wel of geen carbon
Moderator:Beheerders
-
- Berichten:3
- Lid geworden op:zo aug 19, 2012 12:14 pm
hallo allemaal
ik rijdt al een jaar of twee op een freerider rond ben geregeld in winterberg geweest en een aantal keer op maaseik
nu ben ik laatst in zwitserland met de organisatie van mtmb in de regio morgin,champeryen in frankrijk in chatêl
geweldige banen daar en wat een mega groot bikepark maar ben er achter gekomen dat ik te kort kom met mijn freerider
\ik ga dus ook een dh kopen maar ik ben niet uit of een carbon of een aluminium moet aan schaffen
en nog een keuze voor de voor vork een boxxer van rockshock of de fox
en wel merk daar ben ik wel uit het zal een trek session 88 worden of een 9.9 carbon
gr frank
ik rijdt al een jaar of twee op een freerider rond ben geregeld in winterberg geweest en een aantal keer op maaseik
nu ben ik laatst in zwitserland met de organisatie van mtmb in de regio morgin,champeryen in frankrijk in chatêl
geweldige banen daar en wat een mega groot bikepark maar ben er achter gekomen dat ik te kort kom met mijn freerider
\ik ga dus ook een dh kopen maar ik ben niet uit of een carbon of een aluminium moet aan schaffen
en nog een keuze voor de voor vork een boxxer van rockshock of de fox
en wel merk daar ben ik wel uit het zal een trek session 88 worden of een 9.9 carbon
gr frank
Bron: http://www.trekbikes.com/be/nl/support/warranty/BEPERKTE GARANTIE
Alle Trek-fietsen worden uitsluitend verkocht via ons netwerk van erkende dealers, aan wie we de professionele montage en het onderhoud van je fiets toevertrouwen. Trek Bicycle Corporation biedt elke oorspronkelijke koper van een Trek-fiets een garantie tegen materiaaldefecten en fabricagefouten, zoals hieronder vermeld:
LEVENSLANG
â– Frames (met uitzondering van vorken, de frames van Session-, Scratch-, Slash- en Ticket-modellen en de swing armen van alle full-suspension fietsen)
5 jaar
â– De swing armen van alle full-suspension fietsen (met uitzondering de frames van Session-, Scratch- en Slash-modellen)
3 jaar
â– De aluminium frames van Session-modellen en de frames van Scratch-, Slash- en Ticket-modellen en de swing armen
2 jaar
â– De carbon frames van Session-modellen en de swing armen
â– RIDE+ motor, regeleenheid, & batterij (of 600 keer opladen, als dit eerder gebeurt)
â– Alle originele Bontrager-vorken, -onderdelen en -componenten (met uitzondering van verbruiksgoederen zoals buiten- en binnenbanden)
1 jaar
â– Lak en transfers
Deze garantie geldt voor fietsen uit modeljaar 2011 en later en heeft alleen betrekking op Trek en Bontrager merkproducten. Elk ander origineel onderdeel valt onder de garantieregeling van de oorspronkelijke fabrikant. Alle producten die hierboven niet specifiek genoemd worden, worden bij deze uitgesloten.
Zal het stuk gaan... Naar alle waarschijnlijkheid niet. Gewoon kopen wat je lekkerder vindt rijden en wat er in je budget past! Bij aanschaf van een nieuwe fiets zou ik voor een ander merk gaan wat langer garantie geeft op de frames.
Pinkbike Photo Album Knolly Podium, Prophet SL en een Klein Adroit
-
- Berichten:3
- Lid geworden op:zo aug 19, 2012 12:14 pm
-
- Berichten:2883
- Lid geworden op:zo jan 23, 2011 8:42 pm
- Locatie:Elburg
Als carbon goed gebruikt wordt is het veel sterker en stijver dan alu of staal.
Best in platte vlakken, dus dat nieuwe astro frame wat niet echt mooi is kan wel sterk zijn.
De opbouw van zo'n frame is volledig anders dan een alu frame. En dat was op zijn beurt en hele verandering ten opzichte van stalen frames. (grotere diameter buizen, dunnere wanden,...)
Het woord ivm carbon is vooruitgang. Dus we zijn nog niet bij het optimale gebruik ervan, zeker naar prijs toe. In de motoGP werden bevoorbeeld carbon remschijven gebruikt, minder gewicht en warmte, maar enorm duur. Daarom werden ze (voorlopig geschrapt).
De Evil bikes waren bij de eersten die in carbon een frame wilden maken, maar die kenden nogal wat kinderziektes, zoveel zelf dat ze toen nooit in productie kwamen en ze erg vaak in de WorldCups stuk gingen, die werden dan naar eigen zeggen op een te vergelijkbare manier als een alu-frame ontworpen en vangt daardoor de klappen verkeerd op om goed te zijn voor carbon. Hun Evil undead zou nu anders moeten zijn. Als je naar de andere merken kijkt (GT, trek,..) lijkt carbon niet voor problemen te zorgen.
Als je naar Santa Cruz kijkt, zie je dat er veel in de WC's meedoen, en tot nog toe geen enkele is stukgegaan? Ook als je dit artikel leest en het filmpje ziet, vind ik dit alvast reden om van mening te veranderen.
Garantie heeft hier niks van belang in volgens mij, dat wilt gewoon zeggen als ze je iets verkocht hebben met een fabrieksfout erin (die ofwel van in het begin zichtbaar is, of op den duur is stukgegaan) je een vervanging krijgt.
