Fox Van RC afstellen?
Moderator:Beheerders
-
Ik heb een nieuwe Fox van rc veer en wil deze op sag gaan afstellen, heb alleen nog geen ervaring met een coilveer. Op de fox site vertellen ze dat als ik de stelschroef meer dan twee keer helemaal rond laat gaan om de sag goed in te stellen, ik dan moet kijken naar een sterkere of juist zwakkere veer. Alleen snap ik niet zo goed waar vanuit je dat moet meten aangezien er bij de grote draaischroef voor de veer ongeveer 8 cm aan schroefdraad zit. Als ik het goed begrijp kun je daar dus maar een klein gedeelte van gebruiken?
Maar goed, mijn vraag dus: hoe stel ik de veer goed af en op welke stand moet de draairing standaard staan?
Groet, Harm
Maar goed, mijn vraag dus: hoe stel ik de veer goed af en op welke stand moet de draairing standaard staan?
Groet, Harm
- cyberhawk
- Contacteer:
hmm wat ik nog weet is dat de regel is
dat je niet meer dan 8 halve slagen je veer aan zou mogen draaien
dat zou zijn 4 hele slagen ipv jouw 2 slagen die je zegt
daarna heb je dus idd een zachtere of hardere veer nodig..
te veel aandraaien is harder.. geen sag kunne halen is zachter.
er is voor elke fiets een regel qua rider weight en veer sterkte..
de slagen worden geteld nadat de veer aan is gezet / dus als de ring net (met een beetje spanning ) tegen de veer aanzit.. dan pas gaan tellen
let wel als de veer te los (1-3 slagen) zit kan de ring losdraaien tijdens het rijden !!
dat je niet meer dan 8 halve slagen je veer aan zou mogen draaien
dat zou zijn 4 hele slagen ipv jouw 2 slagen die je zegt
daarna heb je dus idd een zachtere of hardere veer nodig..
te veel aandraaien is harder.. geen sag kunne halen is zachter.
er is voor elke fiets een regel qua rider weight en veer sterkte..
de slagen worden geteld nadat de veer aan is gezet / dus als de ring net (met een beetje spanning ) tegen de veer aanzit.. dan pas gaan tellen
let wel als de veer te los (1-3 slagen) zit kan de ring losdraaien tijdens het rijden !!
-
veer
Bedankt alvast! Ga er gelijk mee aan de slag.
Het aantal slagen vastdraaien kwam van de protune site van Fox af, maar die boys willen natuurlijk een paar slagen eerder mij een nieuw veertje verkopen...
Op mijn huidige veer staat ook een maat aanduiding, lengte en ????
Zou je mij in jip & janneke taal ook uit kunnen leggen hoe deze maat en sterkte wordt uitgedrukt? Want als ik een andere veer nodig zou hebben, dan kan dit dus is zowel een andere lengte als sterkte?
Super bedankt alvast!
Gr Harm
Het aantal slagen vastdraaien kwam van de protune site van Fox af, maar die boys willen natuurlijk een paar slagen eerder mij een nieuw veertje verkopen...
Op mijn huidige veer staat ook een maat aanduiding, lengte en ????
Zou je mij in jip & janneke taal ook uit kunnen leggen hoe deze maat en sterkte wordt uitgedrukt? Want als ik een andere veer nodig zou hebben, dan kan dit dus is zowel een andere lengte als sterkte?
Super bedankt alvast!
Gr Harm
- cyberhawk
- Contacteer:
je hebt bijv.
400x 2.75 ??
dan is 400 de sterkte en de 2.75 de lengte van de veer
( ik heb 350x3.00 das een 241mm demper 2.75 is een 222mm dacht ik ? etc etc )
de sterkte ligt aan je gewicht .. hoe zwaarder je bent hoe hoger t nummer
de lengte staat vast aan je shock. je kan wel iets hoger gaan maar nooit lager ivm de legnte die hij inveerd de slagen elkaar niet mogen raken /vastslaan)
400x 2.75 ??
dan is 400 de sterkte en de 2.75 de lengte van de veer
( ik heb 350x3.00 das een 241mm demper 2.75 is een 222mm dacht ik ? etc etc )
de sterkte ligt aan je gewicht .. hoe zwaarder je bent hoe hoger t nummer
de lengte staat vast aan je shock. je kan wel iets hoger gaan maar nooit lager ivm de legnte die hij inveerd de slagen elkaar niet mogen raken /vastslaan)
Hier staat info;
http://www.sicklines.com/tech/shock_details/
Komt er dus op neer dat het grote getal zoals 350 het aantal pounds (ongeveer 175kg) kracht het kost om de veer 1inch of 1cm (dat weet ik niet zeker
) in te drukken en het tweede getal de maximale slag die de veer kan overwinnen tot dattie helemaal is ingedrukt.
Voor FOX veren isde indeling iets anders dan andere merken; zie info!
Succes![/url]
http://www.sicklines.com/tech/shock_details/
Komt er dus op neer dat het grote getal zoals 350 het aantal pounds (ongeveer 175kg) kracht het kost om de veer 1inch of 1cm (dat weet ik niet zeker

