2011 29-er nieuws
Moderators:JJ, Beheerders
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Het 2011 nieuws stroomt weer aan alle kanten van het internet af.
Leuk: Bulls komt met 4 complete fietsen:
http://twentynineinches.com/2010/08/17/ ... announced/
En Redline, door velen bemint, maar door Batavus nog steeds genegeerd..
http://www.bikerumor.com/2010/08/17/201 ... more-20943
Dump in deze thread het 29-er nieuws voor 2011!
JJ
Leuk: Bulls komt met 4 complete fietsen:
http://twentynineinches.com/2010/08/17/ ... announced/
En Redline, door velen bemint, maar door Batavus nog steeds genegeerd..
http://www.bikerumor.com/2010/08/17/201 ... more-20943
Dump in deze thread het 29-er nieuws voor 2011!
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Inderdaad. Ik verwacht veel matige frames van veel fabrikanten die snel mee willen doen en datgene dat ze bij de Chinees of Taiwanees kunnen beïnvloeden verkloten, zoals geometrie.hullo schreef:Ik heb het idee dat elk merk voor 2011 wel een 29er in zijn programma heeft....
Dus volop keus volgend jaar....
Misschien is het een foute aanname, maar ik verwacht dat je bij de spelers met ervaring wat veiliger zit als het gaat om rij-eigenschappen.
Ik ben dan ook benieuwd wie welke kant op gaat: Steep head angle of meer offset/wielbasis? Lange chainstays met vlakke zitbuishoek of knik-trucs in de zitbuis om clearance te krijgen en gedoe met de voorderailleur te voorkomen? Een 29er vereist wat meer nadenkwerk dan een 26er, lijkt het wel. Ik mag het wel als fabrikanten hun huiswerk doen, zoals bij de nieuwe Orbea. Over smaak valt te twisten, maar het is wel doordacht.
Huiswerk moet zeker gedaan worden, omdat veel van de huidige componenten in standaarden min of meer vastgelegd zijn. Standaarden die in samenspraak met de tot 'dusver' bekende wielmaten/uitvoeringen ontstaan zijn, zo niet elkaar beïnvloedde. Het omgekeerde is dus ook waar; je zult nu meer 29er specifieke onderdelen krijgen, naast zuiver alleen de velgen, vorken en banden om maar wat te noemen. Echter, voor men daar aan begint gaat er altijd een overgangsfase vooraf, zie dat ook als een leercurve die voor sommige nog al eens steil kan zijn. Daarbij is en blijft de fietsenbranche terughoudend, zeg maar gerust conservatief.JeroenK schreef: Een 29er vereist wat meer nadenkwerk dan een 26er, lijkt het wel. Ik mag het wel als fabrikanten hun huiswerk doen, zoals bij de nieuwe Orbea. Over smaak valt te twisten, maar het is wel doordacht.
Ik deel je mening/verwachting dat enkelen die nu alsnog op de 'band wagon' springen mogelijk te snel /te kort door de bocht (no pun intend) denken ook een 29er aan te kunnen bieden en idd zaken over het hoofd zien.
Hetzelfde is al vaker gebeurd. Onder meer met de carbon hype. Veel van de goedkopere (vaak merkloze, of 'gelegenheidsmerken') producten die de voorbije jaren de markt op kwamen 'omdat carbon nu eenmaal verkoopt', hebben de ware potentie van carbon wat ondergesneeuwd en in gevallen zelfs de reputatie van carbon schade toe gedaan. Jammer is dat, want de markt vergroot vaak de faalgevallen in plaats van de succesverhalen.
Even een citaatje uit de laatste Bike, een mini-interview met Centurion-'Entwickler' Matthias Fingerle:
Even een doorbladeractie (rondje langs de Duitsers, geen aandacht voor de al bekende USA-fabrikanten en ik kan alsnog wat gemist hebben):
- Cube ontwikkelt nog (geo), gelooft in 29er voor grote klanten en niet-technische paden
- Bulls komt natuurlijk door (middensegment), na het Transalp-succes van Platt en Sahm (die, zo blijkt uit een interview elders, door hun sponsor gesteld werden voor de keuze 26er fully of 29er hardtail en toen de hardtail gekozen hebben. 26er Hardtail was blijkbaar geen optie?)
