Nieuwe Enduro/All-Mountain

Over klimmen en afdalen met redelijk wat veerweg.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Synasthesia
Nieuwe Enduro/All-Mountain

Bericht door Synasthesia » za okt 06, 2012 5:30 pm

Na een jaar of 3 vrijwel niet meer gefietst te hebben dan korte stukjes naar het werk etc. wil ik het MTB rijden weer gaan oppakken.
En dan met een Enduro/All-mountain om meer te gaan rijden dan enkel in NL

Kom er ook eigenlijk niet echt uit wat nou exact het verschil is tussen deze 2...

Maar ik ben me nu alvast een beetje aan het orienteren om begin volgend jaar een nieuwe fiets aan te schaffen, budget op dit moment is €2000.
Ik wil iig een fiets waar ik hier in NL ook nog lekker me kan rondfietsen op de routes

Als eerste had ik de 2013 Cube AMS130 Pro op het oog
http://www.12gobiking.nl/mountainbikes/ ... 0_pro_2013

Ook een Canyon Nerve AM 7.0 lijkt mij wel wat (huidige model uitverkocht, wachten op 2013 model?)
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... tml?b=2564

Verder ben ik er niet zo heel erg meer in thuis qua merken/fabrikanten en hoop dan ook dat jullie hier mij een beetje in de goede richting kunnen sturen :)

gd-on

Bericht door gd-on » za okt 06, 2012 6:33 pm

wat betreft afmontage zou ik dan zeker voor de canyon gaan, hoor sowieso veel goede verhalen over de canyon line-up van het moment

nonsens

Bericht door nonsens » ma okt 08, 2012 7:55 am

verschil tussen END en AM is de geometrie en veerweg, een All moutain kan je ook nog goed (leuk) mee klimmen, een enduro kan je ook mee klimmen maar niet voor je lol.

voorbeeld:
canyon nerve is AM
canyon strive is END

specialized stumpjumper is AM
specialized enduro is END

Cube AMS is AM
Cube Stereo is END

maar al deze termen werken erg verwarrend en er zijn ook nog allerlei tussenvormen........alpencross, trailbike, super enduro enz enz.

Voor in Nederland zou ik persoonlijk geen AM of Enduro gaan rijden, heb het zelf ook een tijdje geprobeerd maar er is echt geen hol aan!
Alle technische gedeeltes (en die zijn er al bijna niet) haal je uit de route door het compfort van de grotere veerweg.
Heb nu zelf voor in NL een Hardtail met lange veerweg, rijd super speels en houd de route ook nog uitdagend (en eventueel ruiger werk in de alpen kan hij ook nog aan)

Lars TB

Bericht door Lars TB » ma okt 08, 2012 11:25 am

Met meer veerweg verandert dus - zoals al eerder aangegeven - de geometrie en de zithouding. Je zit op een enduro of AM veel rechter op, wat ook niet zomaar te veranderen is door een stuurpen, want de geometrie kan dat nauwelijks aan (je komt bijvoorbeeld te veel op het voorwiel te hangen).

In NL heb je dan op het vlakke en op de klimmen wat meer nadeel. Naast een iets zwaardere fiets ben je gewoon iets langzamer omdat je minder gunstig zit om maximale snelheid te bereiken.

Naar benenden toe ben je echter 'the King'. Weinigen zullen je nog bijhouden, je hebt door de zithouding en de veerweg enorme controle. Grote lol!
Maar - zoals ook al aangegeven - parcoursen in NL worden wel wat te gemakkelijk. Uitdagingen zijn er nauwelijks meer bij, daarvoor moet je over de grens.

Een ander voordeel is het comfort dat veel veerweg levert. Op de veelal half kapot gereden routes in NL kun je lekker in het zadel blijven zitten en houd je het makkelijker uit bij lange tochten.

Ik rijd al weer een poosje een Trek Remedy. Super. Hard werken omhoog en naar beneden toe lekker laten rollen. En kom je in het buitenland een bikepark tegen, dan hoef je inderdaad niets aan je fiets te wijzigen: gaan!

Is een goede 2e-hands niets?

Synasthesia

Bericht door Synasthesia » di okt 09, 2012 10:15 am

Bedankt voor deze duidelijke reacties!
nav. de reactie van nonsens is een Enduro vrijwel uitgesloten, dit is iets te voor wat ik ermee wil.

