Fox Prototype Inverted DH fork - World Exclusive

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

valent46
Fox Prototype Inverted DH fork - World Exclusive

Bericht door valent46 » ma mei 30, 2011 10:39 am

Right from Pinkbike.com:

Afbeelding

Gee Atherton did an early morning practice run at the US Open with this prototype inverted Fox fork bolted to the front of his Commencal. While Fox was tight lipped about the fork, being sure to emphasize that it is still quite a ways from being a production unit (if ever), they were kind enough to share some interesting information with us.

- While the fork is currently without a name, it is part of Fox's Racing Application Development (RAD) program that, as the name suggests, consists of products developed specifically for competition. There are about 15 different projects that currently fall under the RAD program umbrella .

- Fox is keeping mum on whether or not they plan to produce an inverted fork for the public, but Pinkbike is willing to say that that must surely be the goal down the road.

- Fox has actually been testing an inverted chassis for well over a year now, possibly much longer than that even.

- Word from Fox is that there are perhaps a dozen examples of this prototype inverted fork currently in different stages of testing

- Fox is evaluating many different spring combinations, including both air and coil, as well as a coil sprung and air assisted unit.

- They were not willing to comment on the damping internals being used, which most likely means that you won't find a standard FIT RC2 cartridge inside of Gee's fork.

Afbeelding

While much is still unknown about the prototype fork, looking at this photo does tell us a few details. It seems to use a standard sized 20mm thru-axle, as well as Kashima coated tubes to help it slide smoothly. An adjuster, one that looks nothing like what is used on standard 40's, can clearly be seen at the bottom of the drive side fork leg, and the upper tubes seem to have an external taper to them, increasing in size as they reach the fork clamps.

Pinkbike's take: Massive news from Fox. While the inverted slider is still obviously very much in the prototype stage, they were confident enough in it to let Gee put in a practice run at the US Open for all to see - that speaks volumes. There are many advantages to an inverted chassis, including less unsprung weight that allows the wheel to track the ground better, as well as far more fore/aft rigidity. The old argument of inverted forks having less torsional flex needs to be thrown out the window as it is far less relevant than most believe. Keeping in mind that the fork is well into its travel when being ridden, which stiffens the inverted chassis up greatly, the cliche test of pinching the front wheel between your legs and twisting really has no bearing in real world applications. It is also interesting to note that many forms of motorized sport actually build in a degree of lateral flex to allow the wheel to follow the smoothest line through a section - especially when leaned over in a corner - which allows it to track better in the rough. While the upside down versus right side up argument could go on forever, we're wondering just what special internals are inside of Gee's prototype fork. Is it filled with an evolution of the FIT RC2 damper, or something completely new and unexpected. Is his fork air sprung? Regardless, it is great to see Fox working hard to develop and push the equipment that some of the best riders in the world use, because it means more advanced suspension for consumers down the road.

Wat denken jullie ervan? concurentie voor de Dorado's ofniet??
Be a Pancake or Not!

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » ma mei 30, 2011 11:12 am

Dat is de vraag. Als die uitkomt gaan we 'm sowieso niet voor 2013 zien denk ik

DESL

Bericht door DESL » ma mei 30, 2011 11:24 am

Nice 8)
Werd tijd dat er zich wat meer "spelers" bezig houden met usd vorken.
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

Trekrules

Bericht door Trekrules » ma mei 30, 2011 11:36 am

Marzocchi wanneer verwachten we de terug keer van de usd vork.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Sean

Bericht door Sean » ma mei 30, 2011 1:46 pm

Looks promising, heb de usd vorken altijd wel vet gevonden.
Do work Son!

Chmod

Bericht door Chmod » ma mei 30, 2011 5:55 pm

precies ook een nieuwe conti?

Gran Torino
Contacteer:

Bericht door Gran Torino » ma mei 30, 2011 8:01 pm

Mooie FOX!

Volgens mij staan USD vorken niet echt bekend om hun stijfheid. Het merendeel van de USD vorken tordeert. In de motorfiets wereld verkopen ze dat om de paar jaar dan weer normale en dan weer USD met modellen die ff wat minder verkopen..
Maar goed ,we zullen wel zien wanneer dit product voor consumentvriendelijke prijzen in de winkels ligt...

