Verstelbare zadelpen
Moderator:Beheerders
Weten jullie wat er naast de bekende Joplin's van Crank Brothers aan verstelbare zadelpennen te krijgen is? Ben erg benieuwd wat er verder te verkrijgen is voor een goede prijs.
Zondagsrijder
Ervaringen Gravity-dropper: besteld op http://gravitydropper.com/ ca € 200,- / € 250,- afh. van uitvoeringDon schreef:Dat zijn dr idd n hoop meer!
Maar ervaringen, prijzen, waar te koop, tips, adviezen..?
Rijd nu al een paar jaar met de gravity dropper, zowel op de XC'er als de AM/FR bike. Bevallen super, hebben weinig tot geen onderhoud nodig doordat deze mechanisch zijn en met een veer werken ipv luchtdruk en olie. Beide rijd ik met een remote op het stuur, hierdoor kun je dus op dat heel technische stukje toch je zadel laten zakken zonder je handen van het stuur te halen. De variant die ik heb is hoog-laag dus geen tussenverstelling, zie ik het nut niet van in, maar anderen vinden dit weer wel lekker. Op dat vlakke technische stukje het zadel toch even iets lager, geeft soms een wat beter rijgedrag en makkelijker gewicht verplaatsen op de bike (hebben ze mij dan verteld

Mijn eerste pen heb ik nu een jaar of 3 en heb ik afgelopen voorjaar maar eens uit elkaar gehaald, niet omdat deze niet meer werkte, maar gewoon nieuwsgierigheid naar hoe het werkte en of er nog genoeg vet in zat. En wat denk je, er zat nog steeds het originele vet in. Uit elkaar halen voor service is ook super easy, inbusje aan de onderzijde eruit draaien en dan komt er veer uitvallen. Het systeem werkt dus super eenvoudig.
Voordeel voor mij van de gravity-dropper is dat dit een zeer smalle pen is (27,2 mm) welke ik voor mijn Cannondale nodig heb. Veel van de nieuwe pennen hebben een flink grotere diameter let hier dus wel mee op en check je zadelbuis diameter.
Ervaringen CB-Joplin: testonderdeel, koop ca € 225 - € 275 afh van met of zonder remote
Werken op olie en luchtdruk, werking is prima alleen zeer afhankelijk van hoe strak je zadelpen klemt, doordat deze het zachte aluminium van de pen indrukt (minimaal) en de veel kleinere tolleranties in de bouw (vanwege kans op lekkage) blijft deze soms hangen. Op te lossen door de pen "droog" in het frame te stoppen, hierdoor meer wrijving en zakt deze niet meer, wel kans op meer kraakgeluid.
Voordeel t.o.v. de gravity-dropper,
1) doordat deze met olie-luchtwerken is er een traploze verstelling en kun je dus zelf bepalen hoe laag je het zadel wilt. Van een paar mm tot de volledige 10 cm.
2) de remote is zowel links als rechtshandig en kan zowel boven als onder het stuur worden geplaats. Gravity-dropper bij je bestelling aangeven welke hand je deze wilt en dat is dan ook gelijk de vaste plek op het stuur.
Ervaringen Rase seatpost
Heb er zelf geen maar vriend mij rijd ermee; een verstelling van 9" = 230 mm. Mechanische werking en vast te zetten in stapjes van 1 cm geloof ik (in ieder geval een hoop). Dus zadel standje is in te stellen van XC tot dirt-jump stand.
Pen werkt prima heb ik het idee en er zit een mooi klein remote hendeltje bij die zowel links als rechtshandig bruikbaar is dacht ik.
Bij al deze drie werkt de remote gewoon met een versnellings- of remkabel en niet zoals bij de Rock-Shox met een hydraulische leiding. Dus bij een crash is alles éénvoudig te vervangen.
Hopelijk heb je er wat aan en succes met de zoektocht.
My bikes:
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)
Wat Zono zegt: de oude variant van de Joplin is qua afdichting echt een lachertje, ik geloof dat dat in nieuwe versies wel wat verbeterd zou moeten zijn, maar CB blijven toch wel een beetje van het Californische ontwerpen: veel hip, weinig degelijk. Ikzelf rij meestal met een beschermhoes, bestaande uit een stuk binnenband, vastgetaped aan boven- en onderkant. Dat helpt al veel, maar doordat het stuk band soms even klemt tussen binnenpoot en afdichting, is het laten zakken van het zadel soms wat minder direct. Van Pino's probleem heb ik zelf nog nooit last gehad, maar de kop is inderdaad van het type beter-draai-je-het-heel-goed-vast. Ik heb em toen nieuw voor ~ E 100,- gekocht bij CRC (geen remote), maar het zou nooit mijn eerste keuze zijn, wat nu ook bevestigd wordt door mijn ervaringen ermee.
