Megavalanche 2011

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

seriousIIa
Contacteer:
Megavalanche 2011

Bericht door seriousIIa » di dec 07, 2010 8:53 pm

Giant Anthem 3 en ik zijn van plan om mee te gaan doen aan de Megavalanche 2011, nog meer mensen van het forum die die kant op gaan? en nog mensen die tips hebben qua materiaal?

Wij denken erover om maandag alvast heen te gaan en een beetje rustig rond te biken en beetje te BBQ-en en biertjes te drinken :o

Groet,

Bowy die dan eindelijk zijn Demo echt kan inwijden :D

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » di dec 07, 2010 10:22 pm

Op een demo? Daar ga je spijt van krijgen. Heb 'm vorig jaar op een freeride fiets gereden en vond het al zwaar. Er zitten heeeeeeeeele steile en laaaaaaaaange stukken omhoog in.

seriousIIa
Contacteer:

Bericht door seriousIIa » di dec 07, 2010 10:24 pm

sherlock schreef:Op een demo? Daar ga je spijt van krijgen. Heb 'm vorig jaar op een freeride fiets gereden en vond het al zwaar. Er zitten heeeeeeeeele steile en laaaaaaaaange stukken omhoog in.
ahum dus ik moet nog een derde bike aanschaffen tussen mijn Scott Trace :oops: en Demo :cry: in??? :(

Giant Anthem 3
Contacteer:

Megavalance 2011

Bericht door Giant Anthem 3 » di dec 07, 2010 10:32 pm

Omhoog, daar had ik niet op gerekend, dus jij mag gaan lopen SeriousIIA haha. Scheelt dat ik een mooie lange zadelpen heb in mijn SX en een DHX 5.0 met propedal, of moet ik me ook zorgen maken:P
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

Christiaan

Bericht door Christiaan » wo dec 08, 2010 8:15 am

sherlock schreef:Op een demo? Daar ga je spijt van krijgen. Heb 'm vorig jaar op een freeride fiets gereden en vond het al zwaar. Er zitten heeeeeeeeele steile en laaaaaaaaange stukken omhoog in.
Nou, dat valt reuze mee, vind ik, heb t 2009 op mijn M6 gedaan, ging best goed omhoog, paar jaar daarvoor zaten er pas lange steile klimmen in

cyberhawk
Contacteer:

Re: Megavalance 2011

Bericht door cyberhawk » wo dec 08, 2010 8:44 am

Giant Anthem 3 schreef:Omhoog, daar had ik niet op gerekend, dus jij mag gaan lopen SeriousIIA haha. Scheelt dat ik een mooie lange zadelpen heb in mijn SX en een DHX 5.0 met propedal, of moet ik me ook zorgen maken:P
hmm dan is het nog te doen denk ik..

afgelopen jaar waren er idd flinke klimmetjes in.. ik was ook op mn demo... maar zelfs mn ADHD kon me niet omhoog helpen sommige stukken :shock:

wel genoeg XC bikes ingehaald.. :D dus het ligt ook echt aan de rijder,,,

dit jaar wil ik op de legend.. maar op mn trek EX9 zou het denk ik beter te doen zijn :arms:

tis een goed idee het parcour te rijden voor de race.. scheelt hoop angst en tijd.. er zitten soms blinde bochten in met uitloop.. maar ook zonder 8)
beetje voorkennis is altijd mooi :lol:

@ seriouslla : niet zo sip kijken .. als je nog maar 2 bikes hebt.. kan er makkelijk nog een derde of 4de bij ;)

Giant Anthem 3
Contacteer:

inschrijven

Bericht door Giant Anthem 3 » wo dec 08, 2010 8:56 am

Ok. Dus niet zon gekke keuze een sx. Misschien leuk om met een groep DP'ers op een camping daar te gaan staan?!

Hoe kun je inschrijven voor deze wedstrijd?
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

seriousIIa
Contacteer:

Re: Megavalance 2011

Bericht door seriousIIa » wo dec 08, 2010 9:05 am

cyberhawk schreef:@ seriouslla : niet zo sip kijken .. als je nog maar 2 bikes hebt.. kan er makkelijk nog een derde of 4de bij ;)
Uh daar heb je een punt, maar heb de afgelopen 5 maanden als herintreder al in 2 bikes geinvesteerd en om in dit tempo door te gaan, geeft teveel cashflow problemen :oops:

Daarnaast heb ik die overtuiging gehad met 4x4's :o totdat ik er 5 had en toen besloot er toch weer een hoop van de hand te doen, was meer aan het sleutelen dan rijden :evil: Nu dus nog maar 2 ;)

Giant Anthem 3
Contacteer:

megavalance

Bericht door Giant Anthem 3 » wo dec 08, 2010 9:14 am

Bowy, gewoon langere zadelpen erin stoppen en je propedal goed afstellen..
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

trixie24

Bericht door trixie24 » wo dec 08, 2010 9:18 am

Gewoon ff afstappen... blok hout tussen je achterveer en trappen maar :P

Giant Anthem 3
Contacteer:

Bericht door Giant Anthem 3 » wo dec 08, 2010 9:22 am

trixie24 schreef:Gewoon ff afstappen... blok hout tussen je achterveer en trappen maar :P
Bowy dit vind ik een hele leuke oplossing voor jouw!