- Corratec komt met drie modelletjes, middensegment
- Rose, middensegment
- KTM (2 modellen, midden en hoog segment)
- Focus (na het eerste USA succes) middensegment
- Centurion, zoals gezegd tegen wil en dank
- Merida, middensegment
- Bergamont, middensegment
--> iedereen zet vol in op het middensegment. Het lijkt er echt op dat mn Bike de boel vorig jaar heeft wakkergeschud en men nu snel over de brug moet komen. Een simpel alu hardtailframe laat zich natuurlijk snel en goedkoop ontwikkelen, dus dat is wat men in de markt zet. Want dat kan men op Eurobike al laten zien en bovendien zijn de ontwikkelingskosten klein, waardoor men makkelijk eerst een experimentje kan wagen en zien hoe de markt daarop reageert. Ik zie koudwatervrees en tegelijkertijd angst om de boot te missen. Nog maar weinig geloof, vooral tegen wil en dank.
En laten we wel wezen: het is handiger om iedereen duurdere 120mm fullies te verkopen met XT en dure veerelementen dan goedkopere 29er hardtails met dezelfde XT uitrusting.
De angst van Jeroen en Jeroen lijkt me dus gegrond...'[Q] Was erwartet Ihr Euch vom 29er?
[A] 29er zind 2011 mehr oder weniger Pflicht. Ihr beim Magazin macht den Wirbel, wir mussen etwas anbieten. Aber auch der Handel fragt danach. Ich personlich glaube, dass 29er den Cross-Rad-Kunden ansprechen werden.'
Even een doorbladeractie (rondje langs de Duitsers, geen aandacht voor de al bekende USA-fabrikanten en ik kan alsnog wat gemist hebben):
- Cube ontwikkelt nog (geo), gelooft in 29er voor grote klanten en niet-technische paden
- Bulls komt natuurlijk door (middensegment), na het Transalp-succes van Platt en Sahm (die, zo blijkt uit een interview elders, door hun sponsor gesteld werden voor de keuze 26er fully of 29er hardtail en toen de hardtail gekozen hebben. 26er Hardtail was blijkbaar geen optie?)
- Corratec komt met drie modelletjes, middensegment
- Rose, middensegment
- KTM (2 modellen, midden en hoog segment)
- Focus (na het eerste USA succes) middensegment
- Centurion, zoals gezegd tegen wil en dank
- Merida, middensegment
- Bergamont, middensegment
--> iedereen zet vol in op het middensegment. Het lijkt er echt op dat mn Bike de boel vorig jaar heeft wakkergeschud en men nu snel over de brug moet komen. Een simpel alu hardtailframe laat zich natuurlijk snel en goedkoop ontwikkelen, dus dat is wat men in de markt zet. Want dat kan men op Eurobike al laten zien en bovendien zijn de ontwikkelingskosten klein, waardoor men makkelijk eerst een experimentje kan wagen en zien hoe de markt daarop reageert. Ik zie koudwatervrees en tegelijkertijd angst om de boot te missen. Nog maar weinig geloof, vooral tegen wil en dank.
En laten we wel wezen: het is handiger om iedereen duurdere 120mm fullies te verkopen met XT en dure veerelementen dan goedkopere 29er hardtails met dezelfde XT uitrusting.
Gaan we ook nog iets doen aan de "standaard maten" ?
Je ziet bijvoorbeeld dat setjes remschijven met 160mm voor, onverkoopbaar worden, dat we eigenlijk naar 36T achter willen en dat de body's daar tegen moeten kunnen etc.
