Over tapered....enzo
Moderator:Beheerders
- PickleWars
Ik ben redelijk nieuw als het aankomt op "zelf een fiets bouwen". Dus misschien domme vragen (als die bestaan), maar waarom een tapered voorvork als er ook een gewone is, waarom zijn er 1 1/8 en 1.5 (of is dat merkgebonden ?), een 1 1/8 vork met tapered headset...krijg je dan geen speling op den duur ? En als een vork te koop staat met "cut steerer"......hoeveel korter is dat dan doorgaans dan een gewone ?
hangt van van alles af..
1. domme vragen bestaan niet
2. verschillende maten steerer is niet merk gebonden. tegenwoordig hebben dh bikes vaan een 1.5 headtube in plaats van een 1.1/8 omdat deze sterker zijn. taperd schijnt lichter te zijn maar hier heb ik geen ervaring mee.
ineen1.5 headtube kan wel een vork met een1.1/8 steerer als je de juiste headset hebt.
andersom gaat natuurlijk niet.
voordeel hiervan is datje een angled headset kan gebruiken en daardoor je headangle minder stijl kan maken. over speling weet ik ook niks maar dat word vast beantwoord. volgens mij valt het wel mee.
bij de voorvorken is dit ook niet merk gebonden.
cut steerer betekend zoals je waarschijnlijk al door had dat de stuurbuis v$na de vork korter is gemaakt om hem mooi passend te maken voor die fiets.
als je een 2e hand vork koopt doe je er slim aan om te vragen hoe lang hij nog is en om zelf na te meten hoelang je nodig hebt. dus van de onderkant van je headset die uit je frame steekt tot ergens bovenin je stem. (ongeveer 3 of 4 mm onder de bovenkant van je stem)
hoop dat je er wat aan hebt:)
1. domme vragen bestaan niet
2. verschillende maten steerer is niet merk gebonden. tegenwoordig hebben dh bikes vaan een 1.5 headtube in plaats van een 1.1/8 omdat deze sterker zijn. taperd schijnt lichter te zijn maar hier heb ik geen ervaring mee.
ineen1.5 headtube kan wel een vork met een1.1/8 steerer als je de juiste headset hebt.
andersom gaat natuurlijk niet.
voordeel hiervan is datje een angled headset kan gebruiken en daardoor je headangle minder stijl kan maken. over speling weet ik ook niks maar dat word vast beantwoord. volgens mij valt het wel mee.
bij de voorvorken is dit ook niet merk gebonden.
cut steerer betekend zoals je waarschijnlijk al door had dat de stuurbuis v$na de vork korter is gemaakt om hem mooi passend te maken voor die fiets.
als je een 2e hand vork koopt doe je er slim aan om te vragen hoe lang hij nog is en om zelf na te meten hoelang je nodig hebt. dus van de onderkant van je headset die uit je frame steekt tot ergens bovenin je stem. (ongeveer 3 of 4 mm onder de bovenkant van je stem)
hoop dat je er wat aan hebt:)
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....
\_/ team roekeloos \_/
zomer 2011....
\_/ team roekeloos \_/
- PickleWars
OK bedankt....maakt het iig een stuk duidelijker.
Wat betreft een cut steerer. Bij CRC bijvoorbeeld staan ook nieuwe vorken die in 2 uitvoeringen te verkrijgen zijn : cut steerer en normaal. Zijn dat 2 standaard afmetingen, of is het maar net zo lang als waar de fabrikant zin in heeft ?
Of is het altijd slimmer om geen cut steerer te kopen en eventueel het uitstekende dee af te (laten) zagen..?
Wat betreft een cut steerer. Bij CRC bijvoorbeeld staan ook nieuwe vorken die in 2 uitvoeringen te verkrijgen zijn : cut steerer en normaal. Zijn dat 2 standaard afmetingen, of is het maar net zo lang als waar de fabrikant zin in heeft ?
Of is het altijd slimmer om geen cut steerer te kopen en eventueel het uitstekende dee af te (laten) zagen..?
- PickleWars
- PickleWars
- PickleWars
"Hi,
Thank you for your enquiry.
The forks with a cut steerer tube will generally have a steerer tube length around 250mm but this does vary depending on the fork.
The standard length of an uncut steerer tube is approx 265mm.
If you need any further information please do not hesitate to contact me.
Thanks,
Chris"
Dus...anderhalve cm. Lijkt me ook niet de moeite om er een stuk af te halen dan....
Thank you for your enquiry.
The forks with a cut steerer tube will generally have a steerer tube length around 250mm but this does vary depending on the fork.
The standard length of an uncut steerer tube is approx 265mm.
If you need any further information please do not hesitate to contact me.
Thanks,
Chris"
Dus...anderhalve cm. Lijkt me ook niet de moeite om er een stuk af te halen dan....
- PickleWars
Mijn frame staat in bestelling en komt hopelijk volgende week.nut-case schreef:mss heeft t iets te maken met de totale lengte en t verzenden ofzo?...
anyhow... die vork die hebt gezien hoe lang is die stuurbuis en past dat in je frame?
Dus uhm....geen idee wat er wel en niet past qua lengte. Heeft in ieder geval een 1.5" headtube. Ben nog aan het bedenken wat voor vork erin komt....Lyrik met 1.5" of Domain of Boxxer coil met 1 1/8 en reducer headset
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Die vorken met cut steerer zijn wrs. OEM modellen, klaargemaakt voor een model fiets en uiteindelijk in de verkoop terecht gekomen.
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- PickleWars
Ok...dat verklaart dat er maar een paar modellen met cut steerer verkocht worden.JJ schreef:Die vorken met cut steerer zijn wrs. OEM modellen, klaargemaakt voor een model fiets en uiteindelijk in de verkoop terecht gekomen.
JJ
En excuseer mijn domheid

