29er SS voor de average heigth man with a shitty conditie?!
Moderators:JJ, Beheerders
-
- Berichten:62
- Lid geworden op:wo apr 29, 2009 12:44 pm
- Locatie:Sittard
Heeeeelllll veeell aan het lezen hier over 29er en SS.
Vroeger ooit op een kleine koga staal 26 begonnen. Dat beviel toen heel goed. Staal wordt het dus sowieso.
Nu aan het twijfelen, klinkt leuk die voordelen van 29er, maar lees dat dit vooral voor de langere medemens geldt. Zelf ben ik 1.78 -> wie hier rijdt 29er (SS) en is ongeveer van mijn lengte? Graag hoor ik jouw ervaringen over het 29er concept.
Nu heb ik op dit moment een conditie die slechter dan slecht is. Moet ik dan het SS idee voorlopig in de ijskast zetten en gewoon eerst conditie geared opbouwen?
Thx voor de info!
Vroeger ooit op een kleine koga staal 26 begonnen. Dat beviel toen heel goed. Staal wordt het dus sowieso.
Nu aan het twijfelen, klinkt leuk die voordelen van 29er, maar lees dat dit vooral voor de langere medemens geldt. Zelf ben ik 1.78 -> wie hier rijdt 29er (SS) en is ongeveer van mijn lengte? Graag hoor ik jouw ervaringen over het 29er concept.
Nu heb ik op dit moment een conditie die slechter dan slecht is. Moet ik dan het SS idee voorlopig in de ijskast zetten en gewoon eerst conditie geared opbouwen?
Thx voor de info!
Rij nu al bijna 4 jaar op de original 29" Inbred SS, dat ik 'm uberhaubt al zo lang heb zegt genoeg denk ik.
Voor de echt leuke ritten heb ik er nog een 150mm 26" full squishy bij, voor mij is de SS dus puur een NL apparaat.
Omgeving Sittard SS... hehe. Succes! Het kán zeker, maar of het leuk is zonder conditie? Wat dat betreft kom je er hier in het vlakke Brabant wat makkelijker mee weg.
Met jou lengte kom je nog wel weg op een ~18" frame, veel kleiner (= Tuig) zou ik persoonlijk niet zo snel naar een 29" gaan, maar da's meer optisch.
Alles kan, maar als je dan van die Amerikaanse chicks ziet op een 14.5" frame met negatieve stuurpen en een 50mm riser omgedraaid, tsja... Doe mij de chicks maar.
Voor de echt leuke ritten heb ik er nog een 150mm 26" full squishy bij, voor mij is de SS dus puur een NL apparaat.
Omgeving Sittard SS... hehe. Succes! Het kán zeker, maar of het leuk is zonder conditie? Wat dat betreft kom je er hier in het vlakke Brabant wat makkelijker mee weg.
Met jou lengte kom je nog wel weg op een ~18" frame, veel kleiner (= Tuig) zou ik persoonlijk niet zo snel naar een 29" gaan, maar da's meer optisch.
Alles kan, maar als je dan van die Amerikaanse chicks ziet op een 14.5" frame met negatieve stuurpen en een 50mm riser omgedraaid, tsja... Doe mij de chicks maar.
Tuig is toch wel een cm of 20 langer dan ee bepaalde world cup winnares bij de vrouwen die 29" reden, met de concurrentie op 26" (dus geen nadeel in jouw logica). Hoeveel nadeel zou het dan gegeven hebben, temeer als het haar eerste overwinning was op dat niveau?Brum. schreef: Met jou lengte kom je nog wel weg op een ~18" frame, veel kleiner (= Tuig) zou ik persoonlijk niet zo snel naar een 29" gaan, maar da's meer optisch.
Per 10cm lichaamslengte mag je 5cm framehoogte bij rekenen, en 4-5cm in wieldiameter. Alles in verhoudingen.
Bij twijfel (slechte conditie) eerder grotere wielen dan kleiner. Singlespeed, mits vaak gebruikt, is al snel einde slechte conditie.