Mooie uitspraak gelezen op MTBR: 29" wordt voornamelijk gereden door te zware, te oude mannen en die hebben nu allemaal 36T nodig...". Het juist anders merkte in vorige week in de Ardennen. Tijdens een enorme rotisge sectie met traptreden omhoog kon ik blijven fietsen. Juist door 36T + grote wielen had ik zoveel stabiliteit dat ik fietse waar ik het vroeguh niet eens geprobeerd had.
Ik kan me ook voorstellen dat 29" net een paar mm bredere assen wil hebben voor wielen met meer stijfheid. Of gaan de ontwikkelingen snelgenoeg en zou 26" eigenlijk met smallere naven afkunnen? Kunnen we binnenkort naar 12 speed
Kortom:
- naafbreedte ?
- body's re-design (krachtmoment en slijtage)?
- versnellings verhoudingen?
Schiet !!
Je ziet bijvoorbeeld dat setjes remschijven met 160mm voor, onverkoopbaar worden, dat we eigenlijk naar 36T achter willen en dat de body's daar tegen moeten kunnen etc.
Mooie uitspraak gelezen op MTBR: 29" wordt voornamelijk gereden door te zware, te oude mannen en die hebben nu allemaal 36T nodig...". Het juist anders merkte in vorige week in de Ardennen. Tijdens een enorme rotisge sectie met traptreden omhoog kon ik blijven fietsen. Juist door 36T + grote wielen had ik zoveel stabiliteit dat ik fietse waar ik het vroeguh niet eens geprobeerd had.
Ik kan me ook voorstellen dat 29" net een paar mm bredere assen wil hebben voor wielen met meer stijfheid. Of gaan de ontwikkelingen snelgenoeg en zou 26" eigenlijk met smallere naven afkunnen? Kunnen we binnenkort naar 12 speed

Kortom:
- naafbreedte ?
Schiet !!
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
- didadunlop
bredere en dikkere assen voor een bredere (en wat slankere) naafhuls zie ik wel zitten voor de geared fietsen. Bredere flezen voor een sterke wheelbuild. Alhoewel we in de huidige situatie ook niet zoveel te klagen hebben denk ik.
Of die 36 tands noodzakelijk is weet ik niet zeker. Er zijn genoeg sterke freehub bodies. Alleen shimano loopt wat achter..
Ook zie ik denk ik wel een markt voor SS naven waar mensen 5 of meer tandwielen opzetten. Top end gearing heb je als non racer toch niet nodig en je krijgt er een sterkere wheelbuild van.
Voor frames zie ik de gebogen zadelbuis wel zitten als manier om de achterkant kort te houden. Kijk maar naar de KM en de fietsen van enkele US custom bouwers (pereira en McClung en JeffJ als voorbeeld).
De discussie over offset blijf ik vreemd vinden. Mijn huidige Salsa en KM hebben de "normale" offset en mij hoor je niet klagen. Toe overlap is geen probleem en sturen ook niet. Ik vraag me nog steeds af of deze offset wijziging wel noodzakelijk is. Somebody care to explain?
Of die 36 tands noodzakelijk is weet ik niet zeker. Er zijn genoeg sterke freehub bodies. Alleen shimano loopt wat achter..

Ook zie ik denk ik wel een markt voor SS naven waar mensen 5 of meer tandwielen opzetten. Top end gearing heb je als non racer toch niet nodig en je krijgt er een sterkere wheelbuild van.
Voor frames zie ik de gebogen zadelbuis wel zitten als manier om de achterkant kort te houden. Kijk maar naar de KM en de fietsen van enkele US custom bouwers (pereira en McClung en JeffJ als voorbeeld).
De discussie over offset blijf ik vreemd vinden. Mijn huidige Salsa en KM hebben de "normale" offset en mij hoor je niet klagen. Toe overlap is geen probleem en sturen ook niet. Ik vraag me nog steeds af of deze offset wijziging wel noodzakelijk is. Somebody care to explain?
