'racefixie' bouwen uit raleigh roadster frame

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
KVN
'racefixie' bouwen uit raleigh roadster frame

Bericht door KVN » zo mei 01, 2011 1:43 pm

he he,
Ik zit al een tijdje te spelen met het idee om een fixie in elkaar te steken. Nu hoort daarbij uiteraard een goed frame. Nu zit ik mij suf te zoeken naar een frame op mijn maat (58-60) en die er nog eens goed uitziet ook. Nu kreeg ik het idee om een raleigh roadster frame te gebruiken als basis. Dit leek me wel een origineel project aangezien dit roadster frame van het 'dubbele buis' principe is, zet daar dan nog eens strakke racewieltjes onder en een racestuur erop en je hebt een originele fixie zo lijkt mij?

Nu vroeg ik me af of dit wel logisch en een goed vertrekpunt zou zijn? aangezien je vertrekt van een gewoon stadsfiets frame weet ik niet of de fixie ook zo makkelijk zal bollen als dat ik een raceframe zou gebruiken. en passen racewielen wel uberhaupt op een stadsfietsframe?

Kunnen jullie mij hierbij helpen om de keuze te maken om het te doen of niet?

alvast bedankt!
Kenneth

koekie

Bericht door koekie » zo mei 01, 2011 5:22 pm

Is het een echte ouderwetse roadster?
In principe zijn veel onderdelen compatible met elkaar.
Of de wielen passen (qua diameter en inbouwbreedte) kan ik zo niet zeggen. Dan zou je even alles moeten opnemen. Misschien zou je wat foto's kunnen plaatsen om ons een idee te geven van het frame en de geometrie van de fiets.

Stadsfietsen zijn in de regel zwaarder gebouwd, en hebben een minder steile hoeken qua geometrie. Racefietsen zijn nu eenmaal gebouwd om hard te gaan. En stadsfietsen om relaxed van A naar B te fietsen zonder problemen. Hierdoor stuurt alles wat minder strak.

Ben benieuwd!

ochikiro

Bericht door ochikiro » zo mei 01, 2011 7:40 pm

Veel kan: Lijkt me een mooi idee.

marten

Re: 'racefixie' bouwen uit raleigh roadster frame

Bericht door marten » ma mei 02, 2011 8:07 am

KVN schreef:he he,
Ik zit al een tijdje te spelen met het idee om een fixie in elkaar te steken. Nu hoort daarbij uiteraard een goed frame. Nu zit ik mij suf te zoeken naar een frame op mijn maat (58-60) en die er nog eens goed uitziet ook. Nu kreeg ik het idee om een raleigh roadster frame te gebruiken als basis. Dit leek me wel een origineel project aangezien dit roadster frame van het 'dubbele buis' principe is, zet daar dan nog eens strakke racewieltjes onder en een racestuur erop en je hebt een originele fixie zo lijkt mij?

Nu vroeg ik me af of dit wel logisch en een goed vertrekpunt zou zijn? aangezien je vertrekt van een gewoon stadsfiets frame weet ik niet of de fixie ook zo makkelijk zal bollen als dat ik een raceframe zou gebruiken. en passen racewielen wel uberhaupt op een stadsfietsframe?

Kunnen jullie mij hierbij helpen om de keuze te maken om het te doen of niet?

alvast bedankt!
Kenneth
Alles kan, maar als het een originele 60-er jaren Raleigh is zit er misschien Raleigh schroefdraad in de bracket . En wordt het geen olifant op naaldhakken?
/Marten

KVN

Bericht door KVN » di mei 03, 2011 9:54 am

hmmm,
ik veronderstel dat hij inderdaad niet zo soepel zal rijden als een echt raceframe.
en olifanten op hakken, ja misschien wel maar ik denk dat door het licht ogend frame, dus geen dikke buizen zoals bij de moderne frames het nog wel zal meevallen.
Ik heb enkele foto's gevonden van het frame. Het is geen origineel raleigh frame, en de stickers die er nu op zitten zouden ook verwijderd worden.
http://www.flickr.com/photos/62447894@N ... otostream/

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » di mei 03, 2011 11:03 am

Ik krijg al last van mijn rug als ik er naar kijk, heb je een weegschaal? Qua geometrie zal het denk ik ook tegenvallen om er sportief mee te rijden. Ik zou er een mooie stadsfiets van maken, met terugtraprem :-)

marten

Bericht door marten » di mei 03, 2011 12:08 pm

Ruben schreef:Ik krijg al last van mijn rug als ik er naar kijk, heb je een weegschaal]?
Bedoel je geen weegbrug?
:angelnot:
/Marten

koekie

Bericht door koekie » di mei 03, 2011 12:27 pm

Ziet er inderdaad gewichtig uit.
Wat is de framemaat precies?
Zoek eigenlijk nog wel zoiets voor een stadfietsprojectje

KVN

Bericht door KVN » di mei 03, 2011 6:57 pm

Haha, je hebt daar wel een punt... het zou wel niet echt de bedoeling zijn om er mee te racen maar meer om te cruisen in de stad :) maar je hebt gelijk. Die zal wel wat wegen :)

KVN

Bericht door KVN » di mei 03, 2011 6:59 pm

koekie schreef:Ziet er inderdaad gewichtig uit.
Wat is de framemaat precies?
Zoek eigenlijk nog wel zoiets voor een stadfietsprojectje
Ik denk dat het frame 56,5cm was :)

Plaats reactie