-
- Berichten:62
- Lid geworden op:wo apr 29, 2009 12:44 pm
- Locatie:Sittard
Is het heel erg als ik dit niet snap ->Tuig is toch wel een cm of 20 langer dan ee bepaalde world cup winnares bij de vrouwen die 29" reden, met de concurrentie op 26" (dus geen nadeel in jouw logica). Hoeveel nadeel zou het dan gegeven hebben, temeer als het haar eerste overwinning was op dat niveau?Cloxxki schreef:Tuig is toch wel een cm of 20 langer dan ee bepaalde world cup winnares bij de vrouwen die 29" reden, met de concurrentie op 26" (dus geen nadeel in jouw logica). Hoeveel nadeel zou het dan gegeven hebben, temeer als het haar eerste overwinning was op dat niveau?Brum. schreef: Met jou lengte kom je nog wel weg op een ~18" frame, veel kleiner (= Tuig) zou ik persoonlijk niet zo snel naar een 29" gaan, maar da's meer optisch.
Per 10cm lichaamslengte mag je 5cm framehoogte bij rekenen, en 4-5cm in wieldiameter. Alles in verhoudingen.
Bij twijfel (slechte conditie) eerder grotere wielen dan kleiner. Singlespeed, mits vaak gebruikt, is al snel einde slechte conditie.
Graag toelichting!
Bij twijfel (slechte conditie) eerder grotere wielen dan kleiner -> Interessant, kun je dat toelichten?
Thx voor de hulp

- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Ik lees ook graag de toelichting van Cloxxki, maar een hint is dat Tuig 1 meter 40 meet....
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
http://www.bikeradar.com/gear/article/p ... ite-27994/JJ schreef:Ik lees ook graag de toelichting van Cloxxki, maar een hint is dat Tuig 1 meter 40 meet....
JJ
OK, ze is langer dan Tuig dan, met haar 1m57. Ik dacht dat ze nog korter was overigens. Sowieso korter dan wat ik normaal een Small zou adviseren. Als vuistregel ga ik uit van 1m60-1m70 voor S. Dat kwam door de jaren heen eigenlijk altijd goed uit.
Het is simpel.
Men veronderstelt dat grote wielen alleen handig zijn voor lange mensen. Korte mensen zouden dus nadeel hebben tov iets kleiners.
Met heel het veld op grote wielen, hebben groten een voordeel.
Met ukkies op grote wielen in een veld van vooral kleine wielen, is het nadeel extra groot. Dan verwacht je niet dat iemand die nooit eerder een worldcup won, dat ineens wel gaat doen.
En toch gebeurde dat. Ongeveer de kleinste dame in het wereldwijde XC racen, op een reguliere S (Genesis 2 geo, dus láng ding).
Omdat het niet logisch is, moet je dus terug naar de veronderstelling. Waaróm zouden kleine mensen nadeel moeten hebben? Misschien is het slechts een kwestie van minder voordeel? Tot voorkort was alles 26", en nooit is op enige manier vastgesteld voor welke lengte of gewicht dat handig gekozen was.
Ik dank dat het vrij logisch is dat de ideale wielmaat redelijk proportioneel is met lichaamslengte. Welke maat je dan ook op XL of S frames zet, je ziet dan dat het andere uiterste bekaaid af komt. Stel XL is het beste af met 29", ook als er grote te koop was. Dan kom je voor Small (30cm kleinere rijder, 1.65) uit op 24.5". Voor willow Koerber (1.57) zelfs op 23.3".
Keer je de logica om met haar als uitgangspunt, dan komt XL (uitgaande van 1.95) uit op 36". No kidding. Zelfs met 26.5" voor Willow (wat kleiner dan haar ideale wielmaat bleek), komt XL nóg uit op 33".
Nu zal een XL rijder misschien tegen beperkingen aanlopen zoals de schikbare ruimte in een krappe bocht, maar dat is een zeldzaamheid. Lange rijders hebben genoeg tijd om voordeel te doen met voordelen van lengte en kracht.
Let op, de XL rijder zal ook (gewicht is derde macht van lente) 91% zwaarder zijn dan Willow. 95 ipv 50kg, met dezelfde proporties. Een belangrijke proportie die gewoon meegroeit met het gewicht is vermogen, dus Willow en haar 1.95 concurrent(e) op 36" zullen toch nagenoeg even snel klimmen of door zandbakken ploegen. Een 1m95 rijder op dezelfde 29" wielen, gaat het echter zwaar krijgen met haar
Men veronderstelt dat grote wielen alleen handig zijn voor lange mensen. Korte mensen zouden dus nadeel hebben tov iets kleiners.
Met heel het veld op grote wielen, hebben groten een voordeel.
Met ukkies op grote wielen in een veld van vooral kleine wielen, is het nadeel extra groot. Dan verwacht je niet dat iemand die nooit eerder een worldcup won, dat ineens wel gaat doen.
