Welk Hardtail AM/FR frame

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
GTLTS
Welk Hardtail AM/FR frame

Bericht door GTLTS » wo aug 25, 2010 6:51 pm

Zijn er mensen met ervaring met de Nicolai Argon FR? Stijfheid, klimmen, afdalen...dat soort dingen...

Vanwege het hoge prijskaartje van het Nicolai Argon FR frame loont het de moeite om toch eens verder te kijken dan je neus lang is. Misschien is het ten eerste handig om te vertellen, zoals de topictitel al zegt, dat ik op zoek ben naar een hardtail AM/FR frame, geschikt voor ongeveer 140 millimeter veerweg. Het zou leuk zijn als het ISCG-tabs bezit maar dat is niet persé een must. Wat wel een must is, is dat de geometrie niet neigt naar 4x of dirt; je wordt een jaartje ouder en dan vinden je knieën dat niet meer zo fijn.

Afbeelding
wat een beest...':inlove:'

In mijn post hierna geef ik al aan dat je, ONDANKS alle voordelen, voor de prijs van het Argon-frame een meer dan behoorlijke full suspension kunt kopen. En dan wordt het best zaak de competitie eens te bestuderen. Wat ik zelf tot nu toe kan vinden en wat mij aanspreekt zijn de:

Pace RC325.5
Afbeelding
Voordelen
- te verschuiven dropouts
- ISCG/Hammerschmidt-ready
- geschikt voor 150mm veerweg
- de voorgangers (RC303 & 305) kregen lovende kritieken
- het prijskaartje van €650,- / €780,- met Hope BB-cups en seatclamp

Nadelen
- het gebrek aan reviews van dit frame
- Je leest nogal wisselende verhalen over de kwaliteit van aflevering van de frames van Pace
- niet Gates en Rohloff-ready
- bandbreedte 2.1 lijkt voor vele de max
- 2 jaar garantie en 2 jaar 'crash-replacement'

Liteville 101
Afbeelding
Voordelen
- 1point5 geïntegreerd
- 5 jaar garantie en 5 jaar crash-replacement
- 2.5 banden
- €850,- (met een boel handige dingetjes erbij)
- Rohloff-compatible(?)
- steekas

Nadelen
- geen ISCG/niet Hammerschmidt-ready
- geen verwisselbare derailleurhanger
- ?

Cove Stiffee
Afbeelding
Voordelen
- prijskaartje. (2009) €550,- / (2010) €750,-
- Machtige reputatie!
- kan veerweg aan zo gek als je het wilt hebben
- veel tire clearance

Nadelen
- geen horizontale dropouts
- geen ISCG/niet Hammerschmidt-ready
- 2 jaar garantie (omdat het verplicht is in Europa ;))
- geometrie misschien wel heel erg North Shore gericht

Chumba HX1
Afbeelding
Voordelen
- de prijs en dan nog de Amerikaanse dollar. $599,-
- Veel tire clearance
- Eccentrische BB

Nadelen
- Geen verdere leuke features (ISCG etc.)
- oog voor detail, afwerking?
- Ietwat sloopy de poopy?
- Amerikaanse vaagheid over garantie(?)

Ventana El Toro
Afbeelding
Voor en nadelen hetzelfde als de Chumba?
Laatst gewijzigd door GTLTS op do aug 26, 2010 10:54 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Chmod

Bericht door Chmod » do aug 26, 2010 8:12 am

Niet met de FR, maar wel met de XC uitvoering. Die is echt licht en stijf. Een xc kanon. Dus de FR zal ook wel geen miskoop zijn. Niet beter een fully dan? Een Nonius bv?

GTLTS

Bericht door GTLTS » do aug 26, 2010 9:09 am

Met twee Nicolai fullsussers ben ik eigenlijk naar een hardtail op zoek; AM/FR-gericht.

Wat ik behalve de lovende kritieken wat betreft de rijeigenschappen van het Argon (FR) frame ook voordelen vind: Gates-ready, Rohloff-ready en Hammerschmidt-ready. Je kunt dus alle kanton op met dat ding. En aangezien ik frames -mijn Bass TFR staat er nu al zes jaar- langere perioden wil houden bieden die features nogal wat voordelen. Wat tegelijkertijd een rol speelt op dat moment is het aantal jaren garantie. Echter, het (aanzienlijke) nadeel van het Argon frame is het prijskaartje. Laten we zeggen dat ik het in de "kleur" Brons-elox neem, misschien de nieuwe Conehead-standaard en ISCG-aansluiting. Dan praat je al over een kleine €1700,-.

Als ik een beetje over het net surf dan vind ik een paar frames die een alternatief kunnen zijn. Bijvoorbeeld de Liteville 101, de Ventana El Toro, de Pace 325.5, de Sinister Ridge en de Chumba HX1.

Zijn er nog meer alternatieven?