Laatst gewijzigd door didadunlop op wo aug 18, 2010 11:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- didadunlop
Okaywillem12 schreef:Schiet !!

Wat je ziet is dat fabrikanten de 29er aangrijpen om allerlei producten te vermarkten die zogenaamd nodig zijn. Het is niet alleen de fabrikant die de behoefte schept: In 29er kringen wordt erg druk getheoretiseerd over wat er allemaal mee moet veranderen met de wielmaat.willem12 schreef:Gaan we ook nog iets doen aan de "standaard maten" ?
Naar mijn idee schiet dat door. 'We' willen van alles, maar in de praktijk zie je -zoals altijd- allerlei gebruikersgroepen. Dat de 29er rijder een typisch soort mens is, is een misvatting, maar op MTBR zou je soms denken dat het wel zo is. Het ene na het andere idee komt op 'zouden we niet... ', maar als je het absolute voordeel van die ontwikkelingen in perspectief zet, dan gaat het heel vaak over niets. Het is praten over wat 'logischerwijs' mee moet aanpassen. Omdat het kan. Niet mis mee, tenzij je dingen zoekt waar je echt wat aan hebt, niet waarvan de 29er 'community' denkt dat je er iets aan hebt, omdat het theoretisch zo is.
Hey, was ik dat?willem12 schreef: Mooie uitspraak gelezen op MTBR: 29" wordt voornamelijk gereden door te zware, te oude mannen en die hebben nu allemaal 36T nodig...".

willem12 schreef: Kortom:
- naafbreedte ?
Nee, nee en ja. Sure, 'we' willen een sterker wiel. Ik heb in de Transalp vrij weinig last gehad van de zogenaamde slapte van mijn ZTR355/DT240 combi. Moet er voor die paar freeride enthousiastelingen een nieuwe standaard komen? Laat die maar voor steekassen, custom frames en/of tandem naven gaan. De massa heeft geen bredere naaf nodig.
Body redesign? Willem, je denkt toch niet dat jij op je 36 meer moment op die body zet dan Exar op z'n 32?
Versnellingen: Prima te beargumenteren en daar is inmiddels genoeg voor te krijgen.
Overigens: Conti komt met een X-king in 29" en die gaat 700gr wegen.
Weer geen Supersonic casing in de 29er lijn, de @##$%@#$#%...
Dit is geheel in lijn met wat Mateis al zei. De focus van de Duitsers ligt op het middensegment.
Lichtpuntje is overigens de Scott carbon 29er. Daar is serieus over nagedacht.
Weer geen Supersonic casing in de 29er lijn, de @##$%@#$#%...
Dit is geheel in lijn met wat Mateis al zei. De focus van de Duitsers ligt op het middensegment.
Lichtpuntje is overigens de Scott carbon 29er. Daar is serieus over nagedacht.
Mooi mannetje ben jij. Intuitief zeg ik nee, natuurlijk niet. Maar welk moment zet Exar straks op de body als hij de loopstukken van Bergrace Arnhem wil gaan fietsen als hij zijn kinderfietsje omruilt voor echte?JeroenK schreef:Body redesign? Willem, je denkt toch niet dat jij op je 36 meer moment op die body zet dan Exar op z'n 32?
@DeKerfs
Gooi jij e.e.a. even in de MathCad/ Mathematica op je werk. Jij doet toch iets met versnellings beroepsmatig? Het zou me niets verbazen als momenten op 36T vergeleken met 32 en 34T enorm verschillen. Getallen dus, geen opinies s.v.p.

@Dida
Dat soort folklore foto's zien er leuk uit maar zijn mij te erg "kijk mij eens een boutique bike kopen bij een fameuze ontwerper". Ze lijken gemaakt te zijn voor twee smurfen die van singlespeed houden en geen geld hebben voor een geveerde voorvoork. Geen promo-foto's voor 29"acceptatie. Wel korte chainstays, maar ze zijn zowiezo erg klein.