Nog iemand tips voor de voorbereiding?
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » wo dec 08, 2010 10:23 am

neem vooral een camelback en binnenbanden mee. Ik heb nog nooit zoveel lek gereden als daar in 5 dagen

cyberhawk
Contacteer:

Re: inschrijven

Bericht door cyberhawk » wo dec 08, 2010 10:32 am

Giant Anthem 3 schreef:Ok. Dus niet zon gekke keuze een sx. Misschien leuk om met een groep DP'ers op een camping daar te gaan staan?!

Hoe kun je inschrijven voor deze wedstrijd?
whahahahahaha de camping .. nou gasten deze ouwe lul wil een bed een bad en een bank met een hotel dat er omheen staat.. 8)

als advies wat ik kreeg van vorig jaar hier de lijst met spares etc:

verband doos !
rem blokjes
versnl kabel + derrie pad !
extra rem hendel is ook handig soms ;)
spaak sleutel en extra schijf !
camelback KLEIN ! niet te veel sjouwen maar zeker niet te wienig drinken mee nemen..
de wed strijd is 37km ! en na de piste krijg je 1 flesje water tot t einde !
ik had mn apex mee die was toch iets te groot voor het leuk..
extra buiten band en binne banden

tenzij je gewoon slim dual ply banden rijd en een dikke DH band erin.. + lucht DRUK.. dat zachte bandjes gedoe snap ik niet.. en zo ook de mensen die staan te plakken langs de kant overal :lol: gewoon nieuwe erin 8)
lekke band .. is lagere plaats in the end.... ;)

ergste parcour is alleen het begin.. alhoewel de quali run aant eind gestoord was..

inschrijven op inet.. dat heeft sneeck gedaan vorig jaar voor ons...

Sepp

Bericht door Sepp » wo dec 08, 2010 10:51 am

Binnenbanden zijn klote, als je troublefree onderweg wilt zijn, moet je tubeless gaan...als je hard rijd, neem je echte DH dual ply's met Latex melk, als je het rustiger aan doet, zijn bvbld. Big Betty's (ook met Latex) in de vouwversie ook ok.
De rotsen zijn niet echt scherp, dus defekten valt erg mee in vergelijking met de centraal- of oostalpen. Heb daar nog nooit een band kapot gesneden, alleen kleine gaten, die de melk zonder tramelant kon afdichten.

DH bak is minder een probleem voor het klimmen, maar nog veel meer voor de taalloze switchbacks in het onderste gedeelte. Daar kom je met zo'n lange fiets gewoon moelijk de hoeken om, en verlies je veel tijd en kracht.

In het bovenste gedeelte, waar een DH bak zou kunnen profiteren, heb je sowieso geen vrije baan, omdat er files ontstaan bij de technisch uitdagende stukken.

160mm veerweg is ideaal. Ik heb twee keer met een Trek Remedy gereden, en afgelopen jaar met de Scratch. Gewicht rond de 14.5kg-15kg. Een blad voor is genoeg (34T voor mij), en natuurlijk een pen met minimaal 125mm verstelbereik (100mm is net te weinig, vooral op de steile gletsjerstukken).

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo dec 08, 2010 10:56 am

ja er reden er veel met een joplin ofzo.. ik ben van mening een hoogte kiezen en gaan .. dan 500gram pen meesjouwen... maar het klimme is wel handig ermee.. en effe rusten op je zadel op sommige stukken is ook fijn :D

divere rules

Bericht door divere rules » wo dec 08, 2010 2:19 pm

de mega lijkt me wel kicke ik hou me aanbevolen als jullie die kant op gaan :o
maar niet in een tent ;)

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » wo dec 08, 2010 2:48 pm

Sepp schreef:De rotsen zijn niet echt scherp,
Heb jij hetzelfde parcours gereden als ik? Want uhhhhhh.... :?

Timmos

Bericht door Timmos » wo dec 08, 2010 3:20 pm

dual of triple compount en een maxxis dh binnen band. raggen met die handel.

