Spanish bb -> 68mm bb = mogelijk ?
Moderator:Beheerders
- Jean-Pierre
Klein probleempje, en hopelijk kunnen jullie mij daar mee helpen.
Ik heb momenteel een frame, waar ik stom genoeg... niet van wist dat ie een spanish bb heeft. Nu heb ik een leuke saint crank liggen, maar die gaat er never nooit in als er geen draad in zit. Wel, zitten er cups in voor industrie lagers.
Nu is mijn vraag, bestaat er een converter/adapter-ding om er toch uit eindelijk een saint crank/68mm bb- standaard in te zetten?
Hope so, ben niet echt kapot van bmx cranks.
thanks!
Jp
Ik heb momenteel een frame, waar ik stom genoeg... niet van wist dat ie een spanish bb heeft. Nu heb ik een leuke saint crank liggen, maar die gaat er never nooit in als er geen draad in zit. Wel, zitten er cups in voor industrie lagers.
Nu is mijn vraag, bestaat er een converter/adapter-ding om er toch uit eindelijk een saint crank/68mm bb- standaard in te zetten?
Hope so, ben niet echt kapot van bmx cranks.
thanks!
Jp
oh oh, foute koop zou ik zeggen (het crank dan) 
Ik zou zeggen, dat je gewoon op zoek moet, naar de passende industrielagers - als Trek een Shimano crankstel in een van de carbonframes zet, komen er ook maar gewone kant en klaar lagers te pas, met aan de buitenkant een passende afdichting (dat is het moelijkere onderdeel), en misschien nog wat spacers, zo nodig.
Dimensies van de Trek lagers zijn 37X24X7mm, dus mocht je BB shell een binnendiameter van 37mm hebben, zou je zo'n lagerset kunnen gebruiken.
success,
J

Ik zou zeggen, dat je gewoon op zoek moet, naar de passende industrielagers - als Trek een Shimano crankstel in een van de carbonframes zet, komen er ook maar gewone kant en klaar lagers te pas, met aan de buitenkant een passende afdichting (dat is het moelijkere onderdeel), en misschien nog wat spacers, zo nodig.
Dimensies van de Trek lagers zijn 37X24X7mm, dus mocht je BB shell een binnendiameter van 37mm hebben, zou je zo'n lagerset kunnen gebruiken.
success,
J
http://www.dmrbikes.com/?Section=produc ... mid=FPWCUP
nu weet ik niet of dit te gebruiken is met een MID BB of een SPANISH BB
hopelijk heb je der wat aan
en anders haal je primo cranks ..
nu weet ik niet of dit te gebruiken is met een MID BB of een SPANISH BB

hopelijk heb je der wat aan

en anders haal je primo cranks ..
wethepeople volta 2010 black ...
ns suburban 24
merida tfs trail 850 2008
ns suburban 24

merida tfs trail 850 2008
- Jean-Pierre
Oh, weer wat extra kennis. Ik moet de bb even opmeten morgen.Sepp schreef:oh oh, foute koop zou ik zeggen (het crank dan)
success,
J
als nog bedankt! Keep on drawing ; )
Kun je mij precies uitleggen wat het verschil daar nou precies is ?Chmod schreef:nope, bestaat geen adaptor. Vorige link is enkel voor US bb.
Want die link geeft precies aan, wat ik nodig heb... maar of het past?
Ben totaal niet thuis in het bmx etc.
Morgen even wat maten hier droppen.
Sowieso bedankt voor de info!
- Jean-Pierre
Kijk, dat is duidelijk. Hartelijk dank!
Nu kreeg ik een linkje van Sjors, en het ziet er allemaal super logisch uit.
Mensen met ervaring ?
http://soulcycle.com/ArticleDetails.asp ... e=21500021
Als je het zo bekijkt, zou het kunnen passen... niet?
Nu kreeg ik een linkje van Sjors, en het ziet er allemaal super logisch uit.
Mensen met ervaring ?
http://soulcycle.com/ArticleDetails.asp ... e=21500021
Als je het zo bekijkt, zou het kunnen passen... niet?
Die bus in het midden begrijp ik niet helemaal, want ik ga er van uit, dat er een rand binnen de bracketpot zit, waar het lager niet overheen kan glijden, dus het zit vast.
Als er geen rand is en zo'n ring voor de correcte afstand tussen de lagers moet zorgen, zou dat geheel met het crank toch gaan schuiven!???
Als het een 73mm bracketpot is, heb je wellicht niet eens spacers nodig. En als de van mij al eerder genoemde lagers passen, kun je ook de bestaande dichtingen gebruiken (via de Trek dealer te bestellen bvbld).
Als er geen rand is en zo'n ring voor de correcte afstand tussen de lagers moet zorgen, zou dat geheel met het crank toch gaan schuiven!???
Als het een 73mm bracketpot is, heb je wellicht niet eens spacers nodig. En als de van mij al eerder genoemde lagers passen, kun je ook de bestaande dichtingen gebruiken (via de Trek dealer te bestellen bvbld).
- Jean-Pierre
Het is gelukt!
Met een beetje passen & meten, wisten we het voor elkaar te krijgen.
Men nemen 2 lagers met de binnendiameter 25mm, en drukt ze in het frame. Van te voren 1 ringen aan bijdeze zijde eerst de bb in geduwt, omdat de lagers niet de precieze breedte hadden en door de ringen sloten de lagers perfect aan op het frame.
Maar als je lager - binnendiamter met 25mm hebt, en een spindel met 24mm... gaat het nog niet helemaal lukken. Dus toen kwamen we tot de oplossing om de stof kappen van een oude 68/73mm bracket te pakken en die in het lager te duwen aan beide kanten.
Daarna de crank er door heen, beide kanten goed opvullen en vast zetten.
Naar mijn mening draait het nog soepeler dan een normale bracket! Ben benieuwd hoe lang ik dit heel houd...
Sowieso bedankt voor alle moeite en info!

Crappy pic, het werd donker...
Met een beetje passen & meten, wisten we het voor elkaar te krijgen.
Men nemen 2 lagers met de binnendiameter 25mm, en drukt ze in het frame. Van te voren 1 ringen aan bijdeze zijde eerst de bb in geduwt, omdat de lagers niet de precieze breedte hadden en door de ringen sloten de lagers perfect aan op het frame.
Maar als je lager - binnendiamter met 25mm hebt, en een spindel met 24mm... gaat het nog niet helemaal lukken. Dus toen kwamen we tot de oplossing om de stof kappen van een oude 68/73mm bracket te pakken en die in het lager te duwen aan beide kanten.
Daarna de crank er door heen, beide kanten goed opvullen en vast zetten.
Naar mijn mening draait het nog soepeler dan een normale bracket! Ben benieuwd hoe lang ik dit heel houd...
Sowieso bedankt voor alle moeite en info!

Crappy pic, het werd donker...