langere cranks
Moderator:Beheerders
- vinnycorleone
- Berichten:483
- Lid geworden op:zo aug 07, 2011 4:41 pm
Ik wil mijn DH graag voorzien van langere cranks. Ik heb nu 165mm, maar wil het liefst 175mm.
Ik heb nu een Truvativ Ruktion crankset met een 34t tandblad op een Truvativ Howitzer trapas van 73mm.
Ik heb een 8 speed cassette met 8 speed ketting.
De meeste cranks die ik op internet tegen kom zijn 36T of meer. Ook staat er soms bij dat ze geschikt zijn voor 9 of 10 speed.
Kan iemand mij vertellen wat wel, en wat niet uitmaakt, waar ik op moet letten en misschien een crankset adviseren?
Ik heb nu een Truvativ Ruktion crankset met een 34t tandblad op een Truvativ Howitzer trapas van 73mm.
Ik heb een 8 speed cassette met 8 speed ketting.
De meeste cranks die ik op internet tegen kom zijn 36T of meer. Ook staat er soms bij dat ze geschikt zijn voor 9 of 10 speed.
Kan iemand mij vertellen wat wel, en wat niet uitmaakt, waar ik op moet letten en misschien een crankset adviseren?
voor downhill haal je juist voordeel uit de korte cranks die je nu hebt, ivm grondspeling tijdens trappen. kom je kracht te kort dat je langere wilt? persoonlijk zou ik eerder je vertanding aanpassen dan je cranks, of hooguit naar 170 mm lengte gaan. 36 - 40 t voor is normaal voor downhill.
als je nu een 8 speed cassette hebt op een normaal shimano-standaard freewheel kan je er rustig 9 speed van maken. moet je wel je derailleur en shifter vervangen. 10 speed zou ik voor downhill helemáál weg van blijven, of je moet veel omhoog fietsen. zeker met 73mm bracket en 150 mm achternaaf heb je zo'n schuine kettinglijn dat de ketting in je bashring/ kettinggeleider gaat eten. en als je niet zo veel omhoog fietst (face it op de meeste dh bikes hou je dit niet lang met plezier vol) kan je of minder tandwielen monteren of een mooiere ratio cassette maken.(verschil per tandwiel is minder groot waardoor je eerder een prettig verzet hebt dan ergens tussenin zitten)
als je nu een 8 speed cassette hebt op een normaal shimano-standaard freewheel kan je er rustig 9 speed van maken. moet je wel je derailleur en shifter vervangen. 10 speed zou ik voor downhill helemáál weg van blijven, of je moet veel omhoog fietsen. zeker met 73mm bracket en 150 mm achternaaf heb je zo'n schuine kettinglijn dat de ketting in je bashring/ kettinggeleider gaat eten. en als je niet zo veel omhoog fietst (face it op de meeste dh bikes hou je dit niet lang met plezier vol) kan je of minder tandwielen monteren of een mooiere ratio cassette maken.(verschil per tandwiel is minder groot waardoor je eerder een prettig verzet hebt dan ergens tussenin zitten)
- vinnycorleone
- Berichten:483
- Lid geworden op:zo aug 07, 2011 4:41 pm
Ik wil graag langere cranks, mijn tandwielverhouding bevalt me prima.
Mijn ketting, derrie en cassette ga ik niet vervangen.
Stel ik wil deze kopen, zou dat dan passen?
Ik begrijp niet zo goed waarom er 10sp bij staat, past dat niet op mijn 8sp? Kan iemand uitleggen hoe dat werkt?
Of ik wil deze, hier staat bij: 9/ 10-speed ketting compatible. Betekent dit dat deze niet werkt met mijn 8sp ketting? Wat is het verschil? En wat zou het merkbare verschil zijn als ik overga naar 36t?
Mijn ketting, derrie en cassette ga ik niet vervangen.
Stel ik wil deze kopen, zou dat dan passen?
Ik begrijp niet zo goed waarom er 10sp bij staat, past dat niet op mijn 8sp? Kan iemand uitleggen hoe dat werkt?
Of ik wil deze, hier staat bij: 9/ 10-speed ketting compatible. Betekent dit dat deze niet werkt met mijn 8sp ketting? Wat is het verschil? En wat zou het merkbare verschil zijn als ik overga naar 36t?
- dickjansen63
- Berichten:580
- Lid geworden op:do dec 20, 2012 11:29 pm
Zal inderdaad niet langer gaan dan 170. Net was Sneeck zegt, hoe langer de cranks des te eerder komen ze met het trappen aan grond..vinnycorleone schreef:Ik wil graag langere cranks, mijn tandwielverhouding bevalt me prima.
Mijn ketting, derrie en cassette ga ik niet vervangen.
Stel ik wil deze kopen, zou dat dan passen?