Sneeck

Bericht door Sneeck » wo dec 08, 2010 5:44 pm

Idd geen scherpe rotsen :cry: Ahum back to the real world danmaar. Doe mij maar vol dual ply met 500 gram dh biba's en 3 bar lucht zoals Cyberhawk al aangaf. Zat mensen zien plakken op niet alleen weight weenie all mountains maar ook full on downhill bakken. Of je kiest gewoon de meest waardeloze rijlijn... Ik heb ze niet allemaal geteld maar merendeel van de stenen gaan dwars door je velg heen als je er op volle snelheid langs schampt...

Tip: ga je onderarmen en schouders trainen. Die ga je écht nodig hebben, puur vanwege de enorme hoeveelheid langdurig volle kracht remmen. Na 3 dagen een paar uur biken waren we ECHT op. Zeker een goeie tip om er minstens 3 dagen van de te voren aanwezig te zijn, kan je niet alleen vrij rijden(kost je wel meer!!! liften zijn niet gratis) maar ook bijkomen van de autoreis tis toch een goeie 1100 km.

Zorg dat alles van je bike goed werkt en vast zit. Last van vaak voorkomende lostrillende schroefjes van te voren een wikkeltje teflon tape omheen doen. Zorg ook voor genoeg olie in je vork( ;) ) en demper. 2 x 203 mm schijven zijn een must. Spaakspanning ff checken kan ook geen kwaad :angelnot:

Ik weet niet helemaal zeker of ik hem weer ga rijden volgend jaar, enigszins heb ik er wel zin an maar wil ook errug graag de freeraid classic rijden op m'n Spitfire. Die was vorig jaar een week later. Maar das wel een enorme gok qua €€€ om je voor 2 tochten in te schrijven + 2de hotel. Foutje bij de mega is snel gemaakt en word haaaaaaard afgestraft. Al tijdens het vrij rijden of de qualificatie de helicopter gezien voor iemand die iets met z'n schouder/ nek/ rug had.

Niet onbelangrijk zijn full face, bodyarmour, stevige handschoenen, knie-shin pads en ook zeer aan te raden nekbrace. Maar vergeet ook zeker niet een helmcam!!!!!

Maar nog een nuttig advies is rij met je kop, binnen je grenzen. Ga niet denken dat je met mach5 die bocht kan nemen. Er zijn stukken bij waar remmen compleet los laten certain death betekend voor de aankomende bocht met daarachter een stijle helling. Je haalt daar zoooo snel snelheid uit de afdaling, tis enorm kicke maar use speed with caution :arms:

Jean-Pierre

Bericht door Jean-Pierre » wo dec 08, 2010 6:04 pm

Timmos schreef:dual of triple compount en een maxxis dh binnen band. raggen met die handel.
+1
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de

Sepp

Bericht door Sepp » do dec 09, 2010 1:02 am

sherlock schreef:
Sepp schreef:De rotsen zijn niet echt scherp,
Heb jij hetzelfde parcours gereden als ik? Want uhhhhhh.... :?
Haha, Nederlanders (wat ik zelf dus niet ben) hebben de neiging te denken, dat rotsen altijd scherp zijn. Als je de kalkalpen zoals in oostenrijk of oostenlijk zwitserland te vinden rijdt, merk al snel het verschil tussen normaal en scherp. Daar kan ik op een goeie dag vijf keer lek rijden...iets wat me bij de Mega in drie jaar tijd nooit gelukt is (en ik heb me elk jaar voor de hoofdwedstrijd weten te kwalificeren).

Timmos

Bericht door Timmos » do dec 09, 2010 8:45 am

Ga niet denken dat je met mach5 die bocht kan nemen.
tuurlijk wel. Rap of een klap. Je doet toch ook zeker mee voor de tijd...

trixie24

Bericht door trixie24 » do dec 09, 2010 12:19 pm

Inderdaad! Gas op de krukas!

lolbike

Bericht door lolbike » vr dec 10, 2010 1:43 pm

Is het parcour ook los van de wedstrijd te rijden??
En zou da te doen zijn met ne stumpjumper fsr (120mm) ??

trixie24

Bericht door trixie24 » vr dec 10, 2010 3:14 pm

lolbike schreef:Is het parcour ook los van de wedstrijd te rijden??
En zou da te doen zijn met ne stumpjumper fsr (120mm) ??
Ik denk dat dat helemaal aan de rijder ligt... je ziet wel is mensen op all-mountain fietsen die de meeste DH'ers er volledig uit knallen... Hoe goed is het gevoel met je fiets en hoeveel ervaring heb je? Dat zou het antwoord op je vraag kunnen geven...

Plaats reactie