Canyon Nerve AM 8.0X, Zesty 514 of Stumpjumper FSR Evo?

Over klimmen en afdalen met redelijk wat veerweg.

Moderator:Beheerders

mtblady
Contacteer:
Canyon Nerve AM 8.0X, Zesty 514 of Stumpjumper FSR Evo?

Bericht door mtblady » ma jul 16, 2012 8:45 pm

wie kan mij helpen te beslissen, ik ben al een maand aan't zoeken, vergelijken en twijfelen :roll:

Het is mijn eerste all-mountain.
Bedoeld voor Ardennen, bikepark, buitenland, kleine endurowedstrijden (1e kennismaking)
Budget: 2500€
Ben zelf pluimgewicht (57kg) dus gewicht is belangrijk: tss 12-13kg max)
Droppost is een must (evt als upgrade)

Zesty: 514 kan ik voor 2600 ipv 3200 via Franse site, lijkt me koopje.
Heb dealer vlakbij maar die heeft gen stock meer (Lapierre zelf ook ni), dus wachten tot september voor de nieuwe. Budget laat dan maar 314 toe die al bijna 13kg weegt dus met droppost=13.5kg. Wa veel denk.
Wel stom om via internet ene te kopen en dan bij hem voor onderhoud, of niks van aantrekken?

PLUSPUNTEN
-Canyon: prijs 2500 inclu droppost, afmontage
-Zesty:looks, frame, rij-eigenschappen (vinnig, agressief), reviews. Dealer om de hoek. sagindicator. Kan carbon 514 voor prijs van de alu 314 (1kg verschil!).
-Speci: looks, inclu droppost, autosag, gewicht

MINPUNTEN
-Canyon: via internet (naservice). Ben zelf geen sleutelaar :oops: . Heb er al mee gereden maar was M en leek me een (te) lange bike (ik ben 1.70m). Rijd beetje als een tractor of 29" terwijl ik liever iets vinnig heb. Ofwel de S kiezen met kortere bovenbuis. Volgens hun site moet ik een S.
-Zesty: 314 gewicht, afmontage, prijs: 2.500 zonder droppost :(
-Speci: dealer op 50km. Al zie ik hun team wel geregeld op wedstrijden dus kan mss ok zo. Voorlopig nog geen koopjes hier met overjaarse modellen :(

Is de Zesty de extra investering van droppost waard?

Oeioei veel vragen mar hoop dat er veel reacties komen zodat ik de knoop eindelijk kan doorhakken! :arms:

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » ma jul 16, 2012 9:29 pm

Een forumlid is erg te spreken over zijn Nerve AM hier. Zelf ben ik over mijn XC bike van Canyon ook zeer tevreden, en de service van BikeFun in Heerlen (is contactpunt Benelux voor Canyon) is uitstekend. Een Canyon kan ook gewoon voor onderhoud naar de LBS. (net als de Zesty uit frankrijk).

Voordeel van de Canyon is dat garantie dus in Heerlen afgehandeld kan worden, bij de Carbon Zesty zul je naar Fr. moeten verschepen.
Een S zal voor jou naar alle waarschijnlijkheid wel heel anders aanvoelen dan een maat te groot.

Lapierre is erg mooi spul, ik zou niet een goedkoper model nemen om een fietsenmaker blij te maken (alle respect), maar na de verkoop ben je een gewone klant. Als je betaald voor onderhoud ben je ook een gewone klant...alleen voor je garantie zul je dus naar Fr moeten verschepen (maar dat is hopelijk ook gewoon niet nodig).

Specialized: ja ook leuk :) (zou zelf eerder voor canyon of lapierre gaan, maar das persoonlijke smaak, puur subjectief dus...)

