clip or clipless?
Moderator:Beheerders
- mentalernie
Hoi!
Ik heb het de laatste tijd met wat vrienden vaker over het Freeriden / DH-en en dan wel mét of zonder spd pedalen.
Zelf heb ik (en dan spreek ik over 10 jaar geleden) wel eens normaal door het bos ge-mtb'd met spd en de keer dat ik sporadisch eens met mijn pa op de wielrenfiets zat natuurlijk ook met spd.
Ik ken het systeem en ben ook al een handjevol keren flink op m'n plaat gegaan omdat ik er niet op tijd uit kwam.
Nou is mijn vraag, wie rijdt er met spd FR of DH en wat vind je ervan? Was het lastig om aan te wennen? Kleven er veel voordelen aan? Of misschien vind je het zelf maar gewoon leipe shizzle.
Ik hoor het graag...
groetjes Bram
Ik heb het de laatste tijd met wat vrienden vaker over het Freeriden / DH-en en dan wel mét of zonder spd pedalen.
Zelf heb ik (en dan spreek ik over 10 jaar geleden) wel eens normaal door het bos ge-mtb'd met spd en de keer dat ik sporadisch eens met mijn pa op de wielrenfiets zat natuurlijk ook met spd.
Ik ken het systeem en ben ook al een handjevol keren flink op m'n plaat gegaan omdat ik er niet op tijd uit kwam.
Nou is mijn vraag, wie rijdt er met spd FR of DH en wat vind je ervan? Was het lastig om aan te wennen? Kleven er veel voordelen aan? Of misschien vind je het zelf maar gewoon leipe shizzle.
Ik hoor het graag...
groetjes Bram
Ik ben begonnen met clipped, toen reed ik xc, toen ik begon te freeriden heb ik een tijdje met clipped gereden. Ben toen gestopt ermee en gaan bmx'en en dirt/street op de mtb, hier reed ik met flats. Daarmee een 5 jaar terug gestopt en nu downhill/freeride met flats, omdat ik dit gewend was van het bmx'en enz.
Rijd zelf met five-ten schoenen en nukeproof pedalen, massa's grip. Je voet meteen goed plaatsen want tijdens het rijden is er geen beweging in te krijgen. Komt er een bocht waar je je voet bij wilt uitsteken gaat dit natuurlijk makkelijk.
Moet er zelf niet meer aan denken om met clips te rijden en te springen. En als ik crash, wil ik van mijn fiets af kunnen springen. Ohja, en ik steek nogal graag een voetje uit bij bochten
.
Rijd zelf met five-ten schoenen en nukeproof pedalen, massa's grip. Je voet meteen goed plaatsen want tijdens het rijden is er geen beweging in te krijgen. Komt er een bocht waar je je voet bij wilt uitsteken gaat dit natuurlijk makkelijk.
Moet er zelf niet meer aan denken om met clips te rijden en te springen. En als ik crash, wil ik van mijn fiets af kunnen springen. Ohja, en ik steek nogal graag een voetje uit bij bochten

Life begins at the end of your comfortzone.
[quote="Tuup J"]
Rijd zelf met five-ten schoenen en nukeproof pedalen, massa's grip. [quote]
Ideale combo (want die gebruik ik ook) ... Als je eenmaal staat sta je ook.. Heb soms echt problemen als ik me voet verkeerd op de pedaal zet dat ik hem lastig in een ander positie krijg tijdens een run..
Rijd zelf met five-ten schoenen en nukeproof pedalen, massa's grip. [quote]
Ideale combo (want die gebruik ik ook) ... Als je eenmaal staat sta je ook.. Heb soms echt problemen als ik me voet verkeerd op de pedaal zet dat ik hem lastig in een ander positie krijg tijdens een run..
Specialized Demo 8 2011
over het algemeen is te zeggen, dat je beter met flats kunt beginnen - niet zo zeer vanwege veiligheid, maar omdat je een betere, zuiverdere techniek leert. Vooral belangrijk met springen en bunny-hops.
Ik heb flats gereden, en voel me er ook uitermate comfortabel mee, maar ben toch weer terug gestapt naar clicks, omdat ik niet wil hoeven zoeken naar de juiste positie, en op ruige stukjes geeft het net wat meer stabiliteit.
Ik heb flats gereden, en voel me er ook uitermate comfortabel mee, maar ben toch weer terug gestapt naar clicks, omdat ik niet wil hoeven zoeken naar de juiste positie, en op ruige stukjes geeft het net wat meer stabiliteit.
Exact Sepp; ik ben clips gewend en begin nu te leren met flats te rijden.
Ik moet zeggen dat met vife-ten's en goede flats bergen met grip heb, maar in de lucht (ik heb het hier over net van de grond komen en niet van die meters lange jumps!!
) vind ik het nog steeds best wel link om clipless te doen, maar dat komt natuurlijk dat ik gewend ben met de clips vast te zitten en aan de pedalen te kunnen trekken zonder los te komen.
Omdat ik weet dat mijn techniek niet de juiste is wil ik met flats blijven rijden!
Ik neem van de zomer mijn shimano clip pedalen wel mee naar Oostenrijk
Ik moet zeggen dat met vife-ten's en goede flats bergen met grip heb, maar in de lucht (ik heb het hier over net van de grond komen en niet van die meters lange jumps!!