Trekrules

Bericht door Trekrules » ma mei 30, 2011 8:23 pm

Gran Torino schreef:we zullen wel zien wanneer dit product voor consumentvriendelijke prijzen in de winkels ligt...
Reken daar maar niet op dat ie voor een vriendelijke prijsje over de toon bank gaat,de prijzen van een Fox vork zijn behoorlijk aan de dure kant.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

vinay

Re: Fox Prototype Inverted DH fork - World Exclusive

Bericht door vinay » ma mei 30, 2011 9:56 pm

valent46 schreef:The old argument of inverted forks having less torsional flex needs to be thrown out the window as it is far less relevant than most believe. Keeping in mind that the fork is well into its travel when being ridden, which stiffens the inverted chassis up greatly, (...)
Zolang de afstand tussen de bushings niet verandert bij het inveren (en dat heb ik nog bij geen vork gezien) zou de vork er ook niet stijver op moeten worden, lijkt me. De binnenpoten worden niet ineens over een langere afstand ondersteund. Nou ja, de oude Marzocchi DJ street had bushings over de volle lengte, maar dat was geen lichtgewicht.

Het is natuurlijk wel weer zo dat ze in die lange buitenpoten veel meer ruimte hebben voor de bushings ver uit elkaar dan bij een conventionele vork met de buitenpoten beneden. Gaan ze voor die grotere bushingafstand, hebben ze ook langere binnenpoten enzo nodig. En dat gaat dan weer ten koste van het onafgeveerde gewicht. De potentie is er dus wel (om een torsiestijve vork te maken), maar de argumentatie van de schrijver is wat raar. Van Fox verwacht ik dan wel dat ze een slimme balans zoeken. Het hoeft echt niet op de markt te komen als het niet werkt. Ze hebben immers ook geen vorken met nikkelcoating op de binnenpoten verkocht (omdat het niet duurzaam genoeg was), hun pro's reden er wel mee.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di mei 31, 2011 8:04 am

fox met nikkel poten .? nog nooit een pic gezien van zo'n ding .? ..

Gran Torino
Contacteer:

Bericht door Gran Torino » di mei 31, 2011 3:24 pm

Trekrules schreef:
Gran Torino schreef:we zullen wel zien wanneer dit product voor consumentvriendelijke prijzen in de winkels ligt...
Dit was sarcastisch bedoeld, snap niet dat mensen zoveel geld uitgeven aan een overgehypt product, als je de bikebladen leest zijn FOX vorken idd prima vorken maar de winstmarge die FOX maakt met zijn Aziatische massaproducten vind ik asociaal.

Ok elk merk moet geld verdienen maar omwille van een stickertje bijvoorbeeld een kwart meer betalen voor een FOX ipv een Marzocchi, Rock Shox of zo vind ik gewoon niet kunnen. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening.

Ik vond de USD van Whitebrothers vorken overigens waanzinnig mooi qua afwerking mooier dan de Dorado bijvorbeeld, maar goed die vorken worden nog steeds handmade in USA kan je van de Dorado nu ook niet meer zeggen...

Zou me niets verbazen als Rock Shox ,MARZOCCHI en FOX bij dezelfde fabriek worden gemaakt...

aappii

Re: Fox Prototype Inverted DH fork - World Exclusive

Bericht door aappii » di mei 31, 2011 4:01 pm

vinay schreef:
Zolang de afstand tussen de bushings niet verandert bij het inveren (en dat heb ik nog bij geen vork gezien) zou de vork er ook niet stijver op moeten worden, lijkt me. De binnenpoten worden niet ineens over een langere afstand ondersteund.
Ik denk dat de torsie stijfheid meer uit de constructie zelf moet komen, met USD vorken heb je natuurlijke een grotere diameter aan buis boven. Deze grotere diameter heeft meer vlees tov zijn eigen zwaartepunt, wat hem dus stijver maakt. Dit geldt natuurlijk bij een bepaalde materiaal dikte niet meer dat snap ik, maar ik neem aan dat ze bij fox slim genoeg zijn om het zo te construeren dat het daadwerkelijk winst oplevert.