Hoop dat je er wat aan hebt! Nogmaals, zou zeker voor die carbon gaan als je die wil (is jou fiets uiteindelijk en er is geen LBS die je NIET wil helpen met onderhoud...daar verdienen zij immers ook aan)

mtblady
Contacteer:

Bericht door mtblady » ma jul 16, 2012 10:47 pm

de Zesty zou via de dealer vlakbij gereviseerd kunnen worden, denk ni dat hij daarvoor nar Frankrijk moet, tenzij er echt iets met frame zou zijn (scheur, lak,... of garantiegeval). dfaarbij ist ni zo erg dan, kan de bike wel ff missen gezien het mijn 2e is en ik XC wedstrijden doe.
bedankt alvast voor de info!

T
Contacteer:

Bericht door T » di jul 17, 2012 12:00 pm

Heb je ze al kunnen proberen? Ik vond het gewicht van de Lapierre's toch steeds tegenvallen, want je steekt er zelf toch fatsoenlijkere banden op en pedalen naar keuze.

Naar mijn idee klinkt de Canyon het meest aantrekkelijk, zeer compleet en goed systeem. Prima maten/geometrie en makkelijk aan te komen. Wellicht wil je LBS om de hoek ook wel eens aan een Canyon zitten als je wat hebt of onderhoud. En echt grote zaken, kun je Canyon bellen en wordt 't rechtstreeks met hen geregeld.

mtblady
Contacteer:

Bericht door mtblady » di jul 17, 2012 12:35 pm

Ja heb beiden al getest, vond de Canyon beetje rijden als tractor terwijl Zesty vinniger maar precies enkel bij hoge snelheden. Ook jammer dat er volgens mij wat scheelde aan de demper vd Zesty. Hij pompte van jewelste, kon zelfs niet rechtstaand trappen! Bij 2e rit gevraagd om demper harder te zetten, sag stond dan op XC en dit was veel beter. Vond dit wel raar...Is dat normaal of was die echt kapot?
Idd vind ik het gewicht ook tegenvallen voor die prijs, zeker omdat ik er nog een droppost op wil. Daarmee dat n goeie deal zou zijn om de 514 voor de prijs van de 314 vanuit Fr te laten komen. Die weegt maar 12kg zonder pedalen, de 314 weegt 12.8

Met Zesty heb je wel mooi en exclusief frame waar je jaren op verder kan bouwen.
Demper bovenaan lijkt me beter dan systeem v Canyon? Qau vuil enzo.

Zesty heeft ook balhoek van 67°, Canyon 68,5°. Of is dat niet de moeite om hierop te letten?

T
Contacteer:

Bericht door T » di jul 17, 2012 12:45 pm

Ik heb een andere Lapierre, Flow-X, getest en die was vies tegen gevallen, met dezelfde opmerkingen die jij nu geeft. Maar ik kan me niet voorstellen dat het niet goed af te stellen is.

De graad van de balhoofdhoek is zeker van belang om op te letten, maar vooral als je je eigen rijgedrag een beetje kent en weet waar je voorkeur naar uit gaat. Zo te zien is de Zesty iets compacter en dat zal precies zijn wat jij waardeert. De 514 heeft een iets nettere demper, wellicht dat je daarmee meer nuances kan voelen.

Niet dat ik je in verwarring wilt brengen, maar al een een Trek Remedy geprobeerd? Voor dat budget zeker aan te schaffen en nog een dropperpost op te zetten, de demper die daarop zit is zalig voor al het gebruik. Maar ook die zou ik eerst testen, want de maatvoering kan daar ook soms lastig zijn voor jouw lengte (heb dat zelf ook gehad, heb 1x Remedy gehad, Nu nog 1x Fuel ex en 1x Slash allen in 17.5" en alleen de Slash past me perfect zonder tunen).

mtblady
Contacteer:

Bericht door mtblady » di jul 17, 2012 1:06 pm

ja, heb van de X-flow ook geen goeie dingen gehoord. Mar iedereen is in de wolken van de Zesty. Ni verwonderlijk dat hij in juni (!) al uitverkocht was! Alleen bij winkels die nog zelf stock hebben. Bij Lapierre zelf niks meer.

