AM(en beetje xc) geschikte FR

Over klimmen en afdalen met redelijk wat veerweg.

Moderator:Beheerders

vinnycorleone
AM(en beetje xc) geschikte FR

Bericht door vinnycorleone » zo aug 07, 2011 9:49 pm

Hallo,

Ik weet dat er meer van deze topics bestaan. De meesten heb ik ook al doorgelezen. Maar velen hiervan zijn al een paar jaar oud. Vandaar dat ik opnieuw de vraag stel.

Ik ben al een paar jaar voor mijn plezier aan het XCen (geen wedstrijden, maar gewoon 's weekends leuke routes in NL).
Ook ben ik inmiddels 2 keer naar bikepark Winterberg geweest en me daar een paar dagen vermaakt met een gehuurde FR bike.
Dit freeriden (en wat DH) vind ik echt supervet!

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe fiets.
Wat ik eigenlijk wil hebben is een FR fiets die ook geschikt is voor XC.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben me er zeer goed van bewust dat dit 2 verschillende disciplines zijn en dat ik niet van beiden 100% kan verwachten!
Ik wil vooral freeriden, maar wel eens met m'n maten mee kunnen fietsen over een technische single track trail in NL.

Dus ik zoek een fiets die kan:
FR: goede veerweg (ong 160, maar afhankelijk van head angle), geschikt voor jumps, medium DH parcours en inzetbaar in bijv Winterberg.
XC: Instelbare vering (lockout?), XC is niet het belangrijkst maar moet mogelijk zijn, ik verwacht geen snelle tijden, maar moet wel een heuveltje op kunnen.

Nu ben ik verschillende bikes tegen gekomen die zeggen deze eigenschappen in huis te hebben.

specialized enduro
rocky mountain slayer
banshee spitfire journeyman
Kona Coilair Deluxe
trek scratch air
cannondale claymore 3
Cube - Fritzz Pro
canyon torque
Scott Genius LT

Graag zou ik wat meningen horen over deze fietsen, of suggesties voor andere fietsen.
Nu weet ik dat er mensen zijn die graag alleen maar kritiek geven... doe dat maar niet. Kritiek is goed, maar kom dan ook met tips.

martinez242
Contacteer:

Bericht door martinez242 » zo aug 07, 2011 11:51 pm

Ik zag toevallig in de 'mountainbike plus' (geloof ik) vandaag een artikel over fietsen waar jij naar op zoek bent, ze werden getest op allerlei onderdelen zoals klimmen, afdalen, remmen, enz. Ik geloof dat de trek scratch heel goed uit de verf kwam maar ik zou dat blaadje zelf ff oppikken, deze maand staat er een special in over freeride.

divere rules

Bericht door divere rules » ma aug 08, 2011 9:12 am

kijk eens voor een santa cruz Heckler kan je als am gebruiken en ook fr
en ze zijn goed betaalbaar 8)

Remmes

Re: AM(en beetje xc) geschikte FR

Bericht door Remmes » ma aug 08, 2011 9:16 am

vinnycorleone schreef: rocky mountain slayer
die heb ik nog wel eentje staan :) (in Kaatsheuvel)

goed onderhouden Rocky Mountain Slayer SXC90 LC2R Suspension

SXC staat voor Super Cross Country, met andere woorden deze fiets blinkt uit voor het normale werk, en zeker ook voor het wat minder extreme downhill

framehoogte 40 cm
aluminium frame
bovenkant achterframe is van carbon
26 inch Mavic velgen
Schwalbe racing ralph banden
Juicy 5 hydraulische schijfremmen voor en achter 185 mm
Juicy 5 brake handles
Shimano Deore LX voor-derailleur
SRAM X-09 achter-derailleur
Raceface Evolve tandwielen en crankstel
Raceface stuur en stuurpen
Raceface zadel en zadelpen
SRAM X-07 shifters

Marzocchi Bomber voorvork 160 mm travel
hoogte en rebound verstelbaar

Fox Float RP23 achtervering 150 mm travel
6 instelbare veerwegen
instelbare rebound

deze bike is in zeer goede staat
geen wedstrijden mee gereden
km stand +/- 1200 km

wat kleine krasjes waar de ketting tegen het frame heeft geslagen
geen deuken
vraagprijs 1700 euro

foto's http://www.remmes.fiberworld.nl/photo.htm
ik heb hem nog niet "officieel" te koop staan op MP, of het TE KOOP forum, omdat ik nieuwe foto's moet maken

vinnycorleone

Bericht door vinnycorleone » ma aug 08, 2011 9:26 am

Hey Remmes, bedankt voor je reactie.

