Trek 29" SS

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Gebruikersavatar
triDanny
Berichten:100
Lid geworden op:di apr 10, 2007 8:01 am
Contacteer:

Bericht door triDanny » do dec 02, 2010 8:42 am

:lol:

moet het wel heel wat warmer worden hoor!

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » do dec 02, 2010 8:49 am

Nou ik heb al menig bevoren teen gehaald samen met Danny dus dat komt wel goed met die SS 8)

Gebruikersavatar
triDanny
Berichten:100
Lid geworden op:di apr 10, 2007 8:01 am
Contacteer:

Bericht door triDanny » wo feb 09, 2011 12:45 pm

Wat begon als een leuke fiets voor erbij is uitgegroeid tot een voor mij hele mooie fiets. Ik ben heel blij met het resultaat. Hier nog even hoe het zo allemaal gekomen is.

Versie 1.0 (zoals in de Trek brochure)

Afbeelding

Grootste probleem voor mij, de vering, de mechanische remmen en de wielen. Indien de Trek by GF Rig in NL leverbaar zou zijn geweest, zou ik voor die fiets gegaan zijn. Na overleg tussen de LBS, Trek Benelux en mij kon versie 2.0 gerealiseerd worden.

Versie 2.0

Afbeelding

Dit is de versie zoals door de LBS afgeleverd. De vork is niet meer de standaard vork, maar een Fox RLC 29 FIT. Daarnaast zijn de mechanische remmen vervangen voor een hydraulische Avid Elixer 5 remset.

Tijdens het wachten (het twenty-niner succes van Trek zorgde ervoor dat de fiets een aantal weken later dan het plan was werd afgelever), bedacht ik mij dat deze "fiets voor erbij" met deze vork en remset mijn oude geared fiets qua specs had ingehaald, en dat het zonde was om deze mooie fiets voor erbij te hebben.

Het plan om de wielen te vervangen lag al op de plank. Uiteindelijk heb ik besloten (ook na een fijn stukje fietsen op een MTB uitgerust met een Alfine 8 speed naaf) om de wielen te laten spaken met de 11 speed Shimano alfine naaf, welke op dat moment nog moest uitkomen. Hier dus een geluk bij een ongeluk, dat ik in eerste instantie voor een single-speed ging. Door de mogelijkheid in dit frame om met het achterwiel te schuiven, kan ik ook de mooie cleane look houden met een alfine naaf.

Versie 3.1

Afbeelding
meer foto's hier

Na wederom een aantal weken wachten omdat ook de Alfine 11 speed naaf werd uitgesteld, lag eindelijk de wielset met naaf klaar. Als velgden zijn de NoTubes ZTR Flow 36h gebruikt, met DT comp spaken en DT prolock nippels. De voornaaf werd een Hope Pro II. Met deze wielset en een nieuw stuur werd het versie 3.0. Helaas waren de remleidingen te kort afgeknipt en mocht ze nog even terug naar de LBS voor een langere kabel naar de achterrem. Dit zorgt dus voor 3.1

Specs ( origineel - vervangen (of gaat vervangen worden))
Maat: 21 inch
Frameset: 6061 butted & hydroformed aluminum, E2 head tube, press-fit bottom bracket, cold-forged dropouts, G2 29" Geometry
Voorvering: SR Suntour SF11 XCT V3 w/mechanical lockout, preload, custom G2 Geometry, 51mm offset crown, 100mm travel - Fox F100 RLC 29 Fit w/E2 steerer, custom G2 Geometry, 51mm offset crown, 100mm travel
Wielen: Formula DC20 front hub, KT TB5R SS disc rear hub; Bontrager Ranger Disc 32-hole rims - NoTubes ZTR Flow 36h, Hope Pro II voornaaf, Shimano Alfine 11 speed Achternaaf, DT comp spaken, DT Prolock nippels
Banden: Maxxis 29-2, 29x2.1" - Schwalbe Racing Ralphs 2.4 29"
Versnellingshendel: n.v.t. - Shimano Alfine 11 speed trigger
Crank: Truvativ E400 1.1G, 32T
Pedalen: n.a. - Shimano PD-M540
Zadel: Bontrager Evoke 1 - ISM Adamo Peak
Zadelpen: Bontrager SSR, 27.2mm, 20mm offset
Stuur: Bontrager Approved Big Sweep, 15 degree sweep - On-One Mary bar met ESI 100% Silicone MTB "chuncky" grips
Stuurpen: Bontrager SSR
Balhoofdset: 1-1/8" threadless, semi-integrated, semi-cartridge bearings
Remmen: Tektro Novela mechanical disc brakes, 6-bolt; 160mm rotors - Avid Elixir 5 hydraulic disc brakes, 6-bolt; G3 185mm front, 160mm rear rotors
Laatst gewijzigd door triDanny op wo feb 09, 2011 5:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

red_vfr
Berichten:84
Lid geworden op:ma aug 23, 2010 7:29 pm
Locatie:Wognum

Bericht door red_vfr » wo feb 09, 2011 3:52 pm

Indrukwekkend hoor.

