advies

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Peyj
advies

Bericht door Peyj » wo mar 16, 2011 12:05 am

Ik heb behoorlijk hard wat advies nodig van mijn mede ''dirty pages'' forumleden. Ik wil namelijk een mountainbike kopen maar ik ben een beetje overwelmd door het aanbod.

Tot op heden mountainbike ik weekelijks, dit doe ik op grotendeels onverharde paden met heuveltjes en langs andere mountainbike routes die er bij mij in de buurt zijn. Dit doe ik op de mountainbike van mijn vader, echter ik vind dat ik zelf hard toe ben aan een eigen mountainbike.

Ik wil een mountainbike in de sub 1000 euro klasse, indien mogelijk. Mijn budget is namelijk beperkt. Ik wil er bij mij in de buurt mountainbike routes mee fietsen van 20km tot 120km. Ik wil er dit jaar en volgend jaar mee op vakantie gaan naar onder andere de fjorden en bergen in noorwegen, de alpen en de ardennen en daar enkele honderden tot over de duizend km fietsen. Grotendeels op onverharde paden, deels verharde paden en deels onbegaande wegen. (zelf je eigen pad maken)

Nu heb ik natuurlijk al goed zitten zoeken, maar ik stuit direct al op het volgende probleem, Hardtrail of fully. Ik heb altijd op een hardtrail mountainbike gefietst, dus ik heb nooit de verschillen ervaren. Daarnaast heb ik een beperkt budget, hiervoor DENK IK dat ik een goede hardtrail mountainbike kan kopen, maar of ik hier ook een goede full suspension mountainbike voor kan krijgen ben ik niet zeker.

Ik heb een beetje zitten zoeken en toen kwam ik deze fully mountainbike tegen die me mogelijk wel wat lijkt, namelijk de deze:

http://www.tweewielers-dormans.nl/Websh ... -2010.aspx

heeft er iemand ervaring mee? Of heeft iemand voor mij betere alternatieven? En denken jullie dat er voor mijn budget goede kandidaten zijn of moet ik mijn budget echt een beetje oprekken?

Of misschien eens kijken op marktplaats en gaan voor een bike zoals deze:

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... GvXgjLZbuv

zeg eens, wat vinden jullie??

:arms: alvast heel erg bedankt :arms:

Groeten,
Pey'J

trixie24

Bericht door trixie24 » wo mar 16, 2011 7:57 am

Mensen met dezelfde soort vraag wordt op een ander forum vaak gewezen op deze bike:

http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... 0-2011/818

Specs zijn echt heel nice voor dat geld! Daarnaast gewoon goede garantie op het frame en de winkel schijnt ook een erg goede service te bieden...

Peyj

Bericht door Peyj » wo mar 16, 2011 8:14 am

Lol, toevallig lijkt heeft mijn vader ook een xtrail die wel een beetje op die mountainbike van jouw link lijkt.

Het lijkt me een erg mooie fiets, alleen 1 vraag: waarom raad jij mij een hardtrail mountainbike aan? En daarnaast, wat vindt je van deze xtrail:

http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... inbike/143

Ziet er misschien iets minder uit, maar is daarnaast wel volledig uitgevoerd in slx onderdelen!

trixie24

Bericht door trixie24 » wo mar 16, 2011 10:59 am

Ik ben zelf niet zo thuis in dit soort fietsen en of je misschien beter een fully kun kopen...

XT is van hogere kwaliteit dan SLX... Ga je de fiets echt veel gebruiken dan kun je hier best in investeren!
De voorvork (Reba) van de door mij genoemde versie is ook beter dan de Tora... Ook heb ik het idee dat de avid remmen wat beter zijn dan de slx remmen!

Op de door jou genoemde fiets kun je zeker veel plezier beleven en voor het geld is het zeker geen slechte fiets!

Probeer is te bekijken hoe lang je met de fiets wilt doen... Hoe vaak je gaat fietsen... en de kans dat iets van mindere kwaliteit eerder stuk gaat en dus vervangen moet worden...

Niet ten nadele van dit forum... maar op een andere forum kun je beter met deze vragen terecht:

3 keer W . bergfiets (vertalen naar engels) . NL

Gène

Bericht door Gène » wo mar 16, 2011 10:37 pm

Het grote punt bij mountainbiken is vaak: goedkoop is duurkoop. Dan heb ik het niet over lichte spullen zoals je kan vinden op sites zoals light-bikes en weightweenies, maar over duurzaam spul. Vaak worden de draaiende onderdelen zoals de versnellingsgroep en remmen zwaar overschat. Een XTR derailleur op een Deore afmontage ga je niet merken en is nutteloos.

Op welke punten moet je dan letten:
- Frame. De basis. Als je frame een verkeerde geometrie voor je lichaam heeft ben je nergens. Voor jou zou dat goed "tour" frame kunnen zijn waar je het gemakkelijk uren op kan uithouden. Dit soort frames hebben vaak een iets comfortabelere zithouding in vergelijking met echte raceframes. Daar heb je een wat gestrekte houding.

- Dempers. Kies voor een bekender merk. Rockshox maakt in de sub 1000,- categorie prima vorken. Vorken die zich goed laten instellen. Verzorg hem vervolgens ook, jaarlijkse servicebeurt e.d.

