Re:weinig grip?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Bruno
Re:weinig grip? breedte velg van invloed?

Bericht door Bruno » za aug 14, 2004 6:03 pm

Ventiel vastmaken met dat moertje is ni per sé nodig, Michelin heeft niet eens schroefdraad op zijn ventielen, dus...

Volgens mij is een X517 velg eigenlijk dan weer net iets te smal om te combineren met een 2.35, vandaar dat op die XM321 de band er beter op ligt.
XC (smalle) velgen best maar te combineren met banden tot 2.2, voor bredere banden kan je idd ook een wat bredere velg gebruiken zoals de XM.
Je moet alles wat in de context houden he, XC->XC, DH->DH, ....

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » za aug 14, 2004 9:19 pm

Bruno schreef:
[
Jurriaan schreef:
loop vlak is groter, klinkt logisch. maar blijft dat in een bocht ook zo?

daar heb je volgens mij gelijk, als je de band op een brede velg legt komt het profiel vrij vlak te staan, als je een scherpe bocht neemt en redelijk diep gaat hangen dan ga je meer op de flanken van de toppen rijden, leg je ze op een smallere velg dan staat hij boller waardoor je de toppen dus meer grip hebben in de bocht.

Als "t regent snel ff wielen verwisselen en testen ;D

ja zo iets wilde ik idd ook zeggen. ik denk dat brede velgen en smallere banden niet echt goed samen gaan voor bochten werk.

vandaag weer, sinds langere tijd, met smalle velgen gereden.
de band rolt makkelijker, of komt dat omdat de de wielen per wiel 250gram lichter zijn?
in de bochten voelt het anders dan met brede velgen. beter, safer.

(om nou 3 weken voor mijn vakantie de asfalt test te doen, lijkt me niks)

Bruno

Bericht door Bruno » ma aug 16, 2004 1:44 pm

Jurriaan schreef:
ik denk dat brede velgen en smallere banden niet echt goed samen gaan voor bochten werk.

vandaag weer, sinds langere tijd, met smalle velgen gereden.
de band rolt makkelijker, of komt dat omdat de de wielen per wiel 250gram lichter zijn?
in de bochten voelt het anders dan met brede velgen. beter, safer.

(om nou 3 weken voor mijn vakantie de asfalt test te doen, lijkt me niks)

idd niet zo"n goede combinatie, dat de smallere velgen beter rollen is 1. door het gewichtsverschil (tenminste toch als het aan de buitenkant van het wiel is, de velg dus) en 2. omdat het raakvlak van de band in het midden kleiner geworden is waardoor je minder rolweerstand hebt

Plaats reactie