- didadunlop
Nah die foto ging me alleen over de korte chainstays. De rest is een opinie van mensen. Ik vind de rest mooi maar zou het zelf anders doen.willem12 schreef:
@DeKerfs
Gooi jij e.e.a. even in de MathCad/ Mathematica op je werk. Jij doet toch iets met versnellings beroepsmatig? Het zou me niets verbazen als momenten op 36T vergeleken met 32 en 34T enorm verschillen. Getallen dus, geen opinies s.v.p.
@Dida
Dat soort folklore foto's zien er leuk uit maar zijn mij te erg "kijk mij eens een boutique bike kopen bij een fameuze ontwerper". Ze lijken gemaakt te zijn voor twee smurfen die van singlespeed houden en geen geld hebben voor een geveerde voorvoork. Geen promo-foto's voor 29"acceptatie. Wel korte chainstays, maar ze zijn zowiezo erg klein.
Over die momenten. Kracht x arm is toch de definitie? Wat is het verschil in de radius tussen een 36 en een 32? Als alle andere factoren hetzelfde blijven kan je zo uitrekenen wat de vergroting van het moment is. Dat heb ik nog gehad op mijn middelbare school tijdens natuurkunde. Als je de BINAS van je dochters erbij pakt kan je even kijken. Daar zal ie ook wel instaan.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Waar komt die hierboven Cube-info vandaan? Ik zou die graag nader bestuderen.
Ik heb in 2004-2005 ofzo een 29" proto voor Cube ontworpen, op toenmalige stand van zaken, nu hopeloos verouderd doordat er long offset vorken gekomen zijn na voorbeeld van vooral (47mm) On-One en Redline en daarvoor (43mm) Fisher en Surly.. 2 frames werden gebouwd op Reaction-niveau (Elite kleuren), 1 heb ik getest, en was eigenlijk meteen productie-waardig. Met mijn eigen kopie heb ik nog wat wedstrijdjes afgewerkt, oa een NKSS.
Ik ben het er overigens niet mee eens dat een nieuw merk op de 29" markt door gebrek aan kennis met iets matigs moet komen. Ik weet uit eigen ervaring van meer dan 1 merk, dat maar 1 proto nodig had om een fiets te lanceren die gouden recenties ontving. En dat terwijl er nauwelijks precedenten van andere merken waren. Maar misschien zie ik dat door een roze bril van betrokkenheid
Ik heb in 2004-2005 ofzo een 29" proto voor Cube ontworpen, op toenmalige stand van zaken, nu hopeloos verouderd doordat er long offset vorken gekomen zijn na voorbeeld van vooral (47mm) On-One en Redline en daarvoor (43mm) Fisher en Surly.. 2 frames werden gebouwd op Reaction-niveau (Elite kleuren), 1 heb ik getest, en was eigenlijk meteen productie-waardig. Met mijn eigen kopie heb ik nog wat wedstrijdjes afgewerkt, oa een NKSS.
Ik ben het er overigens niet mee eens dat een nieuw merk op de 29" markt door gebrek aan kennis met iets matigs moet komen. Ik weet uit eigen ervaring van meer dan 1 merk, dat maar 1 proto nodig had om een fiets te lanceren die gouden recenties ontving. En dat terwijl er nauwelijks precedenten van andere merken waren. Maar misschien zie ik dat door een roze bril van betrokkenheid

Dat hoeft ook niet, maar het punt was dat in de huidige marktontwikkelingen de kans op flaters wel groter wordt.Cloxxki schreef:
Ik ben het er overigens niet mee eens dat een nieuw merk op de 29" markt door gebrek aan kennis met iets matigs moet komen.
Zo ben ik erg benieuwd naar bijvoorbeeld Corratec. Die hebben in het verleden echt maffe dingen gedaan met hun full suspension geometrie. Of die om zeep geholpen met vork keuze...