Omdat ik weet dat mijn techniek niet de juiste is wil ik met flats blijven rijden!
Ik neem van de zomer mijn shimano clip pedalen wel mee naar Oostenrijk

Ja, is lastig uit te leggen, maar ik snap jecyberhawk schreef:voeten voor naar beneden tilten hiel beetje omhoog > zo kan je in de lucht als je je voeten naar achteren zet/duwt.. grip uitoefenen op je pedalen om je fiets mee te trekken ,..(omhoog)
makkelijk gezegd.. maar op een gegeven moment voel je "het"

shimano dx spd zijn anders ook heel vrij met beweging en makkelijk uit te klikken.J.BL schreef:Die hebben een minder "hard" uitklikmoment en meer bewegingsvrijheid.trixie24 schreef:Mag ik vragen waarom?J.BL schreef:Nu vind ik Time pedalen (Of Crank Brothers) wel een stuk fijner om DH mee te rijden dan Shimano.
@wittereus.
springen doe je niet door aan je pedalen te trekken als je spd rijdt

Enigste voordeel spd tot nu toe vind ik met ruw terrein.
-
Kan allebei. Reed vroeger XC met clipless (met SPD dus), toen een jaar niet gefietst en daarna freeriden ontdekt. Eerste 3 jaar freeride en downhill met flats gereden. Vorig jaar nieuwe bikes gekocht/gekregen en besloten meteen aan het begin van het seizoen met clipless te gaan rijden, omdat je gewoon meer controle hebt over ruig terrein op hoge snelheden. Zaterdag voor het eerst in 4 jaar met clipless gereden, zondag op t podium van de Mini Downhill. Was er meteen aan gewend dus 
Downhill doe ik nu altijd met clipless, tenzij het enorm baggerweer is en je in elke bocht een voetje aan de grond moet doen om te voorkomen dat je niet op je bek gaat. Eenmaal de voet aan de grond zit ie vol modder en voordat je dan weer ingeklikt bent...
Ik snap best dat sommigen het eng lijkt om te springen met clipless, maar stiekem is het zoveel makkelijker, je hebt gewoon veel meer controle en hoeft nooit bang te zijn dat je misschien met je voet half op de pedalen landt ofzo.
Dus ik geef absoluut de voorkeur aan clipless, maar het is wel handig als je met clipless en flats even hard kunt rijden natuurlijk

Downhill doe ik nu altijd met clipless, tenzij het enorm baggerweer is en je in elke bocht een voetje aan de grond moet doen om te voorkomen dat je niet op je bek gaat. Eenmaal de voet aan de grond zit ie vol modder en voordat je dan weer ingeklikt bent...
Ik snap best dat sommigen het eng lijkt om te springen met clipless, maar stiekem is het zoveel makkelijker, je hebt gewoon veel meer controle en hoeft nooit bang te zijn dat je misschien met je voet half op de pedalen landt ofzo.
Dus ik geef absoluut de voorkeur aan clipless, maar het is wel handig als je met clipless en flats even hard kunt rijden natuurlijk

http://larsveenstra.com
Specialized Enduro 29 Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Ltd Edition // stappenbelt.com
Specialized Enduro 29 Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Ltd Edition // stappenbelt.com
-
-
zullen we effe vertalen clipless, da lijkt me toch wel te zeggen zonder clipsbra!ndead schreef:oei, niks gezegd danluukleeftink schreef:Nope, jij haalt het door elkaar.bra!ndead schreef:volgens mij haal je de 2 door elkaar, clipless = flats
Clipless = spd
Flats = flatsklinkt alleen niet echt logisch
maja, we snappen wel wat ge bedoelt

-
die uitdrukking komt nog van de tijd dat men met haken en riempjes reed op de pedalenlolbike schreef:zullen we effe vertalen clipless, da lijkt me toch wel te zeggen zonder clipsbra!ndead schreef:oei, niks gezegd danluukleeftink schreef: Nope, jij haalt het door elkaar.
Clipless = spd
Flats = flatsklinkt alleen niet echt logisch
maja, we snappen wel wat ge bedoelt
clipless= zonder haken en riempjes =spd en andere klikpedalen