XC ombouwen naar All-mountain/Enduro
Moderator:Beheerders
Wie kan mij helpen? Ik heb een Specialized Epic M4 uit 2005 en heb daar al aardig wat mee overleeft. Ik dacht als ik er nu een u-turn 150mm vork op zet, dan heb ik volgens mij een aardige All-mountain machine waarmee je snel kan klimmen!
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit ECHT af te raden of prima te doen?
Mijn XC is inmiddels al uitgevoerd met een breed stuur korte stem 2.25 banden.
Ik hoor graag!!
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit ECHT af te raden of prima te doen?
Mijn XC is inmiddels al uitgevoerd met een breed stuur korte stem 2.25 banden.
Ik hoor graag!!
www.trail-addicts.com the photo and video site!
Ja precies, kan dat bij zo'n brain demper denk je? Ik heb er geen ervaring mee! Op zich zit ook ook te kijken naar zo'n on one 456.
Wat was de ervaring van die maat van je, vond hij het comfortabel? Het frame blijft een erg lange boven buis houden natuurlijk.
Wat was de ervaring van die maat van je, vond hij het comfortabel? Het frame blijft een erg lange boven buis houden natuurlijk.
-
1st post van mij 
Alles kan
maar het frame is er immers niet voor gemaakt en zal inderdaad vrij snel de geest geven.
Daarnaast zijn er dingen als geometrie en de constructie van het frame, zithouding ten opzichte van am en al helemaal van enduro bikes.
Het is en blijft een XC frame en je zult al snel de grens hiervan ondervinden. is het niet verstandiger om een 2e hands am/enduro frame/bike te zoeken? of een nieuwe

Alles kan

Daarnaast zijn er dingen als geometrie en de constructie van het frame, zithouding ten opzichte van am en al helemaal van enduro bikes.
Het is en blijft een XC frame en je zult al snel de grens hiervan ondervinden. is het niet verstandiger om een 2e hands am/enduro frame/bike te zoeken? of een nieuwe

Once you loose your bike halfway during the airphase, you know everything is going downhill really fast
Die moet je toch eens uitleggen...Chmod schreef: AM frames moeten lang zijn, anders kan je geen korte stuurpen steken.

(want het slaat werkelijk nergens op: stel ik heb een XC bike met kortere bovenbuis en een lange stuurpen. Dan koop ik een AM met een lange bovenbuis en een korte stuurpen. En dan zit ik dus precies hetzelfde

Lijkt mij dat de bedoeling van een korte stuurpen is dat je meer rechtop komt te zitten, wat voor bovenbuislengte je ook hebt...)
Dat antwoord weet ik inmiddels ook. Kortere stem is sneller sturen!
Maw als je iets dichter op je stuur zit dan kan je dus ook geen kortere stem monteren. Met am wil je een breed stuur en een korte stem.
Maw als je iets dichter op je stuur zit dan kan je dus ook geen kortere stem monteren. Met am wil je een breed stuur en een korte stem.
Gaat prima!
Heb hetzelfde gedaan met mijn Stumpjumper fsr uit 2007
(bij mijn bikes nog als xc)
Een echte enduro zal het nooit worden maar je kan er zeker een AM setup op zetten. (bredere banden, andere velgen, chaiguide etc)
150mm vork is misschien een beetje teveel, zou eerder richting de 120mm.
Als er al een brain op je epic zit deze er af halen.
En ja geometrie........natuurlijk rijd een "luie" enduro makkelijker naar beneden maar ik heb ook wel een iemand met een (aangepaste) epic enduro wedstrijden zien rijden.
Heb hetzelfde gedaan met mijn Stumpjumper fsr uit 2007
(bij mijn bikes nog als xc)
Een echte enduro zal het nooit worden maar je kan er zeker een AM setup op zetten. (bredere banden, andere velgen, chaiguide etc)
150mm vork is misschien een beetje teveel, zou eerder richting de 120mm.
Als er al een brain op je epic zit deze er af halen.
En ja geometrie........natuurlijk rijd een "luie" enduro makkelijker naar beneden maar ik heb ook wel een iemand met een (aangepaste) epic enduro wedstrijden zien rijden.
Thanks voor jullie advies!
Ik ben toch tot de conclusie gekomen dat mijn epic niet voldoende gaat bieden. Ik heb gelijk maar een on one 456 besteld
Deze ga ik uitvoeren met dikke banden (op mijn epic kon ik trouwens niet breder dan 2.25) en een 150mm vork.
Zodra ik de fiets helemaal klaar heb zal ik wel wat foto's plaatsen!
Ik ben toch tot de conclusie gekomen dat mijn epic niet voldoende gaat bieden. Ik heb gelijk maar een on one 456 besteld

Deze ga ik uitvoeren met dikke banden (op mijn epic kon ik trouwens niet breder dan 2.25) en een 150mm vork.
-
Goede keus! Benieuwd naar de pica'sRik84 schreef:Thanks voor jullie advies!
Ik ben toch tot de conclusie gekomen dat mijn epic niet voldoende gaat bieden. Ik heb gelijk maar een on one 456 besteld![]()