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » do aug 26, 2010 10:07 am

Denk dat dit wel iets is wat jij zoekt! http://mtbcity.com/store/index.php?page ... t&Itemid=1

GTLTS

Bericht door GTLTS » do aug 26, 2010 11:07 am

Mrtnrider schreef:Denk dat dit wel iets is wat jij zoekt! http://mtbcity.com/store/index.php?page ... t&Itemid=1
Mijn voorbehoud bij dit frame is dat de cockpit waarschijnlijk krap is. Ik ben zelf 1.97 en mijn Large Cove Peeler was duidelijk aan de krappe kant. Daarbij vind ik 1 jaar garantie op een frame van (toch) 750 euro een lachertje. Als je dan leest dat er 2 jaar garantie op het frame wordt gegeven omdat dit in de EU verplicht is dan ga ik vraagtekens zetten.
Maar inderdaad, het is een talloze keren bewezen frame!

voodoo

Bericht door voodoo » do aug 26, 2010 11:24 am

One-one 456(evt.Summer Season)
Santacruz Chameleon
Tansition?
Dailled Bikes
Cotic Soul
Moet het alu zijn?One one heeft ook de 456 carbon en titanium.

Bikegroet Eric

flash

Bericht door flash » do aug 26, 2010 12:19 pm

Misschien ook leuke opties:

Kona Steely:
Afbeelding

Kona Five-0:
Afbeelding

Beide verkrijgbaar als los frame, en levenslange garantie.
[url[/url]

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » do aug 26, 2010 1:19 pm

GTLTS schreef:
Mrtnrider schreef:Denk dat dit wel iets is wat jij zoekt! http://mtbcity.com/store/index.php?page ... t&Itemid=1
Mijn voorbehoud bij dit frame is dat de cockpit waarschijnlijk krap is. Ik ben zelf 1.97 en mijn Large Cove Peeler was duidelijk aan de krappe kant. Daarbij vind ik 1 jaar garantie op een frame van (toch) 750 euro een lachertje. Als je dan leest dat er 2 jaar garantie op het frame wordt gegeven omdat dit in de EU verplicht is dan ga ik vraagtekens zetten.
Maar inderdaad, het is een talloze keren bewezen frame!
Peeler is een redelijk oud frame, Cove heeft heel wat veranderingen door gegaan in die tijd, ook qua maten en verhoudingen. Voor 2011 is weer een verandering(Althans in het downhill-frame).

MTB-city heeft 1 Stiffee op voorraad, misschien eens testen? Waarschijnlijk in Berschehoek te testen, daar staat Canadian-Dirt, importeur van Cove en Knolly. Kun je daar eens kijken?

Cheers

maarten.verhoeven

Bericht door maarten.verhoeven » do aug 26, 2010 2:10 pm

De Ragley MMMbop is mijn persoonlijke favoriet. Zijn nu ook voor een zeer mooie prijs te krijgen bij CRC.

Waarom mijn favoriet:
- Zeer mooie afwerking en de achterbrug is genieten!
- Stijf, zeer sterk en perfecte geo (als je de verhalen/reviews mag geloven)
- Rijd volgens gebruikers met een 160mm vork nog steeds goed
- 1.5 balhoofdbuis (optisch vind ik het erg mooi en het kan je uitgaven voor een vork sterk terugdringen)
- 31.6 seatpost (mooie maat voor RS reverb of andere droppost)
- Prijs, 200 euro is geen geld!

Afbeelding

BramJ

Bericht door BramJ » do aug 26, 2010 2:31 pm

In die foto laat je een Blue Pig zien hoor :P
maar de geo van de Blue Pig is hetzelfde, alleen dan van staal. de mmmBop is alu

GTLTS

Bericht door GTLTS » do aug 26, 2010 3:38 pm

Persoonlijk ben ik niet zo een enorme liefhebber van het wat 'gangbaardere' spul; Kona, Transition etc. vallen daarmee gelijk al af.

De Mmmbop heb ik bekeken. Maar dat is hem voor mij niet. Qua aandrijving biedt dat frame te weinig mogelijkheden. Neemt niet weg dat het een interessante prijs is.

De Cove... blijft een mooi frame. Daar ga ik eens over nadenken.

Een andere optie die ik tegen kwam is de Alutech Cheaptrick in XL.
- Hammerschmidt-ready
- Een aansprekende prijs. €399,-
- Veel mogelijkheden wat betreft de dropouts
- leverbaar in anodisering
- Maar natuurlijk wel beruhhhhzwaar!

Afbeelding

gwenneman

Bericht door gwenneman » do aug 26, 2010 5:35 pm

neem die cove :o
supervet frame naar mijn mening en je kan toch zo een iscg adapter bij je bb steken ? had mijn neef ook op zijn felt shot ;) die heeft ie zelfs nog liggen denk ik !!
en dat van die 2 jaar garantie wat maakt dat uit ? tegen die tijd ben je het toch alweer beu en wil je wat anders :lol:

mvg Gwen
wethepeople volta 2010 black ...
ns suburban 24 :)
merida tfs trail 850 2008

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » do aug 26, 2010 7:26 pm

gwenneman schreef:neem die cove :o
supervet frame naar mijn mening en je kan toch zo een iscg adapter bij je bb steken ? had mijn neef ook op zijn felt shot ;) die heeft ie zelfs nog liggen denk ik !!
en dat van die 2 jaar garantie wat maakt dat uit ? tegen die tijd ben je het toch alweer beu en wil je wat anders :lol:

mvg Gwen
Hammersmidt bij een bb adapter is niet zo'n best idee. Komt zoveel kracht op die hammersmidt, kan die loskomen. En met zo'n kracht/snelheid op je stuur/stuurpen gelanceerd worden is ook niet zo fijn!

