Het is alweer een tijdje geleden, maar hier dan toch nog even een verslag van mijn bikepack-tochtje in noordwest Engeland afgelopen zomer. Als route heb ik de lakeland 200 genomen, met het doel om deze in 3 dagen te gaan rijden. Aangezien ik alleen was wilde ik sowieso niet teveel risico lopen, en ik wilde het ook niet als een race benaderen. Mijn doel was het gevoel van vrijheid ervaren door te rijden in een onherbergzaam gebied en te kamperen waar ik aan het eind van de dag een mooie plek zou vinden.
Voorbereiding:
Voorafgaand aan de tocht natuurlijk eerst de route bestudeerd en op internet gezocht naar verslagen van mensen die deze tocht al gereden hadden. Aangezien de tocht nog redelijk nieuw is, waren er nog maar weinig mensen die hun ervaringen met het WWW gedeeld hadden. Maar een ding werd wel duidelijk; een erg mooie tocht met een aantal zware hike-a-bike stukken er in. De initiatiefnemer, Alan Goldsmith, is sowieso al zo'n bivy-diehard en hij had op zijn eerste poging al 34,5 uur nodig om de ongeveer 200km te volbrengen.
OK, de tocht is gekozen, de route bekend. Wat neem ik allemaal mee? Vooraf een lijst gemaakt waarop ik gedurende de voorbereiding dingen aan zou toevoegen of wegstrepen. Welk weer kan ik verwachten? Waar kan ik onderweg mijzelf bevoorraden? Wat neem ik mee om onderweg te slapen? Achteraf waren sommige keuzes minder handig dan ik op voorhand had bedacht... En als de fiets en alle spullen bekend zijn, hoe krijg je dan alles in Engeland? Omdat mijn zus tegenwoordig in Manchester woont zou dat een mooi uitgangspunt zijn. En aangezien er met Ryanair spotgoedkoop gevlogen kan worden, ben ik vanuit Groningen naar Bremen-Flughafen gegaan.
Een tijdje terug heb ik van Thijs/Tuig/Schorem een fietskoffer overgenomen waar mijn fiets precies in past. Dat wil zeggen als ik ook de voorvork uit het frame haal en de remmen van het frame af schroef... Uiteindelijk heb ik de meeste spullen in een fietskoffer weten te proppen:

Bij mijn zus in Manchester heb ik mijn fiets weer in elkaar gezet en ben vanaf daar met de trein naar Staveley afgereisd, alwaar mijn start van de lakeland200 zou zijn. Ik wilde daar ter plekke overnachten om de volgende ochtend een vroege start te kunnen maken. Na een 2 uur in de trein kwam ik aan het begin van de avond aan in Stavely en had vooraf op de Garmin een plekje genoteerd waar ik hoogstwaarschijnlijk mijn tentje mooi zou kunnen uitzetten. Dit plekje bleek toch iets lastiger te bereiken met volle bepakking:

Na wat verschillende manieren te hebben geprobeerd was het mij dan toch gelukt om mét de fiets ophoog te komen. Een klein stukje verder was dan het mooie rustige stukje grasland (inclusief een grote groep schapen natuurlijk) waar ik mijn tentje op kon zetten. Met een ondergaande zon heb ik nog even een lekker kopje thee gezet (damn, ik was de koekjes vergeten...) en ben daarna lekker gaan slapen....zzzzzz