- PickleWars
nut-case schreef:waar ga je em voor gebruiken?
wat zijn je uiterlijke voorkeuren?
budget?
wat voor rijstijl heb je?
hoe vaak wil je servicen?
Gebruik alleen voor FR/DH, daar is t frame ook voor gebouwd.
Budget max €600 zoals ik er nu over denk.
Mijn rijstijl...tja... Ik hou er vooral van om hard naar beneden te gaan en flinke sprongen te maken (zonder tricks ofzo) net als bij t skieen.
Hoe vaak servicen hangt natuurlijk af van hoe vaak ik m gebruik. Maar een Boxxer WC valt voor mij op dat punt al af (ook qua prijs

Bij CRC had ik een Lyrik U-turn 1.5" gezien voor ong. €500, maar twijfel of 160mm veerweg wel genoeg gaat zijn waarvoor ik m ga gebruiken. Een Boxxer RC CL staat op meerdere sites vanaf €600 te koop.
Zal volgende week het frame posten op een ander gedeelte van dit forum als ie binnen is, want anders zal t hier teveel off-topic worden...
- PickleWars
Precies, zo slaat deze opmerking nergens op...fredo schreef:please, explain....Mrtnrider schreef:Betere krachtverdeling over het frame met tapered
Waar het om gaat is dat de balhoofdbuis oversized is en deze beter aansluit op de dikkere onderbuis, wat een sterkere constructie opleverd. en dus een sterker frame...
Of het nodig was is de vraag...
Het heeft vooral voordelen voor plastic frames, die daardoor nog lichter gemaakt kunnen worden. gekozen is in eerste instantie voor een combinatie van 2 standaards: 1-1/8 en 1.5, waar drie reden voor zijn: bovenbuis hoefde niet oversized te zijn, het is uiteindelijk iets lichter dan 1.5 all the way en de derde reden is dat tapered nog compatibel is met alle stuurpennen.
Op DH fietsen met dubbele kroon? Complete onzin. Een motorfiets heeft nogsteeds een 1" balhoofd...
Helaas gaat het ook bij de merken die doen alsof ze er verstand van hebben vooral om marketing...
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Wat volgens mij ook een erg belangrijke reden is, vooral bij racefietsen, is de bijpassende plastic vork. Bij racefietsen is de vork een belangrijk onderdeel van het frame, en om een 1 1/8 vork op het punt waar de stuurbuis in de vork gaat sterk genoeg te maken is een stuk latsiger dan bij een overgang van 1.5 inch naar de vork kroon. Dat is tenminste wat ik me heb wijs laten maken..
Hier het reclame praatje van Trek:
http://www.podcast.tv/video-episodes/e2 ... 99506.html
JJ
Hier het reclame praatje van Trek:
http://www.podcast.tv/video-episodes/e2 ... 99506.html
JJ
- PickleWars
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
E2 is de naam die Trek er aan heeft gegeven, tapered zie je nu op bijna elke fiets terug komen. Ik denk we dat het blijft, of wat voor manier dan ook, er zit naturlijk wel wat in 
JJ

JJ
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Original_e ... nufacturerPickleWars schreef:maar kun je de afkortingen ff voluit schrijven ?
Hmm, zie dat deze omschrijving een andere definitie is als dat wat men in fietsforum land hanteert. OEM wordt in de fiets(forumm)elarij meestal gebruikt voor produkten die worden gebruikt bij de eerste afmontage.
Sommige shops bieden bijvoorbeeld Shimano aan in OEM verpakking, dus in een plastic zakje. Dit zijn dan producten zie ingekocht zijn als component voor een fiets, en waarvoor een net doosje niet gewenst is. Door deze produkten los te verkopen kunnen ze een lagere prijs vragen dan andere shops die wel een doosje meelevert. Probleem is dan wel vaak dat de produkten op maat zijn gemaakt voor een bepaald model fiets, dus met ingekorte leidingen of een 'cut steerer'.
JJ