Dat vond ik nu net ook raar: ik doe XC en zit graag compact. De Zesty die ik testte was een Lady in S maar vond me hier te kort op zitten? Voelde helemaal niet zo goed aan als de Canyon die ik testte in een M en die dus veel langer was.
Ik heb me laten opmeten bij Fitlab en ik moet een 44-45 zitbuis en een 57 bovenbuis. Net dus de geo van de Zesty Lady in S! Dus ik begrijp maar niet waarom ik me daar niet goed op voelde, die houding? Maar heb al bikes gehad (paar keer v team veranderd) in maat M (ik heb altijd M) die 58 waren en geen probleem ermee. Maar 60 zoals de M van Canyon is te lang.

Nee, Remedy nog niet getest. De 7 dan voor 2400? Afmontage is wel zwak, gewicht kan ik niet vinden. Voorkeur gaat ook uit naar verstelbare vork (Talas/Revelation). Tis wel een frem masjien! :)

gilbo

Bericht door gilbo » di jul 17, 2012 8:23 pm

Ik heb sinds dit jaar als XC marathonrijder ook een Stumpjumper FSR Comp EVo gekocht, nog geen seconde spijt van gehad.

In Mei en Afgelopen 2 weken mee aan het Gardameer gereden en dat fietske rijdt super, zowel omhoog als omlaag. XC rit van 80km en2400hm is geen enkel probleem. Technisch bergaf komt het psychotische trekje van de EVO naar boven en is de fiets in z'n element ( heb er ook 5 dagen Saalbach - Hinterglemm mee gedaan, Blue line, X line, Milka line, no problemo)

Groot voordeel van deze fiets voor mij;

Vering kan gelockt worden bergop
Seatpost dropper werkt super
Stuurt heel goed
'k heb er wel een 720mm carbon stuur opgezet (maar dat is alleen voor de looks)

Afbeelding
Afbeelding[/img]

T
Contacteer:

Bericht door T » di jul 17, 2012 8:26 pm

De Remedy 7 is niet om de afmontage of straffe gewicht ;-) het is een mooi basiskader, heb zelf 3 jaar met de 7 rond gereden en alles vervangen wat eraan zat. Vork en demper laten tunen (ik had een Lyric coil, top vork) tot de Remedy vervangen werd door de Slash. Overigens, Trek shops hanteren vaak een knappe korting, dus misschien een vorkupgrade meteen erbij doen ;-)
Ik denk dat de Lapierre op papier in elk geval het lichtste is.

60 is idd erg lang, vind zelf (ben 171) 58 de max voor agressief rijden. Misschien ben je het niet gewoon een korte zit? Voor allround bikepark/alpen/enduro's wel fijn met een breder stuur (720).

ps. wat kost die Stumpjumper Gilbo, uit nieuwsgierigheid.

gilbo

Bericht door gilbo » di jul 17, 2012 9:13 pm

T schreef: ps. wat kost die Stumpjumper Gilbo, uit nieuwsgierigheid.
gekocht in April dit jaar, +/- 2400 euro (helemaal juist kan ik het niet zeggen, heb twee nieuwe fietsen tegelijk gekocht, ook eentje voor mijn vrouw :D )

mtblady
Contacteer:

Bericht door mtblady » di jul 17, 2012 10:09 pm

op internet staat ie voor 2.700 :( Tevreden over X7 en X9? Leek me zo'n lage afmontage vor die prijs. Gewicht?

Ben ni van plan om ne fiets te kopen van 2500 om dan nadien alles te gaan veranderen en weer proberen te verkopen en weer geld kwijt...Dat moet gewoon af zijn en goed zijn ;) :P
Upgrade kan nog altij als iets eens kapot is ofzo, mar is niet mijn doel.

Net nog mail van vriend die met GT werkt: doen een nieuwe Force 1.0 weg voor 2.400 ipv 3000!
Weet iem het gewicht, kan nergens vinden.
Opmerkingen over deze bike?

