Geinspireerd door een aantal mensen hier op het forum, en door fietsen en aktiviteiten van mensen buiten het forum, ben ik op zoek gegaan naar een fiets waar mee ik makkelijk een nachtje (of meer dan 1) op pad kan gaan. Omdat dit soort aktiviteiten niet al te vaak voor komen moest de fiets ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden, het liefst voor zoveel mogelijk soorten manieren van fietsen.
En als je een fiets zoekt die je multifunctioneel kunt inzetten, kom je in mijn belevingswereld altijd snel bij een Surly terecht. Nu wil het toeval dat ik van Surly ook een karretje heb, die ik gebruik voor vervoer van pakketjes, welke ik nu achter mijn tour fietsje hang. Deze is echter net iets te licht, en Singlespeed, en soms is het viaduct waar ik vaak over moet dan net niet leuk. De Karate Monkey was altijd een frame dat ik graag nog wilde hebben, maar toen Surly met een duo fietsen kwam met speciale uitval einden voor tal van aandrijvingen en montage mogelijkheden was mijn zoek tocht klaar. Het moest een Surly Ogre (en wezen een Karate Monkey met andere vork en dropout) worden. (de Troll is de 26 inch versie maar 26 inch is het voor mij niet meer, al kan een Troll super mooi opgebouwd worden..)
Gelukkig had ik nog wat onderdelen liggen, dus het enige probleem was eigenlijk het frame, dat lang niet leverbaar was, maar toen het er eenmaal was snel opgebouwd met onderstaand resultaat. Heavy Duty tourfiets met trekhaak en grote bagage ruimte, de bestelwagen onder de tourfietsen!
Voor de nodige versnellingen (ja echt) gebruik ik nu een Alfine 11 naaf. Na een slechte start (na niet al te intensief gebruik (niet off road, alleen touren) begon de naaf door te trappen en is terug gegaan naar Shimano, waar ze er een nieuw binnenwerk in hebben gezet) gun ik hem nog een tweede kans. Het gevoel is in vergelijking met een Rohloff dubieus (met ingeknepen remmen zie je het kransje nog een paar graden verdraaien), maar het schakelt heerlijk en als je eenmaal rijdt voelt hij niet verkeerd. De afwerking is in vergelijking met de Rohloff een stuk minder goed, ook door het veelvuldig gebruik van plastic/kunststof. Natuurlijk is de naaf een stuk goedkoper (dit alleen als je hem in Duitsland bij een grote webshop besteld, advies verkoop prijzen in Nederland is niet eens zo gek veel lager dan een Rohloff...) dus dan moet je de lagere kwaliteit misschien voor lief nemen?? Ik ben benieuwd hoe hij zich gaat houden.
Berder BB7 remmen van Avid en wat spullen die ik nog had liggen. Hij is vrij zwaar maar stuurt heerlijk en door de vrij relaxte zit positie moet ik het daar wel lang op vol kunnen houden.
Binnenkort het eerste Bikepacking tourtje, ben benieuwd