Sram X-7 problemen

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Gebruikersavatar
dickjansen63
Berichten:580
Lid geworden op:do dec 20, 2012 11:29 pm
Sram X-7 problemen

Bericht door dickjansen63 » zo jun 30, 2013 2:10 pm

hoi,

Ik ben op het moment bezig met het opbouwen van mijn DH.
Nu heb ik alles al klaar behalve het afstellen van de derailleur,
hij pakt alle versnellingen wel prima maar zodra ik hard aan begin te zetten is het net alsof die tandjes over gaat slaan terwijl de cassette nog prima is..
Ben al bezig geweest met de L en de H schroefjes, helaas ook geen resultaat en nog steeds het door trap probleem..
Iemand die hier ervaring mee heeft of evt een oplossing heeft hoor ik graag van..

Gebruikersavatar
Frank773
Berichten:97
Lid geworden op:zo mar 10, 2013 1:28 pm
Locatie:Enschede

Bericht door Frank773 » zo jun 30, 2013 3:03 pm

heb je de ketting op de juiste lengte? genoeg spanning op je derailleur(veertje)?
neem aan dat je ketting goed is.....
www.wildchains.com
Bike Sports Enschede

Gebruikersavatar
dickjansen63
Berichten:580
Lid geworden op:do dec 20, 2012 11:29 pm

Bericht door dickjansen63 » zo jun 30, 2013 3:38 pm

Jep, splinternieuwe KMC ketting.. alles geprobeerd, de ketting spannen veer van de derri op spannen.. niks wat mij heeft geholpen.. helaas

fbkona
Berichten:157
Lid geworden op:za apr 26, 2008 9:33 pm
Locatie:enschede

Bericht door fbkona » zo jun 30, 2013 5:43 pm

Met de l en H schroefjes stel je de der. recht boven het grootste en kleinste tandwiel.
Als deze goed staan en het trapt door dan helpt het niet om daar aan te draaien.
Heb je dit wel goed afgesteld?
Intense Uzzi. R.I.P.

Gebruikersavatar
dickjansen63
Berichten:580
Lid geworden op:do dec 20, 2012 11:29 pm

Bericht door dickjansen63 » zo jun 30, 2013 5:46 pm

Dit is goed afgesteld.. hij pakt de 1e t/m de 9e versnelling dus dat is geen probleem.. alleen nu het punt van het doortrappen, want waar komt het vandaan..

Gebruikersavatar
Technicks
Berichten:513
Lid geworden op:zo jun 14, 2009 10:22 pm
Locatie:Enschede
Contacteer:

Bericht door Technicks » zo jun 30, 2013 7:57 pm

Hoe heb je de ketting op lengte gemaakt dan? Heb je dat zo op gevoel gedaan of heb je daar een bepaalde methode voor gebruikt. Ik doe het altijd zo. Ketting over het grootste tandwiel achter, dan zonder de ketting door de derrie te halen de ketting bij elkaar brengen. Zoals single speed zeg maar. Dan tel je vanaf het punt waar die overlapt twee schakels extra.

Gebruikersavatar
dickjansen63
Berichten:580
Lid geworden op:do dec 20, 2012 11:29 pm

Bericht door dickjansen63 » zo jun 30, 2013 7:58 pm

gewoon dom weg een splinter nieuwe 9 speeds ketting eromheen gegooit..
kan het dus wezen dat deze dan te lang is?

Gebruikersavatar
dickjansen63
Berichten:580
Lid geworden op:do dec 20, 2012 11:29 pm

Bericht door dickjansen63 » zo jun 30, 2013 7:59 pm

Heb net ook ergens gelezen dat het probleem ook ligt bij het inslijten..
Dat een nieuwe ketting even zijn tijd nodig is om in te slijten op een tijdje gebruikte cassette?

fbkona
Berichten:157
Lid geworden op:za apr 26, 2008 9:33 pm
Locatie:enschede

Bericht door fbkona » zo jun 30, 2013 8:01 pm

Afstand van bovenste tandwieltje der. tot casette ook goed?
Mischien het linkje waar de ketting aan elkaar gemaakt is.
Kettinglengte. Is alles wel 9 speed.achternaaf kapot.
Kan zoveel zijn.
Intense Uzzi. R.I.P.

Gebruikersavatar
dickjansen63
Berichten:580
Lid geworden op:do dec 20, 2012 11:29 pm

Bericht door dickjansen63 » zo jun 30, 2013 8:03 pm

Achternaaf is absoluut niet kapot ;) die is net helemaal uitelkaar geweest en schoongemaakt etc.. het ligt waarschijnlijk gewoon aan een iets te lange ketting en dat de ketting nog moet inslijten in de cassette

fbkona
Berichten:157
Lid geworden op:za apr 26, 2008 9:33 pm
Locatie:enschede

Bericht door fbkona » zo jun 30, 2013 8:04 pm

Dus je hebt de ketting niet op maat gemaakt :frusty:
Intense Uzzi. R.I.P.

Gebruikersavatar
dickjansen63
Berichten:580
Lid geworden op:do dec 20, 2012 11:29 pm

Bericht door dickjansen63 » zo jun 30, 2013 8:06 pm

Ofcourse.. een 9 speeds ketting ga je toch vanuit dat het meteen past?
Mja zal er wel ff een schakeltje tussen weg halen kijken hoe het dan gaat

Gebruikersavatar
Technicks
Berichten:513
Lid geworden op:zo jun 14, 2009 10:22 pm
Locatie:Enschede
Contacteer:

Bericht door Technicks » zo jun 30, 2013 8:12 pm

Wat zeg ik nu net dan? Ga dan eerst eens op google zoeken hoe je je ketting op lengte brengt. Ook niet aan gedacht om hem ff langs je oude ketting te leggen voor de lengte?