En toch gebeurde dat. Ongeveer de kleinste dame in het wereldwijde XC racen, op een reguliere S (Genesis 2 geo, dus láng ding).
Omdat het niet logisch is, moet je dus terug naar de veronderstelling. Waaróm zouden kleine mensen nadeel moeten hebben? Misschien is het slechts een kwestie van minder voordeel? Tot voorkort was alles 26", en nooit is op enige manier vastgesteld voor welke lengte of gewicht dat handig gekozen was.
Ik dank dat het vrij logisch is dat de ideale wielmaat redelijk proportioneel is met lichaamslengte. Welke maat je dan ook op XL of S frames zet, je ziet dan dat het andere uiterste bekaaid af komt. Stel XL is het beste af met 29", ook als er grote te koop was. Dan kom je voor Small (30cm kleinere rijder, 1.65) uit op 24.5". Voor willow Koerber (1.57) zelfs op 23.3".
Keer je de logica om met haar als uitgangspunt, dan komt XL (uitgaande van 1.95) uit op 36". No kidding. Zelfs met 26.5" voor Willow (wat kleiner dan haar ideale wielmaat bleek), komt XL nóg uit op 33".
Nu zal een XL rijder misschien tegen beperkingen aanlopen zoals de schikbare ruimte in een krappe bocht, maar dat is een zeldzaamheid. Lange rijders hebben genoeg tijd om voordeel te doen met voordelen van lengte en kracht.
Let op, de XL rijder zal ook (gewicht is derde macht van lente) 91% zwaarder zijn dan Willow. 95 ipv 50kg, met dezelfde proporties. Een belangrijke proportie die gewoon meegroeit met het gewicht is vermogen, dus Willow en haar 1.95 concurrent(e) op 36" zullen toch nagenoeg even snel klimmen of door zandbakken ploegen. Een 1m95 rijder op dezelfde 29" wielen, gaat het echter zwaar krijgen met haar

Hier Eindhoven.
In mijn paspoort staat 1,80m en mijn Inbred 29er is maatje 18", met een 80mm stuurpen die lichtjes omhoog wijst, iets van 1,5cm spacers eronder, en een On-One Mary eraan vast die ook nog iets van een rise heeft. Ik kan daar singlespeed met starre crabon voorvork zonder problemen 6uur lang op rondspelen, zowel over de Veluwe, als door het Zuid-Oost Brabantse, als wel in het Limburgse (alle 3 de varianten, Noord, Midden, en Zuid). Ik hoop dat dit jaar ook nog eens in het Ardense te gaan proberen.
Conditie opbouwen rond Sittard met een singlespeed? Geen probleem, ook als je maar 1 kettingblad en 1 kransje wilt kopen. In het begin rustig beginnen met alle zandpaden naar het Noorden of Westen te verkennen. Langzaam uitbouwen tot je ritjes tot 4u kunt maken. Ergens onderweg wat eten. Met 1x een stukje fietsen per week bouw je weinig conditie op. Misschien al eerder wat kortere avontuurtjes beleven in de richting van bijvoorbeeld Meerssen. Die stuwwal tussen Valkenburg en Meerssen is leuk genoeg om op en af te fietsen. En als je moe bent fiets je weer naar huis. De routes in Mergel- en Heuvelland hebben voldoende vlak (of beter, naar beneden) in zich om te recuperen.
Limburg is leuk genoeg om een beetje rond te kijken, dus een wat conservatiever verzet om boven te komen en rustig naar de volgende klim te peddelen is heel geen schande.
In mijn paspoort staat 1,80m en mijn Inbred 29er is maatje 18", met een 80mm stuurpen die lichtjes omhoog wijst, iets van 1,5cm spacers eronder, en een On-One Mary eraan vast die ook nog iets van een rise heeft. Ik kan daar singlespeed met starre crabon voorvork zonder problemen 6uur lang op rondspelen, zowel over de Veluwe, als door het Zuid-Oost Brabantse, als wel in het Limburgse (alle 3 de varianten, Noord, Midden, en Zuid). Ik hoop dat dit jaar ook nog eens in het Ardense te gaan proberen.