Qua prijskwaliteit was Kindshock iig vorig jaar superieur, hoeveel ervaring is daar op DP mee?
Qua prijskwaliteit was Kindshock iig vorig jaar superieur, hoeveel ervaring is daar op DP mee?
Ik heb de Kind Shock zonder de remote.
Is (dacht ik) 9,5cm traploos te vestellen.
Ik wil nooit meer zonder zo'n ding rijden, echt ideaal!
Weinig zijdelingse speling en goede afdichtingen. volgens de manual moet je er wel flink wat preventief onderhoud aan doen, heb ik nog niet gedaan
maar werkt na een jaar nog als nieuw!
Het enige nadeel is dat de rij eigenschappen van m'n fiets flink zijn beinvloed door het extra gewicht van een verstelbare zadelpen.
Hij legt toch het zwaartepunt wat hoger van je fiets. Dit merk ik trouwens alleen in de afdaling.
succes ermee!
Is (dacht ik) 9,5cm traploos te vestellen.
Ik wil nooit meer zonder zo'n ding rijden, echt ideaal!
Weinig zijdelingse speling en goede afdichtingen. volgens de manual moet je er wel flink wat preventief onderhoud aan doen, heb ik nog niet gedaan

Het enige nadeel is dat de rij eigenschappen van m'n fiets flink zijn beinvloed door het extra gewicht van een verstelbare zadelpen.
Hij legt toch het zwaartepunt wat hoger van je fiets. Dit merk ik trouwens alleen in de afdaling.
succes ermee!
Laatst gewijzigd door Struik op do sep 09, 2010 11:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat lees je overal (naast een hoop andere horrorverhalen over de Joplin), maar wat moet ik me er bij voorstellen?mateis schreef:Wat Zono zegt: de oude variant van de Joplin is qua afdichting echt een lachertje,
Doet 'ie na 20 ritjes niks meer, of mag je al blij zijn met 10 ritjes? Kun je 'm weggooien na een jaar, of valt 'ie makkelijk te onderhouden?
Mijn Joplin 3 bevalt eigenlijk erg goed, geen problemen mee.
Behalve dan dat zo'n afstandbediening toch wel handig zou zijn.
Afgelopen voorjaar heb ik in een weekend de (natte) Cimes de Waimes + ~100 km hele fijne, maar hier en daar wel modderige singletrack gereden op de Grote Fiets, waarbij ik de zadelpen zo'n 3x heb laten zakken+opkomen. Na dat weekend liep het ding stroef. Dat was dus 160km + 2x fiets afspuiten... En nee, als ik mijn fiets afspuit mik ik niet op de afdichtingen van mijn zadelpen. Hij deed het nog wel een soort van, maar erg onwillig en schokkerig. Met boot heb ik em twee weken zwaar gebruikt in de Alpen in de zomer en hij liep wel iets stroefjes op het einde. Heb em daarna nog niet uit elkaar getrokken.Qprs schreef:Dat lees je overal (naast een hoop andere horrorverhalen over de Joplin), maar wat moet ik me er bij voorstellen?mateis schreef:Wat Zono zegt: de oude variant van de Joplin is qua afdichting echt een lachertje,
Doet 'ie na 20 ritjes niks meer, of mag je al blij zijn met 10 ritjes? Kun je 'm weggooien na een jaar, of valt 'ie makkelijk te onderhouden?
Mijn Joplin 3 bevalt eigenlijk erg goed, geen problemen mee.
Behalve dan dat zo'n afstandbediening toch wel handig zou zijn.
Schoonmaken+opnieuw vetten van het glijmechanisme is opzich een eitje, maar natuurlijk niet echt fijn om zo'n beetje om de rit te moeten doen... Daarna doet ie het wel weer prima, hoewel de speling er niet minder op wordt (niet dat je daar last van hebt). Mind you: ik heb nu maximaal 750km met dat ding gereden.
