte toch best aardig.
Het is vooral een kruipmiddel om vastgerotte delen los te krijgen, maar voor duurzame smering is het veel te dun. Het wordt zeg maar aan de kant geduwd als je eens op de pedalen gaat staan. Het lijkt idd wel te werken in eerste instantie. De slijtage zal echter een stuk hoger zijn.
sunaj-janus schreef: De een noemt het mediteren en de ander noemt het monniken werk.
Op zich fantastisch natuurlijk, ieder zijn meug. Ik heb nog wel een geanodiseerde mtb met achtervering en heel veel naar cnc-werk, hoekjes en lassen als je een echt Heilige Ervaring zoekt... :angelnot:

sunaj-janus
Contacteer:

Bericht door sunaj-janus » ma apr 27, 2009 7:40 pm

Bij het zoeken (en kopen :)) van een dia compe shot lever het filmpje gevonden:

http://www.youtube.com/watch?v=nsCbgwcT ... r_embedded

Plaats reactie