@Klokkie: mini-interview met Michael Prell, 'Cube-Entwickler' in een Beiheft van de jongste Bike:
[Q]Wie Steht Ihr zum Thema 29 Zoll?
[A]29 Zoll macht wohl Sinn, wenn der Fahrer gross genug ist, also ab 20-Zoll-Rahmen. Wir glauben, dass die Vorteile auf dem Forstweg liegen, Nachteil ist die Beschleunigung. Man muss bei der Konstruktion Kompromisse bei der Geometrie eingehen, ein 29er kann nicht so sportlich sein wie ein 26er. Wir arbeiten daher erst mal an einer Geometrie.'
Q-factor, scheve kettinglijn en breedte van de assen. Bij 26" was dat redelijk uitgewerkt, maar nu met 2x10 weer ter discussie met als uitkomst dat 2x10 voor wedstrijdrijders goed functioneert. Nu de rest van de 26" nog en met de 29" moet een gedeelte van die discussie weer opnieuw gedaan worden omdat de wielen voor grof gebruik misschien net te slap zijn en men door de grotere wielen weer moet zoeken naar de optimale tandwielverhoudingen. Ik verwacht toch andere Shimano/SRAM sets voor mainstream 29"gebruik.mateis schreef:@de Willem-discussie naafbreedte: Q-factor iemand? Dubbels moest daar juist wat winst pakken op triples en nu gaan we dat weer inleveren met bredere assen? Bij de AM-fietsen zie je het al: massale overstap op 143x12mm steekassen...
Dank je, met hem heb ik destijds niet te maken gehad. typisch Dutise uitspraak, hij lijkt nog niet geheel geinformeerd (van ontwikkelingen sinds de kennis die ze mij inderdaad onttrokken hebben).mateis schreef:@Klokkie: mini-interview met Michael Prell, 'Cube-Entwickler' in een Beiheft van de jongste Bike:[Q]Wie Steht Ihr zum Thema 29 Zoll?
[A]29 Zoll macht wohl Sinn, wenn der Fahrer gross genug ist, also ab 20-Zoll-Rahmen. Wir glauben, dass die Vorteile auf dem Forstweg liegen, Nachteil ist die Beschleunigung. Man muss bei der Konstruktion Kompromisse bei der Geometrie eingehen, ein 29er kann nicht so sportlich sein wie ein 26er. Wir arbeiten daher erst mal an einer Geometrie.'
Simpel, een XS Fisher stuurt best, en geeft toch plenty teenruimte. Niks fireroads, gewoon singletrackend sneller dan 26". Fiets maar bij me weg op die 26", en ik ben echt geen groot stuurkunstenaar.
Conservatisme met geometrie en technisch ontwerp heeft Cube deels groot gemaakt, dus het is wel te begrijpend.
@Klokkie: het is niet alleen Cube, het is de sfeer die zo'n beetje de hele Duitse markt nog ademt. Voor de meesten lijkt het meer een moetje dan een kans om met beide handen aan te grijpen, een enkele uitzondering daargelaten (Focus, Bulls; KTM komt met iets in carbon).
@Willem: zit wat in en men is momenteel wel van de differentiatie, dus waarom niet? Vlak na de invoering van HT2 is fietsenland weer ten prooi gevallen aan een mooie uitwaaiering van de standaarden... Ik tel voor mtb nu 3 of 4 viable balhoofdmaten, telkens als standaard of semi-geintegreerd; 4(?) brackethuisopties; en nu 3 achternaafstandaarden. Zitten we in een transitieperiode of is dit de take-off naar constante wisselingen en meer merkeigen oplossingen en standaarden?
@Willem: zit wat in en men is momenteel wel van de differentiatie, dus waarom niet? Vlak na de invoering van HT2 is fietsenland weer ten prooi gevallen aan een mooie uitwaaiering van de standaarden... Ik tel voor mtb nu 3 of 4 viable balhoofdmaten, telkens als standaard of semi-geintegreerd; 4(?) brackethuisopties; en nu 3 achternaafstandaarden. Zitten we in een transitieperiode of is dit de take-off naar constante wisselingen en meer merkeigen oplossingen en standaarden?