Maar ik wil niet overmatig negatief doen: ik wist van de potentiële problemen toen ik em kocht en er valt prima mee te leven, zeker op een fiets die ik in Nederland praktisch nooit gebruik (op NL-fietsen heeft het voor mij ook geen nut). Sterker nog: ik hou van dat ding! 't Is een soort van funverdubbelaar in de bergen...
Ik wist vooraf ook van de problemen, maar nu ik er een heb valt het me alleszins mee moet ik zeggen. Ik heb de zadelpen dan ook nog maar zo'n 500km gebruikt, maar ik kreeg van te voren een beetje het idee dat ik met 25 probleemloze kilometers al blij mocht zijn..
Mijn Joplin heeft een aantal keer wat stroever gewerkt, maar dat bleek achteraf te komen doordat ik die afdichtingsring te strak had dichtgedraaid. Er zit weinig speelruimte tussen 'handvast' en 'te vast'.
Zo'n ding is inderdaad een funverdubbelaar
Mijn Joplin heeft een aantal keer wat stroever gewerkt, maar dat bleek achteraf te komen doordat ik die afdichtingsring te strak had dichtgedraaid. Er zit weinig speelruimte tussen 'handvast' en 'te vast'.
Zo'n ding is inderdaad een funverdubbelaar

-
Heb zelf ook sinds een jaar een Gravity dropper.
Ben er zelf meer dan tevreden over.
Heb deze gekozen omdat ie helemaal mechanisch, en dus makkelijk
zelf te onderhouden is.
Heb de versie met remote control en drie standen.
Ik moet zeggen dat ik de middenstand eigenlijk niet gebruik.
Ik zou zeker een pen met bediening vanaf het stuur pakken.
Snel zonder handen van het stuur het zadel laten is echt veel handiger dan ergens onder het zadel te moeten graaien.
Bij veel zadelpennen beweegt de bedieningskabel mee waardoor er kans is dat deze langs het frame gaat schuren.
Ik heb zelf gripschifters en heb met de mee geleverde opvulring en een beetje vijlwerk alles perfect binnen handbereik gemonteerd.
Ik zou dus zeker een verstelbare pen aanschaffen, maar dan een met twee standen en remote control.
welk merk is een persoonlijke keuze, maar uit ervaring zou ik gaan voor de GD.
Ben er zelf meer dan tevreden over.
Heb deze gekozen omdat ie helemaal mechanisch, en dus makkelijk
zelf te onderhouden is.
Heb de versie met remote control en drie standen.
Ik moet zeggen dat ik de middenstand eigenlijk niet gebruik.
Ik zou zeker een pen met bediening vanaf het stuur pakken.
Snel zonder handen van het stuur het zadel laten is echt veel handiger dan ergens onder het zadel te moeten graaien.
Bij veel zadelpennen beweegt de bedieningskabel mee waardoor er kans is dat deze langs het frame gaat schuren.
Ik heb zelf gripschifters en heb met de mee geleverde opvulring en een beetje vijlwerk alles perfect binnen handbereik gemonteerd.
Ik zou dus zeker een verstelbare pen aanschaffen, maar dan een met twee standen en remote control.
welk merk is een persoonlijke keuze, maar uit ervaring zou ik gaan voor de GD.
Ah, er is een vervolg in mijn Joplin-sores. Afgelopen weekend naar de Vogezen geweest en na een dagje Lac Blanc komt ie (de zadelpen
) niet meer omhoog. En als ik mijn zadel omhoog trek zakt de boel weer ~2cm als ik er op ga zitten. Bummer...
Mijn tirade over Californisch design zal ik verder bij me houden.

Mijn tirade over Californisch design zal ik verder bij me houden.

Ik heb sinds kort ook de Kind Shock i900 met 125mm travel. Ik beleef meer plezier aan het biken dan aan het onderhoud, dus ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het schoonmaken en onderhouden van de i900. Krijg je snel last van een stroef lopende verstelling als je 'm weinig onderhoud schenkt? Wat is essentieel om wel te doen? De manual geeft me nogal een hoop taken om 'm te onderhouden, zeg.Struik schreef:...Weinig zijdelingse speling en goede afdichtingen. volgens de manual moet je er wel flink wat preventief onderhoud aan doen, heb ik nog niet gedaanmaar werkt na een jaar nog als nieuw...
Struik, heb je 'm een jaar niet onderhouden?
