Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
N I E L S - Berichten:3653
Re:eta, uturn, talas, rtwd, ...
Bericht
door N I E L S » wo nov 16, 2005 1:12 pm
Luc schreef:
De ETA van Marzocchi is een "omgekeerde" lockout. Je vork wordt dus niet in uitgestrekte toestand geblokkeerd. Je moet de ETA switch omdraaien en dan effe met je volle gewicht de vork induwen. Vervolgens komt de vork maar een 30-tal mm. terug. Ze blijft dus "beneden" geblokkeerd. Gevolg is dat je stuurhoek veel steiler geworden is en je houdt nog een 30-tal mm. veerweg over.
En dit moet ik nu toch effe kwijt: 1) is het nu echt zo moeilijk om een uitleg die volgens mij toch duidelijk geschreven was, een beetje fatsoenlijk door te lezen en 2) effe op het gemak de manuals op de betreffende fabrikantensite door te nemen? Er zijn in deze thread gemakkelijk 2-3 vragen die verschillende keren opneiuw gesteld zijn ...
Ik doelde meer op de bestendigheid van de lockout tegen hardere klappen.
Ik heb altijd gedacht dat het slecht was met lockout naar beneden te rijden, maar wanneer er een blow off op zit vraag ik me af of dat nog steeds zo is. Ook vraag ik me af hoeveel zo"n ETA hebben kan, ik begrijp wel hoe hij werkt door jouw uitleg. Ik zal de Fox manual nog eens lezen.
-
Luc
Bericht
door Luc » wo nov 16, 2005 6:27 pm
Een vork in om het even welke stand blokkeren en dan voluit rijden is nooit goed, daar zijn al die verschillende lockoutsystemen ook niet voor bedoeld.
De "Zocchi ETA is speciaal bedoeld om de positie tijdens het klimmen te verbeteren. Het is dus sowieso niet aageraden om er in deze stand mee naar beneden te denderen. Het zal je op z"n minst interessant en spannend stuurgedrag van je bike opleveren.
Hetzelfde met de klassieke lockout. Is duidelijk niet bedoeld om harde klappen op te vangen en dat wordt ook altijd duidelijk aangegeven. Die blow-off is natuurlijk wel als een soort opvangnet bedoeld als je hem eens zou vergeten af te zetten na een goed bollende klim of als het terrein terug overgaat van smooth naar ruw. Maar als je even je gezond verstand gebruikt wéét je gewoon dat je stukken riskeert als je de lockout eens "opzettelijk" vergeet af te zetten om eens te experimenteren hoeveel die nu kan hebben. Als je dan stukken hebt, eigen schuld dikke bult zeg ik dan ... Je bent dan gewoonweg dom bezig in mijn ogen.
-
N I E L S - Berichten:3653
Bericht
door N I E L S » wo nov 16, 2005 9:19 pm
Luc schreef:
Een vork in om het even welke stand blokkeren en dan voluit rijden is nooit goed, daar zijn al die verschillende lockoutsystemen ook niet voor bedoeld.
De "Zocchi ETA is speciaal bedoeld om de positie tijdens het klimmen te verbeteren. Het is dus sowieso niet aageraden om er in deze stand mee naar beneden te denderen. Het zal je op z"n minst interessant en spannend stuurgedrag van je bike opleveren.
Hetzelfde met de klassieke lockout. Is duidelijk niet bedoeld om harde klappen op te vangen en dat wordt ook altijd duidelijk aangegeven. Die blow-off is natuurlijk wel als een soort opvangnet bedoeld als je hem eens zou vergeten af te zetten na een goed bollende klim of als het terrein terug overgaat van smooth naar ruw. Maar als je even je gezond verstand gebruikt wéét je gewoon dat je stukken riskeert als je de lockout eens "opzettelijk" vergeet af te zetten om eens te experimenteren hoeveel die nu kan hebben. Als je dan stukken hebt, eigen schuld dikke bult zeg ik dan ... Je bent dan gewoonweg dom bezig in mijn ogen.
Ik vind het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat een lockout altijd schade zal oplopen door ermee naar beneden te rijden, helemaal niet als er een blow off op zit. Ik ken de werking van dat systeem niet.
Dat betekent natuurlijk niet dat ik dat express zou doen als ik het niet weet maar ik ben er wel benieuwd naar als eigenaar van een vork met die mogelijkheid. Anders zou het wel een beetje stom zijn dat risico te nemen zonder het te weten he?
-
Luc
Bericht
door Luc » do nov 17, 2005 9:42 am
Sorry hoor Niels, maar het is gewoon de logica zelf. Een lockout is specifiek bedoeld om elke vorkbeweging uit te schakelen op smooth terrein en asfalt. Zoals de naam zelf zegt, blokkeer je daarmee bepaalde circuits in je vork. Bij een klap ga je extra veel druk op bepaalde onderdelen zetten die daar eigenlijk niet voor ontworpen zijn en dat is uiteraard nooit goed.
Een blow-off dient als een soort beveiliging, maar ermee blijven rijden is niet goed. Een blow-off is geen threshold regeling.