Over jou punt met de bushings, ik denk dat de bushings groot genoeg zijn om de kracht die op de stanchions komen te staan te deflecteren naar de constructie. Ik heb een paar weken geleden een paar bushings van een fox 40 gezien, en ik vond het oppervlakte opvallend groot. Laat ik het zo zeggen ik had ze kleiner verwacht.

persoonlijk vind ik een USD vork niet zo mooi. ik vind het een beetje beefy staan, maar dit kan misschien ook gewenning zijn aan alle DC vorken van tegenwoordig.

vinay

Bericht door vinay » di mei 31, 2011 10:35 pm

cyberhawk schreef:fox met nikkel poten .? nog nooit een pic gezien van zo'n ding .? ..
Tja, ik ben ook niet zo'n held die op zo'n foto kan zien of iets nikkel is of een ander kleurloos metaal (wat gebruikte Fox voor Kashima, gewoon bruinig teflon?) maar Dirt plaatst veel van de oude artikelen op hun website, dus je kan hieperlinken. Tadaa! Zoals gezegd, die coating was prima voor racers wiens vorken ze regelmatig kunnen onderhouden, maar niet voor de handel.

Sorry aapii, misschien was ik niet helemaal duidelijk. Bij het veranderen van de stijfheid refereerde ik aan de stelling van de schrijver (van het oorspronkelijke artikel) dat de vork ingeveerd torsiestijver is dan volledig uitgeveerd. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat ze de vork stijf kunnen maken met flinke buizen, voldoende flinke bushings en voldoende afstand daartussen (zoals ik zelf noemde), maar die stijfheid die de vork daarmee krijgt is (volgens mij dan) niet anders voor een ingeveerde vork dan voor diezelfde vork in uitgeveerde toestand.

vinay

Bericht door vinay » di mei 31, 2011 10:42 pm

Gran Torino schreef:
Trekrules schreef:
Gran Torino schreef: Zou me niets verbazen als Rock Shox ,MARZOCCHI en FOX bij dezelfde fabriek worden gemaakt...
Prachtig argument dit. Misschien worden de platen van Cannibal Corpse ook wel in de zelfde fabriek geperst als die van Jan Smit en gebruiken ze ook nog hetzelfde merk microfoon. Toch, als je die plaatjes opzet en heel, heel goed luistert... zou je toch wel een verschil moeten kunnen horen.

Dat is nou ook zo met die voorvorken :).

Caramba

Bericht door Caramba » di mei 31, 2011 11:14 pm

vinay schreef:
Gran Torino schreef:
Trekrules schreef: Prachtig argument dit. Misschien worden de platen van Cannibal Corpse ook wel in de zelfde fabriek geperst als die van Jan Smit en gebruiken ze ook nog hetzelfde merk microfoon. Toch, als je die plaatjes opzet en heel, heel goed luistert... zou je toch wel een verschil moeten kunnen horen.

Hahaha, prachtige vergelijking :lol:

Gran Torino
Contacteer:

Bericht door Gran Torino » wo jun 01, 2011 6:19 am

vinay schreef:
Gran Torino schreef:
Trekrules schreef: Prachtig argument dit. Misschien worden de platen van Cannibal Corpse ook wel in de zelfde fabriek geperst als die van Jan Smit en gebruiken ze ook nog hetzelfde merk microfoon. Toch, als je die plaatjes opzet en heel, heel goed luistert... zou je toch wel een verschil moeten kunnen horen.

Ik wilde hier mee de opmerking maken dat bijvoorbeeld Rock Shox tot 2003 alles in huis in de Verenigde Staten maakte. Uit kostenoogpunt verhuisden zij net als alle andere merken naar Taiwan.

Het zal mij niets verbazen als de vorken en dempers van de andere grote spelers net als frames uit dezelfde fabrieken komen. Ik wilde met mijn opmerking alleen maar zeggen dat de consument zich behoorlijk laat naaien aangaande de consumentenprijs van overgehypte producten.

En even jouw opmerking over muziek slaat echt nergens op. Ik kan ook een nummer jatten en het refrein aanpassen en zeggen dat ik het zelf heb geschreven, totdat de echte schrijvers jou een claim sturen omdat je aan auteursrechtelijk beschermde muziek hebt gezeten..

Bij voorvorken en dempers werkt het van binnen allemaal hetzelfde. Olie, lucht een spiraalveer ,paar shimmetjes en een paar ventieltjes, echt geen rocket science hoor! Ja je kan voor elk demping systeem een stoere naam verzinnen en er een heel marketing verhaal over heen smeren, maar dempers dempen, en veren veren in en uit .. Dat doen ze al heel lang...