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » wo jul 18, 2012 8:35 am

Lage(re) afmontage krijg je sowieso voor die bedragen. X7 en X9 werkt perfect...waarom zou dat niet bevallen? Voor 2500 ga je geen full XTR of full X0 rijden hoor :)

mtblady
Contacteer:

Bericht door mtblady » wo jul 18, 2012 6:59 pm

weet ik wel, ik moet ook helemaal geen topgroepen op een bike die bedoeld is vor plezier ipv koers :lol: Mar een middengroep mag wel, XT, XO of X9. heb er gewoon nog nooit mee gereden dus vroeg het me af hoe het werkt.
Speci heeft mijn voorkeur als ik hem ergens id buurt kan vinden voor een schappelijke prijs. (Noorderkempen). Wacht nog op anwtoord v Bike-Inn

gilbo

Bericht door gilbo » wo jul 18, 2012 7:27 pm

Het schakelen werkt prima op mijn fiets, ik heb ook nog een stupjumper expert carbon 29er met X.0 en X.9, voel eigenlijk geen verschil..
.. En ook uit de noorderkempen zie ik :D dat treft :)

mtblady
Contacteer:

Bericht door mtblady » wo jul 18, 2012 7:33 pm

jah wou al zeggen: gan we ns ni samen biken? ;) Zijn wel gave pics! Fotograaf meegehad?

mtblady
Contacteer:

Bericht door mtblady » wo jul 18, 2012 7:34 pm

waar jeb jij die bike dan gekocht voor die prijs?

gilbo

Bericht door gilbo » do jul 19, 2012 5:25 pm

mtblady schreef:jah wou al zeggen: gan we ns ni samen biken? ;) Zijn wel gave pics! Fotograaf meegehad?
Wie weet komt dat er wel eens van :)
Geen fotograaf meegehad, een heel goed fototoestel met dito lens, de juiste instellingen en dan kan zelfs een leek goei foto's nemen :D

off topic, hier staan alle foto's;
http://www.flickr.com/photos/gilbertvan ... 589069388/

mtblady
Contacteer:

Bericht door mtblady » vr jul 20, 2012 9:28 pm

pfff kan gene Stumpjumpie id buurt vinden of uitverkocht. Het zal wss de Canyon worden.

Nu staat er bij de outlet v Canyon net een AM Nerve 8.0X, juist wat ik zoek!! :arms:
Het is een M, wat normaal mijn maat is, MAAR bij deze is de bovenbuis 60cm terwijl ik normaal met 57-58 rijd op mijn XC bikes. Ik ben 170cm en de site zet mij op een S na invoeren vd maten.
Lastige aan Canyon vind ik de maatvoering. Bij outlet is er maar 1 maat van dus omruilen kan niet (tenzij bijbetalen tot normale prijs wss?). Nu gaat er 300 af wegens beschadigingen (wat ik ni erg vind: sticker erover ;). Weet ni of ik het moet wagen, die M :roll:
Ik heb ook een M getest en enige wat ik merkte was dat bike nogal "sloom" aanvoelde, als een tractor. Voelde mij er wel goed op, en zeker. Zou hij vinniger zijn in een kleinere maat of zou dat volledig afhangen van de geo?

Na mail aan Canyon met de maatvraag, vonden zij ook beter dat ik S neem. Reden: kan je makkelijker wat groter maken door andere stem. Grote bike kleiner maken ga ni. Ergens snap k da wel....
Waarom hebben zij zo'n stomme maatverdeling??? Dat is bij andere merken toch niet? Als je 17 of 17.5 moet dan ben je wel mooi gezien! Bij hen: 16.5 of 18.5 (M) :roll:

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » za jul 21, 2012 8:56 am

Ik vind een S met 1.70 nog niet zo heel vreemd eigenlijk! Denk dat je een goede keuze maakt wat Canyon betreft, het zijn superfietsjes!

Tuup J

Bericht door Tuup J » za jul 21, 2012 10:49 am

Ik zou zeker voor een S gaan.
Als bij een M al de bovenbuis langer is als wat je normaal op je xc reed, gaat dat echt te groot zijn. Als je gaat afdalen met je enduro wil je graag een wat kortere bovenbuis, iig korter dan als op je xc bike, juist niet groter. Dit zorgt gewoon voor een betere houding tijdens het afdalen en het technische werk.

