nieuwe demper?
Moderator:Beheerders
Ik zoek voor mn transition bandit een luchtdemper met zo'n hendel om de demping te wijzigen, bij voorkeur 3 instellingen: open (gevoelig en plush), trail en (zo goed als) complete lockout. Het komt dus op een trailbike die veel technische offroad tracks gaat zien, maar die ook 1000hm klimmen moet aan kunnen.
origineel zat er een fox float rp23 boostvalve op en ik heb nog nooit zo'n kut shock gehad: niets gevoelig in de open stand, blijft pompen op de propedal stand. Deze was snel vervangen door mn oude float rl die het fantastisch deed maar deze heeft het nu jammergenoeg begeven...
Hebben jullie tips?
Hoe voelen de CTD shocks van fox?
Iemand ervaring met de rockshox monarch RT3? de prijs spreekt me wel aan
origineel zat er een fox float rp23 boostvalve op en ik heb nog nooit zo'n kut shock gehad: niets gevoelig in de open stand, blijft pompen op de propedal stand. Deze was snel vervangen door mn oude float rl die het fantastisch deed maar deze heeft het nu jammergenoeg begeven...
Hebben jullie tips?
Hoe voelen de CTD shocks van fox?
Iemand ervaring met de rockshox monarch RT3? de prijs spreekt me wel aan
ook iemand die het functioneel verschil tussen een RT3 en plus RC3 (met piggy) kent?
voor de rc3 kan ik enkel aan betere afkoeling maar ook 100gr verschil denken
voor de rc3 kan ik enkel aan betere afkoeling maar ook 100gr verschil denken
Laatst gewijzigd door fredo op za apr 13, 2013 8:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Monarch valt me ook tegen, maar RS komt met de Monarch Plus, lijkt een stuk beter. Mijn optie zou zijn een Marzocchi Roco Air te monteren, werkt echt 2x beter dan de FOX. Weliswaar geen 3 standen, maar die mis je echt niet, gewoon zeer goede basis instelling.
En als je geld over hebt gewoon een Cane Creek DB... .
En als je geld over hebt gewoon een Cane Creek DB... .

-
- Contacteer:
Komt???Lars TB schreef:maar RS komt met de Monarch Plus, lijkt een stuk beter
Die is er al een tijdje.
Die demper heb ik twee jaar geleden in mijn Helius gehad.
Heb hem toen puur optisch en uit nieuwsgierigheid vervangen door een DBair.
De RS was erg goed, heb hem verkocht aan K2man, die kan je er meer over vertellen, want die rijdt er inmiddels alweer een tijdje mee.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!
-
- Contacteer:
Een piggy kan meerdere doeleinden hebben:
-De performance van de demper constant te houden omdat de olie bij intensief gebruik nog wel eens wil gaan schuimen.
De piggy is dan een soort van back-up om de performance constant te houden.
-Kan ook functioneren als extra reservoir om bij dezelfde inbouwlengte ruimte te bieden aan de luchtkamer zodat er een langere veerweg bereikt kan worden bij een zelfde shocklengte.
-er is ook nog iets met bottomout performance als ik me niet vergis.....
Lichtelijk e.e.a. eens Googelen als je een goede demper zoekt.
Ik heb wel ervaren dat voor luchtdempers met veel travel de CCDBA zijn werk merkbaar beter doet dan eerder geprobeerde opties zoals bijvoorbeeld de DHX air en de Specialiced Futureshock.
-De performance van de demper constant te houden omdat de olie bij intensief gebruik nog wel eens wil gaan schuimen.
De piggy is dan een soort van back-up om de performance constant te houden.
-Kan ook functioneren als extra reservoir om bij dezelfde inbouwlengte ruimte te bieden aan de luchtkamer zodat er een langere veerweg bereikt kan worden bij een zelfde shocklengte.
-er is ook nog iets met bottomout performance als ik me niet vergis.....
Lichtelijk e.e.a. eens Googelen als je een goede demper zoekt.
Ik heb wel ervaren dat voor luchtdempers met veel travel de CCDBA zijn werk merkbaar beter doet dan eerder geprobeerde opties zoals bijvoorbeeld de DHX air en de Specialiced Futureshock.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!
-
- Contacteer:
Goed, een nieuwe Monarch Plus dan, 2014 model. In ieder geval met een veel groter stelbereik van de instellingen, want dat is momenteel hopeloos beperkt... .illuminatastigmata schreef:Komt???Lars TB schreef:maar RS komt met de Monarch Plus, lijkt een stuk beter
Die is er al een tijdje.
Die demper heb ik twee jaar geleden in mijn Helius gehad.
Heb hem toen puur optisch en uit nieuwsgierigheid vervangen door een DBair.
De RS was erg goed, heb hem verkocht aan K2man, die kan je er meer over vertellen, want die rijdt er inmiddels alweer een tijdje mee.
Dat zie je fout. Vergeet al die marketing-hype over veersystemen. Helft van de topfietsen is gewoon een 'enkel-draaipunt-systeem', hooguit met een link om de demper aan te sturen, maar precies hetzelfde effect bereik je met een doordachte positionering van de demper.fredo schreef:ik heb het gevoel dat een cane creek wat overkill is voor een bandit
Een Bandit is gewoon een heel goede fiets. Kende hem met slechte dempers, ooit met een Marzocchi Roco Air gereden, gewoon een perfecte fiets die mee kan met de allerbeste op de markt. Maar dat is al weer 6 jaar terug en de dempertechniek heeft werkelijk reuze sprongen gemaakt. Met een CC DB maak jij van je Bandit weer een fiets die gewoon op niveau zit met de allerbeste fietsen van dit moment (ik blijf hameren op Specialized, dat sinds de introductie van de eerste Enduro geen enkele stap naar voren heeft gemaakt. Die fiets was al perfect, enige wat veranderd is, is de dempertechnologie, wat nou nieuwe modellen???)
illuminatastigmata schreef:fredo schreef:hoe sterk is de lockout functie van die monarch plus? complete lockout of eerder een sterke propedal?
Eerder een flauwe propedal.
LO heb je met een goede demper dus niet nodig... .