Cheers

GTLTS

Bericht door GTLTS » do aug 26, 2010 9:06 pm

Mrtnrider schreef:
gwenneman schreef:neem die cove :o

mvg Gwen
Hammersmidt bij een bb adapter is niet zo'n best idee. Komt zoveel kracht op die hammersmidt, kan die loskomen. En met zo'n kracht/snelheid op je stuur/stuurpen gelanceerd worden is ook niet zo fijn!

Cheers
Precies! Truvativ benadrukt dat je de Hammerschmidt niet mag gebruiken met een adapter.

Daarbij, zoals ik al aangaf, wil ik langer met een frame doen dan 2 jaar... daarom wordt de garantietermijn van een frame voor mij best belangrijk. En ook flitsende kleuren of slechte lak gaan dan een rol spelen. Het moet dus een frame zijn dat mee kan met de grote nieuwe ontwikkelingen en tegelijkertijd niet modieus is. Je kunt van de Nicolai alles zeggen behalve dat ie niet klaar zou zijn voor de mogelijke ontwikkelingen (Conehead, Hammerschmidt, Gates) en daarnaast dat 'ie modieus zou zijn; de Argon gaat toch alweer een behoorlijk aantal jaren mee.
Laatst gewijzigd door GTLTS op do aug 26, 2010 9:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GTLTS

Bericht door GTLTS » do aug 26, 2010 9:08 pm

Het is trouwens leuk dat je kunt proeven dat als je praat over hardtails in het DH/FR-forum iedereen denkt dat je net begint met fietsen ;) Blijft toch een wat ondergeschoven kindje blijkbaar.

Had er trouwens niet iemand hier op het forum een Alutech? Wie was dat nou...?

raggertje

Bericht door raggertje » do sep 23, 2010 8:36 pm

ik heb een santa cruz chameleon... fijn frame waar ik een paar jaar alles mee doe, echter voor de langere ritten is ie me te stijf... daarom zoek ik iets van staal uit engeland... de cotic soul lijkt me wel wat, als je iets dikkers zoekt ihebben ze de BFE.

mooi man, zo'n dikke hartail :-) succses met je keuze!
Archiware web & 3D studio www.archiware.nl

GTLTS

Bericht door GTLTS » vr sep 24, 2010 12:58 pm

Was inderdaad net al een tijdje gecharmeerd van de BFe. Het blijkt echter dat Hammerschmidt cranks de chainstay raken. Maar heb net een mail gestuurd, dus we zullen zien.

merrybike

Bericht door merrybike » vr sep 24, 2010 3:31 pm

je kan het ook zelf laten bouwen bij marino bikes ;) kost volgens mij 250USD.

dirty sanches

Bericht door dirty sanches » vr sep 24, 2010 6:01 pm

voordeel van liteville is dat mocht je het voor elkaar krijgen om je derailleur pad af te breken je een nieuw frame krijgt! lees maar goed op de site. service en communicatie met die lui is echt super. en spul is extreem snel weer terug.

chieldefolleter

Bericht door chieldefolleter » vr sep 24, 2010 6:29 pm

waarom geen identiti aka frame is de opvolger vd mr hyde (die ik zelf heb en is een zeer goed frame ) mr hyde is ook goed en goedkoper maar dan moet je wel zoeken waar je er nog een vind want ik heb de laatste L maat gekocht op crc
Afbeelding

hubertje

Bericht door hubertje » vr sep 24, 2010 7:04 pm

moet dat alu?

dialledbikes alpine, moest ik 1 fiets moeten houden, dan is't deze.
Afbeelding
Afbeelding

GTLTS

Bericht door GTLTS » za sep 25, 2010 9:36 am

@merrybike: zal eens checken thanx!

@Dirty Sanchez: Ik heb al een tijd geleden een grote Liteville-toko een mail gestuurd maar die gasten zijn volgens mij van de planeet gepleurd. Heb het maar even zo gelaten aangezien ik op dit moment meer neig naar staal.

@chieldefolleter: thanx man, maar het Identity stadium ben ik een beetje voorbij.

@hubertje: ik had Dialled gemailed -die gasten reageren trouwens heel snel en denken goed met je mee- en ze vertelden dat ze helemaal door hun voorraad 18" frames heen zijn. Pas in januari 2011 krijgen ze een nieuwe lading. Helaas, want het sprak mij ook erg aan. Maarja...eventueel een Evil Sovereign.

GTLTS

Bericht door GTLTS » zo sep 26, 2010 10:00 pm

Iemand hier op het forum ervaring met het Chromag Samurai frame?

Plaats reactie