Conditie opbouwen rond Sittard met een singlespeed? Geen probleem, ook als je maar 1 kettingblad en 1 kransje wilt kopen. In het begin rustig beginnen met alle zandpaden naar het Noorden of Westen te verkennen. Langzaam uitbouwen tot je ritjes tot 4u kunt maken. Ergens onderweg wat eten. Met 1x een stukje fietsen per week bouw je weinig conditie op. Misschien al eerder wat kortere avontuurtjes beleven in de richting van bijvoorbeeld Meerssen. Die stuwwal tussen Valkenburg en Meerssen is leuk genoeg om op en af te fietsen. En als je moe bent fiets je weer naar huis. De routes in Mergel- en Heuvelland hebben voldoende vlak (of beter, naar beneden) in zich om te recuperen.
Limburg is leuk genoeg om een beetje rond te kijken, dus een wat conservatiever verzet om boven te komen en rustig naar de volgende klim te peddelen is heel geen schande.
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Tuigje?Het TUIG schreef:(misschien toch maar eens mijn forumnaam laten veranderen?)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
-
- Berichten:120
- Lid geworden op:di sep 14, 2010 10:19 pm
- Locatie:Dutch Mountains
Wat Ochi zegt.
Het aanbod om route 1 Brunssum of Windraak te fietsen op mijn Swift staat nog open Killert. Je zou de verschillen kunnen ervaren tussen mijn Swift en de Sunn van (Bart R.)
@ Brum: Rondom Sittard is een 29er met 32/18 goed te doen mits wat conditie. Brunssum 1 ook, daarna wordt het allemaal wat zwaarder zonder conditie. Maar dan zou een 19 of een 20 achter uitkomst moeten bieden. Alhoewel je dan op de vlakke delen in de routes tegen een ander 'probleem' aanloopt.
Ik heb eerst een 26er Ss hier in de buurt gereden en dat gaf vooral bij de vele klims met wortelpartijen meer problemen dan de 29er (logisch).
Laatst de 26er die nu 1x9 is afgemonteerd ingezet in Brunssum. Geef mij maar grote wielen.
Tot slot... ik meet 1.76 en dan overdrijf ik
Het aanbod om route 1 Brunssum of Windraak te fietsen op mijn Swift staat nog open Killert. Je zou de verschillen kunnen ervaren tussen mijn Swift en de Sunn van (Bart R.)
@ Brum: Rondom Sittard is een 29er met 32/18 goed te doen mits wat conditie. Brunssum 1 ook, daarna wordt het allemaal wat zwaarder zonder conditie. Maar dan zou een 19 of een 20 achter uitkomst moeten bieden. Alhoewel je dan op de vlakke delen in de routes tegen een ander 'probleem' aanloopt.
Ik heb eerst een 26er Ss hier in de buurt gereden en dat gaf vooral bij de vele klims met wortelpartijen meer problemen dan de 29er (logisch).
Laatst de 26er die nu 1x9 is afgemonteerd ingezet in Brunssum. Geef mij maar grote wielen.
Tot slot... ik meet 1.76 en dan overdrijf ik

phoe...
Klopt, in mijn betere dagen heb ik alle lussen Brunssum gedaan op de SS.tismilucas schreef: @ Brum: Rondom Sittard is een 29er met 32/18 goed te doen mits wat conditie. Brunssum 1 ook, daarna wordt het allemaal wat zwaarder zonder conditie. Maar dan zou een 19 of een 20 achter uitkomst moeten bieden. Alhoewel je dan op de vlakke delen in de routes tegen een ander 'probleem' aanloopt.
Dus zeker mogelijk, maar voor mij in huidige doen niet, en TS geeft zelf aan dat zijn conditie ook ruk is, dan is het echt slopend, wellicht letterlijk voor je knieen. Lopen ga ik niet aan beginnen.
Reed toen, en nu nog steeds 34x18.
-
- Berichten:120
- Lid geworden op:di sep 14, 2010 10:19 pm
- Locatie:Dutch Mountains
Ik ken topicstarter. Ik wou dat ik een seizoen zou kunnen starten met de helft van zijn ruk conditieBrum. schreef:... en TS geeft zelf aan dat zijn conditie ook ruk is, dan is het echt slopend, wellicht letterlijk voor je knieen. Lopen ga ik niet aan beginnen. Reed toen, en nu nog steeds 34x18.

Inderdaad lopen is geen optie !
phoe...
Tja, eenmaal in ruk conditie is natuurlijk weinig lol te beleven aan het stuk klim dat met je klimmerige verzet niet lukte.
De echte fitfukkers pakken een extra lang verzet om op de snelle stukken niets tekort te komen, en lopen op de (te) steile stukken alsnog weg van de gearies.