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » zo jun 05, 2011 12:22 am

vinay schreef:
Gran Torino schreef:

dat klopt, DNM, rockshox en fox komen uit dezelfde (ik geloof taiwaneense) fabriek.
het verschil in aanschafprijs, zit m in de gebruikte materialen, technieken, productie en QC (quality control). oftewel, dezelfde fabriek gebruikt en produceert producten met verschillende standaarden, en kan dus prima verschillende kwaliteit producten leveren.
Dr is trouwens niks mis met de kwaliteit van taiwan producten, als je t fabricageproces en QC daar goed begeleidt in het begin en vervolgens controleert, is de standaard net zo hoog (of hoger) als wat die overgewaardeerde rednecks in elkaar klussen..

maar blijkbaar denken veel mensen hier dat als t onder t zelfde dak vandaan komt, dat t allemaal hetzelfde is... (goed vergelijk met jantje smit zn platenpers trouwens!)

DESL

Bericht door DESL » zo jun 05, 2011 10:01 am

Comment van een PB user die het naar mijn idee goed samenvat:

Regardless of other arguments for and against inverted forks, I think the most important aspect is the end user, either pro/serious or non-pro/non-serious.

For pros and serious racers, the decision for inverted or right-side-up will be made with a stop-watch. Nothing else matters.

For non-pros, the decision is made by maintenance. In my experience, if you don't keep on top of the condition of seals and bearings, scratches on stanchions etc then inverted forks can be a pain. And getting oil on brakes is never any good.

If I had a choice of Fox 40s, inverted or right-side-up, then I would go for the right-side-up because I don't have a mechanic and a magical supply of seals, oil, stanchions, brake pads and bearings, and I'd prefer to sit in a hot bath after a race instead of being in the shed stripping my forks down.
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

hubertje

Bericht door hubertje » zo jun 05, 2011 11:55 am

Zelfde fabriek kan best zijn.. Doe'n fox open en bv een manitou en je weet direct waar't prijsverschil zit..

Gran Torino
Contacteer:

Bericht door Gran Torino » ma jun 06, 2011 12:43 pm

hubertje schreef:Zelfde fabriek kan best zijn.. Doe'n fox open en bv een manitou en je weet direct waar't prijsverschil zit..
Nou waarin dan? De verf op de veertjes in de binnenpoten of de o ringen,of de opbouw van een demper? Zelfs cartridges zijn te simpel om daar qua toleranties fouten mee te maken in een productieproces, wat dacht je van het Rock Shox black box verhaal vroeger? 2 gaatjes borenin je standaard Boxxer WC en je had een Boxxer WC blackbox versie...

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat marketingverhalen veel meer doen dan de gemiddelde gebruiker denkt te weten over high tech producten.

@Sir Gonz Lays, de afwerking laat zelfs bij de high end producten de laatste jaren veel meer steken vallen dan vroeger. Maar jij beargumenteerd tenminste waarom dat zo is, ben het snel met mensen eens hoor. Maar er worden vaak van die halfslachtige opmerkingen geplaatst en dan kriebelt het bij mij altijd om er op te reageren..

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » ma jun 06, 2011 1:11 pm

klopt,
ben ik t helemaal mee eens.
de marketing doet heeeeeeel veel, (dr wordt snel ingetrapt..)

wij als niet profi gebruikers hebben alleen maar baat bij reliabilty,

Maar, er zijn ook uitersten, want de helft vd rijders die ik zie durven niet eens aan een compressie knop te draaien omdat ze de settings zo gewend zijn... en ze eigenlijk niet weten waar t voor dient, terwijl de basic settings voor de gemiddelde rijder juist wel van belang zijn.. zeker met al die grotere veerwegen en moderne technologie in de fiets tegenwoordig.

grt

Trekrules

Bericht door Trekrules » wo jun 08, 2011 1:17 pm

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo jun 08, 2011 1:28 pm

ik zie een lucht ventiel :D

Lars TB

Bericht door Lars TB » wo jun 08, 2011 6:11 pm

cyberhawk schreef:ik zie een lucht ventiel :D
Misschien voor de progressiviteit, zoals bij de meeste merken?

En anders inderdaad een luchtgeveerde vork, spaart gewicht. Zie Boxxer WC

aappii

Bericht door aappii » vr jun 17, 2011 2:29 pm

in het filmpje van het mondraker team in Leogang zie je een stuk van de helmet cam van Barel. Die heeft bovenop zn linker stanchion een dikke zwarte dop zitten. Misschien zit daar ook wel een ventiel onder, of heeft het te maken met de elektrische apparatuur op zn stuur.
hieronder een screenshot:
Afbeelding

Plaats reactie