-
Ik had een kindshock van de eerste generatie, de coating op het binnenbeen was echt ondermaats. Onder garantie heb ik dan een nieuwe gekregen die kwalitatief toch beter is. Het enige wat je best regelmatig doet is wat vet aanbrengen waar de afdichting zit onder de schroefdop.Bramtb schreef:Ik heb sinds kort ook de Kind Shock i900 met 125mm travel. Ik beleef meer plezier aan het biken dan aan het onderhoud, dus ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het schoonmaken en onderhouden van de i900. Krijg je snel last van een stroef lopende verstelling als je 'm weinig onderhoud schenkt? Wat is essentieel om wel te doen? De manual geeft me nogal een hoop taken om 'm te onderhouden, zeg.Struik schreef:...Weinig zijdelingse speling en goede afdichtingen. volgens de manual moet je er wel flink wat preventief onderhoud aan doen, heb ik nog niet gedaanmaar werkt na een jaar nog als nieuw...
Struik, heb je 'm een jaar niet onderhouden?
Zit ook te kijken om er 1 aan te schaffen, maar is 7,5 of 10cm niet erg weinig?
Heb soms het idee dat ik het zadel in een afdaling verder laat zakken dan 7,5 of 10cm.....
Bij CRC nu de joblin 3 zonder remote control in de aanbieding voor 110 euro (7,5cm).
Gebruiken jullie de zadelpen ook nog veel in Nederland, of echt alleen op de buitenlandse tripjes?
Heb je er al 1 aangeschaft Floris? zo ja welke?
Heb soms het idee dat ik het zadel in een afdaling verder laat zakken dan 7,5 of 10cm.....
Bij CRC nu de joblin 3 zonder remote control in de aanbieding voor 110 euro (7,5cm).
Gebruiken jullie de zadelpen ook nog veel in Nederland, of echt alleen op de buitenlandse tripjes?
Heb je er al 1 aangeschaft Floris? zo ja welke?
keybone collector!!!
Ikzelf heb aan de 7,5cm van de Joplin 3 zat en meer lijkt mij persoonlijk zelfs vervelend, maar ik ben een tamelijk vastgeroeste xcer die altijd met hoog zadel heeft gereden en daarnaast van zichzelf niet zulke lange benen heeft.
Moet mijn Joplin (zie bovenstaande relaas) nog steeds opsturen voor een mogelijke garantieclaim naar CRC. Zal het deze week eens doen, kijken wat zij ervan zeggen.
In NL zie ik geen enkele reden om zo'n gevoelig apparaat te gebruiken, maar mijn 130mm fiets gebruik ik hier ook nooit wegens overkill. Er zijn echter mensen die anders rijden dan ik en daar heel anders over denken.
Moet mijn Joplin (zie bovenstaande relaas) nog steeds opsturen voor een mogelijke garantieclaim naar CRC. Zal het deze week eens doen, kijken wat zij ervan zeggen.
In NL zie ik geen enkele reden om zo'n gevoelig apparaat te gebruiken, maar mijn 130mm fiets gebruik ik hier ook nooit wegens overkill. Er zijn echter mensen die anders rijden dan ik en daar heel anders over denken.

yup, ik heb een Gravity dropper die 10cm zakt en met stuurbediening.. Dit is voldoende, maar mocht voor mij makkelijk nog een inch meer zijn.
Ik gebruik het systeem zelfs wanneer ik even naar de bakker rij. Alles is leuker dankzij dit!
Wel zou ik nu opteren voor een multipositie, op technische platte stukken of beklimmingen zou een tussen positie ideaal zijn.
Kabelloop bij de GD is ook onderaan de zadelpen en niet aan de klem. Dus deze zit ook niet in de weg. Klein beetje speling, maar niet te merken tijdens het rijden. Post blijft ook werken bij temperaturen onder het vriespunt. De Joplin en de specialized versie hadden bij ons wel wat problemen.
Ik gebruik het systeem zelfs wanneer ik even naar de bakker rij. Alles is leuker dankzij dit!
Wel zou ik nu opteren voor een multipositie, op technische platte stukken of beklimmingen zou een tussen positie ideaal zijn.
Kabelloop bij de GD is ook onderaan de zadelpen en niet aan de klem. Dus deze zit ook niet in de weg. Klein beetje speling, maar niet te merken tijdens het rijden. Post blijft ook werken bij temperaturen onder het vriespunt. De Joplin en de specialized versie hadden bij ons wel wat problemen.