Ik doelde meer op het 2011 model (alleen afgaande op gegevens van internet).
Die van jou is ook wel vet (en een stuk betaalbaarder), maar ik ben 2.00m en heb minimaal framesize L nodig.
Laatst gewijzigd door vinnycorleone op ma aug 08, 2011 11:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Remmes

Bericht door Remmes » ma aug 08, 2011 9:31 am

ah, okee dan, ik ben zelf 1,67 meter
dus dat scheelt inderdaad een stukje :)

Lars TB

Bericht door Lars TB » ma aug 08, 2011 11:42 am

Jouw hele lijst heeft net t dikke fietsen die als toerfiets net wat te lomp zijn. Slayer en Scratch ken ik, moet je net te hard mee werken om berg op te komen. Ze zijn wel uitstekend geschikt voor een bike park, maar voor die paar maal per jaar dat je daar komt zou ik het eerder andersom zoeken: net wat minder in bike park, maar prima mee te toeren. En dan kom je in een andere klasse, zo rond de 150mm veerweg. Eventueel een vork met 160-170mm monteren en je hebt fietsen die je goed kunt rijden in NL, de Ardennen en zelfs de Alpen, terwijl je ook in een bike park goed naar beneden kunt komen.

Van jouw lijstje is de Specialized Enduro eigenlijk de enige alleskunner, maar ik hoor daar net iets te veel verhalen over uitgeslagen lagers na een jaartje rijden...

Of nog heel even wachten, Trek komt volgend jaar bijvoorbeeld met de Slash, precies tussen de Remedy en de Scratch in! Zullen ook van andere merken zulke fietsen komen.

Rotwild heeft ook zo een 180mm ding met (echte) steile zithoek, kun je nog behoorlijk mee klimmen schijnt en naar beneden is het een echte raket!

Ander probleem is die 2mtr van jouw. Een Slayer in XL is al te klein...

Kalle Nicolai heeft wel weer wat leuke dingen in jouw maat!

Remmes

Bericht door Remmes » ma aug 08, 2011 11:50 am

ik zelf heb dan enkel ervaring met de Rocky Mountain Slayer.
met die bike heb ik enkel in de Loonse en Drunense Duinen gereden.

Leuk rondje van 25 km, met een paar jumps, en off-track zijn en nog wat leuke punten om te springen.

ik vond het prima te doen met die rocky
de fiets weegt zo'n 15 kilo (net ff gauw gewogen), en geen problemen mee gehad om steile hellingen op te rijden

dus ik neem even aan dat de huidige slayer's ook hetzelfde zullen reageren

fredo

Bericht door fredo » ma aug 08, 2011 12:07 pm

Dit lijkt me wel iets waar je naar zoekt:

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=52402

Druuf

Bericht door Druuf » ma aug 08, 2011 12:07 pm

Worden dit soort fietsen de laatste tijd niet getypeerd als enduro?
Ik weet niet hoe je duits is maar in de vorige uitgave van Freeride stond een test van een stuk of 10 fietsen met 170-180mm veerweg waarbij ook naar de uphill kwaliteiten gekeken werd.
Als je wilt scan ik het voor je als PDF.

Blijft natuurlijk een compromis gezien je bedoelde gebruik. Wat dat betreft ben ik het met Lars TB eens.

vinnycorleone

Bericht door vinnycorleone » ma aug 08, 2011 12:33 pm

Hey mensen,
bedankt voor de reacties zover.

@martinez: bedankt, ik heb meteen de 'mountainbike plus' ff opgehaald. was idd special over freeride. De scratch air kwam inderdaad zeer goed uit de test, multi-inzetbaar.