Ik mijd lopen ook liefst in een fietstochtje. Ook loop ik (tussen blessures) een 1000m al ruim onder 3min
Zadel naar voren, helpt met spinnen. Spin-coastend op een pielverzetje kun je lekker mee aanhaken bij gearies.
Meest van de tijd heb je dan je benen stil, terwijl je lekker vooruit komt.
Laatst nog eens genoodzaakt gedaan, ritje met Hubert (mannenverzet) en fitfukker collega's.
Zelfs wedstrijd-starts op asfalt (Arnhem 2003 NKSS mixed met gearies) bij de kop geen enkel probleem in 2:1. Ja, zwaar kloten, maar dat was het mét gears ook geweest :-p
Breed en laag stuur, prettige aero houding, zadel naar voren, dan kom je met gepaste haast lekker rond in NL. Snelle achterband, gripperige voor, dan hoef je je zuurverdiende snelheid niet onnodig op te geven.
De echte fitfukkers pakken een extra lang verzet om op de snelle stukken niets tekort te komen, en lopen op de (te) steile stukken alsnog weg van de gearies.
Ik mijd lopen ook liefst in een fietstochtje. Ook loop ik (tussen blessures) een 1000m al ruim onder 3min

Zadel naar voren, helpt met spinnen. Spin-coastend op een pielverzetje kun je lekker mee aanhaken bij gearies.
Meest van de tijd heb je dan je benen stil, terwijl je lekker vooruit komt.
Laatst nog eens genoodzaakt gedaan, ritje met Hubert (mannenverzet) en fitfukker collega's.
Zelfs wedstrijd-starts op asfalt (Arnhem 2003 NKSS mixed met gearies) bij de kop geen enkel probleem in 2:1. Ja, zwaar kloten, maar dat was het mét gears ook geweest :-p
Breed en laag stuur, prettige aero houding, zadel naar voren, dan kom je met gepaste haast lekker rond in NL. Snelle achterband, gripperige voor, dan hoef je je zuurverdiende snelheid niet onnodig op te geven.
-
- Berichten:62
- Lid geworden op:wo apr 29, 2009 12:44 pm
- Locatie:Sittard
Tismi,afgelopen week eerste keer klimmetje naar St rosa kapel gereden en waterley klimmetje gedaan. Ging redelijk, maar op beide klimmen zat ik voor op het middenblad en achter op het 3e of 4e tandje van rechts gezien (als je achter de fiets staat), met 8-speed xt uit de 90-ties!
We hebben nog wel ff contact via facebook, zou idd graag eens testen op de Swift 29er!
Dus twijfel nog steeds over het SS concept.
Mocht ik mijn Zion frame en losse zooi goed kunnen verkopen........
gr Sven
We hebben nog wel ff contact via facebook, zou idd graag eens testen op de Swift 29er!
Dus twijfel nog steeds over het SS concept.
Mocht ik mijn Zion frame en losse zooi goed kunnen verkopen........
gr Sven
-
- Berichten:120
- Lid geworden op:di sep 14, 2010 10:19 pm
- Locatie:Dutch Mountains
Killert: Dus moet ss geen probleem zijn.
Gisteravond met Bart nog een stuk Windraak gefietst. Hij op de Sunn ik op een 1x9 GF Big Sur (want stof moest er af) maar helemaal vergeten te schakelen. Gereden op 34/18 en los van de kl#te Ritchie pedalen (klikken bij het minste of geringste uit) ging het erg goed.
Bart reed 32/16 en wist de eerste klim (in het bosje) richting Watersley goed te halen. Ook de klim in Daniken vanaf de Plinthos bleek goed te doen. Daarna begon de conditie bij hem een rol te spelen. Dus: 32/16 op een klassieker goed te doen maar breng wel wat conditie mee. Fiets blijft hetzelfde conditie kun je verbeteren
Spreek je nog.
Gisteravond met Bart nog een stuk Windraak gefietst. Hij op de Sunn ik op een 1x9 GF Big Sur (want stof moest er af) maar helemaal vergeten te schakelen. Gereden op 34/18 en los van de kl#te Ritchie pedalen (klikken bij het minste of geringste uit) ging het erg goed.
Bart reed 32/16 en wist de eerste klim (in het bosje) richting Watersley goed te halen. Ook de klim in Daniken vanaf de Plinthos bleek goed te doen. Daarna begon de conditie bij hem een rol te spelen. Dus: 32/16 op een klassieker goed te doen maar breng wel wat conditie mee. Fiets blijft hetzelfde conditie kun je verbeteren

Spreek je nog.
phoe...