Voor FOX veren isde indeling iets anders dan andere merken; zie info!
Succes![/url]
-
van
Ik heb er een 400 x 3,25 veer inzitten. Als ik de ring zodanig losdraai dat er nog net spanning op staat en ik ga op de pedalen staan, zakt de veer maar 2 cm in. Dus van 24 cm (oog tot oog) naar 22cm. Klopt het dat ik dan dus een minder sterke veer moet hebben? En zo ja, welke sterkte zou dat dan moeten zijn, gaat dat in stapjes?
thanks nogmaals voor alle info mensen!
- cyberhawk
- Contacteer:
Re: van
helpen is niet erg.. maar de koek voorkouwen doe ik niet,.,.harmshapes schreef:Ik heb er een 400 x 3,25 veer inzitten. Als ik de ring zodanig losdraai dat er nog net spanning op staat en ik ga op de pedalen staan, zakt de veer maar 2 cm in. Dus van 24 cm (oog tot oog) naar 22cm. Klopt het dat ik dan dus een minder sterke veer moet hebben? En zo ja, welke sterkte zou dat dan moeten zijn, gaat dat in stapjes?
ja hij moet wel lichter dan maar het gaan niet om heel de lengte maar alleen de travel die die heeft.. dus wat hij kan in veren
zoek de site op van je bike
dan de specificaties ervoor.. tot nu toe bij al mijn bikes kon ik de aangegeven veersterktes vinden voor je gewicht..

ik denk dat 400 wel te proberen valt.. in staal kosten ze niets
en kan je missxch er ene goedkoop vinden hier op t forum..
maak ff een foto en post dat.. dat helpt natuurlijk ook altijd

-
- Contacteer:
Zo te zien is je veer te sterk en mag je wel een à twee sterktes slapper.
Gezien de lengte van je veer neem ik aan dat hij voor DH gebruik is ?
33% van de lengte inzakken is dan heel normaal.
Ligt ook een beetje aan het veersysteem dat je hebt....VPP gebruikt bijvoorbeeld iets meer sag dan andere systemen,al is persoonlijke voorkeur hierin de belangrijkste factor m.i.....
Gezien de lengte van je veer neem ik aan dat hij voor DH gebruik is ?
33% van de lengte inzakken is dan heel normaal.
Ligt ook een beetje aan het veersysteem dat je hebt....VPP gebruikt bijvoorbeeld iets meer sag dan andere systemen,al is persoonlijke voorkeur hierin de belangrijkste factor m.i.....
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!
-
antwoord Barracuda....
hier het antwoord van Barracuda, waar ik de fiets heb gekocht:
hallo
de "sag" van achter op een downhill fiet is 30% van de travel van de demper dus diemoet ongeveer 23mm inveeren als je opzit zonder niks te doen
voor vork veer is medium dus voor iemant tussen 70 en 80 kg
mvg
pascal
Volgens deze mannen moet ik dus juist een sterkere veer kopen aangezien ik 90 kilo weeg. Dacht ik toch net dat ik het begreep
hallo
de "sag" van achter op een downhill fiet is 30% van de travel van de demper dus diemoet ongeveer 23mm inveeren als je opzit zonder niks te doen
voor vork veer is medium dus voor iemant tussen 70 en 80 kg
mvg
pascal
Volgens deze mannen moet ik dus juist een sterkere veer kopen aangezien ik 90 kilo weeg. Dacht ik toch net dat ik het begreep