Zelf rijdt ik op een cove g-spot, ben 1.81m lang en mijn boven buis is horizontaal 58cm. Voor mij is het perfect om daarme af te dalen, klimmen en xc rijden kan er ook gewoon mee.
Life begins at the end of your comfortzone.

DV8

Bericht door DV8 » za jul 21, 2012 7:42 pm

korter kader met langere stem: zwaartepunt komt meer naar voor, opletten bij scherpe afdalingen. De nodige tijd nemen om jezelf en fiets op te meten. Automatisch voor kleiner kader gaan bij am, enduro, zou ik niet zeggen tenzij je graag jumps neemt. Kortere wielbasis is ook een nadeel bij het klimmen.
Mijn SJ SW FSR heeft dezelfde bovenbuis lengte als mijn xc fiets, maar ipv 12cm stuurpen zit er maar een 5 cm stuurpen op, dit vermijd voor mij het probleem van zadelhoogte.
Door de korte stuurpen heb ik een heel nerveus stuurgedrag, witch i like.
Qua gewicht: sworks fsr, complete XT groep en remmen, dt swiss 540 wielset op xt naaf, Rock shox revelation (150mm),... weegt 13,140 kg. Ik kan er dus gemakkelijk wat gewicht afdoen. O ja ik heb ook nog het geluk van met een XL kader te mogen rijden :-)

En ben er zeer tevreden van.
Ik denk dat je best afwacht tot oktober dit jaar en er dan ergens ene besteld model 2013. Dit indien je keuze volgens budget en beschikbare maat wilt.
Life is ours, we ride it our way.

mtblady
Contacteer:

Bericht door mtblady » zo jul 22, 2012 8:55 pm

mar als je dus een korte neemt, moet je dat ni compenseren met langere stuurpen? en zoals je zegt: korte pen stuurt vinniger en da heb ik ok graag. Ook steeds meer trend op AM-DH. Dus lijkt me beter lange bovnbuis, korte stuurpen dan korte buis en langere pen...? Ben bang dat ik té kort ga zitten als k S pak en korte pen. Daarom denk dat k n minder goe gevoel had op de Zesty want dat was een S om te proberen.
XC bikes zijn 58 en 58,5 en pen van 90 en 100 dusja.
Tis gewoon stom dat Canypn zp'n rare maatverdeling gebruikt. Wat bij hen M is, is bij andere merken L. En ineens zo'n groot verschil: van 16,5 naar ineens 18;5 :(

mtblady
Contacteer:

Bericht door mtblady » zo jul 22, 2012 8:59 pm

BTW: afwachten gaat ni, ik ben ingeschreven voor enduro Burnontige begin september ;). Daarbij, sta int onderwijs dus nu vakantie. Als k wacht tot oktober kan ik er bena niks meer mee doen tot na de winter :/

mtblady
Contacteer:

Bericht door mtblady » zo jul 22, 2012 9:04 pm

ik veronderstel dat als ik de M neem van 60mm met een stuurpen van 80 of korter, ik zowat zelfde zal zitten op XC bike (58mm en 90 pen).
Juist??

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » zo jul 22, 2012 10:22 pm

In Heerlen zit volgens mij een Canyon testcenter zou het eens testen dan (niet lullig bedoeld) hier iedereen te vragen want iedereen heeft zijn eigen mening en ervaring en voorkeur! Testen is denk ik in jou geval de beste manier om echt een goede keus te maken! En als de specifieke bike er niet is staat er altijd wel een andere in de gewenste maat! Als ik het zo hoor over Canyon zijn hun adviezen tov de maten redelijk tot zeer accuraat dus als hun maten dan verschillen tov andere merken geven ze wel een goed advies! Dus een Canyon in S denk ik ff testen en ook een m overwegen en evt ook testen is het ritje wel waard denk ik!
What goes up must come down(hill)

Plaats reactie