Dat de NL parcoursen minder worden is niet zo'n heel groot probleem aangezien ik toch van plan ben om over de grens te gaan.
Heb hier ook nog een cube staan met wegbandjes eronder voor woon-werk verkeer waar ook wel een setje bandjes met wat meer grip in passen om hier in NL over de routes te rijden (hardtail en 80mm vork), er zaten toch ook standaard racing ralphs onder

op zich zie ik geen problemen in een goede 2e hands

Synasthesia

Bericht door Synasthesia » zo dec 02, 2012 5:38 pm

nonsens schreef: Voor in Nederland zou ik persoonlijk geen AM of Enduro gaan rijden, heb het zelf ook een tijdje geprobeerd maar er is echt geen hol aan!
Alle technische gedeeltes (en die zijn er al bijna niet) haal je uit de route door het compfort van de grotere veerweg.
Heb nu zelf voor in NL een Hardtail met lange veerweg, rijd super speels en houd de route ook nog uitdagend (en eventueel ruiger werk in de alpen kan hij ook nog aan)
Laatste weken een aantal keren op een AM bike op nederlandse routes gereden, en ben nu toch ook wel van mening dat het technische er voor een flink deel uit is.
Routes heb ik al gereden op een hardtail, en dat was leuk, op de AM had ik meer zoiets van, oh was dat het al...

Zoals ik aangeef wil ik wel ook naar het buitenland, maar ik wil dan weer niet dat enkel de buitenlandse routes nog uitdagend zijn.
Ook de routes in ons eigen landje mogen wel een beetje uitdagend blijven.

Reden genoeg dus om toch te gaan kijken voor een hardtail met wat meer veerweg, alleen, heb ik echt geen enkel idd wat er in deze klasse te koop is...
:?

Dus ik ga nu maar weer opzoek en aan het lezen :)

Lars TB

Bericht door Lars TB » zo dec 02, 2012 9:42 pm

Synasthesia schreef:Reden genoeg dus om toch te gaan kijken voor een hardtail met wat meer veerweg, alleen, heb ik echt geen enkel idd wat er in deze klasse te koop is...
Simpel, gewoon een dikkere vork in een bestaande fiets stoppen. Balhoofdhoek moet nl. ook vlakker worden. Per ruime 2cm meer veerweg pak je een graad.

Zadelbuishoek? Gewoon zadel iets naar voren.

mool

Bericht door mool » ma dec 03, 2012 6:50 am

Synasthesia schreef:Bedankt voor deze duidelijke reacties!
nav. de reactie van nonsens is een Enduro vrijwel uitgesloten, dit is iets te voor wat ik ermee wil.
Vergeet daarbij de genoemde nonsens over een Cube Stereo. Mijn (oude model) stereo klimt als een malle en kan er prima mee xc'en in Nederland. Kan me niet voorstellen dat het nieuwe model stereo dat ineens niet meer kan.

nonsens

Bericht door nonsens » vr dec 07, 2012 10:44 pm

Tja op een FR bak kan je ook wel een xc rondje rijden..... maar leuk is dat niet.
Heb ook wel op een stereo gereden ook al op het nieuwe model, prima fietsen en gaan ook echt wel goed omhoog maar in mijn ogen alleen leuk voor Ardennentrails en beyond.
In Nederland kan je er ook op rijden maar heb zelf gemerkt dat je in daar veel speelser met een hardtail kan rijden.

heb een tijdje met een Kona cadabra (160mm) in Nederland gereden, nu in Nederland (en Ardennen) bijna alleen maar op een On One 456(120mm) en ga ik richting echte bergen dan gaat de Cadabra mee.
Met de Cadabra op XC rondjes heb ik altijd het idee dat ik met een soort trekker onderweg ben.
In afdalingen dan natuurlijk weer niet maar in Nederland zijn deze nogal kort.....

dirty sanches

Bericht door dirty sanches » zo jan 27, 2013 9:21 pm

ga ik weer! maar kijk eens naar een liteville 301. afhankelijk van setup kun je er alle kanten mee op. en mocht je toch een uitstapje naar alpen of dergelijke willen maken om het zwaardere afdaal werk te doen is de 601 ook een optie. is iets zwaarder. maar zelf rijd ik een 301 met een talas 36 en wat stevigere wielen. heb hier probleemloos de duchenne heroes mee gereden, maar ook in italie en zwitserland heb ik nooit mis gegrepen.
liteville is niet zo populair hier heb ik de indruk, maar het is na alles wat ik tot nu toe heb gehad het beste. kan het je alleen maar aanraden. En 2de hands zijn ze ook nog te krijgen binnen jouw budget.

