Boxxer beschadigde binnenpoot & Maxle zit vast

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Technicks
Contacteer:
Boxxer beschadigde binnenpoot & Maxle zit vast

Bericht door Technicks » do apr 25, 2013 1:26 pm

Hoi.

Ben bezig met met de 2011 Operator DH van mijn maat een onderhoudsbeurt te geven.
Nu klaagde hij al over de werking van zijn Boxxer. Er viel me meteen al op dat de binnenpoot beschadigd is.

Ik wil nog niet direct de vork uit elkaar halen omdat we misschien dit weekend naar WB willen gaan. Nu is mijn vraag of iemand hier weet wat het probleem is, of het riskant is om er mee te rijden en mij kan vertellen welke parts ik moet bestellen zodat ik hem kan servicen. Ik heb ook al een mailtje naar CRC gestuurd maar aangezien de bike al 2 jaar oud is verwacht ik daar niet al te veel van.

Bvd. Gr Nick

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Technicks op vr apr 26, 2013 2:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Smittie

Bericht door Smittie » do apr 25, 2013 4:55 pm

hier staan nog binnenpoten te koop!
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=58772

hiermee doorrijden zouden de keringen steeds beschadigen en slopen.
hierdoor komt er vuil naar binnen en slijten je bushings en je poten nog sneller.
(dit zal niet heel snel gebeuren hoor)

maar wel snel vervangen voor het te laat is, en maar hopen dat je bushings nog goed zijn....
ook gelijk keringen vervangen en olie onderin verversen

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » do apr 25, 2013 5:43 pm

Bedankt voor de info Smittie.
Hmm dat van de binnenpoten is minder. We moeten maar eens kijken wat we ermee doen. Sowieso maar even een aantal dingen bestellen. Jammer dat ik het nu pas zie net nu het seizoen weer begint. Tot overmaat van ramp zit de maxxle ook nog vast. De as zat zo vast dat de imbus bout die aan de driveside zit is doorgedraaid in de as zelf. Ik kan hem nu wel losdraaien met een 10mm inbus maar de as draait zich niet uit de driveside kant maar drukt de poten uit elkaar. Blijkbaar heeft hij hem te strak aangedraaid of er zit vuil tussen. Heb hem maar weer vast gedraaid omdat ik niets wil forceren. :oops:
Laatst gewijzigd door Technicks op do apr 25, 2013 11:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joddi

Bericht door joddi » do apr 25, 2013 7:05 pm

Technicks schreef:Bedankt voor de info Smittie.
Hmm dat van de binnenpoten is minder. We moeten maar eens kijken wat we ermee doen. Sowieso maar even een aantal dingen bestellen. Jammer dat ik het nu pas zie net nu het seizoen weer begint. Tot overmaat van ramp zit de maxxle ook nog vast. De as zat zo vast dat de imbus bout die aan de driveside zit is doorgedraaid in de as zelf. Ik kan hem nu wel losdraaien met een 10mm imbus maar de as draait zich niet uit de driveside kant maar drukt de poten uit elkaar. Blijkbaar heeft hij hem te strak aangedraaid of er zit vuil tussen. Heb hem maar weer vast gedraaid omdat ik niets wil forceren. :oops:
Ik heb precies hetzelfde bij een fiets die ik gekocht heb, mochten mensen een tip hebben hoor ik dat graag ;)

Chmod

Bericht door Chmod » do apr 25, 2013 7:19 pm

op tijd servicen....

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » do apr 25, 2013 7:24 pm

Ja Chmod dat had ik zelf ook al wel bedacht. Aangezien het niet mijn vork is kan ik daar weinig mee natuurlijk.

Chmod

Bericht door Chmod » do apr 25, 2013 7:26 pm

doe ze open, kuis ze uit. Smeer de dichtingen met specifiek vet. Doe opnieuw olie in de poten. Max 10min werk. Maar zo zit er toch overal terug olie in.

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » do apr 25, 2013 8:37 pm

Thanks voor het advies. :D Dat ga ik volgende week ook doen.
Moet even nieuwe olie bestellen. Heb niet genoeg 5w meer. En ook moet ik het juiste vet hebben.

Chmod

Bericht door Chmod » do apr 25, 2013 8:45 pm

iets zoals slick honey.

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » do apr 25, 2013 9:27 pm

Chmod

Bericht door Chmod » vr apr 26, 2013 9:04 am

jazeker! Die gebruik ik zelf ook.

Smittie

Bericht door Smittie » vr apr 26, 2013 9:51 am

Technicks schreef:Thanks voor het advies. :D Dat ga ik volgende week ook doen.
Moet even nieuwe olie bestellen. Heb niet genoeg 5w meer. En ook moet ik het juiste vet hebben.
5w heb je alleen voor je demping en rebound nodig.
nu heb je in principe alleen 15w nodig

http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/7oey- ... 2012_0.pdf

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » vr apr 26, 2013 11:26 am

Ja ik weet het maar aangezien ik hem toch helemaal uit elkaar trek kan er ook wel nieuwe olie op toch?

Ben nog steeds bezig met de maxle. Ding is net zo fucked nu. Ik heb het idee dat de maxle vast aan de lagers van het wiel zit.
Die 10mm inbus is nu zo rond dat ik er een schroevendraaier tussen moest slaan om hem te kunnen draaien en nog zit het aardig vast. Denk dat het uiteindelijk zagen wordt om de as eruit te krijgen.
Mooi duur grapje van €75 door er geen vet aan te doen en hem te vast te draaien. :x

Net geprobeerd om dmv een grote lijmklem de poten bij elkaar te houden maar dan krijg ik er helemaal geen beweging in.
Ook geprobeerd om met een blokje hout op de zijkant van de naaf zachtjes te tikken maar zit net zo vast.

Heb hem maar weer vastgezet en maar hopen dat hij geen lekke band krijgt. :D Wordt een mooi probleemgeval zo. :argue:

Plaats reactie