Juiste framemaat oude Giant DH team?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Butch
Juiste framemaat oude Giant DH team?

Bericht door Butch » di apr 17, 2012 10:17 pm

Ik wil naast mijn xc fiets nog een betaalbare freeride/downhill fiets gaan aanschaffen puur voor de lol als ik samen met een vriend richting Winterberg/ Willingen ga. Ga er geen gekke dingen mee te doen, dus een oudje is mij al goed genoeg.

Nu kan ik een oude Giant DH team aanschaffen voor weinig en volgens mij werd dit model van 2003 t/m 2005 gemaakt. Het is een vergelijkbare zoals hieronder staat afgebeeld:

Afbeelding

De framemaat is 43cm, dus zou het een 17" moeten zijn (zeer waarschijnlijk dus een medium). Ik ben zelf ongeveer 1.84cm lang en denk dat deze maat mij te klein zal zijn, of vergis ik mij daarin? Er even naartoe gaan om te 'passen' is niet direct een optie aangezien het nogal een flink eind rijden is. Als jullie zeggen dat deze maat mij zowiezo te klein is, dan bespaar ik mijzelf de moeite en zoek nog verder.

Butch

Bericht door Butch » wo apr 18, 2012 11:47 am

Niemand die mij hier iets over kan vertellen? :?

sampers

Bericht door sampers » wo apr 18, 2012 2:33 pm

Framematen verschillen nogal wat bij verschillende merken, en zolang niemand deze fiets heeft, en die kan vergelijken met een andere gangbare fiets is het moeilijk om daar een objectief antwoord op te geven. Vooral omdat de framemaat voor jou subjectief moet zijn!

Ik zou de geometrie van deze fiets proberen terug te vinden, voornamelijk de toptube lengte, daaraan kan je het makkelijkst vergelijken met andere fietsen die je hebt getest/gehad of dat je goed lijkt.

Volgens deze size zijn de 17" de small fietsen.
http://www.bikeshed.com.au/pages/produc ... index.html
dead straight to live wrong

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » wo apr 18, 2012 5:31 pm

Inderdaad vergelijk aan de hand van de toptube lengte (of beter nog de reach, horizontale afstand tussen trapas en hart bovenkant balhoofd) met je XC-er is de beste optie. Ik heb mijn dh-er ongeveer even lang als mijn XC fiets, doordat je met een kortere stuurpen rijd heb je dan bewegingsruimte zat (voor mij dan, weet niet of dat voor iedereen geld)
Een te kort frame vond ik zelf erg onplezierig omdat dat erg weinig druk op het voorwiel geeft.
Ijzeren paarden eten geen haver....

Butch

Bericht door Butch » wo apr 18, 2012 6:32 pm

De Giant DH Team die ik nu op het oog heb heeft dezelfde afmetingen als op de afbeelding die helemaal hier bovenaan staat. Van de eigenaar heb ik doorgekregen dat het frame 43cm is, maar vraag mij nu af wat hij dan precies heeft gemeten.
Mijn huidige XC fiets is een Specialized Epic Comp 2012 29er. Totaal andere geometrie dus volgens mij niet te vergelijken.

De geometrie van het frame:

http://www.bikeshed.com.au/pages/produc ... eo_dh.html

sampers

Bericht door sampers » wo apr 18, 2012 8:40 pm

Butch schreef:De Giant DH Team die ik nu op het oog heb heeft dezelfde afmetingen als op de afbeelding die helemaal hier bovenaan staat. Van de eigenaar heb ik doorgekregen dat het frame 43cm is, maar vraag mij nu af wat hij dan precies heeft gemeten.
Mijn huidige XC fiets is een Specialized Epic Comp 2012 29er. Totaal andere geometrie dus volgens mij niet te vergelijken.

De geometrie van het frame:

http://www.bikeshed.com.au/pages/produc ... eo_dh.html
Dat moet je aan hem vragen ipv aan ons ;)

We zeggen niet om de geometrie van de fiets te vergelijken. wel de lengtes van het frame, die je dus in de geometriegegevens terug kan vinden.
Als je een Large Jeansbroek draagt, zal je waarschijnlijk ook een large trainingspak dragen... afhankelijk van hoe skinny of hoe wide je pijpen zijn zal die broek dan gaan spannen, maar je gaat nooit naar een small grijpen ;)
merk en model maken dus dat je een andere beleving hebt bij een maat.

Ga niet voort op die tabel die je geeft, daar kloppen de letters niet met wat op de tekening staat. (kijk maar naar eenheden: mm, graden....).
trouwens als ik naar de fiets kijk zie ik dat de balhoofdhoek stijler lijkt dan de zadelpenbuishoek. De 2 getallen die in de buurt komen zijn 66 en 69 graden... wat mij doet denken dat de balhoofdhoek 69 graden kan zijn? wat dus heel stijl is, tegenwoordig zijn downhill fietsen tussen 63 en 65 graden.
Vergeet dan ook niet dat de originele fiets een manitou dorado of een boxxer met drop crown had, diegene dus ook een hoge inbouwlengte hebben, een recentere vork inbouwen gaat dat effect alleen erger maken.

om nog even een idee te geven; mijn propain is een long (large), mijn kraftstoff was een medium, en mijn kona stinky (2009) was een XL! dit omdat de toptube van de medium erg kort is, en voor slopestyle zou dat misschien leuk geweest zijn, maar ik verkies sowieso een langere toptube. (meet één meter 74).
dead straight to live wrong

Smittie

Bericht door Smittie » wo apr 18, 2012 8:45 pm

Afmeting A is 16.5 inch dit is 42 cm dit is niet de seattube lengte.
als de verkoper de seattube heeft gemeten ( hart BB tot zadelpenklem ) en deze is 43 cm dan is het zeker een S...

Dat is veel te klein voor 1,84m

Plaats reactie