Gebruikersavatar
dickjansen63
Berichten:580
Lid geworden op:do dec 20, 2012 11:29 pm

Bericht door dickjansen63 » zo jun 30, 2013 8:14 pm

Oude ketting kwam van me 4x af.. dus helaas geen vergelijking van te maken!
Weet ook wel hoe je een ketting op maat maakt daar niet van ;)

Gebruikersavatar
Technicks
Berichten:513
Lid geworden op:zo jun 14, 2009 10:22 pm
Locatie:Enschede
Contacteer:

Bericht door Technicks » zo jun 30, 2013 8:28 pm

Ja Dick daarom heb je hem dus ook zo zonder in te korten gemonteerd. Lees dit maar ff door. Moet je wat naar beneden scrollen daar staat precies wat ik je net verteld heb. Oh en btw een nieuwe ketting op een oude cassette moet niet inslijten dat slijten gaat juist sneller. ;)

http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... gth-sizing

Gebruikersavatar
dickjansen63
Berichten:580
Lid geworden op:do dec 20, 2012 11:29 pm

Bericht door dickjansen63 » ma jul 01, 2013 2:39 pm

Ja heb het ff doorgelezen..
Als ik nu naar mijn foto kijk lijkt de ketting ook wel heel erg wijd?
Is dit dan inderdaad niet normaal?

Afbeelding

Gebruikersavatar
dickjansen63
Berichten:580
Lid geworden op:do dec 20, 2012 11:29 pm

Bericht door dickjansen63 » do jul 04, 2013 4:46 pm

Ketting is ingekort, op de manier met de ketting over het grootste tandwiel heen en dan zonder de derailleur mee te nemen bij elkaar gebracht, ingekort en weer gemonteerd.
Helaas nog hetzelfde probleem.. :cry:

mool
Berichten:335
Lid geworden op:ma jun 29, 2009 4:22 pm

Bericht door mool » do jul 04, 2013 4:58 pm

Wellicht is je cassette toch niet zo prima als je dacht? Dat blijft zo ongeveer als enige over wat er mis kan zijn...

Gebruikersavatar
dickjansen63
Berichten:580
Lid geworden op:do dec 20, 2012 11:29 pm

Bericht door dickjansen63 » do jul 04, 2013 5:03 pm

Naja ik vervang mijn cassete en derailleur wel zsm.
Zien of het dan opgelost is..

BigNoob
Berichten:122
Lid geworden op:zo feb 05, 2012 1:39 pm
Locatie:Tilburg

Bericht door BigNoob » do jul 04, 2013 5:56 pm

Meschien even langs de lokale lbs?(Advies is meestal gratis 8) ).
Had hier het zelfde probleem en dacht ook aan me tandwielen!
Ik nieuwe ketting en casette gehaald en nog het zelfde probleem.
Dus toen toch maar even langs de lbs!
Het bleek aan de derrie te liggen die net niet bij het frame/tandwielen etc. paste.
Na dit te late veranderen voor een paar tientjes heb ik nog geen knakkend tandje gehoord :)
zolang het vooruit komt is het beter dan niets :P

Gebruikersavatar
Technicks
Berichten:513
Lid geworden op:zo jun 14, 2009 10:22 pm
Locatie:Enschede
Contacteer:

Bericht door Technicks » do jul 04, 2013 8:26 pm

Staat je derrie wel recht onder je frame? Misschien heeft je hanger een tik gehad?
Anders zou ik het idd bij je tandwielen zoeken. Als je zelf niet in staat bent om iets te beoordelen vraag het dan eerst hier dmv een foto te plaatsen of idd aan je lbs. Scheelt je een hoop gevloek en eventueel aankopen die niet nodig zijn.

Gebruikersavatar
dickjansen63
Berichten:580
Lid geworden op:do dec 20, 2012 11:29 pm

Bericht door dickjansen63 » do jul 04, 2013 8:49 pm

Heb het even nagevraagd bij de fietsenmaker, die denkt niet dat het aan mijn derrie ligt maar aan de cassette op de hub body.. Dat ik dat er even opnieuw op moet zetten..
Hij zei dat me cassette er wel eens over kon 'slippen'

Gebruikersavatar
Technicks
Berichten:513
Lid geworden op:zo jun 14, 2009 10:22 pm
Locatie:Enschede
Contacteer:

Bericht door Technicks » do jul 04, 2013 10:24 pm

Als hij bedoelt dat de cassette over de cassette body slipt praat hij onzin. Wat hij waarschijnlijk bedoelt is dat je naaf geserviced moet worden omdat er vuil in zit of versleten is. Het doortrappen kan komen doordat de palletjes die normaal de binnenkant van de body grijpen blijven plakken waardoor je geen aandrijving meer hebt.

Gebruikersavatar
dickjansen63
Berichten:580
Lid geworden op:do dec 20, 2012 11:29 pm

Bericht door dickjansen63 » do jul 04, 2013 10:34 pm

Naaf onderhoud doe ik zelf, hij is net volledig uit elkaar geweest en daar mankeert niks aan.. Morgen toch maar even me tandwielen eraf halen en zien of me hub body ook beschadigd is.

Gebruikersavatar
Technicks
Berichten:513
Lid geworden op:zo jun 14, 2009 10:22 pm
Locatie:Enschede
Contacteer:

Bericht door Technicks » vr jul 05, 2013 1:29 pm

Weet je zeker dat je een 9 speed ketting hebt gemonteerd?
Wordt nu toch wel tijd dat je het probleem een keer ziet lijkt me zo. Als ik er een week mee bezig zou zijn en nog het euvel niet had gevonden (wat ik me niet voor kan stellen) zou die al lang bij de lbs staan. Al vertrouw ik die ook voor geen meter. :D

Plaats reactie