Eerste singlespeed project, vraag remnaaf

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
coertkok
Eerste singlespeed project, vraag remnaaf

Bericht door coertkok » di feb 03, 2015 11:43 am

Hi guys,

Sinds kort ben ik begonnen aan mijn eerste singlespeedproject. Op MP frame gekocht (Tjechisch, jaren 60, merk Favorit) inclusief een heleboel onderdelen. Ik heb geen ervaring met het sleutelen aan fietsen, wel heb ik me ingelezen (op dit forum, M-geneering en Sheldon). Nu heb ik een aantal vragen en ik hoop dat jullie mij daarbij willen helpen. Als jullie nog aanvullende tips hebben, hoor ik het ook graag!

Het moet een singlespeed worden, geen fixie. Er zitten center pull remmen op. Leuk detail, alleen is mijn vertrouwen in die remmen niet 100%, ze klemmen heel erg zwaar. En daarnaast wil ik een zo minimalistische fiets. Dus voorrem (de center pull) + achteruit traprem. Nu wil ik graag een remnaaf op mijn huidige wiel. Breedte van het frame is 125mm tussen beide dropouts. Of 132mm als je de dropouts meerekent. Zou deze remnaaf passen? http://bit.ly/1CshEkY

En is het zelfspaken van een wiel te doen? (als ik de handleiding op sheldonbrown.com volg) Kan ik dan de spaken gebruiken die op dit moment in het wiel zitten?

Alvast bedankt!

Groet, Coert

PS. Voor foto's frame.
Afbeelding
Afbeelding

marten

Re: Eerste singlespeed project, vraag remnaaf

Bericht door marten » di feb 03, 2015 12:06 pm

60-er jaren centerpulls kunnen best, alleen 40 jaar oud remrubber is gegarandeerd over datum

Spaken kun je hergebruiken mits de flensdiameters gelijk blijven. Gewoon alle oude en nieuwe naafdata in een spaakrekenprogramma kloppen en de uitkomsten vergelijken. En spaken niet door elkaar halen, kopje aan de buitenkant blijft kop naar buiten en VV
/Marten

Rubenio

Bericht door Rubenio » di feb 03, 2015 8:58 pm

Heb zelf ook wel eens zo'n dergelijke setup overwogen.
Vraag me alleen wel af of zo'n oude raceframe wel goed matcht met een terugtraprem.
De achtervork-constructie is er in principe natuurlijk niet echt op berekend lijkt mij??

@marten, dacht op je site wel eens een foto te hebben gezien waarbij er een boogje tussen was gelast ter versteviging.. Is dat wel sterk genoeg?

marten

Bericht door marten » di feb 03, 2015 9:07 pm

Rubenio schreef:Heb zelf ook wel eens zo'n dergelijke setup overwogen.
Vraag me alleen wel af of zo'n oude raceframe wel goed matcht met een terugtraprem.
De achtervork-constructie is er in principe natuurlijk niet echt op berekend lijkt mij??

@marten, dacht op je site wel eens een foto te hebben gezien waarbij er een boogje tussen was gelast ter versteviging.. Is dat wel sterk genoeg?

Afbeelding

Dit frame moest ook weer teruggebogen (na 50 jaar oid), het is natuurlijk een beetje de vraag hoe bot en zwaar je bent en wat voor schokbelasting je op de vork weet op te wekken. Een voorrem erbij moet helpen, en anders lijkt het me een heel goed terugbuigbaar frame ;)
/Marten

coertkok

Bericht door coertkok » wo feb 04, 2015 9:25 am

Bedankt voor jullie input! Ik ga afstappen van mijn originele plan. En ga mijn center pull remmen aandacht geven, zodat ze wel goed remmen. Vervolgens cassette van mijn bestaande achterwiel afhalen en vervangen door een tandwiel met een aantal spacers, om een rechte aandrijflijn te creëren.

dader

Bericht door dader » wo feb 04, 2015 12:13 pm

Voor €25 heb ik nog een Rigida dp met Shimano terugtrap naaf voor je.
Het klemmetje van het kransje rammelt dus daar moet je even naar kijken, voor de rest is ie in goede staat.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo feb 04, 2015 10:50 pm

Een extra rondelleke er tussen, opgelost.

Goed werkende center pull remmen, bestaan die?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

marten

Bericht door marten » do feb 05, 2015 9:32 am

Het TUIG schreef:Een extra rondelleke er tussen, opgelost.

Goed werkende center pull remmen, bestaan die?
De nieuwste Shimano Dura Ace heeft de geometrie van een center pull. Dankzij het dubbel symmetrische draaipunt heeft die superieure modulatie en remkracht ;)

Op mijn Peugeotje (toen we allebei nog nieuw waren) remde ik graag en vaak met het achterwiel 10 cm boven de grond :D
/Marten

Plaats reactie