@Lars: Ik ben dan ook echt op zoek naar een freeride bike waarmee het wel mogelijk is om een XC tourtje te fietsen. Ik ben me er zeer van bewust dat ik geen snelle tijden neer ga zetten en wat meer ga zweten :nervous:
Ik lees inderdaad veel positieve dingen over de specialized enduro, denk dat deze vooralsnog mijn voorkeur heeft.
Ik heb inderdaad ook al wat gelezen over die Slash, dat lijkt me ook een erg mooie fiets, ik hou hem in de gaten! (zal wel niet goedkoop zijn, zo'n splinternieuw model)

@fredo: thnx, ik had al een een PM gekregen van dale c (die de fiets aanbied), is op zich een goede optie, maar ben eigenlijk wel op zoek naar een complete bike.

@druuf: Ja, volgens mij noemen steeds meer producenten dit segment enduro. Ik zou het erg waarderen als je dat artikel kan inscannen! Ben zeer benieuwd wat hier uitkomt.

dale c

Bericht door dale c » ma aug 08, 2011 1:24 pm

je bent niet de eerste die met dit dilemma zit. Op internationale sites al beetje lopen zoeken? Kijk bv ook eens op http://bb.nsmb.com/forumdisplay.php?f=15 of http://www.pinkbike.com/forum/
Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee

Lars TB

Bericht door Lars TB » ma aug 08, 2011 1:49 pm

Specialized én Trek hebben veel demo fietsen, kun je via een dealer vast regelen dat je eens wat probeert!

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » ma aug 08, 2011 8:00 pm

Nicolai Helius AM...zèèr breed inzetbaar.....
Deze zomer al mee de Pleney afgejakkerd en daarnaast ook nog diverse XC-tochtjes mee gedaan in dezelfde omgeving.
Makkelijk hufterproof onder de 15kg af te monteren en klimt werkelijk super.
Ik heb er een Monarch rc3 in staan die je met een handel heel simpel de compressie kan omzetten van firm naar plush.
Voorin een Lyrik Solo Air.
Echt een alleskunnert.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

fly high

Bericht door fly high » di aug 09, 2011 9:00 am

Een Orange Alpine160 of het wat lichtere broertje een Five. Komen in de reviews er als beste bikes uit ;)
Brakes are like tampons... every pussy needs them!!

Druuf

Bericht door Druuf » di aug 09, 2011 11:12 am

vinnycorleone schreef:@druuf: Ja, volgens mij noemen steeds meer producenten dit segment enduro. Ik zou het erg waarderen als je dat artikel kan inscannen! Ben zeer benieuwd wat hier uitkomt.
pb me je mailadres even dan scan ik het voor je. Anders kun je op de site van Freeride ook pdf's downloaden dacht ik...
http://www.freeride-magazine.com/

gr, D

Aginato

Bericht door Aginato » wo aug 10, 2011 8:30 am

Lapierre Spicy en Froggy kunnen ook wel eens zijn wat jij zoekt. Ik rij zelf enduro op een Froggy met DHX Air en ben zeer tevreden over zowel de ups & de downs.

Vorige week nog eerst een dagje ge-downhilled in de zwitserse alpen (Anzere) en daarna in de late namiddag een XC toertje met de missus gereden, zij op de XC bike ik op de Froggy... Was ik ineens ook wel aan het zweten om haar tempo bij te houden en dat vond ze wel zo tof, dan was ze niet alleen ;)

Woozy

Bericht door Woozy » do aug 11, 2011 3:46 pm

Ik zou voor een Specialized Enduro gaan,... dit natuurlijk omdat ik er zelf een heb!! :o

Ik heb hier drie jaar zelf mee XC en FR gereden. Omdat ik toch wel merkte dat het FR de overhand ging krijgen heb ik een Scott Voltage FR 30 erbij gekocht. Voor het zwaardere werk scheelt dit wel veel. MAAAR met de enduro kom je een heel eind. en je kunt er best goed een rondje XC mee fietsen. Hij staat te koop omdat de Voltage en de Enduro teveel bij elkaar zitten. Ik ga weer een echte XCér halen,... maar voor gemiddeld gebruik is de Enduro prima!! en je hebt maar een fiets nodig.