Synasthesia

Bericht door Synasthesia » di feb 26, 2013 7:43 pm

nu al een tijdje rond aan het kijken voor een AM hardtail, maar nog steeds geen bike volledig naar mijn zin gevonden.
Thuis is al een paar keer de opmerking gemaakt, nou dan doe je er wat langer over en ga je er zelf een bouwen, wat ik nu dan ook eigenlijk wil gaan doen.
Zowel voor mijzelf als leerproces als dat ik het stiekem ook gewoon leuk vind :lol: .
Ook kan ik dan mijn budget wat verhogen aangezien ik dan de kosten meer kan spreiden

Maarr, is dit te doen voor iemand die niet veel meer ervaring heeft dan het wisselen van wat kabels en het afstellen van een derailleur?

dirty sanches

Bericht door dirty sanches » di feb 26, 2013 7:55 pm

Zou eens gaan kijken naar een 101. Van liteville als het een ht moet zijn.
En er kan prima een 160mm vork in.
En frame is mega hufterproof. Is wel x12 achter. Ze staan wel eens op Marktplaats.

alain

Bericht door alain » wo feb 27, 2013 8:06 am

dirty sanches schreef:Zou eens gaan kijken naar een 101. Van liteville als het een ht moet zijn.
dit lijkt veel op een insiders tip :lol:
Dat is namelijk een superframe waar je alle kanten mee uitkan.

ronaldg

Bericht door ronaldg » wo feb 27, 2013 11:39 am

Ook hier een liteville 301 welke ik je van harte kan aanbevelen. dit jaar gaat hij mee naar frankrijk voor de trans provence (guided weeks) en ook hier in NL doet hij zijn XC rondjes probleemloos. veersysteem is super en garantie ongeevenaard.

de lachende derde
Contacteer:

Bericht door de lachende derde » wo feb 27, 2013 2:11 pm

Synasthesia schreef:
nonsens schreef: Voor in Nederland zou ik persoonlijk geen AM of Enduro gaan rijden, heb het zelf ook een tijdje geprobeerd maar er is echt geen hol aan!
Laatste weken een aantal keren op een AM bike op nederlandse routes gereden, en ben nu toch ook wel van mening dat het technische er voor een flink deel uit is.
Routes heb ik al gereden op een hardtail, en dat was leuk, op de AM had ik meer zoiets van, oh was dat het al...

Zoals ik aangeef wil ik wel ook naar het buitenland, maar ik wil dan weer niet dat enkel de buitenlandse routes nog uitdagend zijn.
Ook de routes in ons eigen landje mogen wel een beetje uitdagend blijven.

Reden genoeg dus om toch te gaan kijken voor een hardtail met wat meer veerweg, alleen, heb ik echt geen enkel idd wat er in deze klasse te koop is...
:?

Dus ik ga nu maar weer opzoek en aan het lezen :)
Dit:

http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=honzo

http://www.nsmb.com/5588-the-most-badass-of-bikes/

Werkt erg goed op Nederlandse parcoursen zonder dat het 'saai' wordt. Zelf heb ik hem als frame gekocht want voor de prijs is de afmontage wel wat karig - met wat moeite kan je er zelf heel wat mooiers van maken.
www.electronicexplorations.org

Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.

vanalkemade

Bericht door vanalkemade » do sep 05, 2013 8:30 am

Heb je al iets gevonden?? Ik wil mijn Nukeproof Mega AM Comp. 2013 verkopen. Ook ideaal in het platte Nederlandse bos! :o

Synasthesia

Bericht door Synasthesia » za sep 07, 2013 5:36 pm

vanalkemade schreef:Heb je al iets gevonden?? Ik wil mijn Nukeproof Mega AM Comp. 2013 verkopen. Ook ideaal in het platte Nederlandse bos! :o
Ben inmiddels een Dartmoor Hornet aan het opbouwen :)

vanalkemade

Bericht door vanalkemade » ma sep 09, 2013 8:23 pm

Gaaf! Veel plezier ermee!!

Plaats reactie