Vind het wel apart dat je van het instapmodel/frame dus danig veel upgrades gedaan hebt dat het de kosten van de donor bike met een factor 3 of 4 heeft overtroffen?

Veel plezier ermee en ben benieuwd naar je rij ervaring van deze setup, iets wat ik zelf ook misschien nog eens ga doen.

Gebruikersavatar
triDanny
Berichten:100
Lid geworden op:di apr 10, 2007 8:01 am
Contacteer:

Bericht door triDanny » wo feb 09, 2011 4:25 pm

dingen gaan wel vaker anders dan ik van plan was in mijn leven :lol:

Maar zoals ik al zei in het bericht, als de RIG in NL beschikbaar was geweest had ik die gekocht. Ik weet dan niet of er versnellingen op gekomen zouden zijn, omdat ik dan de originele wielen gehouden zou hebben.

Maar ik ben blij met de uitkomst, en ik geloof niet dat ik veel duurder uit was geweest als ik direct een fiets met deze specificaties had gekocht. Tot nu toe met de alfine naaf alleen over de weg gefietst, en ik ben onder de indruk hoe het schakelt.

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » wo feb 09, 2011 4:51 pm

Gaat een heerlijke fiets worden :arms:

Gebruikersavatar
triDanny
Berichten:100
Lid geworden op:di apr 10, 2007 8:01 am
Contacteer:

Bericht door triDanny » wo feb 09, 2011 8:01 pm

yups.

De tapjes op de onderste buis gaan er binnenkort nog af, en dan is het klaar. Ok, het tellertje nog, maar verder... fietsen! :o

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

Bericht door ott » do feb 10, 2011 8:55 am

Hilco schreef:Gaat een heerlijke fiets worden :arms:
Danny heeft de verkeerde "vrienden" (2.4 banden, alfine marybar) lijkt wel een KM van ween zekere ieman
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Gebruikersavatar
triDanny
Berichten:100
Lid geworden op:di apr 10, 2007 8:01 am
Contacteer:

Bericht door triDanny » do feb 10, 2011 9:03 am

ott schreef:
Hilco schreef:Gaat een heerlijke fiets worden :arms:
Danny heeft de verkeerde "vrienden" (2.4 banden, alfine marybar) lijkt wel een KM van ween zekere ieman
:lol:

Die Mary heb ik veel onderzoek naar gedaan, en kwam vooral daar jouw aanbevelingen vaak tegen!

Ik had liever een Jones Bar gehad, maar die zijn mij op dit moment te prijzig. En met de clone is het lastig de alfine trigger goed te plaatsen. Dus zodoende is het de Mary bar geworden.

En inderdaad, veel keuze's zijn bepaald door het proefrijden op een fijn fietsende KM :arms:

Gebruikersavatar
kk
Berichten:13
Lid geworden op:ma feb 14, 2011 1:05 pm

Bericht door kk » di feb 15, 2011 10:40 am

Danny erg leuke fiets...

Zelf heb ik het GF concept gebruikt om een aantrekkelijk geprijsde singlespeed STADSFIETS te maken:


Specs ( origineel - vervangen)
Maat: 21 inch
Frameset: 6061 butted & hydroformed aluminum, E2 head tube, press-fit bottom bracket, cold-forged dropouts, G2 29" Geometry – Onnodige lugs verwijderd
Voorvering: SR Suntour SF11 XCT V3 w/mechanical lockout, preload, custom G2 Geometry, 51mm offset crown, 100mm travel – eXotic 29er Rigid Alu Fork
Wielen: Formula DC20 front hub, KT TB5R SS disc rear hub; Bontrager Ranger Disc 32-hole rims – Bontrager Freeride rims, 16T, DT comp spaken, DT Prolock nippels
Banden: Maxxis 29-2, 29x2.1" – WTB Weirwolf LT 29" x 2.55 Lite
Versnellingshendel: n.v.t.
Crank: Truvativ E400 1.1G, 32T – CODA Tarantula 175mm 44T/ XTR Bottom bracket
Pedalen: n.a. - ???
Zadel: Bontrager Evoke 1
Zadelpen: Bontrager SSR, 27.2mm, 20mm offset – BBB 350 mm 5 mm offset
Stuur: Bontrager Approved Big Sweep, 15 degree sweep - On-One Mary bar
Stuurpen: straight Thomson 110 mm
Balhoofdset: 1-1/8" threadless, semi-integrated, semi-cartridge bearings
Remmen: Tektro Novela mechanical disc brakes, 6-bolt; 160mm rotors - Avid Elixir 7 hydraulic disc brakes, 6-bolt; G3 185mm front, 160mm rear rotors

+ Custommade bagagedrager + klemmen en spatborden
Afbeelding

Gebruikersavatar
triDanny
Berichten:100
Lid geworden op:di apr 10, 2007 8:01 am
Contacteer:

Bericht door triDanny » di feb 15, 2011 10:45 am

ik ben heel erg benieuwd naar foto's van deze fiets :o

Gebruikersavatar
kk
Berichten:13
Lid geworden op:ma feb 14, 2011 1:05 pm

Bericht door kk » di feb 15, 2011 10:48 am

Vergeet ik helemaal te vermelden dat er nog een fietsbel en verlichting op gemonteerd is... en dat het frame een raw finish heeft gekregen

Hoe krijg ik die foto's eigenlijk geladen --> img en dan?