@ vinnie, je hebt trouwens PB
It's no fun when it doesn't hurt

vinnycorleone

Bericht door vinnycorleone » do aug 11, 2011 4:16 pm

Nou, langzaam beginnen er wel wat favorieten uit te rollen.
Ik begin steeds meer te neigen richting een Enduro of Pitch.
Die Trek Slash lijkt me ook erg geil, maar die is nog bijna nergens te vinden (en errug duur)

@woozy: geen pb ontvangen...

@druuf: enorm bedankt voor de scans!

Mathijs-

Bericht door Mathijs- » zo aug 14, 2011 2:20 pm

Ik heb weliswaar niet heel veel AM bikes getest, maar ik ben wel helemaal weg van mijn eigen Nicolai Helius AM (2011).

De fiets is leuk in winterberg en ik heb met mijn 160mm voor en 200mm achter ook al wat vaker mtb-routes gefietst.

Mocht je een een Helius willen aanschaven, zou ik dus wel voor 2011 model gaan want deze heeft ten opzichte van de oude modellen en aardige aanpassing gehad (qua geometrie). Lager bb bracket, vlakkere balhoofdshoek etc.

Kwalitatief vind ik ze ook nog eens beter dan de meeste (productie) fietsen..
Nicolai Helius AM - 2011
Giant Bowery '72 - 2011

Lautje

Bericht door Lautje » zo aug 14, 2011 2:28 pm

Canyon Strive?

vinnycorleone

Bericht door vinnycorleone » zo aug 14, 2011 8:19 pm

Nou,

Ik ben de afgelopen dagen druk op zoek geweest naar een Specialized Pitch pro uit 2011.
Dit omdat deze fiets in mijn ogen voldoet aan de wensen die ik heb en omdat deze een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding heeft...

MAAR DAT LUKT GEWOON NIET!
Een 2ehands kan ik wel op mijn buik schrijven (zeker framemaat XL) en nieuwe zijn gewoon niet te krijgen. Heb meerdere specialized dealers benaderd in NL, maar krijg te horen dat ze niet meer geleverd worden en moeten wachten op de 2012 lijn van specialized :(

Niet dat de andere fietsen hier genoemd allemaal afvallen trouwens.

@Lautje en Mathijs:
Toevallig! Deze fietsen heb ik ook net zeer uitgebreid bekeken en hebben ook zeker mijn interesse! De Canyon Strive, of de Canyon Torque 7.0 of 8.0.
Ook de Nicolai Helius lijkt me een goede fiets van een goede producent, maar deze zijn toch net weer wat boven mijn budget en door de schaarsheid ook niet 2e hands te vinden (in mijn framemaat).

vinnycorleone

Bericht door vinnycorleone » zo aug 14, 2011 8:27 pm

Misschien wil iemand mij helpen:

Op de site van Canyon kan je heel mooi hun fietsen vergelijken (speclist).
Ik wil wel wat meningen horen over de onderdelen van de volgende fietsen in relatie tot waar ik naar op zoek ben:

http://www.canyon.com/_nl/tools/fietsvergelijk.html

EUR 3000:
Torque 8.0 Dropzone
vs
Torque 8.0 Alpinist
vs
Strive ES 9.0

EUR 2500:

Torque 7.0 Trailflow
vs
Strive ES 8.0

bra!ndead

Bericht door bra!ndead » ma aug 15, 2011 11:52 am

heb hier een transition bottlerocket staan
140 mm achtervering
rock shox lyrik u turn voorvork 120-160 instelbaar.
2 tandwielen vanvoor, dus nog goed mee te rijden.
doe maar een PB voor meer info

vinnycorleone

Bericht door vinnycorleone » wo aug 17, 2011 8:45 pm

niemand die even de vergelijkingstest voor me wil doen? (zie hierboven)

Ik hoor trouwens wat negatieve verhalen over de Fox dhx Air. dat die lastig in te stellen is en nogal vaak "bottomed". Klopt dit?

Plaats reactie