- didadunlop
Is die vaste vork niet bedoeld voor de TD-1 (niet geveerde geo)?
Ach en al die standaarden. Is volgens mij een teken aan de wand. Iedereen wil zich niche voelen en moet daarom dus iets eigens hebben.
Kom je maar aan 4 bracketstandaarden?
square taper
HT2
X-type
BB30
BB95
Octalink
Isis
Dat dingetje van the Hyve
pff wat een drukte en dan ben ik zeker nog iets vergeten.
Ach en al die standaarden. Is volgens mij een teken aan de wand. Iedereen wil zich niche voelen en moet daarom dus iets eigens hebben.
square taper
HT2
X-type
BB30
BB95
Octalink
Isis
Brackethuis. als in de maten van de pot in het frame bedoelt hij denk ik.didadunlop schreef:Is die vaste vork niet bedoeld voor de TD-1 (niet geveerde geo)?
square taper
HT2
X-type
BB30
BB95
Octalink
Isis
-Italiaans
-BSA
-BB30 (is geen BB interface standaard)
-BB95 (idem)
-BMX
-EBB (meer dan 1 van)
etc
uh...mateis schreef:Even een doorbladeractie (rondje langs de Duitsers, geen aandacht voor de al bekende USA-fabrikanten en ik kan alsnog wat gemist hebben):
- Merida, middensegment
Merida is net zo duits als Specialized (komen overigens uit dezelfde fabriek).
Wat betreft het interview:
[Q]Wie Steht Ihr zum Thema 29 Zoll?
Wat als antwoord wordt gegeven (voor wat betreft maatvoering van de fiets) is grotendeels waar. In kleine(re) maten "verlies" je de sportieve zit. Simpelweg doordat de voorkant teveel omhoog komt door de grotere wielen (en waarschijnlijk ook nog eens de vork met onnodig lange veerweg...).
Zelfs met mijn Salsa (grote maat!) heb ik wat trucs uit moeten halen om een acceptabele zit te krijgen (lees: stuur niet te hoog). Ondanks dat de Salsa een korte stuurbuis heeft heb ik een 0-graden stuurpen gebruikt (wordt waarschijnlijk zelfs -5 graden) en heb ik de voorvork teruggebracht van 100mm naar 80mm. En zelfs nu nog is de stuurhoogte 6,5cm hoger dan mijn Epic (26") en bijna 13cm hoger dan op m'n Brodie (uiteaard 26"). Het belangrijkste aandachtpunt voor m'n aanstaande 29"hardtail is dan ook een zo laag mogelijke zit te realiseren. Aan maatwerk valt dus niet te ontkomen. En ja: het stuurgedrag van een 29"is gewoon iets minder snel dan dat van een 26" (anders gezegd: leer sturen!

Als laatste ben ik, sorry voor eventuele bezitters van de betreffende merken, niet heel erg onder de indruk (zware understatement) van de "duitse" merken, met name de R&D (vooral het ontbreken daarvan) bij deze merken. Enkele uitzonderingen daargelaten zijn het voor mij fietsen zonder enige emotie. Vaak veel voor weinig, da's zeker waar, maar hierdoor blijft geen geld over voor mooie nieuwe dingen en de puntjes op de ï. Alle ontwikkeling wordt gedaan door een paar grote merken (samen met enkele grote fabrieken). De "budget"-merken volgen t.z.t., als ze dat al doen... Mij zegt het iig helemaal niets wat voor groep er op een fiets zit (LX,XT,XTR, XX, ?), het frame (en de geometrie) zal in veel belangrijker mate bepalen hoe de fiets zich offroad zal gedragen en hoeveel plezier de fiets je geeft.
Oz
Laatst gewijzigd door Oz op wo aug 18, 2010 7:20 pm, 5 keer totaal gewijzigd.