Gebruikersavatar
triDanny
Berichten:100
Lid geworden op:di apr 10, 2007 8:01 am
Contacteer:

Bericht door triDanny » di feb 15, 2011 10:49 am

de foto "moet" ergens online staan. en dan kan je de url tussen de image tags zetten

Afbeelding

Gebruikersavatar
kk
Berichten:13
Lid geworden op:ma feb 14, 2011 1:05 pm

Bericht door kk » di feb 15, 2011 10:52 am

Danny, heb je een vb waar je zo snel de foto's online kunt zetten??

Gebruikersavatar
triDanny
Berichten:100
Lid geworden op:di apr 10, 2007 8:01 am
Contacteer:

Bericht door triDanny » di feb 15, 2011 10:53 am

ik zelf heb een photobucket account

http://photobucket.com/

maar er zijn er nog een hoop.

Gebruikersavatar
kk
Berichten:13
Lid geworden op:ma feb 14, 2011 1:05 pm

Bericht door kk » di feb 15, 2011 11:21 am

Danny THANKS!!!!

Ok en dan hier de foto's van mijn "Scrambler"... let wel, fiets is niet echt schoon :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Misschien een inspiratie voor anderen




:arms: :arms: :angelnot:

Gebruikersavatar
kk
Berichten:13
Lid geworden op:ma feb 14, 2011 1:05 pm

Bericht door kk » di feb 15, 2011 11:24 am

Oh ja, je moet niet lopen malen om garantie oid... :lol:

Gebruikersavatar
kk
Berichten:13
Lid geworden op:ma feb 14, 2011 1:05 pm

Bericht door kk » di feb 15, 2011 11:27 am

JJ, dit is wat ik bedoelde met mijn project!!! Ipv een mat black finish is raw voor mij nog steeds 'State of Art'

Enige wens is om er nog een setje P35 in te plaatsen en een upgrade van de hubs...

Cheerio
Klaas

Gebruikersavatar
triDanny
Berichten:100
Lid geworden op:di apr 10, 2007 8:01 am
Contacteer:

Bericht door triDanny » di feb 15, 2011 11:32 am

Apart project, maar wel gaaf om de fiets zo te zien.

Welk verzet rij je?

Gebruikersavatar
kk
Berichten:13
Lid geworden op:ma feb 14, 2011 1:05 pm

Bericht door kk » di feb 15, 2011 11:32 am

...
44T x 16T
;)

Gebruikersavatar
kk
Berichten:13
Lid geworden op:ma feb 14, 2011 1:05 pm

Bericht door kk » di feb 15, 2011 11:36 am

die snelle frequenties is niks voor mij Dat is voor huisvrouwen met boodschappen en kinderzitjes..., STAMPEN moet je!

Ik ben 2 weken geleden er heerlijk mee gereden in die storm.

En waar praten we nog over bij een stadsfietsje in dit biljartlakenlandje.

Gebruikersavatar
triDanny
Berichten:100
Lid geworden op:di apr 10, 2007 8:01 am
Contacteer:

Bericht door triDanny » di feb 15, 2011 11:40 am

:lol:

ik ben meer van de hogere frequentie, maar ieder zijn ding. Kan mij voorstellen dat je met deze fiets flink kan huis houden...

Gebruikersavatar
kk
Berichten:13
Lid geworden op:ma feb 14, 2011 1:05 pm

Bericht door kk » di feb 15, 2011 11:44 am

Natuurlijk, als ik de heuvels in ga neem ik ook een ander verzet...
- Voor alles is er een oplossing -
:angelnot:

Gebruikersavatar
kk
Berichten:13
Lid geworden op:ma feb 14, 2011 1:05 pm

Bericht door kk » di feb 15, 2011 11:46 am

Bij de weg; met deze ballonbanden heb je echt geen verende voorvork nodig! Dit rolt en rolt en rolt over alles!

Het wordt gewoon saai...

red_vfr
Berichten:84
Lid geworden op:ma aug 23, 2010 7:29 pm
Locatie:Wognum

Bericht door red_vfr » di feb 15, 2011 12:21 pm

Gave fiets zo. Dat alu heb je gewoon kaal gehaald?

Met die banden ziet het er super uit, bijna een fatbike, wel de look in iedergeval. wat is de max. band breedte voor dit frame?

Plaats reactie