- Componenten. Goede bij het frame passende componenten, afgestemd op je maat en wensen. Wordt vaak vergeten. Een stuurpen van de juiste lengte. Riser of plat stuur, 58 cm breed tot 72 cm. Mijn ervaring leert dat breder stuur meer controle oplevert en comfortabeler is. Zeker tijdens lange afdalingen in de Ardenne en Alpen. Zadelpen, setback wel/niet, waarbij je je zadel optimaal kan verstellen. Voorgaande hoeft niet duur te zijn, hoeft ook niet het lichtste spul te zijn. Het zadel zelf. Je zit er de hele tijd op, investeer er dus ook in. Veel zadels kan je testen. Gebruik die service. Handvaten. Vaak ook onderschat, maar ook hier geldt: te dikke of te dunne handvaten die verschuiven, te glad, te hard of juist te zacht zijn, kunnen na een half uur biken je doen stoppen. Kies voor model dat je kan vastschroeven, dan kan het niet mis gaan. Pedalen. Gebruik klikpedalen. Heb je last van je knieën, kies dan voor een model waarbij je wat meer bewegingsvrijheid hebt zoals Time. Hoeft niet duur te zijn.

- Wielen. Degelijke naven, lagers, freewheel/ cassette body. Goede velgen, niet te smal, niet te zwaar. Goede bandenkeuze, bieden ze genoeg grip, zijn ze lekbestendig, tubelessready. Investeer in banden, zeker in de sub €1000,- wordt hierop bespaard.

- Remmen. Lees testverslagen in magazines en op andere sites. Een goed stel remmem maakt je een betere biker. Ze geven je vertrouwen. Zo heb ik prima ervaringen met XT schijfremmen en heb ik laatst kennis gemaakt met Avid remmen. Remblokjes kunnen ook veel verbeteren.

- Schakelmateriaal. Shimano SLX/ SRAM 7.0 is prima, liefst alles uit dezelfde groep qua schakelmateriaal. Upgraden kan later als er iets kapot gaat. Overdrijf hier immers niet. Kijk ook naar de kosten van verslijtmateriaal (en schrik niet als je voor een X.X kettingblad gaat). De basis is immers goed, je frame.

- Kleding, schoenen, handschoenen en helm. Investeer in een lichte, modieuze helm. Waarom dat laatste? Anders zet je hem niet op. Investeer ook in een volledige kleding set, voor zomer en winter. Werk in laagjes, zeker in gebergte. Rij nooit twee dagen achter elkaar in dezelfde wielrenbroek en al zeker niet met je ondergoed aan. Gebruik geschikte crème tijdens en na de rit, zeker als je dagen achter elkaar op de fiets zit. Wat betreft handschoenen en schoenen, laat je adviseren en altijd passen! Sommige mensen hebben last van drukpunten onder hun voeten en handpalmen. Veel fietsschoenen en handschoenen zijn zo ontworpen om deze punten te ontlasten. Een fietsschoen moet je als gegoten aanvoelen zonder ergens te knellen. Als je veel moet lopen, wat tijdens touren in de bergen wel zal gebeuren, kies dan voor een fietsschoen waarop je nog gemakkelijk kan lopen.

Nu je dit weet zul je moeten kiezen tussen fully en hardtail. Je budget heeft voor een groot deel deze keuze al voor je gemaakt. Grote merken bieden vaak een degelijk frame, maar een kermis afmontage om de prijs te drukken. Gemixte versnellingsgroepen, zware goedkopere banden, zware wielen. De andere kant is dat er een goedkoper zwaarder frame met goedkopere vork wordt afgemonteerd met een volledige XT-groep. Resultaat is dat er niets te upgraden is, zonder een nieuwe fiets te kopen. Kies dan liever voor het goede frame + vork met slechtere afmontage. Tweedehands kan ook, maar een Epic racy afgemonteerd is niet direct de tourfiets die je wilde. Dus koop geen kat in de zak, doordat je denkt te besparen tijdens de aanschaf van tweedehands fietsen.

Wat raad ik je dan aan? Probeer eens wat test fietsen uit en koop liever bij een goede erkende dealer dan tweedehands. Als je wat meer ervaring hebt kan je ook tweedehandse kopen. Een goede dealer helpt je (nog altijd) ook bij bovenstaande zaken. Lees ook veel, struin internet af, koop een nederlands, duits, engelstalig magazines en vraag wat je niet begrijpt.

Succes!
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

GTLTS

Bericht door GTLTS » wo mar 16, 2011 11:20 pm

Hier valt weinig aan toe te voegen.

Maar, trap inderdaad niet in de fantastische afmontages op "no-name" frames. Een Deore derailleur kun je prima afstellen maar een slecht, slap en matig gebouwd frame gaat je echt tegenvallen als je serieuze kilometers gaat maken. Wat dat betreft kun je, zoals ook al werd geopperd, in jouw prijscategorie beter kiezen voor een goede comfortabele (geen raceframe) hardtail. Met een beetje behoorlijke fully zit je namelijk sowieso al aan €1500.

Plaats reactie