- cyberhawk
- Contacteer:
Re: van
dat is dus genoeg denk ik zo die 2 cm want das 20mmharmshapes schreef:. Als ik de ring zodanig losdraai dat er nog net spanning op staat en ik ga op de pedalen staan, zakt de veer maar 2 cm in. !

en wat jij vind hoe sterk je de ring aandraaid is persoonlijk..
de mijnes staat ook maar een paar slagen aan.. ik dacht maar 3-4 halve slagen oid..
probeer gewoon eens te rijden met 3 slagen van de ring aangedraaid

-
Kijk eens hier: http://www.tftunedshox.com/info/spring_calculator.aspx.
Met een 240mm demper moet je met 30% sag een lengte van 218mm overhouden.
Met een 240mm demper moet je met 30% sag een lengte van 218mm overhouden.
-
Van
Het begint me allemaal een beetje te duizelen 
Fox site: meet de veer van (montage)oog tot oog, 30% sag op deze totale afstand. 24 cm zonder rijder, 22 met rijder: 22/24 is 91 % sag ( gemeten over totale veer)
Barradcuda heeft het weer over de lengte van de shock/demper zelf, dus het binnenwerk en niet de veer.
Wat moet ik nou opmeten, de demper/shock, de veer of de afstand van oog tot oog?
En de Sag, bereken ik deze dus ook over de shock/demper, de veer of de afstand van oog tot oog?
thnx

Fox site: meet de veer van (montage)oog tot oog, 30% sag op deze totale afstand. 24 cm zonder rijder, 22 met rijder: 22/24 is 91 % sag ( gemeten over totale veer)
Barradcuda heeft het weer over de lengte van de shock/demper zelf, dus het binnenwerk en niet de veer.
Wat moet ik nou opmeten, de demper/shock, de veer of de afstand van oog tot oog?
En de Sag, bereken ik deze dus ook over de shock/demper, de veer of de afstand van oog tot oog?
thnx
- cyberhawk
- Contacteer:
Re: Van
ben jij een belg toevallig ?harmshapes schreef:Het begint me allemaal een beetje te duizelen
thnx
-
belg
Nee, gewoon dom blijkbaar...
Mensen... Sinds kort hebben we Google... Daar kun je alles vinden 
Sag bij een Air shock is hetzelfde als bij een Coil... Onderstaande geeft dus aan wat sag is. Je kunt Eye-to-Eye meten... Dat meet wat makkelijker dan dat je moet gaan meten hoever je demper in elkaar schuift...
8 inch normaal
7.5 inch als je erop gaat zitten
= 0.5 inch sag...
0.5 inch van de 2 inch stroke = 25%...

Sag bij een Air shock is hetzelfde als bij een Coil... Onderstaande geeft dus aan wat sag is. Je kunt Eye-to-Eye meten... Dat meet wat makkelijker dan dat je moet gaan meten hoever je demper in elkaar schuift...
8 inch normaal
7.5 inch als je erop gaat zitten
= 0.5 inch sag...
0.5 inch van de 2 inch stroke = 25%...

-
@ Trixie:
Dit zocht ik! En dit verklaard ook mijn verwarring: je kunt dus wel eye-to-eye opmeten voor de afstand met en zonder rijder, maar past dit verschil toe op de afstand van de Stroke.
Ik wist niet dat je die twee met elkaar kon vergelijken, maar nu is het mij duidelijk.
Thanks voor alle antwoorden.
Nu nog een geschikte veer zoeken, ghe ghe...
Dit zocht ik! En dit verklaard ook mijn verwarring: je kunt dus wel eye-to-eye opmeten voor de afstand met en zonder rijder, maar past dit verschil toe op de afstand van de Stroke.
Ik wist niet dat je die twee met elkaar kon vergelijken, maar nu is het mij duidelijk.
Thanks voor alle antwoorden.
Nu nog een geschikte veer zoeken, ghe ghe...
-