Ik begrijp niet zo goed waarom er 10sp bij staat, past dat niet op mijn 8sp? Kan iemand uitleggen hoe dat werkt?
Of ik wil deze, hier staat bij: 9/ 10-speed ketting compatible. Betekent dit dat deze niet werkt met mijn 8sp ketting? Wat is het verschil? En wat zou het merkbare verschil zijn als ik overga naar 36t?
-
- Berichten:2883
- Lid geworden op:zo jan 23, 2011 8:42 pm
- Locatie:Elburg
- vinnycorleone
- Berichten:483
- Lid geworden op:zo aug 07, 2011 4:41 pm
-
- Berichten:58
- Lid geworden op:za sep 26, 2009 7:30 pm
- Locatie:Sliedrecht
- vinnycorleone
- Berichten:483
- Lid geworden op:zo aug 07, 2011 4:41 pm
-
- Berichten:58
- Lid geworden op:za sep 26, 2009 7:30 pm
- Locatie:Sliedrecht
voor zover ik weet zijn 10 speed componenten niet uitwisselbaar met 8 - 9 speed. smallere ketting, dunnere bladen/ tandwielen. 9 speed ketting zal niet op een 10 speed cassette passen en een 10 speed specifiek voorblad sneller laten slijten omdat hij er minder strak overheen ligt.
toch zou ik graag willen weten waarom je langere armen wilt, praktisch nut is nihil op een downhiller.
toch zou ik graag willen weten waarom je langere armen wilt, praktisch nut is nihil op een downhiller.
- vinnycorleone
- Berichten:483
- Lid geworden op:zo aug 07, 2011 4:41 pm
Bedankt voor de antwoorden, ben al wat wijzer!
De reden:
Ik moet sowieso nieuwe cranks. Ik wil graag wat langere proberen omdat ik zelf ook erg lang ben. Vooral lange benen.
Ik sta erg ver voorover op mijn fiets, zeker in bochten is het lastig om het juiste balanspunt te vinden omdat mijn zwaartepunt hoog ligt.
Ik heb al max spacers onder mijn topkroon en een riserbar, dit is wel een verbetering ten opzichte van het origineel.
Als ik langere cranks monteer sta ik in de bocht iets lager en heb dus ook een lager zwaartepunt. Ook wanneer ik de pedalen recht heb zal ik iets meer wijdbeens staan en dus wat lager en sowieso stabieler.
Ik besef me heel goed dat dit slechts millimeterwerk is, maar dat zijn spacers tenslotte ook (vooral omdat je bij elke verhoging van het stuur de reach juist weer wat korter maakt). Maar allle kleine beetjes (bij elkaar opgeteld) helpen.
De bodemvrijheid ben ik niet heel bang voor. Dit is natuurlijk geheel afhankelijk van de bottom bracket height. Die ligt bij mijn Specialized Status vrij hoog. Met 175mm cranks heb ik bijvoorbeeld nog steeds meer bodemvrijheid dan een Demo in de laagste stand met 165mm cranks.
Maar natuurlijk neem ik jullie advies ter harte en zal waarschijnlijk toch kiezen voor 170mm.
De reden:
Ik moet sowieso nieuwe cranks. Ik wil graag wat langere proberen omdat ik zelf ook erg lang ben. Vooral lange benen.
Ik sta erg ver voorover op mijn fiets, zeker in bochten is het lastig om het juiste balanspunt te vinden omdat mijn zwaartepunt hoog ligt.
Ik heb al max spacers onder mijn topkroon en een riserbar, dit is wel een verbetering ten opzichte van het origineel.
Als ik langere cranks monteer sta ik in de bocht iets lager en heb dus ook een lager zwaartepunt. Ook wanneer ik de pedalen recht heb zal ik iets meer wijdbeens staan en dus wat lager en sowieso stabieler.
Ik besef me heel goed dat dit slechts millimeterwerk is, maar dat zijn spacers tenslotte ook (vooral omdat je bij elke verhoging van het stuur de reach juist weer wat korter maakt). Maar allle kleine beetjes (bij elkaar opgeteld) helpen.
De bodemvrijheid ben ik niet heel bang voor. Dit is natuurlijk geheel afhankelijk van de bottom bracket height. Die ligt bij mijn Specialized Status vrij hoog. Met 175mm cranks heb ik bijvoorbeeld nog steeds meer bodemvrijheid dan een Demo in de laagste stand met 165mm cranks.
Maar natuurlijk neem ik jullie advies ter harte en zal waarschijnlijk toch kiezen voor 170mm.

-
- Berichten:58
- Lid geworden op:za sep 26, 2009 7:30 pm
- Locatie:Sliedrecht
-
- Berichten:2883
- Lid geworden op:zo jan 23, 2011 8:42 pm
- Locatie:Elburg