Garantietijd is vaak ook beperkt omdat het moeilijk is om te blijven nagaan of het komt door gebruik/misbruik of vermoeidheid of fabrieksfout.
Crash replacement kan iets betekenen moest je nu een ultraduur carbonframe hebben en dat vroegtijdig stuk gaat, ook al vind je daar niet altijd iets officieels van terug, Meeste van deze grote fabrikanten zullen de negatieve publiciteit ook niet willen. Dan valt er in zo'n geval misschien nog wat te regelen.
Grootste verschil op dit ogenblik tussen carbon en alu frames lijkt mij de stijfheid van het frame, eerder dan het gewicht. Mondraker heeft een test summum zonder overdreven lichte onderdelen van 14kg, in Alu. (facebook Cero Design)
En of je dat graag hebt of dat beter is in elk geval ligt maar net aan wat je wil denk ik dan.
Ik zou de fietsen die je overweegt proberen te testen.
Best in platte vlakken, dus dat nieuwe astro frame wat niet echt mooi is kan wel sterk zijn.
De opbouw van zo'n frame is volledig anders dan een alu frame. En dat was op zijn beurt en hele verandering ten opzichte van stalen frames. (grotere diameter buizen, dunnere wanden,...)
Het woord ivm carbon is vooruitgang. Dus we zijn nog niet bij het optimale gebruik ervan, zeker naar prijs toe. In de motoGP werden bevoorbeeld carbon remschijven gebruikt, minder gewicht en warmte, maar enorm duur. Daarom werden ze (voorlopig geschrapt).
De Evil bikes waren bij de eersten die in carbon een frame wilden maken, maar die kenden nogal wat kinderziektes, zoveel zelf dat ze toen nooit in productie kwamen en ze erg vaak in de WorldCups stuk gingen, die werden dan naar eigen zeggen op een te vergelijkbare manier als een alu-frame ontworpen en vangt daardoor de klappen verkeerd op om goed te zijn voor carbon. Hun Evil undead zou nu anders moeten zijn. Als je naar de andere merken kijkt (GT, trek,..) lijkt carbon niet voor problemen te zorgen.
Als je naar Santa Cruz kijkt, zie je dat er veel in de WC's meedoen, en tot nog toe geen enkele is stukgegaan? Ook als je dit artikel leest en het filmpje ziet, vind ik dit alvast reden om van mening te veranderen.
Garantie heeft hier niks van belang in volgens mij, dat wilt gewoon zeggen als ze je iets verkocht hebben met een fabrieksfout erin (die ofwel van in het begin zichtbaar is, of op den duur is stukgegaan) je een vervanging krijgt.
Garantietijd is vaak ook beperkt omdat het moeilijk is om te blijven nagaan of het komt door gebruik/misbruik of vermoeidheid of fabrieksfout.
Crash replacement kan iets betekenen moest je nu een ultraduur carbonframe hebben en dat vroegtijdig stuk gaat, ook al vind je daar niet altijd iets officieels van terug, Meeste van deze grote fabrikanten zullen de negatieve publiciteit ook niet willen. Dan valt er in zo'n geval misschien nog wat te regelen.
Grootste verschil op dit ogenblik tussen carbon en alu frames lijkt mij de stijfheid van het frame, eerder dan het gewicht. Mondraker heeft een test summum zonder overdreven lichte onderdelen van 14kg, in Alu. (facebook Cero Design)
En of je dat graag hebt of dat beter is in elk geval ligt maar net aan wat je wil denk ik dan.
Ik zou de fietsen die je overweegt proberen te testen.
Laatst gewijzigd door sampers op do aug 23, 2012 10:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
dead straight to live wrong
Hoi Frank,
Alles weer heel? Gaat het goed verder?
Leuk om te hebben dat carbon, maar verder niet noodzakelijk voor een huis-tuin-en-keuken-rijder.
Ik heb hem alleen genomen omdat je natuurlijk wel iets speciaals hebt.
Dus heb je het geld en wil je het er aan uitgeven dan kun je het overwegen.
Groet Martijn
Alles weer heel? Gaat het goed verder?
Leuk om te hebben dat carbon, maar verder niet noodzakelijk voor een huis-tuin-en-keuken-rijder.
Ik heb hem alleen genomen omdat je natuurlijk wel iets speciaals hebt.
Dus heb je het geld en wil je het er aan uitgeven dan kun je het overwegen.
Groet Martijn
-
- Berichten:3
- Lid geworden op:zo aug 19, 2012 12:14 pm
dat wordt sparen voor een V10 carbonTuup J schreef:http://www.pinkbike.com/video/243228/

Of wachten op een devinci wilson carbonSmittie schreef:dat wordt sparen voor een V10 carbonTuup J schreef:http://www.pinkbike.com/video/243228/

Life begins at the end of your comfortzone.
Of wachten op een Yeti 303 carbonTuup J schreef:Of wachten op een devinci wilson carbonSmittie schreef:dat wordt sparen voor een V10 carbonTuup J schreef:http://www.pinkbike.com/video/243228/

Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
- Ridwan Sarwin
- Berichten:188
- Lid geworden op:za mei 21, 2011 12:47 pm
-
- Berichten:2883
- Lid geworden op:zo jan 23, 2011 8:42 pm
- Locatie:Elburg
- Ridwan Sarwin
- Berichten:188
- Lid geworden op:za mei 21, 2011 12:47 pm
-
- Berichten:2883
- Lid geworden op:zo jan 23, 2011 8:42 pm
- Locatie:Elburg